eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
619 ویدیو
188 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ نکاتی در مورد آموزش احکام: - اشتباهات در احکام نماز لازم است با نمایش و به صورت غیرمستقیم بیان شود. باید طوری گفت که حالت تعلیم پیدا نکند، فرزند احساس کند یک موضوع خیلی مهم را خودش یاد می گیرد. مثلا یکی از اولیا وضوی خود را با فرزند خود چک کند. به این صورت که باید رو به روی هم وضو بگیرند و اشکالات وضوی خود را از دیگری بپرسند. باید به فرزند خود بگویند ببین وضوی من درست است یا نه. بعد برای آن ها سوال پیش می آید که وضوی درست گرفتن چگونه است؟ آموزش باید از سر احساس نیاز باشد. @davat_namaz
﷽ 💠 آموزش عواطفِ (عطف ها: تمایل های همراه با رافت) طیب از طریق لحن و القا انواع لحن: ✨نوعا داشتن فرزند برای والدین دغدغه است و برای آن دعا دارند. پس کودک در ابتدا محصول کلام دعایی والدین خود بوده و اساسا از القای این دعا بدنیا آمده است و با بدنیا آمدنش می تواند اثرات القایی این دعا را مشاهده کند. 💦 پس از تولد شاهد کلام تعجبی خواهد بود. لحن کلام تعجبی سرشار از غافلگیری و جالب بودن است. زیرا والدین با آمدن کودک در زندگی خود شاهد نوعی شگفتی می شوند. 🌟 کلام بعدی، کلام استفهامی است که از سالم بودن او و جنسیت اش، سوال می شود و این استفهام از زوی تعجب و با شگفتی همراه است. ❄️ کلام بعدی که فرزند شاهد آن خواهد بود و برای ادامه حیات او مهم است، کلام امرونهی است. هرچند والدین نوعا به این کلام خود واقف نبوده و باورشان نمی شود که چه اندازه به فرزندانشان امرونهی می کنند. زیرا نوعا امرونهی هایشان خبری است و نه از روی تحکم. (مثلا وقتی گریه می کند، با شفقت و مهربانی به اومی گویند گریه نکن. یا می گویند بیا این غذای خوشمزه را بخور ...) 💫 لحن توبیخی و جزا یا تشویقی و پاداش نیز از لحن هایی است که قاعدتا همراه با تمایز یافتن نگاه کودک به افراد و برای حفظ و ترغیب او به کار می رود. (لحن ها با شرح بیشتری در پیام های قبلی کانال ارائه شده که قابل رجوع می باشد) 📚 ذیل کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم (7سال اول) @davat_namaz
﷽ 💠 جاری کردن رکن قیام (نماز)، در زندگی فرزندمان : 🌟 یکی از مفاهیم سوره بلد این است که همه مقاصد و هدفهایی که انسان میخواهد به آن برسد، ساده و بسیط و دم دستی و راحت نیستند. برخی از این هدفها، اهداف دورتر و بلندتر و پیچیده تری هستند که لازم است گام هایی را برای آن طی کنیم. این گامها ارزش دارند که طی شوند تا به آنها برسند و این طبیعتا سختیهایی را هم به همراه دارد. از سوره بلد این را به بچه ها میگوییم که سوره بلد، سوره ای هست برای مقاصد پیچیده تر و مقاصدی که باید گام به گام به آنها رسید. این را در یک سیری به بچه ها آموزش میدهیم: 💦 پايه اول حرکت به سمت مقاصد پیچیده و مرحله ای در این پایه بخاطر نشاطی که دارند مطالب را باید با بازی به آنها یاد داد و نباید نشاط شان از بینبرود. در همین فضای شاد به آنها یاد میدهیم که ما میتوانیم به هدفهای بزرگتری هم برسیم وکارهای بزرگتری هم انجام دهیم. باید طوری این را توضیح دهیم که متوجه منظورمان بشوند. این سوره به ما یاد میدهید که با تلاشمان میتوانیم به چیزهای بزرگتر و بهتری برسیم. بعد فعالیتهایی برایشان طراحی کنیم که به مقاصد پیچیده تری برسند. 💫 پايه دوم درک تفصیلی از انواع مقاصد ساده و آسان يا پیچیده و سخت در پایه دوم تمرکز روی تفصیل و شناخت تفصیلی پیدا کردن، است. به بچه ها میگوییم: این سوره به ما یاد میدهد که بعضی اهداف، هدفهای مهمتری هستند، اهداف طولانیتری هستند که به همان نسبت باارزش تر و سخت ترند. باید یاد بگیرند که مقاصد مختلف را بشناسند. رسیدن به بعضی اهداف سریع است ولی انسان به بعضی اهداف با یک یا دو گام نمیرسد و باید مراحل مختلفی را طی کند تا به آن برسد. باید تمایز و تنوع انواع هدف را از نظر سخت و آسان بودن، از نظر ساده یا پیچیده بودن، یک یا چند مرحلهای بودن بفهمند. مراحل رسیدن به یک هدف را بدانند که این هدف انواعی از مراحل را دارد. بعضی از مراحل آسان و بعضی دیگر سخت اند. ❄️ پايه سوم مرحله بندی برای رسیدن به مقاصد پیچیده با کمك بزرگترها در پایه سوم باید دانش آموزان را وارد مراحل عملی کنیم البته یک کار کوچک. در این پایه باید یک هدفی را مشخص کنند، هدفی که کمی دور باشد و خودشان مرحله بندی کنند. ممکن است در این پایه نتوانند خودشان این کار را انجام دهند ولی باید به صورت عملی وارد شوند، ممکن است بزرگترها کمکشان کنند ولی دانش آموزان خودشان درگیر این کار شوند که یک هدف بلندی را مرحله بندی کنند و اقدام کنند برای رسیدن به آن. ✨ پايه چهارم توجه به مقاصد سختتر و پیچیده تر و افزايش تلاش برای رسیدن به آنها اگر اولین سال است که بچه ها سوره بلد را یاد میگیرند، باید مطالب پایه های قبل به آنها منتقل شود. در این پایه دانش آموزان مشخصا باید به هدفهای پیچیده تر بیشتر توجه کنند. دنبال هدفهای خوب و بزرگ و بلند باشند و کاری به سختی و آسانی آن نداشته باشند. برایشان مهم باشد که به اهداف خوب و بلند برسند حتی اگر سخت باشد. وقتی هدفی انتخاب کردند که سخت است، برنامه ریزی بیشتری انجام دهند تا به آن برسند. ✨ پايه پنجم شناخت مقاصد ديگران و همكاری با آنها برای رسیدن به مقصد در پایه پنجم همانطور که بحث تعامل با دیگران مطرح است نوعا دانش آموزان که سوره بلد میخوانند شکل سوره خواندنشان باید طوری باشد که با رویکردهای سوره های مختلف، روابطشان با دیگران اصلاح شود و ارتقاپیدا کند و دیگران در زندگیشان نقش آفرین شوند. در پایه پنجم باید بجز اهداف خودشان، مقاصد دیگران را هم ببینند، یعنی باید به چیزهایی که بقیه باید برسند، هم توجه کنند. هم مقاصد دیگران را ببینم و هم همانطور که در پایه چهارم یاد گرفتم که برای اهداف بلند خودم تلاش کنم .برای اهداف دیگران هم تلاش کنم. حس "اهلکت مالا لبدا" ی سوره بلد را نداشته باشم. این ارزشمند است. 🔹پايه ششم پايداری و مهربانی در قالب همكاری گروهی برای رسیدن به مقاصد پیچیده در پایه ششم دانش آموزان باید گروه تشکیل بدهند، یعنی تواصی به صبر و مرحمت باید برایشان اتفاق بیافتد. باید برای اهداف بلندتر و پیچیده تر و مرحله دارتر گروه تشکیل بدهند. باپایداری و صبر و مهربانی کردن به همدیگر کار گروهی انجام دهند. 📚 فهم قرآن در دبستان شرح استاد آقای دژبخش (دبستان) در نماز @davat_namaz
راهکار های یک نماز شیرین... 😋
آداب صحیح نماز خواندن....
✍گفتیم که هدف اساسی و اصلی و سر طهارت (وضو و غسل و تیمم) رسیدن به آن طهارت باطن است. وطهارت باطن هم حاصل نمی شود مگر با اینکه آن مزاحم ها و آن موانعی که سد راه طهارت باطن هستند از میان برداشته شود و یکی از آن مزاحم های بسیار عمده حب نفس است. و برای رسیدن به این طهارت باید حب نفس را بشناسیم و بدانیم چرا مذموم است و بعد راههای مبارزه با آن را مطرح کنیم. ✍گفته شد که نفس اگر تحت امر حضرت تبارک و تعالی قرار بگیرد که خود آن از عالم امر است. نتیجه اش این می شود که آن از اضطراب و سر گردانی نجات پیدا می کند و در موطن و جایگاه اصلی خودش قرار می گیرد و در نتیجه می شود نفس مطمئنه و لیاقت خطاب الهی را پیدا می کند که خدای متعال با او حرف می زند و خطاب می کند. یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک این مرحله ی عالی است . ولی گفتیم گاهی نفس هنوز به مرحله ی اطمینان نرسیده ولی در موضع دفاع از نفس است. یعنی اگر لغزشی را ببیند آن را سرزنش می روا کند، دفاع می کند. از این حالت تعبیر می شود به نفس لوامه . فلا اقسم بانفس اللوامه. قرآن به نفس قسم خورده است چون این نفس، نفسی است که در صراط است. در موضع دفاع است. نمی گذارد آن عوارض و آن اموری که مزاحم اند پیش بیایند. آنها را دفعشون می کند. و مرحله سوم اگر نفس نه مطمئنه باشد و نه لوامه و برعکس دارد بر اساس مقتضیات شهوات و خواسته های مادی اش عمل می کند. این می شود نفس اماره. حب نفس از نفس اماره شروع می شود. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
پس حب نفس از توجه به این مرحله‌ی نازله‌ی نفس شروع می شود. و انسان می خواهد بر اساس آن مقتضیات نفسانی و شهوانی اش عمل بکند پس رویکرد انسان می شود به عالم سفلی و پایین. آیه 12 سوره ی مبارکه‌ی سجده می فرماید: وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ ای پیامبر روزی که مجرمون را می بینی سر به زیر نداخته. نَاكِسُو عکس نیست. یک وقت سر منکوس است و یک وقت معکوس است. اگر معکوس باشد یعنی بر عکس، رو به پشت برگردانده شده است. این می شود معکوس. اما منکوس، سر پایین افتاده. می گوید وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ این سرهایشان به طرف پایین است. رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا می گویند خدایا ما شنیدیم، ما دیدیم یعنی قول پیامبرانت را شنیدیم، انبیائت را دیدیم، آیات را دیدیم. اما عمل نکردیم. حالا فَارْجِعْنَا! (ما را برگردان.) إِنَّا مُوقِنُونَ! (ما الان یقین به قیامت داریم.) و جوابشان می آید: "وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا" خدا می گوید: خیر! ما اگر می خواستیم بالاجبار برسرشتی مثل ملائکه خلق کنیم و همه اهل هدایت باشند میتوانستیم. وَلَٰكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي ولی اراده‌ی من اینگونه تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند. این یک امر مسلم ما تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند و آنها که نیامدند لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ آنها که برگشتند و نگاهشان به سمت پایین شد، جهنم را از جن و انس از این طایف پر خواهم کرد. پس اگر انسان در دنیا توجهش به عالم سفلی شد. باطن این عمل که در قیامت ظهور می‌کند همین نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ است. اینجوری محشور می شوند. چون در دنیا توجهشون نه به نفس مطمئنه بود و نه در دفاع. فقط در شهوات غرق شده بودند و نتیجه اش در قیامت این گونه ظهور پیدا می کند. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz