حد و اندازه تواضع
فی الکافی عن ابی الحسن(ع) قال الراوی: قلتُ: مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِی إِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ كَانَ مُتَوَاضِعاً فَقَالَ التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ یعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَینْزِلَهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْبٍ سَلِیمٍ لَا یحِبُّ أَنْ یأْتِی إِلَی أَحَدٍ إِلَّا مِثْلَ مَا یؤْتَی إِلَیهِ إِنْ رَأَی سَیئَةً دَرَأَهَا بِالْحَسَنَةِ كَاظِمُ الْغَیظِ عَافٍ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ. (الشافی ص 564)
یک درجه از تواضع این است که : انسان اندازه خودش را بشناسد. زیادتر از آنچه هست، خود را به حساب نیاورد.البته کمتر از آنچه که هست هم به حساب نیاورد. قلب سلیم در مقابل قلب مریض است. قلب مریض، آن است که صفات ناپسندی مثل تکبّر، خودبینی و غرور در آن هست.
🔴👈 انسان وقتی با غرور، با تکبّر و خودپسندی به خودش نگاه کند، خودش را طوری می بیند که اگر با یک قلب سالمی به خود نگاه کند، طور دیگری می بیند. آن وقتی که بعضی از مزایای وجودی انسان برای انسان ظاهر می شود، یک خودشگفتی ای در او به وجود می آید،
🔵👈 اگر انسان متوجّه کند خود را به ضعف هایی که دارد. ضعف های ما از قوّت های ما بیشتر است. هر انسانی این طور است جز معصومین. گناهانی که می کنیم، ضعف هایی که داریم، بی صبری ها، بی تابی هایی که در مقابل مصیبت ها و دردها و رنج ها داریم، حسدها، ناتوانی های گوناگون روحی و جسمی و فکری و عقلی و امثال اینها، اگر انسان همه اینها را ملاحظه کند، می تواند به درستی اندازه خود را، قدر خود را به دست بیاورد. لازمه این که انسان خود را درست ارزیابی کند، این هاست:
1 - انسان با دیگران همان طوری برخورد بکند که مایل است با او برخورد بکنند، از گناهان دیگران صرف نظر کند؛ چون ملاحظه می کند که خودش هم دچار مشکلات فراوانی است، این طور نباشد که ضعف ها را در دیگران ببیند، اما در خود این ضعف ها را مشاهده نکند.
2 - اگر از کسی بدی دید، آن را با نیکی پاسخ بدهد، کما اینکه از دیگران همین توقع را دارد.
شرح حدیث از مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای – مدظلّه العالی؛ [ جلسه 287 - مورخ: 18 /3/ 88]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
✅👈 حد و اندازه #تواضع
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
بسم الله قاصم الجبّارین
خدمت مجاهد بزرگ جهان اسلام، دبیرکل محترم حزبالله لبنان؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصر الله –دامت توفیقاته-
سلام علیکم
کوتاه بگوییم: سخن در انتقام است. "وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقد جَعَلنا لِوَلِیِّه سُلطانا"
حکم خدای عزیز ذوالانتقام است که هرکسی مظلومانه کشته شد، اولیای دم او حقّ تقاص دارند.
اشقی الاشقیاء عالم، حاج قاسم و ابومهدی ما را ناجوانمردانه، بزدلانه، در نیمهی شب و در خارج میدان نبرد شهید کردند. حاج قاسم همانقدر فرزند اهواز و مشهد و تهران و قم و کرمان بود، که فرزند کاظمین و نجف بود. فرزند کابل و دمشق بود. او فقط فرماندهی سپاه قدس ایران نبود، او نماد اقتدار و قدرت جبههی مقاومت بود. حاج قاسم متعلق به کل جبههی مستضعفین عالم بود و برای رهایی آنان جنگید. لذا کل جبههی مقاومت باید انتقام فرماندهی شهیدشان را بگیرند.
مگر رهبر عظیمالشأن انقلاب اعلام نفرمودند که تقاص خون حاج قاسم به رفتن آمریکا از منطقه است؟ "وَ قَاتِلُوهُمْ حَتىَ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّه" جبههی مقاومت باید هرچه سریعتر وارد عملیاتهای سنگین خونخواهی شود. آنها نماد اقتدار و امنیت ما را زدند، ما هم باید نماد اقتدار و امنیت عنکبوتی آنها در منطقه را بزنیم. چهطور میشود فرض کرد که آمریکا از منطقهی ما بیرون رود در حالیکه اسرائیل غاصب هنوز حضور نحسش در منطقه ادامه داشته باشد؟ کیست که نفهمد زمانی شرارتها و دخالتهای آمریکا در منطقه پایان میپذیرد، که امّ الفساد اسرائیل به جهنم برود. پس بسم الله!
حزبالله، انصارالله، حشدالشعبی و تمام گروههای مقاومت باید هرچه سریعتر انتقام خون حاج قاسم و ابومهدی را بستانند. اگر فعالانه برخورد کنیم هیچگاه جهانخواران ترسو جرئت نمیکنند، با وقاحت تمام از طرح ننگین معاملهی قرن رونمایی کنند.
درخواست عاجل جوانان انقلابی حوزهی علمیه از آن جناب، تسریع در عملیّاتهای انتقام است.
عقیدهی ما بر این است که خون حاج قاسم و ابومهدی آنقدر ظرفیت و برکت دارد که در صورت اقدامات شجاعانه و به هنگام همهی اضلاع جبههی مقاومت، وعدهی نابودی رژیم پوشالی اسرائیل سالیان سال به تعجیل افتد و انشاءالله دیر نباشد که به امامت حضرتتان، نماز جماعت را در قدس شریف اقامه کنیم.
طلاب حوزهی علمیّه در کنار همهی جوانان و آزادیخواهان مقاومت، منتظر انتقامهای پشیمانکننده و جبرانناپذیر حزبالله هستند و در این راه از بذل جان و مال و آبرو هیچ دریغ ندارند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
تشکل طلبگی ربیون مشهد
مجموعه مطالعاتی صحیفه امام (ره) قم
بسیج مدرسه علمیه صدوقی فاز ۵ قم
بسیج مدرسه علمیه مشکات تهران
بسیج مدرسه علمیه کریمه اهل بيت قم
جنبش قیام الله قم
🆔 @dars_akhlaq
🗓 #حدیث_روز
🌸 امام على عليه السلام 🌸
أَشْرَفُ الْخَلَائِقِ التَّوَاضُعُ وَ الْحِلْمُ وَ لِينُ الْجَانِبِ.
شريف ترين اخلاق، تواضع، بردبارى و نرم خويى است.
عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 115 ، ح 2555
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
همیشه توجه مان به عیوب خودمان باشد
بی عیب ما نداریم در دنیا و ما باید همیشه توجه مان به آن عیوب خودمان باشد .....و انسان که بخواهد برای خدا کار بکند و به مقام انسانیت برسد ،
🔴👈 باید همیشه دنبال این باشد که ببیند چه عیبی دارد . دنبال این نباشد که ببیند چه حسنی دارد. برای این که ، دنبال این که چه عیبی دارد ، می شود انسان در صدد رفع آن برآید ، و دنبال این که چه حسنی دارد پرده می شود در چشم انسان و نمی تواند عیوب خودش را ببیند.
❤️امام خمینی (ره ) ، صحیفه نور ، ج 17 ، ص 161
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت دوم (۳): نکوهش سخن چینى از دید شرع سخن چینى در آیات و روایات ب
🍃🍃
#آفات_زبان #سخن_چینى
قسمت سوم
انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد:
۱ – او را تصدیق نکند؛ زیرا گناه کار و فاسق است و گواهى فاسق پذیرفته نمى شود؛ چنان که خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید:
ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا.
اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، درباره خبرش تحقیق کنید.
۲ – او را از این کار باز دارد؛ زیرا عمل او از امور منکر بوده و خداوند متعالى در قرآن مى فرماید:
و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر.
امر به معروف کن و از منکر بازدار.
۳ – از او ابراز تنفر کند؛ زیرا او مبغوض خدا است و تنفر از مبغوض خدا لازم است .
۴ – به شخصى که مطلب از او نقل شده ، گمان بد نبرد؛ زیرا خداى تعالى مى فرماید:
اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم.
از بسیارى گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضى از گمان ها، گناه است .
۵ – گفتار سخن چین ، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصى که از او نقل شده وا ندارد که خداى تعالى مى فرماید: و لا تجسسوا.
۶ – خودش مرتکب کارى که دیگران را از آن نهى مى کند نشود؛ یعنى سخن چینى او را براى کسى که سخن از جانب او نقل شده ، بیان نکند؛ زیرا در این صورت ، هم سخن چینى و هم غیبت کرده است . مردى نزد امیر مؤ منان على (علیه السلام ) آمد و درباره دیگرى بدگویى کرد.
حضرت فرمود:
یا هذا نحن نساءل عما قلت فان کنت صادقا مقتناک ، و ان کنت کاذبا عاقبناک ، و ان شئت اءن نقیلک اءقلناک ؟ قال : اقلنى یا اءمیرالمؤ منین .
اى فلانى ! ما از آن چه گفتى ، مى پرسیم [= بازخواست مى کنیم ] اگر راست گفته باشى ، تو را دشمن مى داریم و اگر دروغ گفته باشى ، تو را مجازات مى کنیم و اگر بخواى رهایت کنیم [= از کرده خویش پشیمان شوى ] تو را رها مى کنیم . (آن مرد) گفت : اى امیر مؤ منان ! رهایم کنید.
✅✅ #ادامه دارد...
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت سوم انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد: ۱ – او را تصدیق نکند؛
🌸🌸🌸
🔵درس اخلاق #آفات_زبان #سخن_چینى
🔴👈 انسان در برابر سخن چینی چند وظیفه دارد...
🗓 قسمت 3⃣