گفتیم که :حصه ی وجودی هر موجودی که با خدای عزوجل مرتبط است را سر می گویند.
و تطهیر آن هم با زوال قیدها است.
اگر قید ها زایل بشوند و انسان به رب مطلق متصل بشود این می شود سر طهارت.
*"ربی" * قید است!
و گفتیم که: حضرت آدم پدر جسمانی ما است. قرآن می فرماید هو الذی خلقکم من نفس واحده و خلق...
اما بعد روحانی و روح ما از کجاست و پدر روحانی ما کیست؟
که گفته شد آن شخص رسول اکرم است که فرمودند "من اول ما خلق الله هستم."
میخواهیم دو تا مثال بزنیم برای درک این موقعیت برای درک طهارت سر!
1⃣ مثال اول:
فرض کنید اگر کرهی زمین یک سطح کاملا صاف بود و هیچ پستی و بلندی نداشت، وقتی خورشید بر آن می تابید شما یک نور می دیدید ....
ولی به خاطر پستی و بلندی ها اختلافاتی بوجود می آید یک جا سایه است، یک جا شب است، یک جا اول صبح است.
2⃣ مثال دیگر این که:
آب را در نظر بگیرید
آن حقیقت آب، آن آب طهور که قرآن می فرماید: وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا
آن آب نه طعم، نه مزه ونه رنگ خاصی دارد، یک حقیقت است.
اما همین آب به خاطر اختلاف محل، اختلاف پیدا می کند،
در یک زمین شور، آب شور می شود
در یک زمین معدنی، ممکن است تلخ شود.
می گوییم آب چاه است، آب دریا است، آب چشمه است...
اختلاف به خاطر محله ها است، اگر اختلاف را نداشتیم چه میشد؟
خداوند اراده فرمود و آن حقیقت محمدیه را خلق کرد.
شما این حقیقت را مانند نور خورشید در نظر بگیرید که بر یک سطح مسطح بتابد که هیچ اختلافی وجود نداشته باشد، اما به خاطر تشخصها این نورها با هم متفاوت شد
یکی شد گیاه، یکی شد انسان!
و انسان با تشخص هایی که پیدا کرد.....
خدای عزوجل اراده فرموده که این تشخصها وجود داشته باشند و الی الابد هم باقی بمانند.
خداوند آنها را با این بدن ها آفریده! بدن برزخی و بدن جسمانی در قیامت. آن بدن که زنده می شود و در قیامت هست، اینها تشخصهایی پیدا کردند که شدند من و شما و دیگری....
و خدای متعال اراده کرده است که این تشخصها باقی بماند.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_71
اگر این تشخص ها و افراد به یک نکته واقف بشوند، معلوم می شود که همه ی ما ضلی از ضلال آن حقیقت هستیم.
یعنی یک سایه ای از آن حقیقت هستیم.
مثل همان مثالی که گفتیم زمین صاف بود و هیچ اختلافی نداشت ولی یک بلندی پیدا شد و پشتش سایه افتاد!
ما هم سایه ای از سایه های آن حقیقت محمدیه هستیم.
به تعبیر یکی از بزرگان ما قوه ای از قوات آن حقیقت هستیم.
درک این معنا که شما خود را قوه ای از قوه های رسول اکرم ببینید، سایه از سایه های حضرت ببینید و بعد حضرت ضل الله است.
آن وقت اگر شما خود را قوه ای از قوه های حضرت ببینید این مرحله ی فنا و تطهیر سر از اینجا آغاز می شود.
دیگر قید ها می ریزد
ریختن سر یعنی ریختن تشخص ها و پستی بلندی ها
فرض کنید این شهر خانه ها و امارت های متعدد دارد هر کدام یک رنگی، یک شکلی ..و یک جا سایه است و یک جا نور است و اگر کسی بیاید و این شهر را صاف کند و دیگر هیچ اختلافی نباشد...اگر قیدها بریزد، دیوارها و سقف ها قیدند. اگر قیدها بریزد یک حقیقت وجود دارد.
این دیوارهایی که در شهر هست و می گوییم خانه ی من و میگوییم این جا مسجد است ...
اینجا قیدی می خورد و می شود مسجد و آن وقت اگر طاهر نیست پایش را هم در مسجد نمی گذارد
این جا شد کعبه آن جا شد حرم و هر جا هم احکام خود را دارد.
اگر این قید ها بریزد می شود یک حقیقت ....
و اگر ما قید ها را ریختیم، دیگر من من نیست. خودش را قوه ای از قوات حقیقت محمدیه می بیند. خودش را سایه ای از آن سایه ها می بیند.
این قوه فانی در اوست
امام صادق علیه السلام فرمودند : هر صبح اعمالمان بر حضرت رسول(صل الله علیه و آله و سلم) عرضه می شوند.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند حیا کنید که کسی در برابر حضرت یک عمل خلافی ظاهر بشود.
هر کاری می خواهید بکنید، فردا صبح شمایید و رسول اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)
برای همین امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
حیا کنید! یعنی در طول روز خود را آزاد نگذارید که هر کاری خواستید بکنید ....
آیا طاقت این حضور و دین اعمالتان را دارید ....
مراقبه یعنی این، کنترل نفس یعنی این، تذهیب نفس یعنی این.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_71
حالا اگر این قید ها آن قدر مرا جدا کند که یک حالت استقلال بوجود بیاورد، مثل این که این خانه آن قدر مستقل باشد که گویی جزئی از زمین نیست.
حجاب ها و قید ها با ما این کار را کرده اند.
وَ قَعَدَتْ بِي أَغْلاَلِي یعنی این.
قیدها آن قدر مرا مقید کرده اند که من برای خودم تشخصی پیدا کرده ام و اصلا حضرت را نمی شناسم! چه باشد این که خود را قوه ای از قوه های حضرت ببینم.
خیلی به این نکته فکر کنید که
شما قوه ای از قوه های حضرت هستید ....
یعنی شما دارید با حضرت عمل می کنید ...
می گویید بسم الله الرحم الرحیم این قوه ای از قوای حضرت است و این حضور و مراقبه ای را به ما روزی می کند.
و اگر کسی با دید مقید بودنش حرف هایی رابشنود، آنها را درک نمی کند.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_71
وقتی قید ها خودش را فرو ریخت رب مطلق خود را نشان می دهد.
آیت الله بهجت می فرمودند : وقتی شما قرآن می خوانید از زبان رسول اکرم بشنوید. شما نمی خوانید حضرت قرآن می خوانند.
چون شما قوه ای از قوای حضرت هستید. این طور نیست که فقط حضرات در بیست و سه سال قرآن خوانده باشند، آن فقط بعد جسمانی حضرت بود ...
حضرت تلاوت می کنند و شما می شنوید
حدیثی از امام صادق(علیه السلام) را شاید قبلا هم شنیده باشید ولی الان بادید فرو ریختن قید ها بشنوید :
حضرت فرمودند : خدا تجلی کرده است برای خلقش در کلامش
شما وقتی در محضر قرآن هستید، دیگر شما نیستید ، او می ماند و آن تجلی حق.
نتیجه ای که باید بگیریم:
وقتی فهمیدیم یک چنین خبرهایی هم هست بعد مقایسه کند و ببیند من کجا هستم؟
بعد می بیند من از اول عمرم یک عمر در این قید ها بودم
گناه یعنی در قید بودن ...
و این عبارت دعای کمیل که می گوید : وَ قَعَدَتْ بِي أَغْلاَلِي یعنی آن قدر این مقید شده است که فرمان رب را نمی شنود تا چه برسد به آن که خود را قوه ای از قوای رسول اکرم ببیند.
در دعای کمیل می گوییم من را آزاد کن از این طناب های محکمم!
من چون مقیدم و خود را می بینم گناه می کنم.
من چون مقیدم گوش به فرمان حق نیستم.
ولی اگر من آزاد بشوم و قیدها برداشته شود گناه معنا ندارد ....
و در دعای عرفه هم هست که : فک رهانی ....
خلاف یعنی قید
خدا در قیامت می گوید عده ای را بگیرید با زنجیری که هفتاد زرع است !
آن ها این قید هایی است که من خودم را با آنها بسته ام و با همین قید ها از این دنیا می روم و در قیامت هم با همین ها حشر پیدا می کنم.
قید ها باعث می شود که حرامی انجام شود و واجبی انجام نشود...
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_71
📣 *کتابهای پیشنهادی برای نوجوانان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران*
✨ از انتشارت قرآن و اهل بیت نبوت علیهم السلام:
- حسن گزینی
- لحظه ای درنگ
- خاطرات من و سوره ها
- مهارتهایی برای (دوازده، سیزده،...، هجده) ساله بودن (ویژه مربیان)
✨ از دیگر انتشارات:
- خدایا اجازه
- روی ماه خدا را ببوس
- رفیق روزهای زندگی
- من با خدای کوچک خود قهرم
- آشتی با امام زمان عج الله
🔹 آثار مدرسه قرآن و اهل بیت را میتوانید از این درگاه تهیه کنید:
*yun.ir/du4tl1*
*با تخفیف ۲۰ درصد* 💯
خرید ۲۴ ساعته 🌓
و *ارسال رایگان* 🛵
فرصت خرید از نمایشگاه *۱۰ ام بهمن* پایان خواهد یافت. ⌛️
#پیشنهاد_کتاب
@davat_namaz
🎬
مرحله آخر بعد از تفصیل و ترجیح و تعیین و گزینش 👈🏻تحقق خیر است.
یعنی انجام دادن یک عمل خیر بصورت عملی،
چون عمل که انجام می شود، درواقع از ساختار انسان به نوعی خارج میشود، محقق می شود و تحقق پیدا میکند.
👌حالا در بحث تحقق خیر ما می توانیم در هر هفت سال تدابیر مختلفی را داشته باشیم.
🧐شما وقتی که میخواهید در هفت سالگی بچه را دعوت به نماز بکنید ؛ بعد از اینکه در هفت سال اول با نماز انس پیدا کرد، خوب طبیعتاً برای اینکه این اتفاق زودتر بیفتد
👈🏻 شما می توانید برای او داستان بخوانید،
در مورد اینکه پیامبر خیلی دوست دارند بچههایی را که از هفتسالگی نمازشان را شروع میکنند،
توضیح دهید، حالا شما دوست داری یک موقع هایی در کنار ما نماز بخوانی؟ دوست داری کدام نماز را بخوانی؟ نماز ظهر، عصر، مغرب یا عشاء را؟
کم کم با یک نوبت نماز خواندن او را عادت می دهیم. بعد سعی می کنیم شرایط خوشایندی را برایش فراهم کنیم.
☺️مثلا یک روز باهم دیگر بازار می رویم، برای آقا پسر و دختر خانم مان یک سجاده خوشگل با سلیقه خودشان میگیریم.
هدیه ای یا عطری می گیریم. چادر نماز خوشگل برای دخترمان میگیریم.
و بعد صدای اذان را در خانه بلند میکنیم.
من خیلی موافق این نیستم که پدر و مادر در اتاق و گوشهی خلوت خودشان نماز بخوانند.👌 حداقل تا وقتیکه بچهها در سنین زیر نوجوانی قرار دارند، اقامه نماز را در خانه ببینند، راز و نیازهای پدر و مادر را ببیند، صدای اذان و اقامه را بشنوند. بچهها یکمی صدای تلویزیون را کم میکنید نمازمان را بخونیم حواس مان پرت نشود؟!
کی میاد با من نماز بخونه؟
بعد که نماز اتفاق افتاد، قبل و بعدش می تواند بازی اتفاق بیفتد و اینطور برای بچهها خوشایند می شود.
👈🏻می توانیم یک پروسه عطر زدن به خود را داشته باشیم، که برای بچهها این قضیه جذاب شود.
👈🏻 می توانیم گل طبیعی بگیریم و در جانمازش پرپر کنیم، که وقتی جانمازش را باز میکند این عطر و بوی گل به مشامش برسد.
👈🏻تماس بدنی، بوسیدن و بغل کردن قبل و بعدش داشته باشیم.
👌 با صدای زیبا نمازمان را بخوانیم. خوب همه این ها کمک میکند به این که بچههای ما در ابتدای هفت هشت سالگی که میخواهیم شروع کنیم با آنها، که یک وعده یک وعده با ما پیش بیایند، خوب نسبتبه نماز هم ترغیب بشوند.
📚 خانم دکتر فیاض
#شنبه
#دعوت_به_نماز
@davat_namaz
❗️مهم
✅ نماز شب اول ماه رجب (امشب) که اثرش پاک شدن از تمام گناهان وزاییده شدن از مادر
ذکر شده:
بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه انشراح و سه مرتبه توحید ، در رکعت دوم بعد از حمد سوره های انشراح ، توحید ، فلق و ناس (هر کدام یک مرتبه) قرائت شود.
بعد از اتمام نماز سی مرتبه لا اله الا الله و سی مرتبه صلوات بفرستد.
@davat_namaz
💖 *پای درس امام محمد باقر (ع)* 💖
🌈تو را به پنج چیز سفارش میکنم: اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو، اگر مدحت کنند شاد مشو، و اگر نکوهشت کنند، بیتابی مکن.
🌈خداوند دنیا را به دوست و دشمن خود میدهد، اما دینش را فقط به دوست خود میبخشد.
*ماه رجب ماهی پر از خیر و برکت و رزق های بزرگ معنوی برای همه محبین اهل بیت باشد انشالله.*
@hobbenamaz
🌷 ماه رجب بیشتر ماه نماز است.
برای اینکه انسان بتواند وقتی وارد این تالار (ماه رمضان) شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گیجی و گولی نشود که سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفادهای ببرد و برای اینکه این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و شعبان را قرار دادهاند؛ رجب یکجور، شعبان یکجور دیگر. رجب، بیشتر ماه نماز است؛ شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است.
📚 بیانات رهبری در دیدار وزیر و مدیران وزارت اطلاعات ۱۳۸۳/۰۷/۱۳
@davat_namaz
جدول مدیریت اعمال ماه رجب در قالب یک برنامه
به نیابت از همه انبیا و اولیا و صدیقین بالاخص امام زمان عج
البته اعمالی هم هستند دائمی مانند مراقبت از زبان و چشم
@davat_namaz
﷽ 🌙 نماز اول ماه 🌙
✅ حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره به خواندن نماز اول ماه مداومت داشتند و آن را به همه توصیه میکردند.
✅ از #امام_جواد علیهالسلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار:
1⃣ در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار #سوره_توحید ؛
2⃣ و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار #سوره_قدر را بخوان؛
3⃣سپس #صدقه بده.
🔺 که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریدهای.
🔻و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
📚 بهجت الدعا ، ص۳۷۸
#نماز_مستحبی
#پیام_رسان_فرهنگ_نماز_باشیم
🕋 @namaz_ir
#لیلة_الرغائب
#استاد_اخوت
#سوره_نجم
لیلةالرغائب، شبِ آرزوها...
تمنا و رغبت ما چیه؟
ما در آرزو و تمنای چی هستیم؟
جونمون واسه رسیدن به چه چیزی درمیره؟
*سقفِ پیشرفتِ انسان، در شکل و نمود تمناهای اوست؛*
همون "هر آن چیز که در جستن آنی، آنی!"
در سوره مبارکه نجم خداوند میفرماید:
أَمْ لِلْإِنْسَانِ مَا تَمَنَّىٰ (آیه ۲۴)
چرا ماها حاضریم هر کاری بکنیم،
ولی قرآن نخونیم؟
هر کتابی بخونیم،
ولی قرآن نخونیم؟
ایراد در تمناهای ماست!
💌 دعوتید به *لیلةالرغائب، از زاویهای دیگر...*
https://www.instagram.com/tv/CZgqtLsLUXE/?utm_medium=copy_link
خلاصه ای از مباحث :
نماز محفل انس و قرب است و طهارت خاص می خواهد.
وضو و غسل شروع طهارت است.
خدا با اسم شریف قدوس عالم را خلق فرموده و از قدوس غیر مقدس ظاهر نمی شود، و این یعنی هرچه او خلق فرموده مقدس است ....
انسان خلیفه ی خداست ؛ جانشین حرف خلیفه را می زند.
و اگر حرف قدس را نزد می شود کالانعام بل هم اضل!
امیر المومنین(علیه السلام) فرموده اند :
«اللَهُمَّ نَوِّرْ ظَاهِرِی بِطَاعَتِکَ، وَ بَاطِنِی بِمَحَبَّتِکَ،
وَ قَلْبِی بِمَعْرِفَتِکَ، وَ رُوحِی بِمُشَاهَدَتَکِ، وَ سِرِّی بِاسْتِقْلَالِ اتِّصَالِ حَضْرَتِکَ؛ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإکْرَامِ»
طهارت با پنج مرحله ای که حضرت امیر فرمودند را بررسی کردیم:
اولین مرتبه طهارت
طهارت قوای ظاهری( گوش و چشم و....) است.
تا انسان اولین مرحله ی طهارت را دارا نشود فتوحات باطنی ( که مقصد نهایی است ) مقدور نیست.
وضو و غسل و تیمم اولین مرحله ی طهارت ظاهری هستند.
همه ی قوای ما ( گوش و چشم و ....) امانات الهی هستند و پاک خلق شده اند و باید همین جور پاک تحویل داده شوند.
نجاسات هم یک سری نجاسات ظاهری هستند و یک سری نجاسات باطنی.
و فرق بین نجَس (صفت است. کسی دارای این صفت شده است و موصوفی هم وجود دارد ) و نجِس(مصدر است به معنی پلید شدن) گفته شد. و گفته شد که گاهی برای مبالغه از مصدر به جای صفت استفاده می شود ؛ مانند این ایه که می فرماید : إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ
و این به این معنا است که: بزرگترین نجاسات و الودگی ها شرک است.
و در جای دیگر گفته می شود : إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ
و بدست آوردن طهارت ظاهری عمل به رساله های عملی است.
دومین مرحله ی طهارت
طهارت باطن است .
باطن با محبت تطهیر می شود.
محب برخلاف محبوب عمل نمی کند.
مکروهات هم مخالف با محبت است.و گناه اهل حب نبودن است.
و چیزهایی که او دوست ندارد می شود آلودگی های باطن.
و سومین مرحله ی طهارت
طهارت قلب است.
و قلب هم با معرفت پاک می شود.
و علم و معرفت فرق می کند. معرفت با عمل همراه است.
وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ
هرچه تقوا بالاتر معرفت بالا می رود و معرفت بالاتر یعنی تطهیر قلب....
و عرفان با عمل بدست می آید .
و آخرین مرحله ی طهارت طهارت روح است.
و تطهیر روح هم با مشاهده و شهود است .
و شهود هم وقتی است که حجاب ها برداشته شوند.
و این جاست که بنده به مرحله ی اجابت می رسد :
اجابت هم یعنی تاثیر پذیرفتن
اجابت از ناحیه ی حضرت سبحان یعنی ما را بپذیردو توفیق را روزی کند.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_72
-226091263_-212322.mp3
8.53M
مسجد و پیروزی
مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطهی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطهی خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند.
. بهطور کلّی مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیّت و معرفت، میتواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد.
یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی - و یا لااقل سهولت این پیروزی - این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروختهی رژیم طاغوت شد. در دورهی مشروطیت هم همینطور بوده است؛ در دورهی ملی شدن صنعت نفت هم تا حدودی همینطور بود؛ در زمان انقلاب هم که این مسأله، به حدّاعلی رسید.
۱۳۷۵/۱۰/۱۹
بیانات مقام معظم رهبری
#جمعه
#مسجد_موفق
@davat_namaz
چه الماسها که در مُشتِ دنیایمان گذاشتید و رفتید...
زیارت"جامعه کبیره" فقط یکی از آن قیمتیهاست...
شهادت حضرتِ هدایت تسلیت
@davat_namaz
🎬🎬 در سالهای بلوغ حواس مان به ذخیره شناختی باشد.
👌 در هفت سال دوم بحث تحقق خیر مطرح است.
حالا تحقق مربوط به نماز، خیلی خوب است
ارتباط با مسجد،
بچههای مسجدی،
جمعهای خوب،
ارتباط با یک عالم که بچهها پای منبر او بنشینند،
حتی هیئت مربوط به نوجوانی،
هیئت مربوط به کودکی،
بازی ها و فعالیتهایی که درواقع کمککننده باشند.
و ارتباط با روایات و آیات که به تحقق خیر آنها را کمک کند.
👈 بهصورت کلی هر قدر که ما قرآن را وارد زندگی بچههایمان بکنیم، مفاهیم قرآن را، قرآن خواندن را و تدبر در قرآن را به نوعی باعث میشود عقل شان زودتر و بهتر فعال بشود.
👈 و هر چقدر که اینها ارتباط شان با قرآن بیشتر بشود، انس و ارتباط شان با نماز هم بیشتر میشود.
👌 بنابراین آیات مربوط به نماز،
مصادیق افرادی که نماز کامل دارند،
شناخت شخصیت شان،
فواید نماز از منظر قرآن،
آشنایی با صفات خدا از منظر قرآن،
همه اینها می تواند به نوعی راهبردهایی باشد که در سنین بعد از بلوغ و حتی قبل از آن، می تواند متناسب با درک و فهم بچه مان کمککننده باشد برای اینکه خیر تحقق پیدا بکند.
☺️ پس در هفت سال دوم باید توجه بکنیم که ما مراحل تفصیل، ترجیح، تعیین، گزینش و تحقق خیر را در ارتباط با نماز بهخوبی طی بکنیم تا بعد منتظر این باشیم که فرزندمان نماز را بهعنوان خیر و خیر العمل انتخاب میکند. ☺️
📚 خانم دکتر فیاض
#شنبه
#دعوت_به_نماز
@davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جشن دهه فجر رو به زندگی بچه ها بیارید
🔻جشن خانگی مردمیترین نوع جشن است. بحث جشن را به زندگی بچهها بکشانید. به بچهها مقداری پول بدهید و گوشهای از دیوار خانه را در اختیار آنان بگذارید و از آنها بخواهید این دیوار را برای جشن دهه فجر تزیین کنند تا در خانه آثاری پیدا شود. یا هدیهای به بچه بدهید و دلیل آن را ورود حضرت امام به کشور معرفی کنید.
قومی که جشنشان مردمی است، قوم یهود است. به خاطر اینکه جشن را خداوند در خانهشان آورده است. جشن خروج آنان از مصر را خداوند به این طریق وارد زندگیشان کرد. به موسی (ع) فرمود در هیچ یک از خانههای بنی اسراییل در چنین روزی، خمیر ترش به خمیر نان نزنند و خمیر را بلافاصله به تنور بزنند تا نان فطیر شود و بچهها از مزه نان سوال کنند، که چرا این نان این مزه را میدهد؟ و پدر و مادر برای بچهها توضیح دهد که آن سالی که ما میخواستیم از مصر خارج شویم، فرصت نداشتیم نان وَر آمده داشته باشیم. بلافاصله خمیر را به تنور انداختیم. امروز را به یاد آن روز نان فطیر میخوریم. به این طریق جشن آمد به خانهها. بحث جشن را باید به زندگی بچهها بکشانیم.
📚 آیت الله حائری شیرازی
#دهه_فجر
@davat_namaz
دعوت به نماز🇵🇸
🎬🎬 در سالهای بلوغ حواس مان به ذخیره شناختی باشد. 👌 در هفت سال دوم بحث تحقق خیر مطرح است. حالا تحقق
سلام
برای آشنایی بیشتر با مراحل خیرگزینی و راهکارهای خیرگزین کردن فرزندان دوره دوم رشد میتوانید به *کتاب خیر گزینی* مراجعه نمایید.
📚 علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب خیرگزینی، از طریق درگاه زیر، کتاب را سفارش دهند:
http://quranahlebayt.com/?product=مهارتهای-خیرگزینی-بالا-بردن-توان-کن-3
یا از طریق طاقچه، پرونده الکترونیک آنرا خریداری نمایند:
https://taaghche.com/book/52704/مهارت-های-خیرگزینی؛-بالابردن-توان-کنترل-و-مراقبت-در-کودکان-۷-تا-۱۴-ساله
@davat_namaz