eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
616 ویدیو
187 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چگونه ❓میزبان جلسات قرآنی باشم؟ ❓خانه‌ام منور به آیات قرآنی شود؟ ❓فرزندانم شاهد جاری شدن قرآن در بستر خانه‌مان باشند؟ ❓رحمت الهی را با قرآن وارد زندگی‌مان کنم؟ ❓ و ... ✅ کارگروه *بیوت نورانی* این جلسات را برای شما برگزار می‌کند: 👈 مکان و مخاطب با شما 👉 ارسال مربی با ما ⁉️ برای کسب اطلاعات بیشتر با شناسه زیر مرتبط شوید: ble.ir/m_esmaeilpor *مدارس علوم اجتماعی و اهل بیت علیهم السلام* 🔻 ما را می توانید در بله، واتس اپ، آپارات و ... دنبال کنید: 🆔 @zendegivajameetohidi https://chat.whatsapp.com/BHEckpZBFlxLQZbOaulCkA 🌐 www.quranetratschool.ir/
در جلسات قبل در باره ی مباهات و مکروهات صحبت کردیم و امروز درباره ی محذورات. توجه به این مساله نقش مهمی در طهارت قلب و کنترل نفس دارد. ممنوع یا محذور، تجاوز و عبور از حد و ورود به ممنوعات است. حالا حد یعنی چه؟ حد به معنای شدت و تیزی است‌‌. حد هر چیز هم متناسب با آن چیز است. حد شمشیر آنجایی است که تندی و تیزی را دارد به آن می گویند لب شمشیر. در مرز کشورها، آنجایی که اگر وارد شوند با شدت و حدت برخورد می شود میگویند حد. می فر مایند : حد و مراعات حد عین عبودیت است. تعریف اصطلاحی هم برای حد داریم : می گویند حد هر چیزی یعنی از آنجا آنچه نباید از او خارج شود، خارج نمی شود و آنچه نباید در او داخل شود داخل نمی شود. نقطه ی مقابل اینکه قرآن می فرماید کسی که از حد خارج شد او ظالم است این است که کسانی که آنها را رعایت کنند اولئک هم المفلحون. 📚استاد سعادتفر
آیات قرآن در این باره : آیه ی اول سوره ی مبارکه ی طلاق : وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ کسی که از حدود الهی تجاوز کرده است به خودش ظلم کرده است. آیه ی229 سوره ی مبارکه ی بقره وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ آنها که از حد عبور می کنند ظلم می کنند. آیه 178 سوره ی مبارکه ی بقره تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ این آیه و آیات قبل بعضی از حدود را مشخص می کنند و می فرماید به حد نزدیک نشوید! نفرموده با آن مخالفت نکنید! به حد نباید نزدیک شد. اگر به لبه ی شمشیر نزدیک شوید در لحظه احتمال بریدن دست وجود دارد! و بدانیم که : گاهی خداوند و ائمه از باب رأفت جواب ظالم را هم می دهند همان طور که : شیطان مغبوض ترین مخلوقات است. در عین اینکه خداوند به او غضب کرد او یک در خواست از خدا کرد و در خواستش را هم قرآن بیان می کند: قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ‎ خدایا به من تا روز قیامت مهلت بده و خداوند دعایش را مستجاب کرد البته نه تا یوم یبعثون . إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ خدا به او وقت داد! پس حتی اجابت دعا نتیجه ی این نیست که قربی به خدا دارد. گاهی این از باب رأفت است . آیا ارزش این هست که یک عمر زندگی بکنیم در زمره ی ظالمین؟ نباید انسان به خودش تخفیف بدهد و بگوید این یک حرام اشکالی ندارد. درمورد مکروهات گفتیم که عمل به آنها در مراتب کمال اثر دارد ولی با انجامش در زمره ی اهل ظلم قرار نمی گیرد. اما با انجام ممنوعات می شود ظالم. می گویند همان طور که از یک شیر درنده فرار می کند باید از ممنوعات فرار کند. قرآن می فرماید حتی به آن نزدیک هم نشوید فَلَا تَقْرَبُوهَا ! گاهی انسان نزدیک می شود و انجام نمی دهد ولی خدای متعال اینجا فرموده حتی حق نزدیک شدن هم نداری، نزدیک هم نشو!! 📚استاد سعادتفر
دو حدیث : رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند : حَرَامٌ عَلَى كُلِّ قَلْبٍ عُزِّيَ بِالشَّهَوَاتِ أَنْ يَجُولَ فِي مَلَكُوتِ‏ السَّمَاوَات‏ خیالت راحت باشد حرام است همراهی در ملکوت سماوات بر هر قلبی که با آن ممنوعات(شهوات) همراه شده باشد. او در همین طبیعت می ماند و از آن بالاتر نمی رود. در آیه ی شریفه می فرماید: تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ بیان و تبیین یعنی آشکار و واضح کردن چیزی خداوند می فرماید ما ممنوعات را برای شما گفته ایم به آن نزدیک نشوید. چون اگر به آنها وارد نشوید در زمره ی اهل تقوی قرار می گیرید لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ یبین الله را می فرمایند همین شرح وظایف و رساله ها ی عملی هستند. و تا زمانی که با این جبهه ی محذورات مبارزه نکند هرگز به طهارت نمی رسد. امیر المومنین هم می فرمایند : حَرامٌ على كُلِّ عَقلٍ مَعلولٍ بِالشَّهوَةِ أن ینتفع بالحکمة حرام است بر هر قلبی که معلول شهوت بشود (یعنی شهوات در او اثر می گذارند) حکمت نصیب این شخص نمی شود. و قرآن می فرماید : وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا خداوند می فرماید من به هرکس حکمت دادم خیر کثیر داده ام. به قلبی که معلول شهوات باشد هیچ وقت حکمت داده نمی شود و هیچ وقت مشمول این آیه نمی شود. محذورات می شوند حدود، و حد هم آن تیزی هر کار است که نباید به آن نزدیک شد. کسی که از اینها بر حذر شد اولئک هم المفلحون. باید اگر حرامی در زندگی هست آن را ترک کنیم. دید ما دید حدود باشد که نباید به آنها نزدیک شد. 📚استاد سعادتفر
یک دعوت به جا یک روز بچه ها رو بردم پارک، یک دستم کالسکه بود و یک چشمم به دوچرخه پسرم.😢 موقع اذان ظهر، صدای قشنگ اذان داشت از حسینیه روبروی پارک پخش میشد فکر میکردم این حسینیه فقط محرم ها برنامه داره! یک خانوم جوان که با بچه هاش توی پارک مشغول بازی بود، با محبت اومد کنارم و گفت اگه میخواهید بیایید نماز جماعت من کمک کنم کالسکه تون رو بیارم. گفتم مگه اینجا نماز جماعت برقراره؟ گفتند بله چه جورم. گفتم کالسکه و دوچرخه رو چیکار کنم؟ گفتند اینجا مسجد پر از بچه است و توی حیاط حسینیه دوچرخه و کالسکه میگذارند... تعجب کردم مسجد و یه عالمه بچه! یاد دهه شصت خودمون افتادم که توی مسجد بزرگ شدیم اما الان فقط پاتوق افراد مسن شده بیشتر. دعوتشون رو قبول کردم و رفتم به یک حسینیه قدیمی باصفا که اتفاقا به نسبت بچه ها زیاد بودند. پسرم سریع با بچه مسجدی ها رفیق شد و رفت که توی خونه خدا کیف کنه و خانوم مهربون هم در حال میزبانی از من... در همون حال دیدم یک روحانی جوان همه بچه ها را دور خودش جمع کرد و شروع کرد از مسجد و برکاتش و آموزش نماز برای بچه ها صحبت کردن... صحنه قشنگی بود یک نفر دلسوزانه برای بچه ها وقت می گذاشت و بچه ها را به عنوان یک قشر مهم توی مسجد به حساب آورده بود. بچه ها خندان بودند و خونه خدا از همیشه برای من و بچه ها شیرین تر... یک دعوت مهربانانه به مسجد یک خاطره خوب را رقم زد تا جایی که پسرم اصرار میکنه به جای رفتن به خیلی جاها، بریم مسجد تا هم نماز بخونه و هم یک دل سیر با بچه ها معاشرت کنه... قطعا توی این ثواب این نمازها و حضور در خانه خدا اون خانم هم شریکه و روحانی که بچه ها رو دور خودش جمع میکنه تا مسجد براشون خاطره انگیز باشه. @davat_namaz
یافاطمه🏴🏴🏴🏴🏴🏴 فاطمه تو شرف سوره ی کوثر هستی برکت ذریه ی آل پیمبر هستی بی سبب نیست که تو علت خلقت باشی توکه هم شأن علی، فاتح خیبر هستی نه فقط بر حسن و زینب و کلثوم و حسین فاطمه، بر همه ی خلق تو مادر هستی دور از ساحت تو‌ هر چه پلیدی زهرا نور تطهیری و صدیقه ی اطهر هستی چادر خاکی تو حبل متین شیعه است نه فقط شیعه، که تو ملجأ حیدر هستی سوختی تا که نسوزد ثمر دین خدا گل یاس نبی و لاله ی پرپر هستی آرزوی علی این است ببیند یک روز باز هم در زده و تو پسِ این در هستی شعر از آقای وحیدمحمدی نائب الزیاره سروران گرامی، اعضای محترم کانال، در حرم قدس رضوی هستیم. @davat_namaz
اولین مرحله خیرگزینی، مرحله تفصیل خیر است. این مراحل چطور به دست آمده‌اند؟ 🧐 👈مفهوم خیر وقتی در قرآن باز می‌شود شامل یک سری مراحل می‌شود یعنی آیاتی که در آنها خیر و مشتقاتش به‌کاررفته، آیاتی هستند که در واقع هر کدام به‌صورت عقلی یک سری مؤلفه‌هایی دارند. این مؤلفه‌ها وقتی کنار هم قرارداده شوند یک سیری برای تحقق خیر دارند. که یک سری آیات به تفصیل خیر مربوط می‌شوند. 👌 تفصیل خیر یعنی آن جایی که ما باید بتوانیم خیری را که برای فرزند خود در نظر داریم تفصیل کنیم، فصل فصلش کنیم. بیاییم از شر تمایز بدهیم، آن را برای فرزندمان روشن و واضح بکنیم، بیاییم بسط و توسعه‌اش بدهیم. 🎬 این‌که من نماز را چگونه و با چه زبانی به فرزندم معرفی می‌کنم؟ آیا از آیات و روایات هم کمک می گیرم؟ آیا سعی می‌کنم تعدادی داستان و حکایت در مورد نماز بلد باشم و برای فرزندم بگویم؟ آیا سعی می‌کنم پیامدها و نتایج آن را برای فرزندم توضیح بدهم؟ چطور نماز را معرفی می‌کنم؟ واقعاً به‌نظر من منابعی کمی در این زمینه برای والدین و مربیان هست. یعنی منابع موجود منابع کمی هستند. زمانی‌که بچه من هفت ساله می باشد با چه کلامی شروع کنم؟ طبیعتاً نیمه اول هفت سال دوم باز هم به سمت رفتار تقلید گرایانه می رود. ولی کم‌کم وارد هشت سال، نه سال و ده سال که می‌شود، باید ظرفیت‌های شناختی اش فعال شود. 👈 اگر بچه نماز خون شد نباید رها شود. باید در ارتباط با نماز ظرفیت‌های شناختی در او فعال شود. و این که من چقدر داستان، حکایت و حدیث درمورد نماز می‌دانم، خیلی مهم است. با چه بازی و روش و برنامه ای این کار را می‌کنم. 👍 📚 خانم دکتر فیاض @davat_namaz