ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 132.mp3
5.5M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و سی و دوم خطبه ۱۹۲ بند ۶ و ۷
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۶.mp3
2.98M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت43 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (6)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻توصیف بعدی در وصف خباب بن ارت، از لسان مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در حکمت۴۳ این است:
«قَنِعَ بِالکَفاف»؛ یعنی به همان مقدار از رزق و روزی که زندگی اش را کفاف می داد، قانع بود.
🔰در نهج البلاغه درمورد قناعت، نکات بسیار بسیار فراوان و کاربردی هست.
🔸 اولین فصل پیرامون قناعت، درباره ارزش و فایده و اهمیت قناعت است. مثلاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۴ میفرمایند:
«طوبیٰ لِمَن قَنِعَ بِالکَفاف» : "خوشا به حال کسی که از دنیا، به اندازه کفاف زندگی قناعت کند."
یا در حکمت های ۵۷، ۳۴۹ و ۴۷۵ میفرماید: قناعت آن سرمایه ای است که هیچ وقت تمام نمیشود.(القَناعَةُ مالٌ لا یَنفَدُ)
یا در حکمت ۲۲۹ وقتی از حضرت سؤال می کنند که منظور خداوند متعال از حیاة طیبه در آیه «فَلَنُحییَنَّه حَیاةً طَیِّبَة » (پس ما قطعاً او را به حیاة طیبه احیا می کنیم) چیست؟ فرمودند:« هی القَناعَة » ؛ منظور از حیاة طیبه قناعت است. و در همین حکمت فرمودند: «کفیٰ بالقَناعَةِ مُلکاً » ؛ "کسی که میخواهد پادشاه زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند." یعنی کسی که می خواهد محتاج غیر نباشد و خودش آقای زندگی خودش باشد، کافیست قناعت کند.
🔵 فصل دوم از قناعت در نهج البلاغه، اثر قناعت است.
علی (علیه السلام) آثاری برای قناعت در نهج البلاغه بیان کردند که به ترتیب اینگونه است:
🔸 اولا چشم و دل سیر شدن؛ حضرت در خطبه ۱۹۲ میفرمایند: « مَعَ قناعةٍ تَملأُ القُلوبَ وَ العُیونَ غِنیً » ؛ "با آن قناعتی که دل ها و چشم ها را پر کند."
🔸 دوم اینکه قناعت از صفات برجسته اهل تقواست. در خطبه ۱۹۳، معروف به خطبه متقین، میفرماید:« اهل تقوا را نمیبینی مگر آنکه نفسش به آنچه خدا داده، قانع است(قانِعَةٌ نَفسُه).»
🔵 فصل بعدی در رابطه با قناعت در نهجالبلاغه این است که، خود امیرالمؤمنین (علیه السلام) اسوهٔ قناعت است؛ علی(علیه السلام) در نامه ۴۵، خطاب به عثمان بن حنیف، فرماندار بصره، فرمودند:
«وَ أیمُ الله لَأَروضَنَّ نَفسی رِیاضَةً...وَ تنقَعُ بِالمِلحِ مَأدوماً» ؛ " به خدا سوگند! چنان نفس خودم را به ریاضت وادار میکنم...که به نمک به جای خورش غذا قناعت کند. "
🎙حجتالاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و یکم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻4. اشعث در راستای رسالت تقدس زدایی از رهبر جامعه اسلامی، بعد از صفین نیز گام هایی برداشت. مواردی از این قبیل در بالا اشاره شد. امام نیز رویکرد خود را به مقابله با اشعث تغییر داد. به نحوی که نوشتنه اند حضرت روزی وارد مسجد شد و فرمود: «ثمودی کجاست؟ اشعث ظاهر شد. امام کفی از سنگ برداشت و صورت اشعث را مضروب کرد و خون از صورت او جاری شد. امام از مسجد بیرون آمد و به دنبال ایشان مردم نیز بیرون آمدند. حضرت فرمود نابود باد این صورت. »
🔻5. اشعث، رسما به امام علی در پای منبرش اعتراض می کرد. او در یکی از این اعتراضات، که حضرت از مظلومیت خود صحبت می کرد، به امام گفت که عثمان نیز مظلوم کشته شد. امام در پاسخ او فرمود: عثمان در جایی که نباید می نشست، نشست و لباسی را (منظور خلافت بر مسلمین) که نباید می پوشید، پوشید. در ادامه حضرت درمورد اشعث فرمود: «همانا اشعث، نزد خدا به اندازه بال پشه نیز ارزش و وزن دارد و او دین او، از آب بینی بز نیز کم ارزش تر است.» فراموش نکنیم مظلومیت عثمان شعار و نماد استکبار عصر علی بود امروز اشعث شعار استکبار را در جامعه اسلامی فریاد میزند
🔻6. اشعث، پس از تمام رویارویی های پنهان و آشکار با امام، در گام های آخر، حضرت را به قتل تهدید کرد. چنانکه خواهیم گفت او نقش موثری در شهادت امام داشت.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
‼️ استمرار نیت روزه
🔷 س : اگر شخصی روزۀ واجب را نیت کند و سپس از نیت خود برگردد و بگوید روزه نمی گیرم، حکم روزه او چیست؟
✅ ج: در روزۀ واجب معین؛ مانند روزۀ ماه رمضان، واجب است نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد؛ بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامۀ روزه نداشته باشد، روزهاش باطل میشود و قصد دوباره برای ادامۀ روزه فایده ای ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. ولی اگر بین روز مردد شود که روزه را ادامه دهد یا نه و یا تصمیم بگیرد یکی از مبطلات روزه را انجام دهد ولی آن را انجام ندهد، بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را بگیرد.
#احکام_روزه #احکام_نیت_روزه
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
‼️ نماز و روزه مسافر
🔷 کسی که در ماه رمضان مسافر است، چنانچه نمازش قصر باشد، نباید در سفر روزه بگیرد و اگر نماز را در سفر چهار رکعتی میخواند (مانند مسافری که در مکانی قصد ماندن ده روز را دارد یا مسافرت شغل اوست) واجب است روزه بگیرد.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۹۳۸
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
‼️ روزهای که قضا دارد ولی کفاره لازم ندارد
🔷 کسی که در روز ماه رمضان نیت روزه نمیکند، یا از روی ریا روزه میگیرد یا قصد میکند که روزه نباشد، ولی هیچ یک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمیدهد، قضای آن روز بر او واجب است ولی کفاره واجب نیست.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۹۰۱
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
‼️ حکم روزه درصورت عدم تحقیق از صبح شدن
🔷 اگر در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد ولی اگر با تحقیق و علم به اینکه صبح نشده، انجام داده باشد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۹۰۵
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe
‼️ تشخیص ضرر داشتن روزه
🔷 س : مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج میبرد و در عین حال هر دو روزه میگیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آنها میشود، تا کنون نتوانستهام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید.
✅ ج: ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخیص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی حرام است.
https://eitaa.com/asheghenahjolbalaghe