حکمت۳۲.mp3
3.13M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت32
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت32
🔷 ارزش و والایی انجام دهنده کار خیر
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند: "نيكوكار، از كار نيك بهتر است و بدكار از كار بد بدتر " .
🔻 در حکمت ۳۲ نهجالبلاغه شریف پیرامون خیر و شر، نکات فراوانی وجود دارد و اساساً امیرالمؤمنین (علیه السلام) واژه "خیر و شر" را بسیار استفاده کردند.
اگر ما با محوریت موضوع حکمت ۳۲ پیرامون خیر نکاتی را عرض بکنیم خودبهخود آنچه در مورد شر هم باید دانسته شود در مقابل آن فهم خواهد شد. نکاتی که متناسب با حکمت سی و دوم از نهج البلاغه قابل استفاده است عبارتند از :
1️⃣ راه رسیدن به خیر :
مولا علی(علیه السلام) در نامه سی و یکم خطاب به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: آن خیری که جز از راه شر نمی شود به آن دسترسی پیدا کرد اساساً هیچ خیری در آن نیست.
2️⃣ نیّت خیر:
در نامه ۳۱ به امام حسن (علیه السلام) مرقوم می فرمایند: «فإنَّ العطيَّةَ على قَدْرِ النِّيَّةِ »؛ همانا عطای الهی اندازه نیّت انسان هاست.
در حکمت ۹۷ هم پیرامون نیّت به معنای اعتقاد ، می فرمایند :«نَومٌ عَلَی یَقِینٍ خَیرٌ مِن صَلاَةٍ فی شَکٍ» ؛ اینکه انسان تا صبح بخوابد اما در حال یقین در اعتقاداتش باشد، بهتر است از اینکه تا صبح نماز بخواند در حالیکه در شکّ و تردید نسبت به امامش باشد.
3️⃣ فاعل و کننده کار خیر:
حضرت یک بار در نامه ۳۳ می فرمایند : «وَلَنْ يَفُوزَ بِالْخَيْرِ إِلاَّ عَامِلُهُ» ؛ با انجام کار خیر کسی جز کننده آن کار خیر رستگار نمی شود و به بهشت نمی رود.
یک بار هم در همین حکمت ۳۲ فرمودند: « فاعِلُ الْخيْرِ خيْرٌ مِنْهُ»؛ انجام دهنده کار خیر از خود کار خیر بهتر است.
4️⃣ عاقبت کار خیر :
حضرت در حکمت ۳۸۷ می فرمایند: « ما خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النّارُ » ؛ عملی که بعدش آتش جهنّم باشد اصلاً خیر نیست.
5️⃣ ثواب کار خیر:
در حکمت ۱۱۴ مولا علی (علیه السلام) ثواب کار خیر را برتر از خود کار خیر می دانند و می فرمایند :
«وَ لَيسَ شَيءٌ بِخَيرٍ مِنَ الخَيرِ إلّا ثَوابَهُ» ؛ چیزی بهتر از خود کار خیر نیست مگر ثواب کار خیر.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
🌳شجره آشوب« قسمت نود و هشتم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻این روایت درخود چند مطلب دارد؛
اولا؛ مغیره قصد داشت وانمود کند خدمات بنی امیه بسیار ارزنده تر از بنی هاشم هستند؛ به عنوان مثال شاید او به کشورگشایی های بدون ضابطه خلفا اشاره می کند که ثروت های هنگفتی را به سرزمینهای اسلامی آورد ولی هیچ گونه فرهنگ صحیح اسلامی را به سرزمینهای تازه فتح شده نفرستاد.
🔻دوم؛ مغیره، مدعی بود خون پیامبر و سه خلفا نیز بر گردن امام علی است. در مورد پیامبر، دروغ بودن مطلب نیاز به توضیح ندارد. در مورد سه خلفا نیز باید گفت حضرت، در طول دوران 25 ساله قبل از خلافتش، عملا نشان داد با خلیفه کشی و حذف فیزیکی خلفا مخالفت است؛ اگر امام می خواست چنین کاری کند در همان روزهای آغازین بعد از رحلت پیامبر، می توانست با شمشیر، ابوبکر و عمر را نیز به قتل برساند؛ اما حضرت برای حفظ وحدت جامعه اسلامی و پرهیز از تفرقه و آسیب به اصل دین، از چنین کاری ممانعت فرمود.
🔻حال چه طور می توان تصور کرد امام دست به ترور و حذف فیزیکی خلفا زده باشد؟ اگر امام در خون عثمان شریک بود، چرا به شهادت تاریخ، امام حسن را به در خانه عثمان فرستاد تا از قتل وی جلوگیری کند؟ به راستی روز قتل خلیفه سوم مغیره کجا بود؟ او که مدعی است امام در خون عثمان شریک است، چرا خودش برای محافظت از عثمان دست به کار نشد؟ آیا بهترین گواه بر بی گناهی امام، تلاش حضرت برای آرام کردن اوضاع و نصیحت عثمان و دعوت او به توبه نبود؟
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
پیام نهج البلاغه. پنج شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ 🌸 یا ران خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/3060793355Ce30f6fbff8
بسمالله الرحمن الرحیم
📜بخش خطبه ها
🔺سؤال جلسه نود و نهم :
🔻این کلمات مولا امیرالمؤمنین در وصف چه کسانی است و در کدام خطبه و چه عنوانی آمده است؟
📝آنان ستون های استوار اسلام ،و پناهگاه مردم می باشند ، حق به وسیله ی آنها به جایگاه خویش بازگشت.
@asheghenahjolbalaghe
دوستان لطفا پاسخ های خود را تا قبل از ساعت ۱۸ به پیوی @Bayatsh ارسال بفرمایید.
تشکر
@asheghenahjolbalaghe