✍گفتیم که
هدف اساسی و اصلی و سر طهارت (وضو و غسل و تیمم) رسیدن به آن طهارت باطن است.
وطهارت باطن هم حاصل نمی شود مگر با اینکه آن مزاحم ها و آن موانعی که سد راه طهارت باطن هستند از میان برداشته شود
و یکی از آن مزاحم های بسیار عمده حب نفس است.
و برای رسیدن به این طهارت باید حب نفس را بشناسیم و بدانیم چرا مذموم است و بعد راههای مبارزه با آن را مطرح کنیم.
✍گفته شد که
نفس اگر تحت امر حضرت تبارک و تعالی قرار بگیرد که خود آن از عالم امر است. نتیجه اش این می شود که آن از اضطراب و سر گردانی نجات پیدا می کند و در موطن و جایگاه اصلی خودش قرار می گیرد و در نتیجه می شود نفس مطمئنه و لیاقت خطاب الهی را پیدا می کند که خدای متعال با او حرف می زند و خطاب می کند.
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک
این مرحله ی عالی است .
ولی گفتیم گاهی نفس هنوز به مرحله ی اطمینان نرسیده
ولی در موضع دفاع از نفس است.
یعنی اگر لغزشی را ببیند آن را سرزنش می روا کند، دفاع می کند. از این حالت تعبیر می شود به نفس لوامه .
فلا اقسم بانفس اللوامه.
قرآن به نفس قسم خورده است چون این نفس، نفسی است که در صراط است. در موضع دفاع است. نمی گذارد آن عوارض و آن اموری که مزاحم اند پیش بیایند. آنها را دفعشون می کند.
و مرحله سوم اگر نفس نه مطمئنه باشد و نه لوامه و برعکس دارد بر اساس مقتضیات شهوات و خواسته های مادی اش عمل می کند. این می شود نفس اماره.
حب نفس از نفس اماره شروع می شود.
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_43
@davat_namaz
پس حب نفس از توجه به این مرحلهی نازلهی نفس شروع می شود.
و انسان می خواهد بر اساس آن مقتضیات نفسانی و شهوانی اش عمل بکند
پس رویکرد انسان می شود به عالم سفلی و پایین.
آیه 12 سوره ی مبارکهی سجده می فرماید:
وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ
ای پیامبر روزی که مجرمون را می بینی
سر به زیر نداخته.
نَاكِسُو عکس نیست. یک وقت سر منکوس است و یک وقت معکوس است.
اگر معکوس باشد یعنی بر عکس، رو به پشت برگردانده شده است. این می شود معکوس.
اما منکوس، سر پایین افتاده.
می گوید وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ
این سرهایشان به طرف پایین است.
رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا
می گویند خدایا ما شنیدیم، ما دیدیم یعنی قول پیامبرانت را شنیدیم، انبیائت را دیدیم، آیات را دیدیم.
اما عمل نکردیم.
حالا فَارْجِعْنَا! (ما را برگردان.)
إِنَّا مُوقِنُونَ! (ما الان یقین به قیامت داریم.)
و جوابشان می آید:
"وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا"
خدا می گوید: خیر!
ما اگر می خواستیم بالاجبار برسرشتی مثل ملائکه خلق کنیم و همه اهل هدایت باشند میتوانستیم.
وَلَٰكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي
ولی ارادهی من اینگونه تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند.
این یک امر مسلم ما تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند و آنها که نیامدند
لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
آنها که برگشتند و نگاهشان به سمت پایین شد، جهنم را از جن و انس از این طایف پر خواهم کرد.
پس
اگر انسان در دنیا توجهش به عالم سفلی شد. باطن این عمل که در قیامت ظهور میکند همین نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ است.
اینجوری محشور می شوند. چون در دنیا توجهشون نه به نفس مطمئنه بود و نه در دفاع. فقط در شهوات غرق شده بودند و نتیجه اش در قیامت این گونه ظهور پیدا می کند.
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_43
@davat_namaz
نکتهی دیگری که یک راه و دستور العمل هم درش نهفته است.
ما این سه حالت برای نفسمان هست:
حالت اعلی، وسطی و اسفل.
مهم این است که بتوانیم این حالت پایین و اسفل را تحت امر نفس مطمئنه در بیاوریم و ببریم در عالم بالا.
یکی از مقاصد ریاضات شرعیه ( عبادات ) برای تحت فرمان در آوردن نفس اماره است.
و یکی از دستور العملهایی که اگر انسان به کار بگیرد موفق میشود نفس اماره را تحت فرمان نفس مطمئنه قرار بدهد زمانی است که عبادات مشفوع به فکر باشند.
یعنی جفت با فکر. (مشفوع (شفع) یعنی جفت.)
عبارت این است: مشفوعه بالفکره
یعنی عبادت قرین و همراه با فکر بشود.
گاهی ما عبادت را انجام می دهیم، ترک هم نمی کنیم ولی فقط برای اسقاط تکلیف است.
من نماز میخوانم فقط یک تکلیف.
روزه را می گیرم یک تکلیف
حج را به جا می آورم یک تکلیف.
فقط اسقاط تکلیف و دیگر مشفوع به فکر نیست!
و این عبادت اثر خود را نخواهد داشت.
قرآن برای هر کدام از عبادات یک اثر خاص را بیان کرده است.
درباره ی نماز می فرماید: ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر
فحشا و منکر همین خواستههای نفس اماره است.
و نماز شما را باز می دارد یعنی نفس شما را تحت فرمان نفس مطمئنه قرار می دهد.
حالا اگر نمازم همراه با فحشا و منکر شد!
نه تنها مقرب به درگاه خدای متعال نیست؛ تازه مرا دور هم می کند.
یعنی شخص نماز بخواند، گناه هم بکند، روزه بگیرد، خلاف دیگر هم داشته باشد، این عبادت همراه با فکر نیست.
و عبادت همراه با فکر همین بحث است.
عبادت فقط نماز و روزه را نمیگوییم.
خود وضو عبادت است.
اگر وضویم همراه با فکربشود؛ این طهارت باید مرا به طهارت باطن برساند. این فقط یک شستن ظاهری شستن صورت و دست ها نیست.
و اسرار خود نماز:
سر رکوع: خضوع در برابر حضرت حق. من با رکوعم باید به خضوع در برابر حضرت حق نائل بشوم.
سجده : فنا است
تشهد : مجلس انس است. می بیند و شهادت می دهد.
سلام : نیابت آن الله است
قیام و حتی اعوذ بالله گفتن اول نماز
اینها همه فکرت های عبادتند که باید بهش توجه بشود.
شما در حج ببینید، فقط همین احرام پوشیدن است؟
یا این احرام اسرار دارد در طواف سعی و وقوف و حلق و تقصیر و رمی همه ی اینها سر دارند.
پس توجه کنیم که:
یکی از اهداف عبادات این است که نفس اماره تحت فرمان قرار بگیرد.
اگر اسرار همراه عبادت بشوند نتیجهاش رساندن انسان است به اینکه نفس اماره تحت فرمان قرار بگیرد.
راه خود سازی و تطهیر باطن این است.
سوال می شود برای تطهیر باطن چه باید بکنیم؟ برای تزکیه ی نفس چه باید بکنیم؟ این دستور العمل است:
سعی کنید عباداتتان همراه با فکر بشود عبادت و ریاضات شرعیه یکی از اهداف بلندشان، تطویع نفس اماره است.
تطویع، طوع یعنی رام کردن و تسلیم کردن
یعنی به تسلیم وادار کردن این نفس.
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_43
@davat_namaz
انسان باید در خودش این حالات را مشاهده کند.
گاهی انسان یک گناه را مرتکب می شود، یک خواهش نفس را پاسخ می دهد،
هیچ دفاعی هم ندارد یعنی نفسش دفاع نمی کند.
کاری که اگر یک نفر ببیند بگوید چرا این کار را کردی؟
اما نفس شخص در برابر عمل انجام شده دفاعی که ندارد، ای بسا راضی و راغب هم هست! دوست هم دارد و دفعهی دیگری هم او را دعوت می کند!
اگر دیدم من این جور هستم باید به خودم بگویم که در مرحلهی اماره بودن نفس هستم.
حتی گاهی شخص گناهی را قبلا انجام داده و با یاد آن هنوز لذت می برد.
روایت داریم که خداوند می فرماید اگر ببینم عبدم هنوز از گناهی که کرده لذت می برد، اگر استغفار هم بکند و همه را هم شفیع خود قرار بدهد توبه اش را نمی پذیرم.
چون هنوز ملتذ از گناه است.
انسان باید خود را بشناسد.
اما اگر گناه کرد و در مقام دفاع بر آمد و وجدان درونی به او حمله کند و بگوید چرا کردی؟ چرا این راه را رفتی؟ چرا این گناه را کردی؟ و....
اگر این طور شد باید خدا را شکر کند و بداند در ابتدای راه رسیدن به نفس لوامه است و بعد کم کم بالاتر میرود تا به نفس مطمئنه برسد.
پس نتیجه اینکه:
حب نفس توجه کردن و سر پایین انداختن و سر را بالا نگرفتن و توجه نکردن به خدای متعال است.
فرمودند
اعدی عدوک التی بین جنبک
دشمن ترین دشمنان تو خودت هستی
این خود، نفس اماره است.
یعنی تمام مراتب؛ مراتب وجودی خود ماست.
از من چیزی جدا نیست و همهی اینها خود من هستم
مطمئنه خودم هستم
لوامه خودم هستم
اماره خودم هستم
همهی اینها مراتب وجودی من است.
اما یک مرتبهای در عالم سفلی است.
توجه داشته باشید که خدای متعال این عالم سفلی را قرار نداده که توجه من به اینها بشود.
خدا اینها را به عنوان جنود نفس مطمئنه قرار داده است.
اینها لشگر هستند و من نباید بد استفاده کنم.
🤲 ان شا الله خداوند با تفضل بر ما راه رام کردن و تحت فرمان در آوردن این نفس را به همهی ما روزی بفرماید.
🤲🌸
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
#جلسه_43
@davat_namaz
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سعادته هر کسی زیر سایته
لطف تو بی نهایته
وقتی که دارمت تو رو خیالم آقا راحته
سایه ی رو سرمه همه باورمه
همه زندگی منو مادرمه
کی گفته که بی حرمه دل و دلبرمه
جای پاش خوبه رو سرمه
تو که آخه کاری غیر از کرم نداری
چجوری قبول کنم که حرم نداری
چجوری قبول کنم که حرم نداری
یا حسن میگم میون گریه من میگم بین سینه زدن میگم
یه یا حسن به نیت ارباب بی کفن میگم
سالروز تخریب بقیع تسلیت باد
@davat_namaz
-5955837_-210383.opus
669.1K
راهکارهای سرکار خانم ادیب برای جذب نوجـوانان به کلاس های قرآن (مسجد) قسمت اول
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
#جمعه
#مسجد_موفق
@davat_namaz
🌸 پیروزی مردم غیور فلسطین را تبریک عرضمینماییم.
✍ متن پیام رهبر انقلاب به ملت فلسطین در پی پیروزی مقاومت در جنگ دوازده روزه بر رژیم صهیونیستی را بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47867
@davat_namaz