#کلاسهای_جنبی_تابستان
♦️♦️ *تغییر برنامه کلاسهای بعدازظهر*
❇️❇️ با سلام و احترام
♦️♦️ *جلسات باقی مانده از کلاس «فنون تغییر رفتار» در روز یکشنبه ٩٩/٥/٢٦ و سه شنبه ٩٩/٥/٢٨*
♦️♦️ *جلسات باقی مانده از کلاس «نگاه درست» در روز دوشنبه ٩٩/٥/٢٧ و چهار شنبه ٩٩/٥/٢٩*
💢 *از ساعت ١٣:٣٠ تا ١٥ برگزار میگردد.*
با تشکر 🌸
💠 موسسه علمیه السطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
#کلام_روز
🍀 امام علی علیهالسلام فرمود:
🔆 «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهجالبلاغه فیض)
🔆 «فرصت مانند ابر از افق زندگی میگذرد، مواقعی که فرصتهای خیری پیش میآید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید»
💠 لحظات از پُربهاترین دارايیهای انسان است، که تنها یکبار به آدمی عطا میشود و بايد قدر و ارزش آن دانسته شود، گاهی اگر فرصتها از دست برود و بیثمر بگذرد خسارتِ بیشماری در پی خواهد داشت،
💢 *انسان عاقل در نگهداری و حفاظت از زمان تواناست و بالاترين بهره را از لحظات میبرد. برای چنين فردی زمان معنا دارد و ميان ثانيه و دقيقه فرق است. او برای ثانيه و دقايق زندگی برنامه دارد نه تنها برای ساعت و روز زندگيش.*
🌐 emamraoof.com
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
باسلام واحترام
خواهشمنداست جهت جلوگيري از اجتماع بعد از ساعت ٩/٣٠ در حوزه حضور بهم رسانيد.
⭕️ از همان وقتی که احساس نیاز می کنید، ازدواج کنید!!
🔻مروری بر بیانات کمتر شنیده شده ی رهبر انقلاب درباره «ازدواج» به مناسبت روز خانواده
🔷از همان وقتی که احساس نیاز می کنید
🔹اسلام اصرار دارد بر این که این پدیده [ازدواج] هر چه زودتر، انجام گیرد.هر چه زودتر بهتر! زود که می گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز میکنند به داشتن همسر. می فرماید: «من تزوج احرز نصف دینه».طبق این روایت معلوم میشود که نصف تهدیدی که انسان دربارهی دین خود میبیند از طرف طغیانهای جنسی است که خیلی رقم بالایی است.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
🔶نگویید آمادگی نداریم...
🔸اینکه دخترها بگویند ما هنوز آمادهی ازدواج نشدهایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرفهای منطقی آن چنانی نیست. نه، جوانها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند. منتهی این ازدواج یک مسئولیتپذیری هم هست. این حس گریز از مسئولیت، مقداری مانع میشود از اینکه این کار انجام شود.
📆۱۳۷۹/۰۶/۲۸
🔷مگر جوان هفده ساله نیاز به ازدواج ندارد؟!
🔹چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزهی جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم.
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
🔶مسکن و شغل درآمد دار لازم نیست!
🔸از آنطرف میگویند که اینها خانه ندارند، شغل ندارند، درآمد ندارند؛ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانهی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند! نه!! اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند.
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
🔷گشایش، بعد از ازدواج است
🔹به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند؛ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند.
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
🔶عزت به این چیز ها نیست!
🔸بعضی خیال میکنند که تشریفات و تویِ هتلِ چنین و چنان رفتن، سالنهای گران گرفتن، خرجهای زیادی کردن، عزّت و شرف و سربلندیِ دختر و پسر را زیاد میکند. نخیر عزّت و شرف و سربلندی دختر و پسر به انسانیّت و تقوی و پاکدامنی و بلندنظریِ آنهاست، نه به این چیزها...
📆۱۱/۵/۱۳۷۵
🔷شما جوانهای مطالبه گر باید سنت های غلط را نقض کنید!
🔹بعضى از تصورات و سنتهاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که مانع از رواج ازدواج جوانها است؛شما که جوانید، مطالبهگرید،این سنتهاى غلطى که در زمینهى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید؛باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه بهوجود بیاید.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
🔻میان حرف تا عمل، فاصله بسیار است. ای کاش با سخنان رهبری انس بیشتری داشته باشیم و دلسوزی های این نائب امام زمان(عج) برای کشور امام زمان(عج) را عملی کنیم.
🌹سالروز بازگشت و بیعت آزادگان با رهبرمعظم انقلاب |مرداد ۶۹
➕ سینهزنی در حضور رهبرمعظم انقلاب:حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست
#تفسیر_قرآن ٢٩
#سوره_نحل، آیه ١١ (ادامه)
🔆 «يُنْبِتُ لَكُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّيْتُونَ وَ النَّخيلَ وَ الْأَعْنابَ وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
🔆 «خداوند با آن (آب باران)، برای شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوهها میرویاند؛ مسلماً در این، نشانه روشنی برای اندیشمندان است.»
🍀 در این رویاندن نشانهای برای اهل تفکر است.
✍️ در قسمت قبل گفته شد *در نگاه عرفان آب، آب معرفت* است كه اگر اين آب به كل وجود انسان برسد ،ازبصیرت، فرقان، توکل، تسلیم، صبر، خلق حسن، ادب وافر، عقل کامل، عزت باقی و حکمت ... برخوردار میشود. (مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ)
🔸 *به عبارتی ديگر ثمرات وجودی متفاوتي پيدا مي كندبا بهره مند شدن از اين آب در سرزمین وجودهركس انواع معارف و منافع سبز میشود، اگر كسي گرفتار نقضان و كمبودی در سرزمين وجودی خويش هست از آن روست كه گرفتار عدم پذیرش آب معرفت شده است.*
🔹 مفسري مي گويد :اگر آب معرفت در سرزمين وجودی فردی جاری شود انواع اعتقادات حسن، خلقیات و کمالات و اعمال صالح در آن وجود رویش میيابد. ثمره آب معرفت افزايش ولایت پذيري است و هرچه آب معرفت بيشتر باشد حب ولايتپذيری بيشتر مي شود،
🍀 آنكس که حبّ و معرفت نسبت به اهل بیت سلاماللهعلیهم دارد ، حسنههايش قابل مشاهده است، اين فرد مَريد نیست که هیچ حُسنی در او دیده نشودبلكه وجودي نافع وپربار وفايده رسان است .
🔹 «عرب به مردی که محاسن ندارد مرید میگوید. قرآن اين صفت را برای شيطان به كار میبرد».
انسان به میزان ولایتپذیریش صاحب حُسن مي شود حسنی كه در او قابل شهود باشد حال یا حسن او از نوع زیتون یا خرما یا انگوراست يعني خوبي هايش تك محصولي است یا به لطف خدای سبحان حُسن او «من کل الثمرات» است.
✍️ به عبارتی ديگر *گاهی فرد تك محصولی است و فقط يك خوبي برجسته دارد، مثلاً فقط سخی يا رئوف يا كريم ... است اماگاه جامع محاسن است وخوبيهايش فراوان است «من كل الثمرات» *
⁉️ آیا مشاهده انواع حسنات بطور یکسان و همزمان وجود دارد؟
📔 خدای سبحان در سوره مبارکه رعد آیه ٤ میفرماید:
🔆 «وَ فِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقى بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ»
🔆 در زمین قطعههایی در کنار یکدیگر و باغهایی است که یک قسمت آن انگور ، یک قسمت آن زراعتی است که روی زمین است و یک قسمت آن خرماست همه از یک آب آبیاری شده اند ما بعضی را در خوردن بر بعضی دیگر فضیلت دادیم. (زیرا مزه، ارزش غذایی و دوام آنها با همدیگر فرق میکند.)
✳️ بله امكان دارد كسي همزمان از انواع كمالات وحسنات بر خوردار باشد اماخلقیات و اعمال صالح او در حالي كه همگی از یک آب آبياري مي شوند امّا اختلاف رتبه دارند. به طور مثال مرتبه رضا بسيار بالاتر از مرتبه صبر است ورتبه صبر نسبت به حسنه ديگري خيلي بالاتر است
اما اينكه كسي همزمان از كل اوصاف حسن برخوردار باشد امرعجيبي نيست .
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
١٥٢
#آداب_الصلوه
امام خميني مي فرمايند:
مقصد و مقصود همه انبياء و اولياء و هدف از شرايع آسماني، رسيدن به توحيد است البته نه فقط در اعتقادات بلكه اجراي توحيد در همه مملكت وجود و سرايت دادن توحيد از اعتقاد به تمام اعضاء و جوارح بدن الزامي است .
و با ديدي ديگر بديهي است توحيد از فرد به جامعه نيز بايد سرايت كند .
بنابراين نتيجه كامل هر عبادتي "تمكين توحيد" است به ميزاني كه عبادت ما را موحد و يكه شناس كند و بين قول و فعل يگانگي ايجاد نمايد، اين عبادت نتيجه بخش بوده است .
يعني اگر ٤٠ سال عبادت كنيم و گاهي رضاي خدا و گاهي رضاي خلق مدنظر بوده در واقع نتيجه موحد شدن براي ما محقق نشده است .
ما در صورتي به نتيجه موحد شدن مي رسيم كه قلب بندگي كرده و قلب به مشاهده آن يگانه رسيده باشد و بقيه اعضاء و جوارح هم به اين شهود دست يابند
منتها بعضي در صورت و ظاهر عبادات توقف مي كنند و از صورت به لبّ و مغز عبادت نمي رسند.
و اگر واعظي انسانها را فقط به صورت عبادات گرايش مي دهد ، او واعظ نيست بلكه راهزن طريق الي الله و شيطان است .
پناه مي بريم به خدا از كساني كه فقط به ظواهر اهميت مي دهند و پناه بر خدا از اينكه ما چنين باشيم .
اين گروه نور فطرت و نور توحيد و معرفت را خاموش مي كنند و انسانها را در جهل و توهمات و عادات نگه مي دارند و سدّ طريق ايجاد مي كنند و اجازه نمي دهند مردم به خدا برسند .
اين گروه مردم را در ظواهر و انسانها را در عالم جسم و ماده نگه مي دارند و آنها را از ورود به عوالم مجرده منع مي نمايند .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٠/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#رموز_موفقیت ١٧
💎 *«شناخت قدرت الهی»*
📔 خداوند سبحان در سوره اعراف آیه 54 میفرماید:
🔆 «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَا تِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَلَمِينَ»
🔆 «همانا پروردگار شما خداوندى است كه در شش روز آسمانها و زمین را آفرید و سپس بر عرش مستولى شد. او روز را به وسیلهى شب كه به سرعت آنرا دنبال مىكند مىپوشاند و خورشید و ماه وستارگان را (آفرید) كه تسلیم فرمان اویند. آگاه باشید كه آفرینش و تدبیر تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارك است خداوندى كه پروردگار جهانیان است»
🔹 این آیه، به آیه تسخیر معروف است و به تسخیر همه چیز توسط خداوند اشاره دارد.
🔸 *شاید انسان نتواند ساعات شبانه روز را تغییر دهد، اما میتواند برکت هر ساعت آن را به بیش از شصت دقیقه تبدیل کند.*
🍀 از قدرتی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، باید درست استفاده شود تا زمان متبرک شده و سیر و سلوک، سرعت بیشتری پیدا کند. علماء و بزرگان دین برای این امر توصیههایی داشتهاند. به عنوان مثال آیةالله وحید خراسانی حفظه الله میفرمایند:
🌀 «امام زمان یعنی امام، مقتداء زمان و زمان مأموم ایشان است. بنابراین امام قدرت تصرف در زمان را داشته میتواند آن را گسترش وبرکت دهد. با التزام به زیارت آل یاسین در هر صبح، میتوان این برکت را دریافت کرد»
🔸 از جمله تسخیراتی که خداوند سبحان در اختیار بندگان قرار داده توان فائق آمدن بر قوای وهمیه، غضبیه و شهویه است. انسان موفق، توان تسلط کامل بر آنها را دارد.
💢 *کلمهی «نمیتوانم» واژهای است که هرگز از انسان موفق شنیده نخواهد شد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کلاسهای_جنبی_تابستان
♦️♦️ *تغییر برنامه کلاسهای بعدازظهر*
❇️❇️ با سلام و احترام
♦️♦️ دو جلسه باقی مانده از کلاس «فنون تغییر رفتار» امروزیکشنبه ٩٩/٥/٢٦ تشكيل شد و ادامه همين كلاس فردا دوشنبه ٩٩/٥/٢٧ برگزار خواهد شد .
♦️♦️ همچنين دو جلسه باقی مانده از کلاس «نگاه درست» در روز سه شنبه ٩٩/٥/٢٨ تشكيل میشود و ادامه آن روز چهارشنبه ٩٩/٥/٢٩ برگزار خواهد شد .
💢💢 پايان هفته جاری تعداد جلسات كلاسهای بعدازظهر به پايان خواهد رسيد
💢 *از ساعت ١٣:٣٠ تا ١٥ برگزار میگردد.*
با تشکر 🌸
💠 موسسه علمیه السطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «لَا حَسَبَ کَالتَّوَاضُعِ»
🔆 «هیچ بزرگواری و سرافرازی مانند تواضع و فروتنی نیست.»
📘 نهجالبلاغه، حکمت ۱۰۹
✳️ تواضع از فضایل اخلاقی است و به معنای شکسته شدن و فروتنی نفس و صفتی ناشی از صفا و سلامت دل است که انسان میتواند خود را به آن آراسته سازد.
💠 *نشانههای تواضع در رفتار و کردار و گفتار فرد آشکار میشود و موجب نشر ارزشها، و مایه شرافت و کرامت، زینت انسان و موجب وقار و آرامش و رفعت مقام اوست.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 https://www.instagram.com/p/CD9YMxNJYH7
#حدیث_روز
📜 *نامه امام صادق علیهالسلام به شیعیان* ٢۶
🔆 «.... وَ حَتَّى تُبْتَلَوْا فِی أَنْفُسِکُمْ وَ أَمْوَالِکُمْ، وَ حَتَّى تَسْمَعُوا مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ أَذىً کَثِیراً فَتَصْبِرُوا وَ تَعْرُکُوا بِجُنُوبِکُمْ، ...»
🔆 «... شما را در جان و مالتان بیازماید، تا آنکه از دشمنان خدا آزار فراوان بشنوید...»
«......حتی تسمعوا من أعداء الله......»
🔸 از این قسمت حدیث میتوان چنین برداشت کرد که:
🔹 *آزار دشمنان خدا میتواند از نوع شنیداری «تسمعوا» باشد. از سوی دیگر طبق کلام امام صادق علیهالسلام این آزار شنیداری مختصر نخواهد بود و واژه «کثیرا» نشان از احتمال شدت این آزارها دارد.*
💢 همانطور که قبلاً ذکر شد استهزا از جمله آزارهای شنیداری است.
♦️ *استهزاء مومنین میتواند هم صراحتاً صورت گیرد و هم به صورت غیر مستقیم، مانند بیتوجهی و یا کنار گذاشتن در عرصههای اجتماعی انجام شود.*
✳️ با توجه به سخنان امام بزرگوار، آنچه میتواند ما را در حفظ دین یاری دهد، خواندن و بررسی سرگذشت بزرگان دین و مومنین پیش از ما خواهد بود. با دانستن مرارتهای پیشینیان و ظلمهایی که در حق آنان روا داشتهاند، میتوان دریافت که دینداری و استقامت در آن ساده نیست.
🔹 سرگذشت مردم قم در قرون هفتم و هشتم و کشتار آنها.
🔹 کشتار شیعیان سبزوار.
🔹 ظلم و غارت و تعدی به ناموس و کشتار مردم مظلوم «آبه» (محلی در نزدیکی شهر ساوه امروزی که دیگر اثری از آن نمانده است).
🔹 مطالعه تاریخ عصر مغول و جنایاتی که در مورد شیعیان صورت گرفته.
🔹 آتش زدن خانه شیخ مفید در چند نوبت و وارونه بستن ایشان به چهارپا به جرم عزاداری در محرم.
🔹 داستان شعب ابی طالب...
🔹 همین طور که به عقب بر میگردیم بیشتر متوجه فرازهای این روایت میشویم. و از همه بیحرمتیها دردناکتر آلوده کردن محاسن بالاترین مقام دینی به محتویات شکمبه گوسفند و ریختن زباله بر سر او در معابر...
✳️ *همه این موارد ذکر مرارتهای صالحان قرون گذشته است برای آموختن درس صبر و شکیبایی از مجاهدتهای آنان جهت رسیدن به فلاح و رستگاری.*
📌 ادامه دارد ...
🌐 emamraoof.com
٥٧
#دعاي_افتتاح
ادامه بحث يومن الخائفين
مرحوم خواجه عبدالله انصاري معتقد است :
اگر کسی به مقام خاص الخاص برسد، خوف ندارد. خوف برای كسي است که حضور دائم ندارد وقتی حضور دائمي شد ، انس حاکم مي شود و انقدر در انس و حضور غرق مي شود که به خود و خوفش نمي پردازد، انقدر جمال حق را مشاهده می کندکه به فنای تام مي رسد و خودی نمی بیند که بخواهد خائف باشد و از عقوبت بترسد .
سالك در اين مرحله عشق خود را صرف معشوقی می کند که به نگراني ها ایمنی می دهد .
یعنی معشوق در وادی عشق نمی گذارد كسي نگران باقی بماند ، و چون یومن فعل مضارع است ربوبیت خدا اقتضا می کند که بنده همیشه تحت امنیت حق قرار بگیرد و تحت آسایش خاطر همیشگي باشد .
بنابراين اگر از خوف ما هیچ مولود امنیتی به دنیا نمی آید در واقع خوف است و خوف، كه هیچ آرامش و آسایش خاطری در پي ندارد، خوف ِخوف صحیح نیست. اگر خوف صحیح باشد یومن و ايمني بدنبال مي آورد یعنی اگر واقعا از عقوبت خائف است و یا واقعا از غیبت خائف است مطمئنا عمل و گفتار او بگونه ايي خواهد بود كه خوف را تبدیل به امنیت می کند .
معمولا خوف ما جدی و حقیقی نیست بلكه ادای خوف است ، بازی خوف است. اگر واقعا خائف باشیم یومن خائفین محقق مي شود و خائفین توسط خداي سبحان در امنیت قرار می گيرند.
حمد و ثنا مخصوص خدایی است که صالحین را نجات می دهد ، آموخته های ما در سفره ادعیه فقط در زمان خاص نیست به مجرد این که خائف باشيم خدا خیالمان را راحت می کند و اگر آسودگی خاطر نیست بايد به دو چیز توجه كنيم
یا واقعا خائف نیستيم
یا گاهی خائف هستيم و گاهی خائف نیستيم ،
"یا " از کجا آمد؟ خائف اسم فاعل است . از آن اراده حال و آینده مي شود ، بطور مثال یک وقت من برای فردی هدیه ای می خرم و می گویم خاطر جمع هستم می پسندد امایک وقت با این که خیلی با سلیقه اش آشنا هستم ولی نگرانم و دلهره دارم كه هديه مرا مي پسندد يا خير؟ کارهای ما برای خدا این گونه است با این که می دانيم فاکتور طاعت رعايت شده است و فلان كار معصیت است ولی می ترسيم گوشه کنارهایی داشته كه از دید ما پنهان مانده است چه در زمینه پرهیز از معصیت و چه در زمینه انجام طاعت ، برای هر طاعت باید نگران باشيم همین نگرانی موجب می شود خدای سبحان به ما بگوید اتفاقا من همین مدل را می خواستم.
هیچ وقت کاري را اگر چه خالصانه و براي خدا باشد با خیال راحت انجام ندهيد که این مدل تقواي كامل است ، این نگرانی را باید دائم داشته باشیم نگوييم خدا ما را عقوبت نمی کند.آيا خدا هم ماو هم چرچیل را عقوبت مي کند؟ پس فرق بین ما چیست ؟ یا بگویيم قربی که خدا نصیب ما کرده است از ما گرفته نمی شود.
ما دائم در عرصه قرب حتی شعبان که پذیرایی ویژه است نگرانیم نکند آدابش را به جا نیاوریم و شعبان ما نردبان رسیدن به رمضان نباشد بنابراين در اوج هم که مراقبه و لذت كافي را داریم خوف و نگرانی هم لازم است هرچقدر بيشتر نگرانی داشته باشیم خدا ما را در امنیتی قرار داده که همه نگرانی ها مرتفع می شود .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي افتتاح
٩١/٤/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#بهداشت_روان ١٧
💠 *بهداشت روان در مصیبت*
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام به جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش فرمودند:
🔆 «یا أَشْعَثُ إِنْ تَحْزَنْ عَلَى ابْنِكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّتْ مِنْكَ ذَلِكَ الرَّحِمُ وَ إِنْ تَصْبِرْ فَفِی اللَّهِ مِنْ كُلِّ مُصِیبَةٍ خَلَفٌ یا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَیكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَیكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ...»
🔆 «اى اشعث اگر براى پسرت اندوهناكى؛ به جهت پیوند خویشاوندى سزاوار هستی!(اندوه تو در مرگ فرزندت بیجا نیست) امّا اگر شكیبا باشى هر مصیبتى را نزد خداوند جایگزینی(پاداشى) است.»
🔆 «اى اشعث! اگر شكیبا باشى تقدیر الهى بر تو جارى شده و تو پاداش گیرنده خواهی بود و اگر بیتابى كنى نیز تقدیر الهى بر تو جارى مىشود و تو گناه كارى...»
📗 نهج البلاغه(مرحوم فیض الاسلام)، حکمت ٢٨٣
🔹 *حضرت علی علیهالسلام در این حکمت مصیبتزده را به صبر دعوت میکند، صبر از حسنات اخلاقی است و از عوامل موثر بر بهداشت روان میباشد.*
🔸 حضرت ضمن توجه به احساسات و اندوه اشعث، راهکار مقابله با مصیبت را به وی آموزش میدهند.
🔹 همچنین حضرت به اشعث میآموزند که پس از وقوع مصیبت، قضا و قدر الهی همچنان در جریان است لکن آنچه اهمیت دارد شیوه برخورد شخص با مشکل است.
💢 *اگر او مقاومت و صبوری نماید از پاداش خاصی بهرهمند میگردد و اگر بیقرار و بیتاب باشد خود را از اجر الهی محروم ساخته و محروم شدن از الطاف الهی فرد را به سوی ارتکاب گناه میکشاند؛ در حقیقت آینده و سرنوشت هر کس به انتخاب خود او بستگی دارد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com#بهداشت_روان ١٧
💠 *بهداشت روان در مصیبت*
🍀 امیرالمؤمنین علیهالسلام به جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش فرمودند:
🔆 «یا أَشْعَثُ إِنْ تَحْزَنْ عَلَى ابْنِكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّتْ مِنْكَ ذَلِكَ الرَّحِمُ وَ إِنْ تَصْبِرْ فَفِی اللَّهِ مِنْ كُلِّ مُصِیبَةٍ خَلَفٌ یا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَیكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَیكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ...»
🔆 «اى اشعث اگر براى پسرت اندوهناكى؛ به جهت پیوند خویشاوندى سزاوار هستی!(اندوه تو در مرگ فرزندت بیجا نیست) امّا اگر شكیبا باشى هر مصیبتى را نزد خداوند جایگزینی(پاداشى) است.»
🔆 «اى اشعث! اگر شكیبا باشى تقدیر الهى بر تو جارى شده و تو پاداش گیرنده خواهی بود و اگر بیتابى كنى نیز تقدیر الهى بر تو جارى مىشود و تو گناه كارى...»
📗 نهج البلاغه(مرحوم فیض الاسلام)، حکمت ٢٨٣
🔹 *حضرت علی علیهالسلام در این حکمت مصیبتزده را به صبر دعوت میکند، صبر از حسنات اخلاقی است و از عوامل موثر بر بهداشت روان میباشد.*
🔸 حضرت ضمن توجه به احساسات و اندوه اشعث، راهکار مقابله با مصیبت را به وی آموزش میدهند.
🔹 همچنین حضرت به اشعث میآموزند که پس از وقوع مصیبت، قضا و قدر الهی همچنان در جریان است لکن آنچه اهمیت دارد شیوه برخورد شخص با مشکل است.
💢 *اگر او مقاومت و صبوری نماید از پاداش خاصی بهرهمند میگردد و اگر بیقرار و بیتاب باشد خود را از اجر الهی محروم ساخته و محروم شدن از الطاف الهی فرد را به سوی ارتکاب گناه میکشاند؛ در حقیقت آینده و سرنوشت هر کس به انتخاب خود او بستگی دارد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#رهروان_عشق ١٣
#علامه_امینی رحمۀالله ١
✳️ *حضرت علامه امینى، یکى از مجاهدان نستوه و عالمان عامل و مفاخر شیعه است که در کارنامه درخشان خود جهاد علمى مستمرى دارد.* وى در تمام عمر بابرکت خویش از تلاش و کوشش بازنایستاد؛
🔹 چهل سال از عمر شریف خود را صرف کرد و ده هزار کتاب را دید تا توانست موسوعه عظیم *«الغدیر»* را به رشته تحریر درآورد و انصافا خدمت شایانى به ساحت مقدس اهلبیت علیهمالسلام و مکتب تشیع بنماید.
🔸 در بدو امر به نظر مىرسد این کتاب فقط واقعه «غدیر خم» را بررسى کرده است، اما در واقع این موسوعه بابرکت، واقعه «غدیر خم» را بهعنوان نقطه آغازین امامت و ولایت مطرح نموده و سپس به دفع شبهات این واقعه پرداخته است و در نهایت، همه مباحث کلیدى تاریخ صدر اسلام را که در مسئله امامت و ولایت نقش داشته است، مورد بررسى قرار داده است؛
✳️ حتى صلح امام حسن و قیام امام حسین علیهمالسلام نیز در این کتاب بررسى شده است، تا چه رسد به حوادث زمان خلفاى سهگانه و زمان خود امیرالمؤمنین علیهالسلام.
🌐 emamraoof.com
علامه امینی(رحمة الله علیه)، اهتمام خاصی به قرآن و حدیث، به ویژه نهجالبلاغه داشت. ایشان می فرمود:
«هیچ آیه ای در قرآن کریم نیست که اول آن «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» باشد؛ مگر اینکه علی بن ابی طالب(علیه السلام) سردار مخاطبان آن آیه و امیر، شریف و اول ایشان است.»
علامه هر روز، وقتی برای خواندن قرآن و تأمل در آن معین کرده بود. قرآن خواندن وی چون نهج البلاغه، همراه با یاد امام علی(علیه السلام) بود و هرگاه به «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» می رسید، بیش از پیش در آن دقیق می شد تا معنای آن را به درستی دریابد و (هنگامی که محصل جوانی بود) گاه از پدر فاضل خود معنای آیه را می پرسید و پدر نیز با حوصلۀ تمام، آن را تفسیر می کرد.
قرآن و نهجالبلاغه، دو کتاب گرانقدر برای این محصل جوان بود. گاه هنگام مطالعه این دو کتاب، می گریست و نم نم اشک می ریخت. اشک بر گونه اش جاری می شد و چون دُری گران مایه در سینۀ وی نهان می گردید.
📙 شیخ صدوق، اعتقادات، ص۱۱۰.
📙 غلامرضا نیشابوری، سرگذشت های تلخ و شیرین قرآن، ج ۲، ص ۱۰۳.
🔻دبیر کل حزب الله: دستکم گرفتن کرونا مانند قتل شبه عمد است
سید حسن نصرالله:
🔹️ دستکم گرفتن شیوع ویروس کرونا مانند قتل شبه عمد است و از نظر دینی از گناهان بزرگ به شمار میرود.
🔹کسی که میخواهد مراسم عزاداری را منطقهای برگزار کند که در آن ویروس کرونا منتشر شده است بایستی مسئولیت شرعی آن را نیز متحمل شود.
🔹میتوان مجالس عزاداری را در میان خانواده برگزار کرد. ما با این کار تنها از شیعان محافظت نمیکنیم بلکه از لبنان محافظت میکنیم زیرا اگر تجمع برپا شود، کرونا [در کشور] منتشر میشود و در نتیجه ما با این کار به مردم لبنان آسیب میرسانیم.
🔹با توجه به شیوع ویروس کرونا نبایستی تجمعهای بزرگی در زمان پخش نذورات صورت بگیرد.
🔹درستترین شیوه، امسال، آن است که غذاها بدون شکلگیری تجمعات آماده شود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در خانهها توزیع شود.
🔹 امسال راهپیمایی برای عاشورا برگزار نخواهد شد و مردم به شیوهنامههای بهداشتی پایبند باشند.
✅
🔴در ۲۸ مرداد كاشانى منزوى و خانهنشين بود!
رهبرانقلاب:
🚩«دكتر مصدق مرتب فاصلهى خود را با آقاى كاشانى زياد كرد تا اينكه مرحوم آيةالله كاشانى چند روز قبل از ماجراى ۲۸ مرداد، نامه نوشت - همهى اين نامهها موجود است - و گفت من مىترسم با اين وضعى كه داريد، عليه شما كودتا كنند و مشكلى به وجود آورند.
🚩دكتر مصدق گفت: من مستظهر به پشتيبانى مردم ايران هستم! اشتباه او همينجا بود.
🚩ملت ايران را سرانگشت روحانيت - كسى مثل آيةالله كاشانى - وادار مىكرد كه صحنهها را پر كند و به ميدان بيايد و جان خود را به خطر بيندازد.
🚩در ۲۸ مرداد كه كاشانى منزوى و خانهنشين بود - و در واقع دولت مصدق او را منزوى و از خود جدا كرده بود - عدم حضور او در صحنه موجب شد كه مردم نيز در صحنه حضور نداشته باشند؛ لذا كودتاچيهاى مأمور مستقيم امريكا توانستند بيايند و بهراحتى بخشى از ارتش را به تصرف درآورند و كودتا كنند.» ۱۳۸۰/۰۸/۲۰
🔸مادر شهید کاوه: شبی از شبهای تحصیل، نشسته بود در اتاقش به انجام تکالیف. رفتم برای شام صدایش کنم. گفت: «گیر کردهام در حل ۲ تا مسئله ریاضی. معلم، توپ چهلتکه جایزه گذاشته برایش. اگر اجازه بدهی، تا این ۲ مسئله را حل نکنم شام بیشام!» بیخیالش شدم تا به درسش برسد. یک ساعت بعد، دوباره رفتم اتاقش. دیدم هنوز مشغول است. صدایش کردم؛ متوجه نشد! گرم کاری میشد، چنان دل میداد که تا تکانش نمیدادی، ملتفت سر و صدای اطرافیان نمیشد. دوباره یک ساعت بعد صدایش کردم. افاقه نکرد. نیم ساعت بعد به حاج آقا گفتم: «شما برو صدایش کن بلکه آمد شامش را خورد!» حاجی نرفته برگشت، و دیدم با یک پتو دارد میرود اتاق محمود! صبح برای نماز از خواب بلندش کردم؛ «شام که نخوردی! لااقل بگو بدانم مسئلهها را حل کردی یا نه؟» خندید و گفت: «حل کردم آنهم چهجور! برای هر ۲ مسئله، از ۳ طریق به جواب رسیدم!» محمود عاشق فوتبال بود. توپ چهلتکه هم خیلی دوست داشت! ظهر از مدرسه برگشت خانه. گفتم: «پس جایزهات کو؟» از جواب طفره رفت! تا اینجا را حالا شما داشته باشید.
🔹۴۰ روز، فوق فوقش ۵۰ روز از شهادت محمود گذشته بود که زنگ خانه به صدا درآمد. حاجی رفت در را باز کرد. عاقلهمردی پشت در بود؛ «من دبیر ریاضی محمود بودم. کلی هم گشتم تا خانه شما را پیدا کنم». حاجی دعوتش کرد بیاید تو، «نه» آورد؛ «قصد مزاحمت ندارم!» و بعد ادامه داد؛ «من سه سال دبیر ریاضی محمودتان بودم. این را سال آخر فهمیدم که محمود، مسائل ریاضی را خودش حل میکرد اما صبح، زودتر میآمد کلاس، حل مسئله را هر بار به یکی از دانشآموزان که عمدتا هم از قشر پایین بودند یاد میداد و جایزه هم اغلب به همان دانشآموز میرسید، چون محمود از چند راه به جواب میرسید. من به طریقی سال سومی که دبیر ریاضی محمود بودم متوجه ماجرا شدم. از قبل هم البته برایم بسیار عجیب بود؛ «چرا محمود که همیشه ریاضی را ۲۰ میگیرد، هیچ وقت برنده این جوایز نمیشود؟!» کشیدمش کنار؛ «امروز از فلانی شنیدم این مسئله را تو حل کردهای!» اول بنا کرد طفره رفتن، بعد قبول کرد!
«چرا؟»
جواب داد: «همین فلانی، اولا یک مسئله ریاضی را یاد گرفته از چند راه حل کند. این کار بدی است آقا معلم؟ ثانیا جایزه کتانی بود و من خودم کتانی دارم. آیا بهتر نبود این کتانی برسد دست این دوستمان که کتانیاش از چند جا پاره شده؟» من آنجا فهمیدم چه روح بلندی دارد این محمود شما. خواستم موضوع را با مدیر مدرسه درمیان بگذارم تا از کاوه، سر صف صبحگاه، تقدیر شود. قسمم داد؛ «اگر برای کس دیگری این موضوع را لو بدهید، دیگر این مدرسه نمیآیم»
#شهید_محمود_کاوه
#درس_اخلاق
@Afsaran.ir
#تفسیر_قرآن ٣٠
#سوره_نحل، آیه ١٢
🔆 «وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ»
🔆 «خدای سبحان شب، روز، خورشید و ماه را تحت تسخیر شما قرار داد و ستارگان به اذن حق تحت تسخیر شما قرار دارند. در این قضیه (اینکه شب و روز، خورشید و ماه تحت تسخیر انسان قرار دارند) نشانههایی است برای گروهی که اهل اندیشه هستند.»
✳️ با نگاهی به ظاهر آیه به نکاتی دست مییابیم که بدان اشاره میشود:
🔹 *زمان يا شب و روز (ليل ونهار) ابزاری است كه خدای سبحان آن را رام كرده و در اختیار انسان قرار داده و اين نعمت الهی را مسخر انسان كرده* از اين رو اگر بعضی میگويند: زمان کافی برای ساماندهی امور نداريم يا به اصطلاح وقت نداريم سخن پذيرفتهای نیست؛ زیرا بر مبنای تدبير الهی زمان بايد در فرمان انسان باشد و تحت تسخیر وی قرار گيرد
🔸 *اما اگر اين نعمت الهی برای كسی مبارک نیست و فرد از آن بهره لازم را نمیبرد دلايل مختلفی دارد*:
🌀 اينكه فرد از زمان سوء استفاده كرده باشد
🌀 برنامهريزی درستی نسبت به آن نداشته است
🔸 اگر این موجود رام، در مقابل انسان سرکش میشود خود فرد سبب اين چموشی را فراهم میسازد در غير اين صورت رام و در خدمت اوست.
🔹 در شرح حال مرحوم ملاصدرا آمده است: ایشان هر شب پانزده جزء قرآن تلاوت مینمود و این نشان میدهد زمان تحت تسخیر وی بوده است.
✍️ مفسری میفرماید: *خدای سبحان، نهار (روز) را زمان شناوری، حرکت و تلاش انسان قرار داده و لیل (شب) را برای سکون و آرامش او خلق كرده است.*
✳️ قرآن در آيه هفتم سوره مبارکه مزمّل میگويد: «إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً»: و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت!
💢 *اگر كسی روز را به حركت و تلاش نمیگذراند و شب را در آرامش و سكون به سر نمیبرد و در هريك به گونهای گرفتار وسوسههای شيطان میشود از آنروست كه بر قدرت و توان خويش تكيه كرده نه بر قوانين الهی.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ادب_وآداب_قرآنی ١١
🔆 «وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ»
🔆 «و (كار) كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى كنند، همچون باغى است كه در نقطه بلندى باشد، و بارانهاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد كافى بهره گيرد،) و ميوه خود را دو چندان دهد (كه هميشه شاداب و با طراوت است.) و خداوند به آنچه انجام مىدهيد، بيناست.»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۲۶۵
✳️ *کار مثبتی را که انسان جهت جلب رضایت خداوند انجام دهد انفاق محسوب میشود*. حتی اگر در حد دادن لیوان آب به تشنهای باشد و یا آنكه انجام امور منزل باشد و يا يك نگاه محبتآميز و.....
✳️ *اثر مثبت انفاق ثبات قدم در عرصه ایمان است*. ایمان برخی از افراد مستودعی یا امانی است یعنی به هنگام مرگ از فرد سلب میشود. در صورتی که ایمان برخی دیگر محکم و ثابت بوده با هیچ زلزلهای فرو نمیپاشد.
💠 انفاق کننده همچون باغی متحرک است که در بلندی قرار گرفته و دائما رویش داشته سبزی و نشاط اش انرژی مثبت منتشر میكند. و چون بارش رحمت الهی بر او مدام است، بخشش و کرمش نیز مستدام میباشد.
🔹 انفاقکننده قصد شهرت و قرار گرفتن در بلندی را ندارد اما نیت خالص وی سبب میشود خداوند او را در معرض دید عموم قرار دهد. ثمرات عملش به تعبیر قرآن دو برابر دیگران است. عمل خالصانه با بارش رحمت الهی مضاعف گشته برکتی خاص دارد.
✨ *بیمعرفت مباش که در من یزید عشق*
✨ *اهل نظر معامله با آشنا کنند*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
١٥٣
#آداب_الصلوه
امام خميني در پاسخ كساني كه فقط به جنت جسماني معتقدند ، مي فرمايند:
آيا خداي سبحان پيامبران شرايع و كتب آسماني، اولياء و اوصياء را فقط براي حفظ شكم و شهوت فرستاد؟ آيا غايت ارسال انبياء چنين بود؟
امام به همان اندازه كه ما را از چنين علمايي دور مي دارند ، از علمايي كه فقط ما را به باطن صِرف هم سوق مي دهند، دور نگه مي دارند
(كساني كه بطور مثال مي گويند چه كسي گفته نماز ظهر چهار ركعت است يا چه كسي گفته نماز مغرب را بعد از غروب آفتاب بخوانيد هر وقت حال و حوصله داشتيد بخوانيد)
ظاهر، راهي براي رسيدن به باطن است و باطن براي كشف و سرّ آنچه در ظاهر انجام مي دهيم ، است
بنابراين هر چقدر بيشتر به باطن امور توجه كنيم به ظواهر شريعت بيشتر مقيد خواهيم بود.
بهشت براي بعضي ها فقط جسماني است زيرا لذات جسماني و شهواني و شكمي براي آنها مهم است اما خداوند عوالمي دارد كه هيچ چشمي نديده و گوشي نشنيده و تصور آن را هم نمي توانند بكنند كه خدا چه تداركي براي آنها ديده است و با احساس مادي قابل سنجش نيست
امام مي فرمايند: احتياط كنيد منظور از خار راه و كساني كه سد طريق مي كند مجتهدين و فقهاي ١٢ امامي نيستند و اگر كسي خود را شيعه بداند نمي تواند ظاهر بين باشد پس اينها منسوب به علم اند و عالِم نيستند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٠/١٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٧
https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK