[تحف العقول عن ال الرسول صلی الله علیه و اله - جوابه ع عن مسائل سئل عنها في خبر طويل كتبنا منه موضع الحاجة - صفحه۲۲۷]
و من حكمه ع [۱] أيُّها النّاسُ إِنّهُ منْ نصح لِلّهِ و أخذ قوْلهُ دلِيلاً هُدِي لِلّتِي هِي أقْومُ [۵-۷] (۱۷: ۹) و وفّقهُ اللّهُ لِلرّشادِ و سدّدهُ لِلْحُسْنى فإِنّ جار اللّهِ آمِنٌ محْفُوظٌ و عدُوّهُ خائِفٌ مخْذُولٌ فاحْترِسُوا مِن اللّهِ بِكثْرةِ الذِّكْرِ و اِخْشوُا اللّه بِالتّقْوى و تقرّبُوا إِلى اللّهِ بِالطّاعةِ فإِنّهُ قرِيبٌ مُجِيبٌ قال اللّهُ تبارك و تعالى و إِذا سألك عِبادِي عنِّي فإِنِّي قرِيبٌ أُجِيبُ دعْوة الدّاعِ إِذا دعانِ فلْيسْتجِيبُوا لِي و لْيُؤْمِنُوا بِي لعلّهُمْ يرْشُدُون [۲] [۱-۱۹] (۲: ۱۸۶) فاسْتجِيبُوا لِلّهِ و آمِنُوا بِهِ فإِنّهُ لا ينْبغِي لِمنْ عرف عظمة اللّهِ أنْ يتعاظم فإِنّ رِفْعة الّذِين يعْلمُون عظمة اللّهِ أنْ يتواضعُوا و عِزّ الّذِين يعْرِفُون ما جلالُ اللّهِ أنْ يتذلّلُوا لهُ و سلامة الّذِين يعْلمُون ما قُدْرةُ اللّهِ أنْ يسْتسْلِمُوا لهُ و لا يُنْكِرُوا أنْفُسهُمْ بعْد الْمعْرِفةِ و لا يضِلُّوا بعْد الْهُدى
۳و اِعْلمُوا عِلْماً يقِيناً أنّكُمْ لنْ تعْرِفُوا التُّقى حتّى تعْرِفُوا صِفة الْهُدى ۴ و لنْ تمسّكُوا بِمِيثاقِ الْكِتابِ حتّى تعْرِفُوا الّذِي نبذهُ و لنْ تتْلُوا الْكِتاب حقّ تِلاوتِهِ حتّى تعْرِفُوا الّذِي حرّفهُ فإِذا عرفْتُمْ ذلِك عرفْتُمُ الْبِدع و التّكلُّف و رأيْتُمُ الْفِرْية على اللّهِ و التّحْرِيف و رأيْتُمْ كيْف يهْوِي منْ يهْوِي و لا يُجْهِلنّكُمُ الّذِين لا يعْلمُون و اِلْتمِسُوا ذلِك عِنْد أهْلِهِ فإِنّهُمْ خاصّةً نُورٌ يُسْتضاءُ بِهِمْ و أئِمّةٌ يُقْتدى بِهِمْ بِهِمْ عيْشُ الْعِلْمِ و موْتُ الْجهْلِ و هُمُ الّذِين أخْبركُمْ حِلْمُهُمْ عنْ جهْلِهِمْ
۵ و حُكْمُ منْطِقِهِمْ عنْ صمْتِهِمْ و ظاهِرُهُمْ عنْ باطِنِهِمْ لا يُخالِفُون الْحقّ و لايخْتلِفُون فِيهِ و قدْ خلتْ لهُمْ مِن اللّهِ سُنّةٌ [۳] و مضى فِيهِمْ مِن اللّهِ حُكْمٌ إِنّ فِي ذلِك لذِكْرى لِلذّاكِرِين و اِعْقِلُوهُ [۴] إِذا سمِعْتُمُوهُ عقْل رِعايةٍ و لا تعْقِلُوهُ عقْل رِوايةٍ فإِنّ رُواة الْكِتابِ كثِيرٌ و رُعاتهُ قلِيلٌ و اللّهُ الْمُسْتعانُ [۱۵-۱۷]
[ترجمه تحف العقول عن ال الرسول ( علیهم الصلاه و السلام ) - سخنان امام حسن عليه السّلام در زمينه هاى گوناگون - صفحه۳۰۹]
از فرمايشات حكيمانه امام حسن عليه السّلام
اى مردم، آن كس كه از براى خداوند خيرخواهى كند، و سخن و فرمان او را راهنما و دليل خود مى گيرد، به استوارترين راه هدايت شده است، و خداوند او را در راه راست موفّق فرمايد، و به سرانجام نيكو رهنمون گردد. زيرا پناهنده به خدا در امان است و محفوظ، و دشمن خدا در هراس و بى ياور. پس با ذكر بسيار از خداوند برحذر باشيد، و در پرتو تقوا و پرهيزگارى از خدا بترسيد. و با طاعت و فرمانبردارى به
خداوند تقرّب جوئيد، كه او نزديك است و پاسخگو. خداوند تبارك و تعالى فرموده: وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ، يعنى: «و چون بندگانم در باره من از تو پرسند، همانا من [به ايشان] نزديكم؛ خواندن خواننده را- آنگاه كه مرا بخواند- پاسخ مى دهم، پس بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورند، باشد كه ره يابند- بقره: ۱۸۶». پس دعوت خدا را بپذيريد و بدان ايمان آوريد. زيرا آن كس كه عظمت خدا را شناخت شايسته نيست كه خود را بزرگ شمارد، و بى شكّ بزرگى قدر و مرتبه كسانى كه از عظمت خدا آگاهند در اين است كه برابر او فروتنى كنند، و عزّت افرادى كه از جلال و شكوه او باخبرند در اين است كه براى او افتادگى نمايند. و سلامت آنان كه از قدرت او باخبرند در اين است كه در بندگى و تسليم او باشند. و از پس اين شناخت خود را گم نكنند، و از پس هدايت گمراه نشوند. و بى شكّ و يقينا بدانيد كه شما هرگز به كنه تقوا و پرهيزگارى پى نخواهيد برد تا اينكه از صفت هدايت خبردار شويد.
"""""و هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد ماند مگر اينكه روى گرداننده از قرآن را بشناسيد. و هرگز قرآن را آنچنان كه در خور آن است نخواهيد خواند مگر آن كس را كه جابجايش ساخته بشناسيد. پس آنگاه كه بدين مطلب پى برديد؛ از بدعتها و ظاهرسازيها باخبر شويد، و افتراى بر خدا و تحريف را مى بينيد، و نيز
درمى يابيد آن كس كه سقوط كرد چگونه سقوط كرد. مبادا افراد نادان شما را به وادى جهل و نادانى بكشند. پس [فهم] آن را از اهلش بخواهيد، زيرا تنها آنانند نورى كه از پرتوشان روشنائى جويند، و امامانى كه از آنان پيروى شود، و يقينا ايشانند حيات و زندگى دانش، و مرگ و نيستى جهل و نادانى. آنانند كه حلمشان از جهلشان خبر دهد، """
و گويائى سخنشان از سكوت آنان، و ظاهرشان از باطنشان حكايت كند، نه حقّ را مخالفند و نه در آن خلاف آرند (اختلاف كنند). و از جانب خدا براى ايشان سنّت و روشى مقرّر گرديده، و در باره ايشان فرمانى صادر شده، به تحقيق در اين سخن ياد كردى است براى يادآوران. پس هنگامى كه آن را شنيديد بينديشيد، انديشيدنى همراه با توجّه، نه آنكه فقط براى نقل و روايت، زيرا راويان كتاب بسيارند و رعايت كنندگانش اندك «۱»، و خداست كه بايد از او يارى خواست.
درباره سوره حمد.mp3
64.73M
نکاتی مهم درباره یکی از اسماء سوره مبارکه حمد سبع #مثانی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
47.45M
نکاتی درباره قدرت کلام الله و یقین
تکرار و تلقین
دقیقه۱۳
🌐فضیلت خواندن حمد و آیتالکرسی و آیهی شهادت و ملک بعد از هر نماز متن و ترجمه انصاریان
https://erfan.ir/mafatih352
لینک کانال تفسیر اهل بیتی:↙️
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
درباره اسم الله.mp3
93.39M
عدد هفت
و تاثیر غذای روحی و جسمی
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
الحمد بخش۱.mp3
58.28M
فرق بین حمد و شکر و مدح
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
ملک یوم الدین.mp3
95.22M
عَلِيّ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُفَضّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ
عَنْ عَلِيٍّ(علیه السلام) قَالَ هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عَلَي آدَمَ(علیه السلام) فَقَالَ يَا آدَمُ إِنّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلَاثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَيْنِ فَقَالَ لَهُ آدَمُ يَا جَبْرَئِيلُ وَ مَا الثّلَاثُ فَقَالَ الْعَقْلُ وَ الْحَيَاءُ وَ الدّينُ فَقَالَ آدَمُ إِنّي قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ لِلْحَيَاءِ وَ الدّينِ انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ فَقَالَا يَا جَبْرَئِيلُ إِنّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ قَالَ فَشَأْنَكُمَا وَ عَرَجَ
اصبغ بن نباته از علي(علیه السلام) روايت مي كند كه جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اي آدم من مأمور شده ام كه تو را در انتخاب يكي از سه چيز مخير سازم؛ پس يكي را برگزين و دو تا را واگذار. آدم گفت: چيست آن سه چيز؟ گفت: #عقل و #حياء و #دين آدم گفت: عقل را برگزيدم. جبرئيل به حياء و دين گفت: شما باز گرديد و او را واگذاريد؛ آن دو گفتند: اي جبرئيل ما مأموريم هر جا كه عقل باشد با او باشيم. گفت: خود دانيد و بالا رفت.
کانال رو برای علاقمندان بفرستید
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00
ایاک نعبد و ایاک نستعین.mp3
103.39M
مولانا سیدنا امیرالمومنین
علی بن ابیطالب سلام الله علیه
إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ.
اقسام عبادت (عبادى، معنوى)
و درود خدا بر او، فرمود: گروهى خدا را به اميد بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش بازرگانان است،
و گروهى او را از روى ترس عبادت كردند كه اين عبادت بردگان است،
و گروهى خدا را از روى سپاسگزارى پرستيدند و اين پرستش آزادگان است.
📚حکمت۲۳۷نهج البلاغه
https://eitaa.com/joinchat/4194910C92e31acd00