#ماه_ذیالحجه
#غدیر
✳️ *«ذکرُ علیٍّ (ع) عبادۀ»*
✨ *مولای مهربانم علی جان!*
🍀 پیامبر صلیاللهعلیهوآله چه زیبا فرمودند: به زبان آوردن نام مقدست عبادت است «ذِكْرُ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ»
🔹 نمیدانم چه سرّی در این نام ملکوتی نهفته که مانند نماز و روزه با عنوان عبادت در نامهی اعمال انسان ثبت میشود؟!
🔸 پس هرکجای این دنیا که باشم با یاد صحن و سرایت قلبم را جلا داده و نام بلند مرتبهات را بارها و بارها بر زبان جاری میكنم:
🔆 *«نادِ علیّاً مَظهَرَ العَجائب تَجِده عَوناً لَکَ فِی النَّوائب کُلُّ هَمّ وغمٍّ سَیَنجَلی بِولایتِک یا علیُّ یا علیُّ یا علیّ»*
✨ من از هر غم پریشانم علی گویم علی گویم
✨ به هر حالی که درمانم علی گویم علی گویم
✨ اگر بر لب رسد جانم علی گویم علی گویم
✨ اگر شادم از او شادم اگر مستم از او مستم
✨ اگر روزی ز پا افتم بگیرد دست او دستم
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کاتبان_غدیر ۲
🔷🔸 *عمر بن حمق خُزاعی*
✳️ عَمرو بن حَمِق خُزاعی از اصحاب رسول خدا صلىاللهعلیهوآله بود و در خدمت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام به مقام عالى رسید. در زمان خلافت امیرالمونین علیهالسلام در کوفه سُکنى داشت و در جمیع جنگهای آن حضرت از جنگ جمل، جنگ نهروان و جنگ صفین همراه بود. او یکی از شخصیتهاى بزرگ اسلامى است که توسط معاویه به شهادت رسیده است.
💠 *مقام و مرتبه عمرو بن حمق*
🔹 مطابق نقل محدثان و مورخان روزى با مقدارى شیر رسول خدا صلىاللهعلیهوآله را سیراب کرد، آن حضرت در حق وى چنین دعا کرد: «اللهم متّعه بشبابه»؛ «خدایا! او را از جوانىاش بهرهمند ساز!» به برکت این دعا، هشتاد سال بر او گذشت ولى سپیدى در سر و رویش دیده نشد.
🔸 وى از شیعیان خاص امیرمؤمنان علیهالسلام بود. امام کاظم علیهالسلام هنگامى که حواریون و یاران ویژه امیرمؤمنان علیهالسلام را برمىشمارد، از عمرو بن حمق نیز نام مىبرد.
🔹 امیرمؤمنان علیهالسلام در جنگ صفین پس از اعلام آمادگى و وفادارى خالصانه عمرو، به وى فرمود: «لیت أن فى جندى مائة مثلک»؛ «کاش در میان لشکریانم یکصد نفر همانند تو بودند.»
💠 *شهادت عمرو بن حمق*
🔸 پس از شهادت حضرت امام علی علیهالسلام و امام حسن مجتبی علیهالسلام، معاویه دستور داد که یاران و شیعیان خاص آن بزرگواران را تعقیب کنند. عمر و بن حمق به سبب عشق و ارادت به على علیهالسلام مورد بغض معاویه قرار داشت، تا آن که معاویه در زمان خلافت وى را مورد تعقیب قرار داد. عمرو از شهر خویش گریخت ولى معاویه با وقاحت تمام همسرش آمنه را به مدت دو سال در زندان دمشق حبس کرد، تا آن که عمال معاویه عمرو را در منطقه موصل دستگیر کردند و پس از به شهادت رساندن عمرو، سر وی را به سوی معاویه گسیل داشتند.
🔹 به دستور معاویه سر بریده عمرو براى همسرش در زندان فرستاد شد. ماموران سنگدل حاکم شام، سر آن شهید را به دامن آمنه انداختند و آمنه نیز کلماتى آتشین و با حزن و اندوه در فراق شوهرش بیان کرد.
🔸 در برخی منابع آمده، او را در غار بر اثر نیش ماری مرده یافتند و بعد سرش را جدا کردند، اما عدهای معتقدند که این مطلب گویا برای پاک کردن جنایت صحابه کشی از دامن معاویه باشد.
🔹 ابن سعد در طبقات به نقل از شعبى از بزرگان تابعین مىنویسد: نخستین سرى که در اسلام شهر به شهر گردانده شد، سر عمرو بن حمق خزاعى بود! امام حسین علیهالسلام در زمان امامت خود، در جواب در نامه ای اعتراضآمیز به معاویه ضمن بیان حقایق زیادی از جنایات معاویه در حق شیعیان امام علی علیه السلام به او چنین نوشت: آیا تو قاتل «عمرو بن حمق خزاعی» نیستی؟ او که از اصحاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله بود و عبادت، او را ضعیف کرده و چهره او را تغییر داده و جسم او را لاغر کرده بود؟ با آن که به او امان داده و چنان با قسمهای شدید، عهد و پیمان بسته بودی که اگر به پرنده ای می دادند، از فراز ابرها به زیر میآمد، تو او را کشتی و بر خدا بیپروا شدی و عهد و پیمان او را سبک شمردی. ای عمرو، خدایت رحمت کند. آنچه در راه عقیدهات بر عهده تو بود، ادا کردی و از آن پاسداری نمودی.
💠 *راوی حدیث*
🔰 عمروبن حمق در عصر «ممنوعیت حدیث» میزیست ولی همواره احادیث پیامبر صلیاللهعلیهوآله را آشکارا باز میگفت و مردم را با کلام و زندگی آن حضرت آشنا میکرد. او از صحابه ای است که امیرالمؤمنین علیهالسلام را به عنوان نخستین ایمان آورنده یاد کرده و از روایان مشهور حدیث غدیر است.
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_زیارت_جامعه_کبیره ۱۰
🔆 *«وَ قَادَةَ الْأُمَمِ»*
🔆 «حضرات معصومین، پیشوایان امّت هستند»
✳ حضرات معصومین علیهمالسلام نه تنها پیشوا و راهنمای مردم در زمان حیات خویشاند، بلکه در برزخ و قیامت نیز از امت خود جدا نمیشوند.
🔸 اهل قیامت مبنی بر حضورشان در محشر یك امت به حساب میآیند اما این امت عظیم توسط امیرالمؤمنین علیهالسلام به دو گروه بزرگ تقسیم میشوند در روایت آمده است،
🔹 ابا صلت میگوید: روزی مامون به امام رضا علیهالسلام گفت: یا اباالحسن! ما را از پدرت امیرالمومنین آگاه ساز كه چرا قسیم الجنه و النار خوانده شده است و این به چه معنا است، این مطلب فكر مرا مشغول ساخته است.
🍀 پس امام رضا علیهالسلام به او فرمودند: ای مامون! آیا تو از پدرت و او از پدرانش از ابن عباس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل نكردید كه گفت از رسول خدا شنیدم میفرمایند: حب علی ایمان و دشمنی با علی كفر است؟
🔸 پس مامون پاسخ داد؟ آری
🍀 پس حضرت فرمودند: *پس تقسیم میكند بهشت و دوزخ را زمانی كه ایمان و كفر بر اساس حب و بغض او باشد پس بنابراین او قسیم الجنه و النار است.*
📗 عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ٩٢.
💠 برخی از شارحان در معنای حدیث گفتهاند: مراد از حدیث این است که مردم نسبت به علی علیهالسلام دو گروهند:
🌀 گروهی با علی علیهالسلام و دوستدار او هستند و
🌀 گروهی علیه او و دشمن او هستند،
💢 *دوستداران علی علیهالسلام هدایت شدگانند و به بهشت میروند و دشمنانش گمراهانند و وارد جهنم میشوند.*
📔 قرآن در آیه ۷۱ سوره مبارکه اسراء میگوید:
🔆 «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِینِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِیلًا»
🔆 «(به یاد آورید) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان میخوانیم! کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود، آن را (با شادی و سرور) میخوانند؛ و بقدر رشته شکاف هسته خرمایی به آنان ستم نمیشود!»
🍃 اهل بهشت در قیامت به امتهای کوچکتر تقسیم میشوند و هر گروه در پی امام و پیشوای خویش در حرکتاند. تنها حضور جسمانی افراد در زمان حضرات معصومین علیهمالسلام مطرح نیست بلکه هرکس دل در گرو هر یک از حضرات معصومین علیهمالسلام داشته باشد و در محضر او تسلیم باشد در شمار امت آن امام قرار میگیرد. او نه تنها با امام زمان خویش محشور میشود بلکه در شمار امت آن مولا خواهد بود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
# اميرالمومنين_علیهالسلام_ شعر_شاعران_كهن
#حافظ
✳️ خواجه شمسالدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی که سرودههایش، همواره در دل و جان ایرانیان جای داشته نیز از شاعران مطرح پارسیسراست که در سرودههایش چندین و چندبار به مدح امام علی علیهالسلام پرداخته است. اما این غزل، میتواند برآیندی باشد بر علاقه حافظ به مولای متقیان:
💠 غزلیات
✨ *طالع اگر مدد دهد دامنش آورم به کف*
✨ *گر بکشم زهی طرب ور بکشد زهی شرف*
✨ *طرف کرم ز کس نبست این دل پر امید من*
✨ *گر چه سخن همیبرد قصه من به هر طرف*
✨ *از خم ابروی توام هیچ گشایشی نشد*
✨ *وه که در این خیال کج عمر عزیز شد تلف*
✨ *ابروی دوست کی شود دستکش خیال من*
✨ *کس نزدهست از این کمان تیر مراد بر هدف*
✨ *چند به ناز پرورم مهر بتان سنگدل*
✨ *یاد پدر نمیکنند این پسران ناخلف*
✨ *من به خیال زاهدی گوشهنشین و طرفه آنک*
✨ *مغبچهای ز هر طرف میزندم به چنگ و دف*
✨ *بی خبرند زاهدان نقش بخوان ولاتقل*
✨ *مست ریاست محتسب باده بده ولاتخف*
✨ *صوفی شهر بین که چون لقمه شبهه میخورد*
✨ *پاردمش دراز باد آن حیوان خوش علف*
✨ *حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق*
✨ *بدرقه رهت شود همت شحنه نجف*
🌐 emamraoof.com
#مهارت_ارتباط ١٠
💠 *پرهيز از درد دل*
📗 حكمت ٢٨٩ نهج البلاغه، حكمتی طولانی است كه ما در اين موضوع فقط به يك فراز از آن اشاره میكنيم؛ حضرت میفرمايند:
🔆 «...كَان لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِه.....»
🔆 «..و(برادر من) از دردی شكايت نمیكرد مگر زماني كه بهبود يافته باشد...»
✳️ گويا حضرت در این حکمت بيان میدارند *دوست من از درد شکایت نمیکند و از آن حرفی نمیزند تا زمانی كه بهبود يابد* و آن زمان شيوه درمان و دوره بهبودی خود را به اطلاع دیگران میرساند تا به آنان بگوید با چنین معالجهای با چنین طبیبی و با فلان رعایتی درمان شدهام.
🔸 *باید از سلامتی سخن گفت، گزارش از سلامتی داد سخن گفتن از دردها سبب میشود تا مردم ناخودآگاه از ما فراری جویند و دور شوند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#شناخت_اميرالمومنين_علیهالسلام ٢
🍀 پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرمایند:
🔆 «حَقُ عَلِيٍ عَلَى الْأُمَّةِ كَحَقِّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَد»؛ «حق علی بر امت مانند حق پدر بر فرزند است»
یا
🔆 «أَنَا وَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ «من و علی دو پدر این امّت هستیم.»
📗 بحارالانوار، جلد ٣٦، صفحه ١١
✳️ *اگر باور داشته باشيم امیرالمؤمنین علیهالسلام والد امت است حتماً نسبت به شناخت پدرخويش همت خواهيم كرد*، مخصوصاً هر چه بزرگتر میشويم ضرورت شناخت اين پدر برای ما بیشتر وضروریتر میشود.
🔸 شناخت پدری كه وجود روحانی ما مديون ايشان است به مراتب مهمتر از پدری است كه وجود خاکی ما از او تاثير گرفته است.
🍀 امام حسن عسكری علیهالسلام میفرمايد:
💠 كسی كه مقدّم دارد اطاعت و پيروی پيغمبر اسلام حضرت محمّد و اميرالمؤمنين امام علی صلواتاللهعليهما را بر پيروی از پدر و مادر جسمانی خود، خداوند متعال به او خطاب مینمايد: همان طوری كه دستورات مرا بر هر چيزی مقدّم داشتی، تو را در خيرات و بركات مقدّم میدارم و تو را همنشين پدر و مادر دينی يعنی حضرت رسول و امام علي عليهماالسّلام میگردانم، همان طوری كه علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چيزی مقدّم داشتی.
📘 تفسير الإمام العسكري عليهالسلام، صفحه ٣٣٣، حدیث ٢١٠
💢 *شناخت و معرفت، محبت را افزون میکند.*
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
📜 *نامه امام صادق علیهالسلام به شیعیان* ٢٠
✳ *«چشم پوشی از حرام»*
🔆 «وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تَشْرَهَ أَنْفُسُکُمْ إِلَى شَیْءٍ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ، فَإِنَّهُ مَنِ انْتَهَکَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ هَاهُنَا فِی الدُّنْیَا حَالَ اللَّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ نَعِیمِهَا وَ لَذَّتِهَا وَ کَرَامَتِهَا الْقَائِمَةِ الدَّائِمَةِ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَبَدَ الْآبِدِینَ.»
🔆 «مبادا خود را شیفته چیزى کنید که خدا آن را بر شما حرام ساخته، پس هر آن کس که پرده حرمت الهى را در دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و لذّتهاى بهشتى و کرامت پیوسته و جاودان بهشتیان، مانع گردد.»
💢 *پرداختن به حرام یعنی سرپیچی از اوامر الهی، تسلیم نبودن، بندگی نکردن، یعنی ایجاد فاصله ميان خود و خدای خود.*
♦️ آلوده این راه که شوی و توبه را فراموش کنی، ميان خود و نعمتهای خدايت فاصله انداختهای.
🔹 *از حرام باید فاصله گرفت تا از حلال جدا نشویم و فاصله نگيريم، بهترین بهشت بنده نبودن فاصلههاست؛ یعنی قرب الهی، خودت و خدای خودت و لذت بیپایان این حضور مدام.*
📌 ادامه دارد...
🌐 emamraoof.com
#بهداشت_روان ١۵
#ازمنظرصحیفهسجادیه
❇️ هماهنگی حرکات ظاهری و باطنی (ادامه)
💠 *نگاههای پنهانی و کوتاه(لمحات عیون)*
🔆 «وَ اجْعَلْ... لَمَحَاتِ أَعْینِنَا... فِی مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ...»
🔆 «پروردگارا! نگاههای پنهانی و کوتاه چشمانمان را در آن چه که باعث دریافت ثواب تو میشود قرار ده...»
✳️ لمح به معنای یک چشم بر هم زدن(پلک زدن) عملی است غیراختیاری و کنایه از نگاه کوتاه مدت و پنهانی میباشد. *بنده کمالطلب، از پروردگار خویش درخواست مینماید که علاوه بر امور اختیاری، امور غیراختیاری او نیز سودآور و موجب ثواب باشد.*
🔹 به بیان دیگر، با عبارت «لمحات عیوننا» بنده از خدای سبحان درخواست میکند که قدرتی به او عنایت نماید تا برای لحظهای نیز ذهن او معطوف به امری ناپسند و یا کم ارزش نشود.
💢 *البته مفید بودن اعمال غیراختیاری مشروط به آن است که شخص با مراقبه بر اعمال اختیاری خویش، به طور کامل بر نفس خود مسلط شود تا نگاه خود را از امور ناپسند منصرف کرده، نسبت به برخی امور تغافل داشته و توجه خود را به امور نیکو معطوف سازد.*
💠 *سخن گفتن(لهجات ألسنة)*
📗 در فراز هفتم دعای نهم صحیفه سجادیه آمده است:
🔆 «وَ اجْعَلْ... لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِی مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ...»
🔆 «پروردگارا سخنانی را که بر زبانمان جاری میشود؛ در آن چه که باعث دریافت ثواب تو میشود قرار ده...»
❇️ *فردی که از سلامت روان برخوردار باشد؛ توانایی مدیریت تمامی رفتارها و گفتارهای خود را خواهد داشت.* بر این اساس، به خود اجازه نخواهد داد که هر سخنی را بر زبان جاری ساخته و آن را بیان نماید. گفتار سالم، بر اساس عقل و شرع بوده، موجب توهین به دیگران نبوده و فرد پس از بیان آن گرفتار پشیمانی نخواهد شد.
💢 به بیان دیگر در بهداشت روان، فرد توانایی مدیریت گفتار خود را داشته و سکوت یا سخن گفتن او در راستای جلب منفعت و دفع ضرر خواهد بود. لکن *فردی که از سلامت روان بیبهره باشد؛ آن جا که باید سخن بگوید، سکوت کرده و آن جا که لازم است سخنی نگوید؛ کلام نادرستی را بر زبان جاری میسازد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com