﷽
💠 جاری کردن رکن قیام (نماز)، در زندگی فرزندمان :
در سوره مبارکه تین بحث رشد، سازگاری و پایداری مطرح هست، ما این را برای بچه ها مطرح میکنیم که انسان باید در هر شرایطی رشد کند و به یک ثباتی برسد. اینکه انسان باید خودش را در موقعیتهای مختلفی که قرار میگیرد، هماهنگ کند و از آن موقعیتها بهره ببرد تا به کمال خودش برسد. سوره تین، سوره سازگار شدن با شرایط مختلف زندگی است، این را با یک سیر به بچه ها منتقل میکنیم:
🌟 پايه اول
شناخت خواص و فوائد مخلوقات و درسی که میتوان از آنها گرفت
به بچه های کلاس اول از سوره تین میگوییم هرچیزی خاصیت و فایده ای دارد و این را به آنها نشان میدهیم. آنها را با برخی از خواص مخلوقاتی مثل میوه ها و گیاهان و موجودات دیگر آشنا میکنیم؛ میتوانیم برای بیان این مفهوم به طور مشخص از زیتون و انجیر استفاده کنیم که هم مخلوقاتی پر خاصیت هستند و هم مطلوب بچه هاست. درختشان را ببینند، میوه اش را ببینند و با خواص آنها آشنا شوند. حشرات و موجودات دیگر هر کدام خاصیتهایی دارند. گربه، موش را میگیرد، درختان اکسیژن تولید میکنند و...
(نكته خانم سیفی:خوردن انجیر و زیتون حین آموزش سوره خیلی میتواند موثر باشد.)
🍀 پايه دوم
شناخت انواع اقلیمهای آب و هوايی و سازگاری موجودات و انسان با هر اقلیم
در این پایه برای آموزش سوره مبارکه تین، اقلیمهای مختلف و نیز هماهنگی موجودات و انسانها را با هر اقلیم نشان میدهیم.
برای اقلیم، مثال برخی سرزمینها بیابانی هستند که میتواند کویر باشد یا تُنُک که گیاهانی دارد، برخی سرزمینها کوهستانی هستند، برخی دشتند، کنار دریا، برخی جاها گرم و خشکند، سرد و مرطوبند و ...
برای هماهنگی موجودات با اقلیمها مثال اینکه انسانها برای زندگی در قطب چگونه خود را سازگار میکنند، میتوان فیلمهایی از زندگی در قطب را نشان داد که یخ را سوراخ میکنند و از توی آن شکار میکنند و خانه های یخی میسازند، نشان داد و یا در سرزمینهای کویری و کم آب، چگونه خود را با محیط تطبیق میدهند. هم انسانها و هم گیاهان و حیوانات چگونه خود را با اقلیم سازگار میکنند. هر گیاه چگونه طبق آب و هوای خاصی که در آن رشد میکند، خود را سازگاری میدهد.
مثال برخی گیاهان در کوه در میآیند، برخی در سرما رشد میکنند، برخی در گرما.
🌟 پايه سوم
شناخت عجائب آفرينش انسان به عنوان يكی از پديدههای خلقت
برای آموزش سوره مبارکه تین در این پایه، روی انسان و عجایت خلقت انسان که باعث سازگاری اش با محیط می شود، تمرکز میکنیم، راجع به خلقت زیبا و هماهنگ اعضای بدن با هم صحبت میکنیم؛ اینکه هر کدام از اعضای بدن چقدر متناسب در جای خود قرار گرفته اند و در ارتباط با یکدیگر چه هماهنگی درست و خوبی دارند.
در واقع میخواهیم در حد دانش آموز 9-10 ساله، خلق فی احسن تقویم را بگوییم. اینکه چقدر انسان خوشگل خلق شده، دو پا دارد، سرش بالا قرار گرفته، چشمهایش قسمت بالایی سر هست، دستها و پاها و محل قرارگیریشان و کارکردهایشان...
(نكته خانم سیفی: نمایشگاه عکس تکی بچه ها به عنوان احسن تقویم برایشان جالب هست.)
❄️ پايه چهارم
توجه به اهمیت وحی و احكام الهی برای سازگاری انسان با شرايط زندگی و رسیدن به پايداری
در این پایه چون انتزاع بچه ها بیشتر رشد کرده، ذهن آنها را به سمت احکام و مسائل شرعی سوق میدهیم. به آنها میگوییم آن چیزی که باعث میشود انسان خودش را به هماهنگی کامل با اقلیم و چیزهای دیگر برساند، وحی است. دین و احکام الهی را خداوند از طریق پیامبر (ص) در اختیار انسان قرار داده است که میتواند انسان را به رشد برساند. انسانها خیلی امکانات و نعمتهای درونی و بیرونی دارند و در احسن تقویم هستند ولی اگر آن برنامه نباشد، انسان به مقصدش نمیتواند برسد. درواقع آنچه سبب سازگاری انسان با محیط و پایداری او میشود، وحی و احکامی است که خداوند از طریق پیامبر (ص) به انسان رسانده است. درصورت عدم رعایت این قوانین واحکام، سازگاری انسان با محیط صورت نمیگیرد و یا میزان آن کاهش مییابد.
✨ پايه پنجم
آشنايی با نعمتهای مادی و معنوی برای بهبود وضعیت زندگی و رسیدن به پايداری
برای آموزش سوره تین در این پایه، بچه ها را به سمت نعمتها سوق میدهیم. به بچه ها میگوییم برای اینکه انسان بتواند به پایداری و سازگاری برسد، باید از نعمتهایش به خوبی استفاده کند. آنچه در پایه اول گفتیم هرچیزی خاصیتی دارد و در پایه دوم بحث اقلیمها را مطرح کردیم، حالا اینها را به عنوان نعمت بیان میکنیم.
نعمتهای مادی و معنوی را به آنان نشان میدهیم تا آنها را بهتر بشناسند، مثال طعام انسان، محیطهای زندگی انسان، تواناییهای فیزیکی یا استعدادهای انسان نعمتهای مادی انسان است ولی دینی که در اختیار انسان قرار گرفته، مهربانی مادر، دعا و ارتباط با خدا، نعمت معنوی هست.
پایه پنجم به گونه ای جمع بندی همه پایه های قبل است و جمع همه نعمتهایی که در مراحل قبلی بیان شد، به عنو
ان نعمتهای مادی و معنوی انسان بیان میکنیم و اینکه انسان با استفاده از این نعمتها میتواند زندگی اش را بهبود ببخشد و به آن قوام و پایداری برسد.
💦 پايه ششم
استفاده از الگوهای طبیعی يا عقلی و شرعی برای تغییر وضعیت زندگی و رسیدن به حالت سازگار و پايدار
در این پایه بچه ها باید یاد بگیرند که میتوانند الگوگیری بکنند. یعنی در راستای رسیدن به آن قوام میتوانند از طبیعت الگو بگیرند مثال از پرواز پرندگان، از طرز چیدمان برگها الگو بگیرند و کاری را انجام دهند. برگهایی که روی شاخه قرار میگیرند، جوری قرار میگیرند که به مرکز آبرسانی نزدیک باشند، براساس این میتوانیم چیدمانی را در کلاس طراحی کنیم. ممکن است الگوگیری از احکام عقلی و شرعی باشد و با بهره گیری از این احکام زندگی خود را بهبود بخشیم.
در واقع پایه ششم میرود روی عملیاتی کردن بهبود سبک زندگی با الگوگیری از طبیعت و احکام الهی در راستای رسیدن به سمت قوام و پایداری.
📚 فهم قرآن در دبستان شرح استاد آقای دژبخش
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد (دبستان)
#قیام در نماز
@davat_namaz
احکام خوشمزه:😋
آق قربون توی دهن اوستا مراد شربت ریخته... اوستا مراد هم شاکی رفته پیش حاج آقا که حالا چیکار کنه روزه اش باطل شده، جالبه حاج آقا گفتند آق قربون کار خوبی کرده!!!
❓به نظرتون ماجرا چیه؟
*⏰ تا ساعت ۱۷ فردا، سه شنبه، منتظر جوابهای قشنگ بچه های گل گلاب مومنمون هستیم:*
@maedeh_mahsolat
#احکام
#دوشنبه
#دوره_دوم_رشد
@davat_namaz
🦋 دوری از خطر ذلت همیشگی
هر عملی در زندگی دارای بازتابی است که خداوند از این بارتاب که در باطن این عالم است در قرآن پرده برداشته است. در واقع مجازات هایی که خداوند از اعمال ذکر می کند صورت باطنی همان عمل در دنیاست.
کسی که به واسطه قدر ناشناسی دچار طمع ورزی، دنیاطلبی و گرایش به باطل است چاره ای جز ذلیلانه زندگی کردن ندارد.
ذلیلانه زندگی کردن به:
✅طلب کردن دنیا به هر قیمتی است.
✅سرعت گرفتن در اهداف دنیایی است به گونه ایکه افکار و باورهای فرد را از آخرت دور کند.
✅احساس حقارت در درون است، زیرا باید در زندگی کارهای حقیرانه انجام دهد.
✅دست نیافتن به رضایت واقعی در زندگی است .
✅شما چه مواردی به ذهنتان می رسد.
..............................................................................
بسم الله الرحمن الرحیم
يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ اَلْأَجْدٰاثِ سِرٰاعاً كَأَنَّهُمْ إِلىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ (۴۳)
روزی که شتابان از خاک بیرون آیند، گویی به سوی نشانه های نصب شده می دوند
خٰاشِعَةً أَبْصٰارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذٰلِكَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ(۴۴)
درحالی که دیدگانشان [از شدت ترس] فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را می پوشاند. این همان روزی است که همواره وعده داده می شدند.
📚 کتاب خاص تر شدن برای خدا/انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)
#سه_شنبه
#دوره_سوم_رشد
💠 ویژگی های زندگی با عزت....
عزت به معنای شکست ناپذیری و ذلت به معنای احساس خواری و کوچکی نسبت به شخص بالاتر از خود است. عزت تنها خداست که شبیهی نداردچه برسد به اینکه شخصی بالاتر از او باشد.
بدین ترتیب کسی عزیز نمی شودمگر آنکه به عزت خدا متصل شود . برای این کار باید از باورها و رفتارهایی که فرد را از خداوند دور می کند به شدت دوری کرد.
🍃 بامرور گفتگوی زیر می توان نمونه هایی از *عزت طلبی های الهی* را به وضوح مشاهده کرد.
گفت: خیلی دوست دارم دیگران من را دست کم نگیرند.
گفتم: خیلی خوب است هر انسان متعالی عزیز بودن را دوست دارد.
گفت : نمیدانم چرا ، از هرکسی می خواهم به من احترام بگذارد و برایم ارزش قائل شود، اوضاع بدتر می شود و انگار که بیشتر از چشمها می افتم.
گفتم: چون راهش را وارونه انتخاب کردی....عزت در خدمت به خداست نه خدمت و خواهش از مخلوق خدا!
گفت: یعنی چکار کنم ؟
گفتم: یعنی از کارهایی شبیه چیزی که انجام دادی فاصله بگیر!
گفت: آخه اینجوری کسی نمی فهمد و تا عزیز شدنم خیلی طول میکشد.
گفتم: گفتن عزت، عزت می آورد برای عزتمند شدن باید حقیقتا عزیز باشی ...اینکه دیگران تورا عزیز بدانند به این معنی است که آنها عزیز بودنت را فهمیده اند ؛ نه اینکه عزیزت کرده باشند.
کمی به فکر فرو رفت؛ شاید پنج دقیقه؛ دقیقه اش از روی همزمانی با شروع تا پایان صدای اذان یادم مانده است .اذان که تمام شد نماز جماعت را خواندیم .از آن روز به بعد یادم نمی آید که دیده باشم بخاطر بی توجهی کسی حالش بهم ریخته باشد . انگار که خواستنی و محبوب شده بود؛ عزیز خدا و عزیز همه مومنین ی که اورا می شناختند.
🌀 درصورتی که خاطره ای شبیه خاطره فوق می شناسید بنویسید...
📚 کتاب خاص تر شدن برای خدا/انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (علیهم السلام)
#سه_شنبه
#دوره_سوم_رشد
1977032451_-210683.mp3
4.26M
💠 رهایی از عذاب
🎙 استاد احمدرضا اخوت
🔸 برگرفته از سوره مبارکه دخان
کاری از گردان نوجوانان حضرت ابراهیم علیه السلام
💠 رهایی از عذاب
🎙 استاد احمدرضا اخوت
🔸 برگرفته از سوره مبارکه دخان
کاری از گردان نوجوانان حضرت ابراهیم علیه السلام
✨هوالشافی
روزه اوّلیها بعد از ماه مبارک رمضان
آهسته آهسته به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم. یک ماه روزه داری منجر شد که به خواست الهی جسم و روحتان را پاکسازی کنید. حالا چگونه باید این بدن را حفظ کرد؟!
وقتی می خواهیم در ظرفی شیر بریزیم باید، ابتدا مطمئن باشیم ظرف تمیز هست، مرحله بعد است که کیفیت شیر مطرح می شود. حالا که ظرف بدنمان تمیز شده با ماست که در آن غذای خوب بریزیم یا غذای بی کیفیت. سعی کنیم که صبحانه و شام را کامل بخوریم، در طی روز هله هوله کمتر بخوریم، و ناهارمان هم سبکتر باشد، در ایّام امتحانات صبحانه شامل کره، عسل و مربّاهای خوب و مقوی حافظه مثل به و هویج باشد. بلافاصله بعد از بیدار شدن صبحانه نخوریم، ۵ تا ۱۰ دقیقه جنب و جوش و حرکت داشته باشیم، در ضمن از صبح تا شام هر یک ساعت سعی کنیم یک دقیقه تحرک و بالا پایین پریدن داشته باشیم طوریکه ضربان قلب تند شود و بهتر است میان وعده ی شام و خواب حداقل دوساعت فاصله باشد.
📚 برنامه ی ماه طلایی
@davat_namaz
سلام ☺️ سلام 🌺
🌟نماز و روزه هاتون قبول باشه انشاالله، بچه های پاک و با صفا 🤲
📣خبر دارم چه خبری ! 📣
.
.
.
👌بله درست حدس زدید 😉 قراره اسامی دسته گل هایی که دیروز جواب سوال احکام رو برامون ارسال کردند، اعلام کنیم:
ممنونم از جوابهای خلاقانتون👏👏👏
🌹مهدیا زمانی کلاس دوم، از شاهرود
🌸 فاطمه پاشازانوسی
🌺 فاطمه حسنا ناصری ۱۰ ساله، از شهر تبریز
🎀 ستیلا قنبر پور ۱۰ ساله، از تهران
🌼 طهورا گنابادی، از مشهد
👌برای سلامتی خودشون و خانواده محترمشون *۵ گل صلوات محمدی پسند* تقدیم میکنیم🎊🎊🎊
🌷اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
🌈🌈🌈
باهوش و خوش بیانی
ای کودک ایرانی
😃😃😃
@davat_namaz