مجاری نفوذ در ادبیات دفاع مقدس.mp3
15.54M
📌مجاری نفوذ در ادبیات دفاع مقدس
15 مرداد 1403
یزد
🌐انجمن نویسندگان دفاع مقدس
اسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس.mp3
25.94M
📌اسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس
🌐انجمن نویسندگان دفاع مقدس
یزد/ 15 مرداد
May 11
ممیزی چالش پیشاروی نشر.mp3
23.84M
♨️ممیزی، چالش پیشاروی نشر
📌رادیو گفتگو
🔴محسن فرجی
🟡احمد شاکری
ibna.ir/x6qDs
اعضای شورای علمی و شورای برنامهریزی کتاب سال دفاع مقدس معرفی شدند
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🎙 ضرورت برجستهكردن جنبه تخصصی و فنی ممیزی
🔺 شاكری در رادیو گفتگو با تأكید بر ضرورت برجستهكردن جنبه فنی و تخصصی بحث ممیزی عنوان كرد: بحث ممیزی در فضای ادبی كشور بیش از آنكه بهصورت تخصصی بیان شود سبقه سیاسی پیدا كرده و عموماً كاركرد سیاسی دارد.
🔍 [مشروح خبر را بخوانید](http://seda.ir/sh/?5425326)
📻 رادیو گفتوگو، صدای اندیشهها
[سایت](http://radiogoftogoo.ir) | [سروش](https://splus.ir/radiogoftogoo) | [بله](https://ble.ir/radiogoftogoo) | [ایتا](http://eitaa.com/radiogoftogoo) | [رادیونما](http://player.iranseda.ir/livenama_player/?VALID=TRUE&CH=60&t=b&auto=true&VALID=TRUE&SAVE=TRUE) | [FM ۱۰۳.۵](http://player.iranseda.ir/live-player/?CH=29&t=b&auto=true&VALID=TRUE&SAVE=TRUE)
🔰 ضمن گرامیداشت یاد و خاطر امام راحل و شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی و فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس:
▫️ بسته مطالعاتی پیشنهادی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس
🔸 با آثاری همچون: مبانی دفاع از دیدگاه امام خمینی(ره) در دفاع مقدس، جستاری در اصطلاحشناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، درباره مانایی و میرایی، قلم های قدبلند، ساحتهای مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همسو با حماسه...
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/defamoghadas
#کتاب
#دفاع_مقدس
🆔 @iictchannel
مراسم رونمایی یادنامه مرحوم خسروشاهی.mp3
12.8M
#یادنامه_جهانگیر
سخنی کوتاه در مراسم رونمایی از یادنامه مرحوم جهانگیر خسروشاهی
3 مهر
May 11
✍امتداد یافتگی و امتداد باختگی تجربه ادبیات دفاع مقدس
📑یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس
در تاریخچه ادبیات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیدایی دوره ادبیات انقلاب اسلامی با گونه ادبیات دفاع مقدس گره خورده است. این واقعه آنچنان عمیق، ناب، پر ظرفیت و تاثیر گذار بود که از سویی نسلی از نویسندگان انقلاب اسلامی را در جریان تجربی و روایی خود پرورد و از سوی دیگر امتداد موضوعی خود را تا چند دهه پس از قبول قطعنامه 598 بر ساحت ادبیات سایه افکن ساخت. اکنون می توان گفت پیشروترین گونه با تنوع نوعی، قالبی، رویکردی و شمارگان، عناوین، نویسندگان و ناشران، گونه ادبیات دفاع مقدس است. گرچه به واسطه دو ضلع محدودیت بخشِ شناخت موضوع و نحوه روایت از آن، نمی توان گفت این گونه در متعالی ترین و مطلوب ترین جایگاه خود قرار دارد. زیرا از یک سو، همچنان موضوعات و اعماق این واقعه به نحو کافی شناخته و استخراج نشده اند و از سوی دیگر، ظرفیت های انواع -خاصه ادبیات داستانی- در روایت این واقعه به تمامه شناخته و بکار گرفته نشده اند.
با این وجود، ادبیات دفاع مقدس -خاصه ادبیات داستانی دفاع مقدس- با میزان قابل توجهی اندوخته نظری و تجربه عملی در طول چهاردهه گذشته مواجه بوده است. سوالی که حرکت کنونی و اینده ادبیات دفاع مقدس را تایید و تضمین می کند شناخت جایگاهی است که در وضعیت موجود بدان دست یافته است. تجربه روایتگری چهار دهه، نقطه عزیمت چه حرکت گونه ای یا میان گونه ای در آینده ادبیات انقلاب اسلامی خواهد بود. روشن است که نا آگاهی نسبت به اندوخته پدید آمده در ادبیات دفاع مقدس یا انکار حرکتی که از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد می تواند موجب عقب گرد ادبیات انقلاب اسلامی و انقطاع حرکت ممتد جریان ادبیات انقلاب اسلامی شود. می توان فهرستی از عناصر و مولفه های ادبیات دفاع مقدس و گونه های دیگر را شماره کرد و نحوه امتداد ادبیات را "از" این نقطه "به" نقطه دیگر فرض کرد. نقاط مشترک را به عنوان حلقه های وصل و عناصر مشترک موتور پیشران و رابط میان آینده و حال در نظر گرفت و نقاط افتراق تاسیس یا بازسازی کرد.
ادبیات -خاصه ادبیات داستانی- امروزه در حرکتی بطئی و البته مستمر در حال توسعه دایره موضوعات خود است. این بدان معنی است که موقعیت های جدید، اشخاص، رخدادها، جغرافیا، دوره زمانی و دغدغه های خود را در روایت بسط داده است. این البته امری گریز ناپذیر است. می شد از بدو شکل گیری ادبیات دفاع مقدس پیش بینی کرد با وجود تمام مزایای منحصر به فرد و غیر قابل انکار این واقعه تاریخ ساز، جریانهای ادبی به این موضوع بسنده نکرده، به موازات ان یا با انتخاب ژانرهای دیگر ادبی تجربه های جدیدی را برگزینند. موج گونه سازی و گونه گزینی به قصد جریان سازی در ذیل ادبیات انقلاب اسلامی نوعا با تاسیس جشنواره های ادبی و برگزاری کارگاههای موضوعی داستان نویسی همراه است. سالیانه چندین و چند جشنواره موضوعی نوعا با حمایت نهادها و موسسات تاسیس می شوند و خاصه نویسندگان نو قلم و جویای نام را با پیشنهاد مشوق های مالی و معنوی با خود همراه می سازند. انچه این تنوع گرایی را به مسئله ای بیناگونه ای بدل می کند چگونگی ترابط گونه ها با یکدیگر و امتداد صوری و معنایی انها در تجربه ای است که از کلیت ان به عنوان ادبیات انقلاب اسلامی یاد می کنیم.
انچه در تقریبا تمامی این موج افرینی ها مشترک است، اکتفا به شناخت ضرورت های موضوعی از سوی متولیان امر است. این طیف که نوعا از جایگاه مجری و نه نظریه پرداز یا منتقد یا جریان شناس با ادبیات مواجه می شوند و دست به مسئله شناسی و پاسخ گزینی می زنند بخشی از ظرفیت های ادبی کشور را به سمت گونه های خاص داستانی هدایت می کنند. نوعا مسئله گزینی ها از سنخ نگاه کمّی به ادبیات است و نه نگاه کیفی و عمقی. بدین معنی که چون درباره موضوعی "کمتر" داستان تولید شده است و با این پیش فرض که درباره دفاع مقدس اثار متعددی تولید شده "پس" باید برای تولید گونه های جدید در ادبیات ریل گذاری شود. ساحت این برنامه ها محدود به موضوعات نبوده، گاه به محدوده انواع و قوالب ادبی نیز ورود می کنند. چنانکه با طرح کم تاثیر بودن خاطره یا انباشت خاطره، ادبیات را به سمت قالب خاطره- داستان و زندگی نامه داستانی سوق می دهند.
خلأ اصلی چنین برنامه ریزی هایی که جلوه فروشی های ادبی فراوانی دارند، فقدان مساله شناسی، فقدان پاسخ گزینی و فقدان تئوری لازم درباره امتداد ادبیات دفاع مقدس است. می توانیم برای فهم بیشتر این موضوع به چند دهه قبل بازگردیم. به زمانی که نسل داستان نویس پیش از انقلاب اسلامی ادبیات متعهد را بایکوت کرده و به امید زوال و شکست این ادبیات به نظاره نشسته بودند. انچه موجب زایش ادبیات دفاع مقدس و به تبع ان ادبیات انقلاب اسلامی شد جدای از بینش والا و ایمان راسخ، متن و بطن تجربه دفاع مقدس بود. حضور و درک دفاع مقدس بود که نگاهها را