eitaa logo
درسنامه زندگی
302 دنبال‌کننده
3هزار عکس
735 ویدیو
38 فایل
در این کانال ,روزانه پیام های کوتاه وکاربردی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به صورت ترجمه فارسی وهمچنین یک صفحه قرآن به صورت متن وصوت، همراه با ترجمه فارسی و مسائل احکام کاربردی به صورت موردی بارگذاری می شود. امید است مفید وموثرواقع شود ادمین yaalimadad110@
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز :👇👇 ********** فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْرًا لِّأَنفُسِكُمْ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ تغابن - ١٦ پس تا می‌توانید تقوای الهی پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است؛ و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند رستگارانند! ********** نکته ها: «یوق» به معناى حفظ و نگهدارى و «شُحّ» به معناى بخل و تمایل نفسانى است. در حدیث مى خوانیم كه امام صادق علیه السلام پیوسته دعا مى كرد: «الّلهم قِ شحّ نفسى» خدایا! مرا از بخل نفس حفظ كن. هنگامى كه سؤال كردند: چرا دائماً این دعا را مى خوانید؟ حضرت این آیه را تلاوت فرمود: «و من یوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون»(63) امام صادق علیه السلام فرمود: «من ادّى الزكاة فقد وقِىَ شحّ نفسه»(64) هركس زكات مال خود را بپردازد، از بخل نفس خویش حفظ شده است. در آیه 102 سوره آل عمران مى خوانیم: «اتّقوا اللّه حقّ تقاته» از خدا پروا كنید حق پروا و در این آیه مى فرماید: «فاتّقوا اللّه ما استطعتم»، مراد از این دو آیه چیست؟ پاسخ: شاید معناى «ما استطعتم» آن باشد كه در همه موارد فردى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و خانوادگى، تقوا را مراعات كنید كه اشاره به كمّیت و جامعیت دارد و مراد از «حقّ تقاته» كیفیت تقوا باشد، یعنى بالاترین درجه تقوا را كه ورع است داشته باشید.(65) در آیه قبل، اموال به عنوان وسیله امتحان الهى معرّفى شد، در این آیه، راه پیروزى در آزمایش مال، انفاق و دورى از بخل معرفى شده است. هم در مبارزه با نفس و خواسته هاى نفسانى باید در حد توان تلاش نمود: «فاتقوا اللّه ما استطعتم»، هم در مبارزه با دشمن بیرونى باید در حدّ توان، سلاح و امكانات تهیه نمود. «و اعدّوا لهم ما استطعتم»(66) ----- 63) تفسیر نورالثقلین. 64) تفسیر مجمع البیان. 65) تفسیر المیزان. 66) انفال، 60. ********** پیام ها: - براى موفقیت در آزمایش هاى الهى، از اهرم تقوا استفاده كنید. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة... فاتّقوا اللّه» - در اسلام، تكلیف فوق توان و طاقت وجود ندارد. «ما استطعتم» - تقواى الهى، یعنى شنیدن سخن حق، عمل كردن به آن و رسیدگى به فقراست. «اتقوا، اسمعوا، اطیعوا، انفقوا» - اگر طالب خیر هستید، موانع را كنار بزنید و به فرمان خداوند گوش كنید و از مال خود به فقرا بدهید. «انفقوا خیراً لانفسكم» - تنها حفظ جسم از خطرات كافى نیست، حفاظت روح از اعمال و صفات بد نیز لازم است. «یوقَ شحّ نفسه» - راه رستگارى، انفاق در راه خداست. «و من یوق شحّ نفسه فاولئك هم المفلحون» - مال دوستى و بخل، با نفس انسان عجین شده است. «شح نفسه» ********** " "به کانال درسنامه زندگی بپیوندید" 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از Darya 39
هدایت شده از Darya 39
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و نود و سه قرآن کریم سوره مبارکه التوبة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
Quran-page-193.mp3
2.39M
📢 هر روز بخوانیم 🔹 صفحه صد و نود و سه قرآن کریم، سوره مبارکه التوبة با صدای آقای شهریار پرهیزگار بشنوید. ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
📢 هر روز بخوانیم 🔹ترجمه صفحه صد و نود و سه قرآن کریم، سوره مبارکه التوبة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
‌📚 🔴 جملات امام خمینی رضوان الله علیه پیرامون جنگ با دشمنان اسلام و مسلمین 🔹اگر کسی بگوید که: با فاسد جنگ نکنید، مخالف قرآن است؛ اگر کسی‏‎ ‎‏بگوید: فتنه را با جنگ رفع نکنید، مخالف قرآن است. 🔹تا گرفتاری‌ها نباشد، سختی‌ها نباشد، جنگ‌ها نباشد و کشته دادن‌ها و سایر اثرات آن نباشد، انسان از آن خمودی و از آن راحت طلبی- که در ذاتش هست- بیرون نمی‌آید. 🔹قرآن می گوید:‏ ‎جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم ........................................ 🔴 أقوال الإمام الخميني حول مفهوم الحرب 🔹من يقول: لا تقاتلوا الفاسدين، فإنه يخالف القرآن؛ ومن يقول: لا تزيلوا الفتنة بالحرب، فهو أيضاً مخالف للقرآن. 🔹دون وجود المصاعب، والمعاناة، والحروب، والتضحيات وسائر تبعاتها، لا يمكن للإنسان أن يتحرر من خمول الراحة والرغبة في الاسترخاء المتأصلة فيه. 🔹القرآن يقول: الحرب، الحرب حتى زوال الفتنة من الأرض. 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام نهج البلاغه ؛ یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ ذکر امروز۱۰۰ مرتبه یا ذالجلال والاکرام🤲 "به کانال درسنامه زندگی بپیوندید" 📚
»»» آیه ی روز :👇👇 ********** إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ تغابن - ١٥ اموال و فرزندانتان فقط وسیله آزمایش شما هستند؛ و خداست که پاداش عظیم نزد اوست! ********** نکته ها: مشابه این آیه، آیه 28 سوره انفال است. «واعلموا انّما اموالكم و اولادكم فتنة و انّ اللّه عنده اجر عظیم» «فتنه» هم به معناى رنج ها و مشكلات و مصیبت ها و امورى است كه انسان گرفتار آنها مى شود و سبب آزمایش است و هم به معناى توطئه و افساد دشمنان است كه قرآن براى جلوگیرى از آن مى فرماید: «و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة»(60) با آنان بجنگید تا دیگر فسادى نباشد. جالب آن كه همین مال و فرزند كه سبب آزمایشند، زینت دنیا نیز هستند. «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا»(61) حضرت على علیه السلام مى فرماید: از گرفتار شدن به فتنه به خدا پناه نبرید كه آن حتمى است، بلكه از انحراف و گمراه شدن به وسیله ى فتنه ها به خدا پناه ببرید. «لا یقولنّ احدكم اللّهم انّى اعوذ بك من الفتنة... فلیستعذ من مضلات الفتن»، سپس حضرت این آیه را تلاوت كردند.(62) اگر باور كنیم كه دارایى و ثروت، ابزار آزمایش و فتنه است، از كمى مال رنج نخواهیم برد. زیرا امتحانش آسان تر خواهد بود. مال، سبب آزمایش است، زیرا باید از راه حلال بدست آید، باید به مصرف حلال برسد، باید حقوق واجب آن پرداخت شود، باید شكر آن ادا شود. فرزند، سبب آزمایش است، زیرا والدین باید در انتخاب همسر، در پرداخت مهریه حلال به همسر، در تغذیه سالم فرزند، در محبت و نظارت بر تعلیم و تربیت، در ازدواج، در اشتغال، در گرایش هاى گوناگون او كمال دقت را داشته باشند كه عبور از تمام این مراحل امتحانى سخت است، البته اگر والدین وظیفه خود را به خوبى انجام دهند و از عهده آزمایش برآیند، در تمام كارهاى خوب فرزند شریك خواهند بود. اگر دشمنى همسر و فرزند در آیه قبل، مربوط به بعضى از آنهاست، اما وسیله فتنه و آزمایش شدن مربوط به همه آنهاست. ----- 60) بقره، 193. 61) كهف، 46. 62) نهج البلاغه، حكمت 93. ********** پیام ها: - دلبستگى و وابستگى به مال و فرزند، زمینه لغزش و انحراف است. لذا خداوند هشدار مى دهد. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة» - گذشتن از دلبستگى به مال و فرزند براى انجام وظایف الهى، كارى بزرگ است، لذا خداوند پاداش بزرگ مقرر كرده است. «اجر عظیم» - هر چه آزمایش كننده بزرگ تر باشد، جایزه اش برجسته تر است، خداى عظیم پاداش عظیم مى دهد. «و اللّه عنده اجر عظیم» - توجه به پاداش بزرگ الهى، سبب نجات از وابستگى به اموال و اولاد است. «و اللّه عنده اجر عظیم» ********** "به کانال درسنامه زندگی بپیوندید" 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از Darya 39
هدایت شده از Darya 39
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و نود و چهار قرآن کریم سوره مبارکه التوبة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
Quran-page-194.mp3
2.49M
📢 هر روز بخوانیم 🔹 صفحه صد و نود و چهار قرآن کریم، سوره مبارکه التوبة با صدای آقای شهریار پرهیزگار بشنوید. ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
📢 هر روز بخوانیم 🔹ترجمه صفحه صد و نود و چهار قرآن کریم، سوره مبارکه التوبة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
هدایت شده از Darya 39
‌‌📚 📩 آیا با کتابی غیر از میتوان این چنین محکم و امیدبخش و حماسی، دقیق و آینده دار، با متانت و با صلابت، بدون هیچ ترسی، این چنین حساب شده صحبت کرد؟ 📩 وقتی کلام الله وسط باشد و تو باشی و کلام حضرت ربّ العالمین، جز این همه شور و شعور و معرفت دینی نمی‌توان به جامعه مسلمین و آزادگان جهان هدیه داد... 📩 کتاب حماسه است، کتاب فطرت ما، حماسه ی انبیای الهی، حماسه ی محمدیه، حماسه ی علوی، حماسه ی کربلایی، حماسه ی اهل البیت علیهم السلام و رهروان و شیعیان اهل البیت که با قرائت گویای حضرات محمد و آل محمد میتوان در این زمان، این چنین یک تنه، جلوی استکبار منفور جهانی ایستاد و با وعده های او دلگرم بود که وعده ی حکومت صالحان را به آینده ی خلقت بشریت داده، در رکاب حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه 📩 اللهم الحفظ قائدنا المظلوم المقتدر سیدنا العزیز السید علی الحسینی الخامنه ای ارواحنا فداه. 💯قرارگاه‌سایبری‌عَمّار🇮🇷دعوتید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
»»» آیه ی روز : ********** وَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا اسراء - ٢٦ و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن، ********** نکته ها: «تَبذیر» از ریشه ى «بَذر» به معناى ریخت و پاش است. مانند آنكه براى دو نفر مهمان، غذاى ده نفر را تهیه كنیم. امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس چیزى را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است.(60) آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلى، زیرا كسى كه دارایى خود را چنان بخشش كند كه چیزى براى خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است.(61) پس از نزول این آیه، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بدنبال مراد خداوند از «ذى القربى» بود. خداوند به او وحى كرد كه «فدك» را به فاطمه علیها السلام بدهد و آن حضرت «فَدك»(62) را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت، فدك را از اهل بیت به ناحقّ گرفتند واهل بیت براى گرفتن حقّ خود همواره به این آیه استناد مى كردند. مفسّران شیعه وسنّى مانند طبرى، با الهام از روایات، مى نویسند: امام سجادعلیه السلام در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان كه اسراى اهل بیت را بى دین و خارجى مى خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذا القربى» ما هستیم!(63) برخى روایات آیه را مربوط به خمس دانسته و برخى دیگر موضوع آیه را بالاتر از مسائل مادّى دانسته و گفته اند: آیه، به پیامبر صلى الله علیه وآله فرمان مى دهد كه حقّ علىّ بن ابى طالب علیهما السلام را با وصیّت به جانشینى او ادا كند.(64) و مراد از تبذیر در آیه كه از آن نهى شده، «غُلوّ» است.(65) ----- 60) بحار، ج 75، ص 302. 61) تفسیر نورالثقلین. 62) فدك، مزرعه ى بسیار بزرگى بود كه بدون جنگ در اختیار پیامبر قرار گرفت. آن حضرت با توجّه به محبوبیّت، عصمت، زهد، امانت ودقّت اهل بیت علیهم السلام وپشتیبانى اقتصادى براى تبلیغ خط وراه آنان وفقرزدایى از امّت، آن را در اختیار اهل بیت علیهم السلام گذاشت. امّا پس از رحلت پیامبر ابوبكر آن را گرفت، سپس عمربن عبدالعزیز آن را باز گرداند، باز غصب كردند و در زمان مأمون برگردانده شد و باز هم غصب كردند. درباره ى فدك، بحث هاى تاریخى، حقوقى و سیاسى فراوانى است كه در ذیل این آیه در تفاسیر آمده كه از همه ى آن مباحث، صرف نظر مى كنیم. 63) احتجاج طبرسى، ج 2، ص 33 ؛ تفسیر نورالثقلین. 64) امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: حقّ على بن ابى طالب علیهما السلام جانشینى رسول خدا و داشتن ********** پیام ها: - دستورات دینى با فطرت هماهنگ است. انسان به طور فطرى در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیكان علاقه دارد، دستور اداى حقّ در اسلام نیز بر این اساس است. با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذا القربى حقه والمسكین و ابن السبیل» - در انفاق، باید اولویّت ها را در نظر گرفت. اوّل والدین، سپس فامیل، بعداً فقرا و ابن السبیل. «آتِ ذا القربى...» - خویشاوندان، به گردن ما حقّ دارند وما منّتى بر آنان نداریم. «آت ذاالقربى حقه» - خویشاوندى، فقر و در راه ماندگى سبب پیدایش حقوق ویژه است. «آت ذاالقربى حقّه و المسكین و ابن السبیل» - در پرداخت حقّ خویشاوندان، فقر شرط نیست. «آت ذا القربى حقّه والمسكین و ابن السبیل» - در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم و از حد نگذریم. «آت... و لاتبذّر» - ریخت و پاش و مصرف بى مورد مال، حرام است. «ولا تبذّر» - انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شكلى آزاد نیست. «و لاتبذّر تبذیرا» ********** "به کانال درسنامه زندگی بپیوندید" 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا