لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۸ بهمن ۴۰۱
خاتمه حدّ الزّنا، لمعه
(فقه ۱۰ بخش دوم)
درس فقه ۱۰ ب، چهارشنبه ۱۹ بهمن .aac
15.85M
۱۹ بهمن ۴۰۱
خاتمة حدّ الزّنا، لمعه
(فقه ۱۰ بخش دوم)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۰ بهمن ۴۰۱
خاتمة حد الزنا لمعه
(فقه ۱۰ بخش دوم)
عنه [یعنی احمد بن محمد]، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ یُونُسَ:
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ لِی علیه الصلوة و السلام: «أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ: اللّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ، وَ لاَ تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ».
قَالَ: قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارِینَ فَقَدْ عَرَفْتُ، فَمَا مَعْنی «لاَ تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ»؟
قَالَ: «کُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ تُرِیدُ بِهِ وَجْهَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَکُنْ فِیهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِکَ؛ فَإِنَّ النَّاسَ کُلَّهُمْ فِی أَعْمَالِهِمْ فِیمَا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مقصرون ».
.................
«المعارون»: هم الذین لم یستقرّ الإیمان فی قلوبهم، فکأنّه عاریة عندهم یؤخذ منهم ویسلب عنهم یوما. (ملا صالح مازندرانی)
هدایت شده از أبا أحمد
مرحوم شیخ صدوق در کتاب شریف "عیوناخبار الرضا" روایت می کند که امام رضا علیه السلام، در روزهای آخر ماه شعبان به اباصلت فرمود:
🔻یا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَکْثَرُهُ
🔻و هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ
🔻و عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ
🔻و أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ
🔻و تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
🔻و لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا
🔻و لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ
🔻و لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ
🔻و اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ
🔻و مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً
🔻و أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ :
🔻اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْه
🔻فإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ.
بسم الله کلمة المعتصمین ...
با توجه به مرقومه اخیر جناب علیدوست، به نظر می رسد نسبت به نکاتی در آن نوشتار غفلت صورت پذیرفته که در ادامه با احترام به عرضشان می رسد:
۱. یکی از اسالیب عرفی بیان، مبالغه است، کذب یا شبه کذب خواندن استفاده از این اسلوب، قبل از فحص مقام خطاب، در ناروایی سهمی کمتر از کذب ندارد. این غفلت در حالی صورت پذیرفته که در سلسله اخبار و آثار کلماتی به همین سیاق آمده که صنعت مبالغه را به استخدام گرفته است: مثلا: «قلة العیال أحد الیسارین» یا «ثلاث من کنّ فیه...» که بزرگان ما در اکثر این موارد، عدد یا حصر را در مقام مبالغه و تاکید اهمیت مطلب دانسته اند...و البته نمی دانیم توجیه نبودن داعیه دار تدریس و نظریه پردازی در حوزه را نسبت به ابدهـِ آموزه ها چگونه به سوگ بنشینیم!
.
۲. اجلّای اعلام فرموده اند: حکم الأمثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد...
در کلامتان جناب عالی اصل وجود فساد در عهد حاکمیت امیر المومنین علیه السلام را با عباراتی چون "اندک تخلفات" پذیرفته اید، دو فرض متصوّر است:
فرض اول آنکه این مفاسد به برهان إنّ متوجه شخص حاکم اسلامی و اساس دستگاه حاکمیت اسلام باشد و فرض دوم آنکه متوجه حاکم یا حاکمیت اسلامی نباشد.
.
بنا به فرض دوم: اگر متوجه حاکم نمی شود، و تمامیت این برهان إنّی اینجا محل نقاش است و ناپذیرفتنی، باید پرسید اساسا چه تفاوتی بین یک مصداق فساد در حاکمیت اسلام و ده مصداق است؟
اگر اشاره کننده به بعضی مصادیق فساد در آن عهد مبارک لبّ کلامش این باشد که: از فساد زیرمجموعه نمی توان فساد بالادست را نتیجه گرفت، چه اشکالی می توان بر او داشت؟ خصوصا آنگاه که عزم راسخ حاکم اسلامی برای ستیز با اژدرهای هفت سر فساد، عیان کالشمس فی رابعة النهار است
.
.
سربازان فداکار عرصه تبیین پس در این فرض در غایت متانت سخن رانده اند، چرا که بیانشان شاهدی است بر آنکه در دستگاه حق نیز اصل وجود فساد متصور است، گر چه در سعه و ضیق ممکن است بسته به شرایط متفاوت باشد.
.
و اما بنا به فرض اول اگر وجود فساد را برهانا متوجه شخص حاکم بدانید، نمی توانید در مصادیق کثیره برهان را تمام بدانید اما در یک یا چند مصداق همین برهان إنّی را جاری ندانید، چرا که علت تبعّض بردار نیست! و باز در سوگ نشستگانیم که بدیهیات منطق را اینجا برای اصحاب لحیه کثیره و عمامه طویله بازگو می کنیم!
.
۳. سربازان و سرداران عرصه تبیین، هر آنجا که قلمی زده اند یا سخنی رانده اند، افتخار دفاع از ولی و نائب بر حق ولی الله الأعظم را داشته اند، نائبی که بار های بار خود تأکید بر این حقیقت داشته که خاک پای قنبر امیر المومنین هم محسوب نمی شود، با وجود این قرینه، کلام هیچ طلبه انقلابی و وظیفه شناسی را نمی توانید بر آن حمل کنید که رهبر جامعه را دارای توان و قوّه امام معصوم معرفی نموده باشد، کلام صرفا در نقد آن گزاره باطل است که میگوید: « چون فساد هست پس حاکم اسلامی نیست، پس حکومت اسلامی نیست » سخن در این است که این کبری به کلیتش باطل است.
.
۴. اساسا مخاطب این گونه جهاد تبیین، جامعه معتقد به ولایت، عصمت و حقانیت من جمیع الجهات افعال امیر المومنین است بنابراین این گونه افراد، به واسطه جواب نقضی عقیده شأن دچار سستی نمی شود، و قابل فرض نیست شیعه امیر المومنین اساسا بخواهد چنین خطای فاحشی در برداشت خود داشته باشد، مگر آنکه بسیار از قافیه پرت و یا معاند باشد.
.
۵. فزون بر این همه،به فرض صحت این اقتضای مورد ادعای شما، اگر برداشت غلط عده ای در جامعه، مانع از بیان حقایق و دفاع از حق بود، خداوند آیات سوره برائت را نازل نمی کرد، چرا که هنوز نیز عده ای به واسطه همان آیات اعدام مشرکین، تا کنون نسبت به اصل دین تشکیک دارند! آری خطای برداشت اندکی از مخاطبان همیشه نمی تواند مانع بیان حق و دفاع از آن گردد.
یضلّ به کثیرا...
.
۶. شما بار ها دیگران را "احساس تکلیف کنندگان" و "وظیفه خطیر تبلیغ را بر عهده گیرندگان" معرفی فرمودید، سوال اینجاست چرا خودتان چنین چهره ای از خود به جای نمی گذارید و به روش صحیح مورد زعم حضرتعالی یکی از سرداران عرصه تبیین نمی شوید، اساسا شما که چهره های انقلابی را نقد می کنید، چرا اصرار دارید چهره ای #غیر_انقلابی از خود در جامعه به نمایش بگذارید؟ اساسا اعتقادی به حاکمیت آل الله بر جامعه اسلامی در عصر غیبت بإنابة الفقیه ندارید؟ یا اعتقاد دارید و بر پیکر رنجور و با صلابتش باز لگد نثار می کنید؟
.
راستی روش های خوب و زیبای شما در دفاع از انقلاب را کجا و بالاخره کی می توان ملاحظه کرد؟
.
.
ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة.... انک انت الوهاب...
.
سید زین الدین محمدی موسوی
از نام جهاد نيز وحشت دارند!
بسم الله الرحمن الرحیم
.
🔴رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوهی الهی.
🟢فصل الخطاب آمد و آیات جهاد رسید...
نیک تکلیف جبهه انقلاب و پیروان مکتب شهادت که روشن است...
⭕عده ای اما همواره هستند که قلبی دارند درآمیخته با مرض!!
آری مرض!!
مرضی که قرآنش اینگونه روایت می کند:
وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْ لاٰ نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذٰا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فِيهَا الْقِتٰالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلىٰ لَهُمْ(محمد۲۰)
👈مؤمنان پيوسته مى گويند چرا سوره اى نازل نمى شود ؟! ( وَ يَقُولُ اَلَّذِينَ آمَنُوا لَوْ لاٰ نُزِّلَتْ سُورَةٌ ) سوره اى كه در آن فرمان #جهاد باشد، و تكليف ما را در برابر دشمنان سنگدل و خونخوار و بى منطق روشن سازد...
👈و اما منافقان هنگامى كه سوره محكم و استوارى نازل مى گردد كه در آن نامى از #جنگ و #جهاد است، منافقان بيماردل را مى بينى كه همچون كسى كه در آستانه مرگ قرار گرفته با نگاهى مات و مبهوت، و چشمانى كه حدقه آنها از كار ايستاده به تو مى نگرند !
👈 از شنيدن نام #جنگ چنان وحشت و اضطراب سراپایشان را فرا مى گيرد كه نزديك است قالب تهى كنند!
فكرشان از كار مى افتد،سياهى چشم از حركت بازمى ايستد، و به سان كسى كه می خواهد قبض روح شود نگاهى بى حركت و خيره، بى آنكه پلكهاى چشم بهم خورد، دارند، و اين گوياترين تعبيرى است از حال منافقان ترسو و بزدل!
.
⭕آری! همانجا که باید دل هایی مالامال از ایمان یکصدا فریاد مجاهده و ایستایی در برابر دشمن زبون سردهند...
آنجا که باید زمزمه زبانشان "أنتم الأعلون" باشد
همانجا دلمریضان می ترسند!
⭕می ترسند و همچون متخلفین صدر اسلام، دیگران را نیز می ترسانند! و به جای غریو دلاورانه و مقتدرانه، ندای زبونی سر می دهند!!
⭕کاش شرح شرم آمیز این مرض را همینقدر پایان بود!
اخیرا خطی رسانه ای سرشار از اعوجاج، موجّه سازی این زبونی و ظلم پذیری را عهده دار شده است!!
👈در لفافه فریبواژه هایی چون #صبر_راهبردی، نوای انفعال را به دشمن در شرایطی مخابره می کنند، که جبهه مقاومت برای هرگونه مواجهه راهبردی و هوشمندانه، بیش از هر چیز به صدایی یکپارچه و رسا از امت نیاز دارد که مقاومت و نستوهی را فریاد می کند...
⭕شرمتان باد که:
بر خلاف محکمات آیات قرآن،
بر خلاف تراث فاخر جهاد و شهادت
بر خلاف فرامین و تعالیم محکم امامین انقلاب،
زبان به توجیه سکوت و بی عملی و انفعال گشوده اید!!
🤲🏻باشد در این شب رحمت و استجابت، زبان انفعال بریده گردد و قلم موجّه سازی اش بشکند!
⭕حوزه علمیه که هماره میراث دار فقاهتی بوده است درآمیخته با شهادت و مجاهدت، بر خود فرض می داند، برائت تامّ خویش را از اینگونه رخوت مآبانِ قلم به مزد شفاف تر از همیشه اعلام کند.
شب ۲۳ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری
سید زین الدین محمدی موسوی