همیشه توجه مان به عیوب خودمان باشد
بی عیب ما نداریم در دنیا و ما باید همیشه توجه مان به آن عیوب خودمان باشد .....و انسان که بخواهد برای خدا کار بکند و به مقام انسانیت برسد ،
🔴👈 باید همیشه دنبال این باشد که ببیند چه عیبی دارد . دنبال این نباشد که ببیند چه حسنی دارد. برای این که ، دنبال این که چه عیبی دارد ، می شود انسان در صدد رفع آن برآید ، و دنبال این که چه حسنی دارد پرده می شود در چشم انسان و نمی تواند عیوب خودش را ببیند.
❤️امام خمینی (ره ) ، صحیفه نور ، ج 17 ، ص 161
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت دوم (۳): نکوهش سخن چینى از دید شرع سخن چینى در آیات و روایات ب
🍃🍃
#آفات_زبان #سخن_چینى
قسمت سوم
انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد:
۱ – او را تصدیق نکند؛ زیرا گناه کار و فاسق است و گواهى فاسق پذیرفته نمى شود؛ چنان که خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید:
ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا.
اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، درباره خبرش تحقیق کنید.
۲ – او را از این کار باز دارد؛ زیرا عمل او از امور منکر بوده و خداوند متعالى در قرآن مى فرماید:
و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر.
امر به معروف کن و از منکر بازدار.
۳ – از او ابراز تنفر کند؛ زیرا او مبغوض خدا است و تنفر از مبغوض خدا لازم است .
۴ – به شخصى که مطلب از او نقل شده ، گمان بد نبرد؛ زیرا خداى تعالى مى فرماید:
اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم.
از بسیارى گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضى از گمان ها، گناه است .
۵ – گفتار سخن چین ، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصى که از او نقل شده وا ندارد که خداى تعالى مى فرماید: و لا تجسسوا.
۶ – خودش مرتکب کارى که دیگران را از آن نهى مى کند نشود؛ یعنى سخن چینى او را براى کسى که سخن از جانب او نقل شده ، بیان نکند؛ زیرا در این صورت ، هم سخن چینى و هم غیبت کرده است . مردى نزد امیر مؤ منان على (علیه السلام ) آمد و درباره دیگرى بدگویى کرد.
حضرت فرمود:
یا هذا نحن نساءل عما قلت فان کنت صادقا مقتناک ، و ان کنت کاذبا عاقبناک ، و ان شئت اءن نقیلک اءقلناک ؟ قال : اقلنى یا اءمیرالمؤ منین .
اى فلانى ! ما از آن چه گفتى ، مى پرسیم [= بازخواست مى کنیم ] اگر راست گفته باشى ، تو را دشمن مى داریم و اگر دروغ گفته باشى ، تو را مجازات مى کنیم و اگر بخواى رهایت کنیم [= از کرده خویش پشیمان شوى ] تو را رها مى کنیم . (آن مرد) گفت : اى امیر مؤ منان ! رهایم کنید.
✅✅ #ادامه دارد...
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت سوم انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد: ۱ – او را تصدیق نکند؛
🌸🌸🌸
🔵درس اخلاق #آفات_زبان #سخن_چینى
🔴👈 انسان در برابر سخن چینی چند وظیفه دارد...
🗓 قسمت 3⃣
تربیتی در حساب خدا !
عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبنعلیٍ الباقر علیهالسلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحهی 634)
«یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار میآورند. در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار میآید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمی کنند، به همدیگر خیانت می کنند؛ اینها را هم بچّه، جلوی چشمش می بیند ؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمی دهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همینجور بار میآید. این تربیت بد است.
🔵👈 گاهی هست که انسان بچّه را، تربیت بد هم نمی کند لکن رها می کند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه این که بچّه را بد تربیت کنیم، نه، امّا رهایش می کنیم؛ کَأنّه احساس مسئولیّتی نسبت به او نداریم. گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش وقت صرف می کنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ وقتی نمی گذاریم. این رها کردن بچّه است. این ها را نمی شود انسان به حساب خدا بگذارد؛ یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمی شود. ... تربیت فرزندان، تربیت تکتک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، بهطور طبیعی، بهطور غالب خوب تربیت می شوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»،
🔴👈 اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه می دارند، مانع می شوند. این یکی از این چیزهای مهم است. خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمی کند؛ می فرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنهای است، یک عمل صالحی است که می تواند شما را حاجب از آتش باشد.
📡 برداشت از : Khamenei.ir
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
🔵👈 تربیتی در حساب #خدا ❗️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
🗓 #حدیث_روز
🌸رسول اكرم صلى الله عليه و آله🌸
جَمالُ الرَّجُلِ فَصاحَةُ لِسانِهِ؛
زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
📚شرح فارسی شهاب الاخبار ص 73
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
#آفات_زبان #بدزبانی 🔴👈یکی از بزرگترین آفات زبان، بد زبانی بوده که منشأ آن پلیدی و پستی فرد میبا
🍃🍃🍃🍃
#مقدمه
بى شك زبان دريچۀ روح آدمى است؛ بدین معنا که از لابهلاى كلمات هر كس به خوبى مىتوان به اعماق درون و شخصیت وجودی او پى برد؛ چرا که سخن انسان از روح و درون او منشأ میگیرد. بنابراین اين دو در يكديگر تأثير متقابل دارند. امام علی”علیه السلام” در این زمینه فرمود: «الَانْسانُ لُبُّهُ لِسانُهُ؛
📚 بحار الانوار ج۷۸ ص ۵۶
خلاصۀ وجود انسان در زبان اوست!». میتوان گفت منظور از این روایت این است که شخصیت و باطن هر کس در زبان و کلماتش بروز و ظهور دارد.
میدانیم که نعمتهاى بزرگ الهى سرمايۀ عظيمى هستند كه خطرات و آفات آن نيز به همان اندازه عظيم است. كوهها هر چه عظيم تر و بلندتر باشند، بركات و آثار آنها بيشتر است؛ ولى به همان نسبت، سقوط از آنها نيز خطرناكتر مى باشد. معروف است: «در كنار كوههاى بلند درّههاى عميق وجود دارد» و به همين ترتيب در كنار نعمتهاى بزرگ خطرات بزرگى نهفته شده است؛ از اینرو به همان نسبت كه بركات زبان و آثار سازندۀ آن زياد است، آفات و گناهانى كه به وسيلۀ آن انجام مىگيرد و آثار مخرّبى كه در فرد و جامعه دارد نیز بسیار زیاد میباشد که یکی از این آفات بزرگ، بد زبانی است.
#درس_اخلاق
#افات_زبان
#بدزبانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃🍃🍃 #مقدمه بى شك زبان دريچۀ روح آدمى است؛ بدین معنا که از لابهلاى كلمات هر كس به خوبى مىتوان به
🍃🍃🍃
نکوهش #بدزبانی
همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، یکی از بزرگترین آفات و خطرات زبان، بد زبانی است که در آیات و روایات اسلامی مورد نهی و نکوهش فراوانی قرار گرفته است به طوری که حتی نسبت به کفار و دشمنان دین نیز نباید بدزبانی و ناسزاگویی کرد. قرآن کریم در اینباره میفرماید: (وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْم):سوره انعام آیه ۱۰۸
[معبود] كسانى كه غير خداوند را مى خوانند، دشنام ندهيد كه آنان نيز بى هيچ دانشى از روى كينه توزى به اللّه دشنام دهند.
پیامبر گرامی اسلام”صلی الله علیه و آله” در نکوهش بدزبانی فرمود: «إنَّ شَرَّ النّاسِ مَنزِلَةً يَومَ القِيامَةِ مَن يُخافُ لِسانَه، أو يُخافُ شَرَّه؛
📚کنزالعمال ج۳ ص ۵۵۲
بى گمان بدترين مردمان از نظر جايگاه در روز قيامت كسى است كه [مردم] از زبانش يا شرّش بترسند».
در میان برخی از طبقات و اقشار اجتماعی، فحش و ناسزاگویی به صورت یک رویۀ ثابت در آمده است و گاه اشخاص حتی در یک جملۀ کوتاه نمیتوانند از فحش و ناسزا اجتناب کنند؛ گویی ناسزاگویی به عنوان یک امر ارزشی تلقی شده و اگر کسی بخواهد خودمانی سخن بگوید، از فحش و ناسزا باید استفاده کند. متأسفانه این رفتار در میان برخی از جوانان رخنه کرده است به صورتی که یکدیگر را با اسامی و القاب زشت و ناپسند خطاب میکنند و حتی گاهی پا را از حد فراتر گذاشته و بد زبانی را به حد اعلای خود میرسانند.
مشکل این است که این رویه نه تنها در میان ارذال و اوباش، بلکه حتی در میان برخی مذهبیها و تودههای مؤمن نیز رواج پیدا کرده است. این در حالی است که بدزبانی در اسلام شديداً مورد مذمت و نهى قرار گرفته و ائمۀ معصومین(ع) با این افراد قاطعانه برخورد میکردند.
این صفت رذیله تا بدانجا نزد پروردگار متعال مبغوض است که حتی در امتهای گذشته سبب مسخ شدن آنها شده است؛ چنانچه امام صادق”علیه السلام” در ضمن روایتی که به بیان اصناف مختلف مسخشدگان پرداختهاند، علت مسخ شدن مردی را به شکل عقرب، بدزبانی او معرفی کردند.
📚ترجمه خصال صدوق ج۲ ص ۲۶۶
✅✅ #ادامه دارد
#درس_اخلاق
#افات_زبان
#بدزبانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq