موضوع:
چیستی جریان الحادی نئوآتئیسم و ارتباط آن با الحاد قدیم
(با نگاهی به حادثه۱۱ سپتامبرسال۲۰۰۱)
استاد:
آقای دکتر علی شهبازی
- مدرس دانشگاه ادیان و مذاهب قم
- تحقیق و پژوهش در باره الحاد جدید (بیش از یک دهه)
- نویسنده و پژوهشگر در حوزه فرق و ادیان
-چاپ مقالات متعدد در زمینه الحاد جدید -نویسنده کتاب الحاد جدید
-مترجم کتاب خدا و الحاد جدید و کتاب تکامل، تصادف و خدا: فهم نسبت میان تکامل و دین
و ...
زمان:
۵ شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱؛ ساعت ۹ الی۱۰/۳۰
لینک ورود به نشست: https://vroom.um.ac.ir/ma-vatandoost
لازم به ذکر است که در پایان سه نشست (وبیناری) به شرکت کنندگان، گواهی حضور اعطا خواهد شد .
https://haghpajohi.com/
✅ دوره مقدماتی نقد و بررسی یوگا
👈 این دوره در 11 درس به صورت فشرده مباحثی مقدماتی در نقد یوگا را مطرح میکند.
📖 سرفصل مباحث این دوره عبارتند از:
1. مقدمه: (تفاوت جایگاه یوگا در افکار عمومی و مروجین یوگا، جایگاه یوگا در هندوئیسم، تاریخچه یوگا)
2. مراحل یوگا-بخش اول: مرحله نیاما
3. مراحل یوگا-بخش دوم: مرحله یاما
4. مراحل یوگا-بخش سوم: آسانا، خورشیدپرستی از منظر قرآن و روایات
5. مراحل یوگا-بخش چهارم: پرانایاما، پراتیاهارا
6. مراحل یوگا-بخش پنجم: سم یمه (دارانا، دایانا، سامادهی)، ماهیت ایشوارا، ماهیت خدایان مشرکین از منظر قرآن
7. بیداری کندالینی-بخش اول: چیستی کندالینی، علائم بیداری کندالینی
8.بیداری کندالینی-بخش دوم: راه های بیداری کندالینی (شاکتی پات)
9. یوگا از دریچه علم- بخش اول: یوگا و سلامتی
10. یوگا از دریچه علم-بخش دوم: یوگا و ورزش، مطالعات میدانی یوگا در غرب (نگاهی دوباره به دیدگاه پیشکسوتان یوگای ایران)
11. نگاهی به گستره یوگا در ایران: آمار باشگاه ها، یوگا برای کودکان، یوگا و التقاط آن با مباحث اسلامی و ...
برای شرکت دراین دوره در تلگرام به مدیر آکادمی سراب معنویت پیام بدید.
https://t.me/sarab_ac
*مرکز تربیت شهید باهنر* باحضور استاد دانشگاه فرهنگیان و آموزگاران ابتدایی برگزار میکند:
*کارگاه مجازی تجربیات معلمی با محوریت* :
🔸 چگونگی مواجهه با چالش های مدیریت رفتار و فرایند یادگیری دانش آموزان در کلاس درس
🔸 چگونگی مواجهه با چالش های برقراری ارتباط و به مشارکت طلبیدن اولیای دانش آموزان
📌 با حضور ارزشمند سرکار خانم دکتر زهره عباباف و سرکار خانم ها سلیمی و شکری
📌 تاریخ و ساعت برگزاری :
۱۵ شهریور ساعت ۱۸
📌 لینک جلسه :
https://tehranvc1.cfu.ac.ir/rvoegrzbcfke
📌 جهت ثبت نام و شرکت در کارگاه با شماره ۰۹۳۷۲۴۴۱۳۷۶ (خانم عباسی) در واتساپ هماهنگی حاصل نمایید.
شرکت برای همه اساتید و دانشجویان آزاد است و *گواهی حضور داده می شود*
4013213973105.pdf
479.5K
✅#مقاله
💡عنوان مقاله: {نقش اسرار الشهاده در تطور رجزهای #عاشورا}
✍🏻نویسندگان: رمضان محمدی، محمد محمدی فر
📑چکیده: چگونگي تطور گزارش هاي عاشورايي در دهه هاي اخير مورد اهتمام محققان عرصه عاشورا پژوهي قرار گرفته است که رجزهاي سروده شده در حادثه کربلا از آن جمله است. در همين راستا مقاله حاضر در پي پرداختن به نقش کتاب اسرار الشهاده در تطور رجزهاي عاشورايي است. در اين نوشتار از روش مطالعات اسنادي، تحليلي و مقايسه اي ميان کتاب اسرار الشهاده و ساير منابع کهن و متقدم تاريخي بهره گرفته شده است. بر پايه يافته ها؛ رجزهاي عاشورايي به اَشکال متفاوت مورد توجه منابع قرار گرفته، با اين تفاوت که در برخي، رجزها اندک و در بعضي ديگر تطور رجزها قابل رصد است. در اين ميان سهم اسرار الشهاده بسيار برجسته است به گونه اي که با دخل و تصرفات مختلف در متن و تعداد رجزها، موجب ورود رجزهاي جديد در قالب هاي مختلفي منسوب به شخصيت هاي حقيقي و نيز خرافي کربلا گشته است.
🔰میزمعارف
@dastyarpazhoohesh
ضمن سلام بر اعضای گروه
خصوصا شاگردان عزیزم
لایق باشم شیفت عصر خدمت در حرم مولا علی علیه السلام از طرف همه شما بزرگواران به ساحت مقدس مولانا صاحب الزمان اهدا شد
✅اطلاعرسانی
⬅️تاریخ_اسلام
✍️ تحقیقات کارگشا در باب اربعین حسینی
📖 دانلود بهترین منابع + پاسخ به شبهات
⏪محور اول: مباحث سندی و تاریخی اربعین
سوال اول: آیا کاروان حسینی در همان اربعین اول (سال 61) به کربلا رسیده یا خیر؟ لطفاً منابع لازم را معرفی نمایید.
پاسخ: به نظر ما میتوان برای اثبات اربعین اول، بر اسناد و منابع تاریخی اطمینان بخش تکیه کرد.
💥 لطفا روی عناوین کلیک و دانلود کنید.
1️⃣ کتاب «تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)» قوی ترین اثر در این زمینه است که به خامه پرمایه آیت الله شهيد قاضي طباطبائي (ره) صورت بسته است. از نگاه تاریخنگار خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر) این کتاب، مهمترین اثر پژوهشی است؛ چنانچه نظر استاد منذر نیز به اربعین اول بود.
برای دانلود کلیک کنید
2️⃣ پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام) | اثر دکتر محسن رنجبر
3️⃣ تحقیق درباره اربعین حسینی | آیت الله عندلیب همدانی
4⃣ اسناد و شواهد زیارت اربعین | جواهری, محمدرضا
5⃣ اربعین حسینی در اثار و انظار علما | غلامرضا گلی زواره
6⃣ منبع شناسی و ماخذشناسی اربعین | اباذر نصر
⏪ محور دوم: مباحث معرفتی و شرح زیارت اربعین
سوال دوم: از آنجا که زیارت اربعین از نشانهها و شعائر مومنین است، برای بالابردن معرفت خود نسبت به اربعین حسینی و حقیقت زیارت آن، چه منابعی را مطالعه کنیم؟
پاسخ: کسب چنین معرفتی تنها با مطالعه به دست نمیآید، اما برای دسترسی به جرعهای از اقیانوس معارف اربعین به منابع زیر مراجعه فرمایید:
1️⃣ تحلیل آموزه امامت در زیارت نامه اربعین | محمد رنجبرحسینی نجمه صنعتیان
2️⃣ پیام اربعین در زیارت اربعین | عبدالکریم پاک نیا
3️⃣ مضامین زیارت اربعین | نویسنده: جواد محدثی
4️⃣ بررسی سبک شناسانه دلالتهای آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین | دکتر محمود شهبازی؛ فاطمه ورمرزیادی
5️⃣ واکاوی آموزههای کلامی در زیارتنامه اربعین امام حسین (علیه السلام) | جواد جعفری
6⃣ شرح زیارت اربعین | شکیبا اصفهانی
7⃣ اربعین؛ تجلی عصر ظهور | استاد سید محمدمهدی میرباقری
⏪محور سوم: زیارت و پیادهروی اربعین؛ زمینهها، بسترها و پیامدها
1⃣ زیارت اربعین از دیدگاه فقه | رضا عندلیبی
2⃣ کاوشی در آیین پیادهروی اربعین حسینی و اثرگذاری کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن | دکتر موسوی و رضا بیات
3⃣ فهم تجربۀ زیستۀ زائران در پیادهروی اربعین (بسترها و زمینههای شکلگیری اَبَررویداد اربعین) | مهدیه بد
4⃣ منظر معنوی رویداد پیادهروی اربعین حسینی | درودیان, محمدجواد
5⃣ بررسی ابعاد و اجزای ذهنی مشارکت جمعی در پیاده روی اربعین | رمضانی تمیجانی, صدیقه
6⃣ پیادهروی اربعین حسینی به مثابه جنبش اجتماعی | غفاری هشجین, زاهدآقائی, محمد
7⃣ بازنمایی رسانهای مناسک زیارت اربعین در ایران؛ سالهای 1392 تا 1396 |محمدسعید ذکایی روحالله اسلامی
8⃣ پیادهروی اربعین و معنایابی کنش زیارت زائران جوان | غلامرضا تاج بخش
9⃣ نقش زیارت اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی | مظفری و رحمت ابادی
0⃣1⃣ جامعه شناسی زیارت و زائران اربعین | ندا رضوی زاده
🔴اسرار تاریخ
🔰میزمعارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#فناورانه
حذف پس زمینه تصویر در پاورپوینت
🔰میزمعارف
معرفی چند کتابخانه دیجیتال
📚#کتابخانه_دیجیتالی نور:
https://www.noorlib.ir
📚#کتابخانه_دیجیتالی تبیان
https://library.tebyan.net
📚#کتابخانه_دیجیتالی قائمیه
https://www.ghbook.ir
📚#کتابخانه_دیجیتالی ملی
www.nlai.ir/digital-library&ved
📚#کتابخانه_دیجیتالی آستان قدس رضوی
https://digital.aqr.ir
📚#کتابخانه_دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی
http://d-lib.atu.ac.ir
📚#کتابخانه _مجازی الفبا
https://alefbalib.com
@dastyarpazhoohesh
📛 شبهه :
عکس نوشته فضای مجازی👇
وقتی زنت میگه با چ حقی کتکش زدی و آیه ۳۴ سوره نسا رو نشونش میدی
💥پاسخ :
🌸برای رسیدن به تفسیر درست از این آیه و نظر قرآن و دین و فقه در مورد کتک زدن زنان توضیحاتی ارائه می شود
🌹قرآن کریم می فرماید:
مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنکه از اموالشان خرج مى کنند پس زنان درستکار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ کرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى کنند و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاه ها از ایشان دورى کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را ترک کنید پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید که خدا والاى بزرگ است
📓 نساء آیه ۳۴
✅آیه صراحتا می فرماید:
اگر زنان شما نافرمانی کردند (در مسائلی معدود)
🌹آنها را پند دهید
🌹اگر تغییر صورت نگرفت، با آنها برخورد رفتاری کنید (مثلا رخت خواب خود را از او جدا کنید و …)
🌹و اگر جواب نداد و تغییری صورت نگرفت، قرآن می فرماید: «وَاضْرِبُوهُنَّ» یعنی او را بزنید
⏮در اینجا باید دید اولا منظور از آیه، زدن به معنای کتک است یا معنای دیگری مدنظر الله تعالی است. و بعد از این مطلب، باید بررسی کنیم که شیوه زدن چیست و چگونه باید زن را زد
📢معنای واژه ضرب و ترجمه آیه
در بسیاری از ترجمه های قرآن، لغت «ضربوهن» در این آیه به صورت همسران خود را کتک بزنید ترجمه شده است
این لغت علاوه بر این به معنی ترک کردن و رفتن نیز می باشد
🌸مثلا در چند جای قرآن «ضربوا فی الارض» به معنی به «سفر رفتن» یا «بیرون شدن» آمده است
بحثهای بسیاری در مورد ترجمه این آیه بین عرب زبانها و غیره مطرح شده است و هنوز ادامه دارد
❇️بنابراین دو دیدگاه کلی در این آیه مطرح است: یکی کتک زدن و یکی ترک کردن
⏮ اگر بعد از پند دادن و صحبت کردن با زن، و همچنین راه های مختلف رفتاری، تغییری در روش زندگی زن صورت نگرفت، باید او را ضرب زد (کتک زد) البته به بیانی که خود شارع آن را بیان می کند. (وما در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت)
⏮اگر بعد از موارد فوق، تغییری صورت نگرفت، زن را ترک کنید
اگر کلمه "واضربوهن " را به معنای ترک کردن بگیریم که به طور کلی بحث کتک زدن حذف می شود
ولی در صورتی که کلمه واضربوهن را به معنای کتک زدن بگیریم به مطالب زیر دقت فرمایید
مقدمه: اسلام بر کرامت زن تاکید زیادی دارد
🌹زنان در اسلام مورد اکرام اند، و همواره به بزرگداشت آنان دستور داده شده است در ادامه مطالبی را در این زمینه بیان می کنیم:
🌹قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَهً فَلْیُکْرِمْهَا» پیامبر اکرم فرمودند: هر کس همسری را اختیار می کند، بر او واجب است که او را اکرام کند
(۱)
🌹قال رسول الله : «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُمْ»
پیامبر اکرم فرمودند: بهترین مردان، مردانی هستند که با زنان و فرزندانشان به خوبی رفتار کنند (۲)
🌹روی عن ابی عبدالله علیه السلام: «اَکَثَرُ الخَیرِ فیالنِّساءِ.»
امام صادق علیه السلام فرمودند: بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است (۳)
🌹و همچنین موید این مطالب، فقه اسلامی می باشد که همواره به احترام، کمک، اکرام و توجه به زنان تاکید شده است، تا جایی که: بی احترامی به زنان حرام، کمک به آنان مستحب و توجه به آنان لازم و ضروری است
🔰حد و حدود و مقدار کتک زدن
یعنی اگر بپذیریم که کتک زدن زنان جواز دارد، باید مقدار و حد و اندازه آن را نیز شرع مقدس مشخص نماید:
در اسلام، کتک زدن زنان، بعد از شرایط سابق، باید به مقداری باشد که دیه واجب نشود (کبودی، سرخی و شکستگی و قتل و …، همگی دیه خواهند داشت)
🌹 بنابراین باید ضربه طوری وارد شود که کبودی و سرخی و شکستگی و ضرر دیگری نداشته باشد. و یقینا به چنین ضربه ای، کتک زدن گفته نمی شود
♥️اکنون به روایات نهی از زدن و مقدار، حد و حصر زدن می پردازیم
ادامه در متن بعدی....
*گروه چت نیست کانالی برای بهتر دانستن.....*
https://chat.whatsapp.com/CRy1cYZu2173cer4Hcfmq7
ادامه متن قبل :
پیامبر اکرم فرمودند:
من تعجب مى کنم از کسانى که زنان خود را کتک مى زنند و چنین کسانى به کتک خوردن اولیت دارند تا زنان
زنان خود را با چوب نزنید که در آن قصاص است (بلکه) به گرسنگى و برهنگى ایشان را بزنید تا آنکه فایده دنیوى و اخروى نصیب تان شود (۴)
⏮این حدیث، به صراحت می فرماید:
اگر می خواهید همسر را مورد تادیب قرار بدهید، او را با غذا و یا لباس ادب بفرمایید نه با کتک و ضربه
⏮منظور از غذا و لباس نیز، گرسنگی دادن و عریان نگاه داشتن زنان نیست، بلکه منظور اکتفاء به اقل مراتب این مسائل است، چرا که بر مردان واجب شرعی و قانونی است که نیاز های زنان را اعم از آذوقه، شرایط زندگی و لباس فراهم آورند اما اینکه غذا، لباس و سایر شرایط چه باشد می تواند بهترین گزینه ها باشد و می تواند اقل موارد باشد. که برای تادیب می تواند اقل مراتب باشد
همچنین در این روایت، به صراحت، کتک زدن زنان ممنوع شده است
👌در روایتی دیگر از پیامبر منقول است که:
مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور می دهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند. و هر کسی که دستش را به موی زن مسلمانی برساند، خداوند دستانش را با میخ های آتشین، به هم خواهد دوخت (۵)
⏮روایت فوق به صراحت، ضربه زدن به زنان، به صورت مطلق را حرام اعلام می کند
همچنین در روایت دیگری آمده است:
اگر مردی، بیش از سه مرتبه، همسرش را مورد ضرب قرار دهد، خداوند متعال او را برای همه خلایق، رسوا و مفتضح می نماید…
(۶)
👌در فقه اسلامی نیز کتک زدن زنان مورد نهی واقع شده است و فقیهی اجازه کتک زدن زنان بدون دلیل را نداده است، و اگر هم داده شده، شرایط سختی برایش وضع شده است که زن را با چوب و شیء محتکمی نزد، و اگر بزند، به صورت و سر او نزد و اگر به جای دیگر بزند، موجب، زخم، شکستگی، کبودی و سرخی نشود. که در تمام این موارد، قصاص صورت می گیرد و زن می تواند دیه دریافت کند
📌نتیجه:
اسلام با کتک زدن زنان موافق نیست، اگر کلمه "واضربوهن " را به معنای ترک بگیریم که به طور کلی بحث زدن منتفی است و اگر به معنای زدن بگیریم تنها در شرایطی خاص، آن هم با حد و اندازه ای بسیار ناچیز، برای متوجه ساختن همسر به اشتباهش، اجازه برخورد عملی را داده است که این برخود، در اصطلاح عامیانه امروزی، کتک زدن محسوب نمی شود از قبیل زدن همسر با یک شاخه گندم و یا مسواک و…
پی نوشت :
۱-📚مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۷
📚بحارالانوار: ج ۱۰۰، ص ۲۲۴
۲-📚 مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۵، ح۱۶۶۳۶
۳-📚 وسائل الشیعه: ج۱۴، ص۱۱
۴-📚مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۸
۵-📚همان، ح۱۶۶۱۹
۶-📚 همان، ح ۱۶۶۲۱
*گروه چت نیست کانالی برای بهتر دانستن.....*
https://chat.whatsapp.com/CRy1cYZu2173cer4Hcfmq7