هدایت شده از درسواره
🌀همچنین در این گفتگو آیت الله شبزندهدار ضمن تاکید بر شیوه تدوین موسوعههای حدیثی در حوزه فقه نظام، روش صحیح کار را نیز تشریح کردند:
🔸جامع احادیث شیعه نسبت به وسائل الشیعه برتریهایی دارد. از جمله این که وسائل تقطیع زیاد دارد و اساسا یکی از دلایل مرحوم بروجردی برای نگارش جامع احادیث حذف این تقطیعها و آوردن روایتها به صورت کامل است، زیرا گاهی تقطیع قبل و بعد یک حدیث روی ظهور حدیث اثر میگذارد.
-
🔹 مشکل دیگری که در وسائل هست و در جامع حل شده است پراکنده نبودن روایات است. روایات وسائل خیلی پراکنده هست. چون طبق شرائع نوشته و خیلی ریزریز شده است. در حالی که جامع احادیث آن فرازی که دلالت میکند را کامل آورده است.
- سومین نقصی که در وسائل الشیعه هست و در جامع نیست اشاره نکردن به آیات است. وسائل هیچ اشارهای به آیات نکرده ولی جامع این کار را انجام داده است.
🔸برای آن که در حوزه فقه نظام موفقتر پیش بروید گروههایی داشته باشید که اینها با سوال وارد روایات بشوند و سپس هر چه مربوط به آن سوال و مسئله میشود را جمعآوری کنند. سپس گروه دیگری با دقت روی آن جمعآوری کار بکنند و ببینند آیا واقعا این روایت مربوط به آن موضوع هست یا نه؟
🔹باید سوالات جدیدی که برای افراد در رشتههای تخصصی ایجاد شده است را یادداشت کرد و هنگام مراجعه به روایات آنها را مد نظر قرار داد، زیرا اگر بدون این سوالات به روایات مراجعه کنیم گاهی نکاتی که در روایات هست را درنمییابیم و ظهور برایمان پا نمیگیرد.
🔸الان ما در این شرح وسائلی که داریم کار میکنیم زیر هر روایت مینویسیم المستفادات الفقهیه و غیر الفقهیه تا بعدا هم اگر کسی خواست این بحث را دنبال کند بتواند مراجعه کند و ببیند از هر روایت چه استفادههای فقهی یا غیر فقهیای شده است.
🔻این استاد برجسته حوزه و فقیه شورای نگهبان در ادامه با تاکید بر تحصیل جدی دروس حوزوی افزودند:
🔹به فقه و اصول متعارف، اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده است ذهن را ورزیده میکند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔹 آقای شهیدی میفرمود این اواخر که سن آقای تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر اصول نگویید و به همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم یادم برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 تدریس خوب است ولی جایگزین مباحثه نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را میخواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کردهام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتابهای مربوط به درس را مباحثه میکردیم و سپس وارد درس میشدیم. این کار را مخصوصا در درس آقای وحید میکردیم. چون درس ایشان تفصیلی بود و نظرات آخوند، شیخ انصاری، آقا ضیاء عراقی، نائینی و حائری را حتما بحث میکردند.
🔸 من در دورهای درس زیاد میگفتم. مرحوم پدرم گفتند درسهایت را کم کن و عمقی کار کن. کار عمقی یعنی همین کارهای اجتهادی و مباحثات پیشرفته. پس تدریس خالی، کافی نیست.
🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار میخواندند. همین آقای جوادی آملی حفظه الله یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان، فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و پاس کردن. ولی امروزه حوصلهها کم شده است. همان یک بار هم به زور میخوانند.
🔸 البته خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتما لازم است که عرض کردم. اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتما اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
🔹یادم هست وقتی نوجوان بودم، مرحوم آقای مصباح و پدرم کتابهای جامعهشناسی و روانشناسی را تهیه کرده بودند. آقایی هم که در دانشگاه اینها را خوانده بود دعوت کرده بودند. این شخص دانشگاهی میآمد و این کتابها را برای این دو نفر تدریس میکرد. چون میخواستند با جوانها ارتباط داشته باشند لازم بود که این مطالب را بدانند.
🔻پژوهشگاه فقه نظام
@darsvareh
🔰 مسئله شهدای ما فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست
👈 شهدا در دفاع از مرزهای معنوی وارد میدان شدند
🔻 رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای ایلام:
#شهادت فقط قربانیِ جنگ شدن نیست؛ در دنیا کسان زیادی هستند که در جنگهای کشورهایشان شرکت میکنند و کشته میشوند؛ مسئلهی رزمندهی ما که وارد میدان جنگ میشود فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست؛ او در دفاع از مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویّت، در دفاع از این مرزهای مهمّ معنوی وارد میشود؛ مسئلهی شهدای ما این است. ۱۴۰۰/۸/۳۰
@darsvareh
darsvareh_روش تحصیل در حوزه علمیه.mp3
11.46M
☀️ #زی_طلبگی ☀️
#روش_تحصیل
#حوزه_علمیه
🔻 روش تحصیل در حوزه علمیه ۹۵/۱۲/۳ - حوزه علمیه نجف آباد
1⃣ طلبگی شغل نیست، وظیفه است
2⃣ اهتمام ویژه به ادبیات عربی و فارسی
3⃣ تلاوت قرآن
@darsvareh
darsvareh_پرسش و پاسخ.mp3
3.33M
☀️ #پرسش_پاسخ ☀️
#روش_تحصیل
#حوزه_علمیه
🔻پرسش و پاسخ؛
۹۵/۱۲/۳ -حوزه علمیه نجف آباد
1⃣چرا انگیزه عالی هنگام ورود به حوزه علمیه به مرور زمان ضعیف می شود؟
2⃣ نشاط در طلبگی و حوزه
@darsvareh
📗شهید صدر چه کتابهایی میخواند؟
🔸استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر افزونبر کتابهای فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتابهای تخصصی به مطالعۀ داستان علاقهمند بود و بهطور ویژه قصههای پلیسی را دوست داشت. او ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح میداد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛
🔹به شاگردانش سفارش میکرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «#المیزان» از بهترین و برترین کتابهای دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از #طبرسی با آن مواجه شد، توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛
🔸شهید صدر دیگران را به مطالعۀ سیره پیامبر صلیاللهعلیهوآله بسیار تشویق میکرد و میگفت: «اسلامِ فرد تنها با مطالعۀ سیرۀ پیامبر صلیاللهعلیهوآله کامل میشود»؛
🔹او همچنین کتابهایی که در ایران چاپ میشد، بهویژه آثار #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری را پیگیری میکرد و مجلۀ «#مکتب_اسلام» را میخواند؛
🔸از کتابهای «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش میآمد و برای ارسطو، ابنسینا، جان مینارد کینز و لایب نیتس احترام خاصی قائل بود؛
🔹شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛
[الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت میکند؛ جوانی که میخواهد با سفر به غرب، زندگی تازهای را آغاز کند]
🔸شیخ محمد فرحات نیز نقل میکند یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچکترش، زید را میپرسد و او شکایت میکند که وی وقت خود را به خواندن کتابهای «آرسن لوپن» میگذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمیپذیرد و پاسخ میدهد: «من خودم هم این کتابها را میخوانم؛ اگر این کتابها را نخوانیم چطور میتوانیم بفهمیم که چهچیزهایی در این کتابها برای فرزندان ما منتشر میکنند؟!»؛
🔹سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازههای نشر را پیگیری میکرده است به یاد دارد یک بار، دو کتاب جدید را پیدا میکند که گمان میکرده هیچکس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر میبرد، اما او پاسخ میدهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد.
📙 به نقل از: السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، جلد٢، صفحه ۲۹۲
#شهید_سید_محمدباقر_صدر
#شهید_صدر
@darsvareh
🔰حضرت آیت الله جوادی آملی:
▫️ تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛ همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این #مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود.
📌 سخنرانی در جمع طلاب ورامین، ۱۳۹۵/۶/۱۳
@darsvareh