✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت36 (2)
🔷 آرزوهای طولانی و بزهکاری
2⃣ سهو عقل : عاقبت سوء دومی که برای طول أمل و آرزوی طولانی هست "سهو عقل" است ؛ از کار افتادن عقلانیّت است.
🔻 در خطبه ۸۶ میفرمایند : « اعْلَمُوا أنّ الأملَ يُسْهي العقلَ و يُنْسي الذِّكْر » ؛ بدانید آرزوها عقل را به سهو و اشتباه می کشانند .
3⃣ فراموش کردن یاد خدا و یاد مرگ: « اعْلَمُوا أنّ الأملَ يُسْهي العقلَ و يُنْسي الذِّكْر » ؛ یاد آن چیزهایی که باید دائماً به یاد انسان باشد را به فراموشی می کشاند.
4⃣ زشت شدن اعمال انسان : اثر بعدی آرزوی طولانی، زشت شدن اعمال انسان است که در همین حکمت ۳۶ میخوانیم : « مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ » ؛ کسی که آرزو را طولانی کند اعمالش زشت می شود.
5⃣ ترک توبه:
در خطبه ۱۵۰ می فرمایند: « لَا تَكُنْ مِمَّنْ... يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ » ؛ از کسانی نباش که با آرزوهای طولانی به خیال خودش امید به توبه هم دارد. یعنی امید به توبه با آرزوی طولانی جمع نمی شود.
6⃣ لغزیدن ناگهانی به دامان و به کام مرگ:
در حکمت ۱۹ خواندیم : « مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ » ؛ کسی که عنان و لجام خودش را به آرزوها بسپارد، ناگهان در اجل می لغزد و می میرد.
🔸 راه درمان این آرزوها :
🔰 مولا علی (علیه السلام) حداقل دو راه برای نجات از این آرزوها معرفی کرده اند :
✴️ ۱. تکذیب این آرزوها: یعنی دروغ پنداشتن این آرزوها است.
حضرت در خطبه ۸۶ می فرمایند: « فأکذِبُوا الأملَ فإنّه غَرُورٌ وَ صاحِبُهُ مغْرُورٌ » ؛ این آرزوهای واهی را تکذیب کنید، دروغ بشناسید به خاطر اینکه اینها فقط فریب هستند و صاحب این آرزوها فریب خورده اند.
لذا در توصیف اولیای خدا در خطبه ۱۱۴ میخوانیم :
« كَذَّبُوا الْأَمَلَ فَلَاحَظُوا الْأَجَلَ » ؛ اولیای خدا چون آرزوهای طولانی و واهی را تکذیب کردند این حجاب از جلوی چشمان ها کنار رفته و اجل خود را ملاحظه کردند، یعنی توجه نفسشان به مرگ زیاد شد.
✴️ ۲. زهادت و زهد و بی رغبتی به دنیا:
در خطبه ۸۱ فرمود : « أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ »
؛ ای مردم زهد حقیقی عبارت است از آرزوی کوتاه داشتن یا کوتاه کردن آرزوها.
🔻ان شاء الله خدا به همه کمک کند تا به عمل به فرمایشات امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از این آرزوهای طولانی مهلک نجات پیدا کنیم.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔻4. مغیره با اینکه از جنگ صفین نیز کناره گرفت، اما برای حکمیت خودش را به داوران یعنی ابوموسی و عمروعاص رساند. او با هرکدام از این چهره ها سخن گفت و نهایتا به این نکته پی برد که آن ها بر سر یک چیز به توافق نمی رسند.
🔻نکته دیگر که صاحب الفتوح به آن اشاره کرده اینکه، مغیره زمانی به محل حکمیت خودش را رساند که معاویه از جانب عمروعاص نگران شد که مبادا او، معاویه را نیز از سلطنت خلع کند. از این رو ،معاویه وی را احضار کرد و پس از مشورت با او، مغیره به دومه الجندل، محل مذاکرات، اعزام شد تا بتواند مأموریت های محوله از سوی معاویه را اجرا کند.
🔻گزارش زیر به خوبی نشان می دهد، مغیره چگونه تلاش می کرد تا حکمیت را مدیریت کند. او می خواست بفهمد آیا دو حکم، برای انتخاب یک نفر توافق دارند یا خیر. به علاوه حاکی از این است که معاویه بیشتر از عمروعاص به مغیره اعتماد داشت.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
بسمالله الرحمن الرحیم
📜 بخش خطبه ها
🔺سؤال جلسه صد و چهارم :
🔻تحلیل مولا امیرالمؤمنین در مورد زندگی گذشتگان و امروز چه بود ؟
این تحلیل در کدام خطبه و کدام فراز و با چه عنوانی مطرح شده است؟
@asheghenahjolbalaghe
دوستان لطفا پاسخ های خود را تا قبل از ساعت ۱۸ به پیوی @Bayatsh ارسال بفرمایید.
تشکر
@asheghenahjolbalaghe
پیام نهج البلاغه ؛ سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
به ياران خراسانی بپیوندید🌺
https://eitaa.com/joinchat/3060793355Ce30f6fbff8
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💪متروی تئاتر شهر در قـــُرُقِ دختران انقلاب
✌️دشمن عصبانی باش و از این عصبانیت
با سلام و عرض ادب🤚🤚
و تشکر از لطف دوستان همراه 🙏🌸
🔺پاسخ سؤال جلسه نود و چهارم :
📝از دید مولا امیرالمؤمنین. زندگی گذشتگان طولانی تر ،خانه هاشان آبادتر ، و آثارشان بیشتر از زمان مردم هم عصر ایشان است.
ابن تحلیل در خطبه ۲۲۶، فراز ۲ با عنوان عبرت گرفتن از دنیا آمده است
@asheghenahjolbalaghe