فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یعنی میشه؟
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
YEKNET.IR - zamine 3 - shabe arbaein 1398 - karimi.mp3
9.26M
🔳 #زمینه #حماسی #اربعین
🌴من زینبم صاحب پرچم حیدرم
🌴فرمانده ی لشکر فاتح خیبرم
🎤 #محمودکریمی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_5827929948161049925.mp3
4.84M
🔳 #نوآهنگ احساسی #اربعین
🌴شوق القلوب
🌴قوت دل بی تابم
🎤 #جعفر_عابدینی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
مداحی آنلاین - تو چشام اشک عزای توئه - نریمانی.mp3
8.42M
⏯ #زمینه #جاماندگان #اربعین
🍃تو چشام اشک عزای توئه
🍃تو دلم حال و هوای توئه
🎤 #سید_رضا_نریمانی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
فراق حرم.mp3
3.88M
فراق حرم
#امام_حسین(ع)
سید مجید بنی فاطمه
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
خیال تو.mp3
6.81M
خیال تو
#امام_حسین (ع) #شب_های_دلتنگی
امیر کرمانشاهی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
حسین جان.mp3
11.03M
حسین جان
#امام_حسین(ع) #عزیزم_حسین
محمد حسین پویانفر
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_6034929582073710581.mp3
3.05M
🎧 اذیت و آزار (شور)
🎤 #کربلایی_نریمان_پناهی
🎤 #محمد_حسین_پویانفر
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
AUD-20201007-WA0000.mp3
11.11M
🎧 نماهنگ به همین راضیم
🎙 #محمد_جعفر_متقین
🖋 شعر از امیرحسین الفت
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_5985296643648390935.mp3
1.58M
🎧 راه بسته (شور)
🎤 #کربلایی_حسن_عطایی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
02.mp3
8.46M
🎧 تنظيم استودیویی خمار مستی
🎙 #محمد_حسین_پویانفر
📀 از سوگنامه #عزیزم_حسین
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_5994420223631951705.mp3
5.29M
🎧 تنظیم استودیویی ببار ای بارون ببار
🎤 #حاج_محمود_کریمی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
Panahi-Deltangi.mp3
2.64M
🎧 نماهنگ دلتنگی
🎤 #کربلایی_نریمان_پناهی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_5929170608024717168.mp3
11.27M
🎬 از خون جوانان حرم
🎤 #حاج_محمود_کریمی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
4_5911212963213084681.mp3
4.86M
🎧 تنظيم استودیویی مولای یاحسین
🎙 #محمد_فصولی_الکربلایی
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تلاش مذبوحانه رسانههای فارسیزبان ضدانقلاب برای «نژادپرست» جلوه دادن مردم ایران
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
🔴 حجةالاسلام آقاتهرانی:
با رفتار پدرسالارانه میگویند هرکسی با ما بود که بود و اگرنه، ضدوحدت است/ صریح بگویم؛ ما این را قبول نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت/ مجلس دهم دولت روحانی را بدعادت بارآورده است/ ۷ سال است آقایان به مردم وعده آمریکا و اروپا دادهاند ولی جواب نگرفتهاند
میگوید «برخی افراد گویا دشمن جبهه پایداری به دنیا آمدهاند و میخواهند تا آخر دشمن پایداری بمانند»، وقتی ماجراهای دعواها و اختلافاتشان با جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم را مرور کردیم، همانند همان ۹ سال پیش، خیلی محکم و قاطعانه تاکید کرد «هیچ دلیلی ندارد که از اصولمان عدول کنیم، تا جبهه پایداری هست این اصول هم هست، اگر این اصول نباشد پس حتماً پایداری عوض شده است».
قرار مصاحبهمان با حجةالاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم و دبیرکل جبهه پایداری در دفتر کارش در یکی از محلههای جنوب شهر بود، خانهای قدیمی و ساده که خیلی شبیه به دفتر کار نبود. ساده و بیآلایش صحبت میکرد، تکبری هم پشت حرفهایش نبود، اگر سوال انتقادی یا تندی میپرسیدیم با خونسردی جواب میداد.
از برخی رویکردها در موضوع وحدت در انتخابات نیز گلایههایی دارد و میگوید: «یک عده واقعاً پدرسالارانه رفتار میکنند. به این ترتیب که قبلاً بین خودشان تصمیماتی گرفتهاند و میگویند هرکسی با ما بود که بود و اگر نبود، ضد وحدت است»، او تاکید میکند «ما پای حرفی که میزنیم میایستیم و بازی را هم مثل برخی دوستان به هم نمیزنیم و قرار و مدارها را جدی میگیریم».
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghi
دفاع همچنان باقیست
🔴 حجةالاسلام آقاتهرانی: با رفتار پدرسالارانه میگویند هرکسی با ما بود که بود و اگرنه، ضدوحدت
بحث مجلس یازدهم و صیانت از عنوان انقلابی را که به میان کشیدیم، گفت «باید تحولی در ساختار مجلس اتفاق بیافتد تا راه برای تحقق شعار مجلس انقلابی هموار شود»، او میگوید «من فکر نمیکردم مقام معظم رهبری مجلس یازدهم را یکی از انقلابیترین مجالس توصیف کنند، این فرمایشات ما را بیشتر به فکر فرو برد که مواظبت کنیم تا لطمهای به عنوان انقلابی بودن مجلس وارد نشود»، به اعتقاد آقاتهرانی «مجلس در شرایط جنگ اقتصادی باید ضربتی و انقلابی عمل کند؛ مجلس خاموش و خسته در این شرایط معنا ندارد».
او میگوید «مجلس دهم دولت روحانی را بدعادت بار آورده است، باید نظارت مجلس بیشتر و بهتر از کار تقنینی آن باشد، در غیر این صورت درب مجلس را ببندند و نمایندگان بروند دنبال کار و زندگیشان».
در این گفتگوی تفصیلی بحثهایی در خصوص موضوعات مربوط به انتخابات دورههای گذشته و ماجرای وحدت اصولگرایان مطرح شد که به صلاحدید حجتالاسلام آقاتهرانی از متن مصاحبه حذف شد.
متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:
بالاخره پس از چندماه از آغاز مجلس یازدهم، اعضای هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مشخص شدند. چرا فراکسیون اصلی مجلس تا این حد با تأخیر تشکیل شد؟ آیا مجلس یازدهم به لحاظ کارهای تشکیلاتی ضعف دارد؟
مجلس فعلی، مجلسی خاص است و باید هم خاص باشد چرا که در موقعیت ویژهای آغاز به کار کرده است. امید مردم به این مجلس است. برخی از مسئولان نتوانستند به مردم امید دهند و به همین دلیل مردم وابسته و دلبسته به نمایندگان خود در این مجلس شدند و از این مجلس و بویژه دولت به اصطلاح تدبیر و امید توقع دارند که عملکرد خوبی داشته و پاسخگوی گرفتاریها و نیازهای آنها باشد. مجلس اگر میخواهد در این ۴سال عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته باشد، ابتدا باید بحث تحول در برخی ساختارهای خود مجلس را داشته باشد. چرا که ساختارهای فعلی بعضاً دستوپا گیر است و مانع افزایش کیفیت عملکرد نمایندگان میشود.
بنده در مجالس قبلی بارها شنیدم که نمایندگان میگفتند رویه در مجلس این بوده و ما هم باید آن را ادامه دهیم که بنده معتقدم این حرف اشتباه است. ابتدا باید ببینیم رویهای درست است و یا غلط؛ اگر درست بود، آن را ادامه دهیم. بنابراین مجلس یازدهم قائل بر این است که باید تحولی در ساختار مجلس اتفاق بیفتد تا راه برای تحقق شعار مجلس انقلابی، هموار شود.
البته تاکنون در این مجلس چند کار خوب انجام شده است. برای مثال رویه انتخاب اعضای کمیسیونهای تخصصی در این دوره تغییر یافت و شیوههای کار، تخصص، تجارب و برنامههای نمایندگان ارزیابی و آنان بر اساس این معیارها امتیازبندی شدند. در نهایت پس از فرایند امتیازدهی، برآورد کردند که بر اساس این ملاکها، فلان نماینده به کمیسیونی برود که با تخصص و تجارب وی انطباق بیشتری داشته باشد. در مجموع این شروع خوبی بود گرچه ممکن است در مواردی همچنان جای بحث و نظر باشد.
این رویه در مجالس قبلی نبود؟
خیر. این گونه نبود. این کار جدیدی است که به تخصص و تجارب افراد توجه بیشتری شود. البته گاهی اوقات نمایندگان برای عضویت در کمیسیونی، برخی از مسائل را مهم میدانند که به واقع مهم هم نیست. مثلاً فرض کنید میگوید که فلان کمیسیون امکاناتی را برای حوزه انتخابیهاش ایجاد میکند و یا سفرهای خارجی زیادی دارد که چنین نگاهی در مجلس درست نیست و باید اصلاح شود.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
تردیدی نیست که سفرهای خارجی، که یکی از عوامل اقبال نمایندگان به حضور در برخی کمیسیونها بود، باید ضابطهمند شود و ضرورت اهمیت این سفرها مشخص شود و سپس بر آن مبنا تصمیمگیری شود که مثلاً فلان کمیسیون یا نماینده باید به فلان سفر خارجی برود یا نرود و اصلاً نفع آن سفر برای مجلس و متعاقباً کشور و مردم چیست که بنده در همان روزهای ابتدایی مجلس مسائل اینچنینی را با آقای قالیباف طرح کردم و وی قبول کرد که در آینده این مسائل را حل کنیم که مثلاً در همین مورد، باید وضعیت به گونهای باشد که دخل و خرج این سفرها به درستی محاسبه شود که مبادا از بیتالمال برای گشتوگذار این و آن هزینه گردد. بر این اساس، نباید رویههای قبلی لزوماً ادامه یابد و باید کارها با شرایط فعلی تطبیق داشتهباشد.
یکی دیگر از اقدامات مجلس جدید، آن است که هر هفته رؤسای کمیسیونها با هیئترئیسه مجلس جلسه دارند که اقدامی بسیار خوب است. بنده پیش از این هم دو دوره نماینده مجلس بودم، اما هیچکدام از ما از کمیسیونهای دیگر و برنامههای آن آنچنان که باید و شاید خبری نداشتیم و حتی بعضاً مسئولین و اعضای کمیسیون نمیدانستند که رئیس و اعضای فلان کمیسیون چه کسانی هستند. اما این نشستها باعث شده است که کمیسیونها از اقدامات هم باخبر شوند و یک اقدام خوب دیگر آن است که اولویتهای کمیسیونها در حال بررسی است تا روشن شود که مثلاً کمیسیون فرهنگی در این دوره چه اولویتهایی دارد و در چه زمینههایی میخواهد قانون تصویب کند و موارد نظارتیاش بیش از همه در چه جهتی است.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
دفاع همچنان باقیست
تردیدی نیست که سفرهای خارجی، که یکی از عوامل اقبال نمایندگان به حضور در برخی کمیسیونها بود، باید ضا
زمانی که در جلسات کمیسیونها با هیئت رئیسه اولویتهای هر کمیسیونی مشخص میشود، از موازی کاری اجتناب میشود.
فرض کنید که یکی از اولویتهای کمیسیون فرهنگی، فضای مجازی باشد، از آن سو، کمیسیون صنایع و معادن هم این موضوع را ممکن است اولویت خود بداند. زمانی که در جلسه این اولویتها مطرح میشود، همانجا تقسیم کار صورت میگیرد و اینگونه نمیشود که همه کمیسیونها به موازات هم یک کار ثابتی را پیگیری کنند. بهرهمندی از عقل جمعی در این شرایط بیشتر است که این هم خودش نکته مهمی است.
یا اینکه طرح جمعیت و تعالی خانواده ۳ دوره در مجلس مطرح شدهاست و در نوبت بررسی هم بعضاً گذاشته شد، اما در نهایت ناتمام مانده است که ناشی از بیخبری از وضعیت و اولویت کمیسیونها است. اگر هیئت رئیسههای قبلی مجلس با کمیسیونها جلسه میداشت، راهکاری برای حل این مشکلات اندیشیده میشد. مضافاً اینکه هیئترئیسه هم ماهی یکبار با نمایندگانی که تجربه بیشتری دارند جلسه میگذارد که این هم کار خوبی است و این نشستها باعث تکامل و رشد مجلس میشود. این توضیحات را از اوضاع درونی مجلس دادم تا اینطور بگویم که علت تأخیر در آغاز به کار نیروهای انقلابی آن است که همانطور که گفتم مجلس در این چند وقت اخیر درگیر یکسری مسائل برای تحول ساختاری بود و البته این مسائل همچنان ادامه دارد.
من فکر نمیکردم مقام معظم رهبری دامتبرکاته، مجلس یازدهم را یکی از قویترین و انقلابیترین مجالس پس از انقلاب توصیف کنند. فرمایشات ایشان ما را بیشتر به فکر فرو برد که مواظبت کنیم تا لطمهای به عنوان انقلابی بودن مجلس یازدهم وارد نشود. گرچه بسیاری از مخالفین در همین چهت نیروهای خود را بسیج کردهاند و همواره تلاش میکنند تا مانع کارآمدی مجلس یازدهم شوند. مجلس در حال تلاش است که اولاً بتواند به مردم امید دهد و به خوبی کار کند و از جهتی هم آسیبی به عنوان انقلابی مجلس، که واقعاً مدال افتخار اهدایی از طرف رهبر انقلاب است، نرسد.
شما از اقدامات مثبت مجلس یازدهم از جمله امتیازبندی برای حضور افراد در کمیسیونها و جلسه هیئترئیسه با رؤسای کمیسیونها گفتید. برای اینکه این اقدامات مقطعی نباشد و ادامه داشته باشد، فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی تا چه حد میتواند در تداوم اینگونه اقدامات مؤثر باشد؟
فارغ از صحن علنی مجلس که نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره مباحث مختلف مطرح میکنند، ۱۳ کمیسیون تخصصی هم در مجلس وجود دارد که وظایف مشخصی دارند و کارکرد آنها با فراکسیونها متفاوت است. در مجلس یازدهم تا این لحظه بیش از ۴۰ فراکسیون تشکیل شدهاست. البته توجه داشته باشید که این مسئله رو به تزاید است و متوقف نشده و نمایندگان خواستار تشکیل فراکسیونهای دیگری هم هستند.
به بنده تاکنون پیشنهاد شده که چند فراکسیون را راه بیاندازیم، اما نپذیرفتم و گفتم که شما میخواهید در این فراکسیونها چه اقدامی انجام دهید؟ گاهی اوقات مشغلهها آنقدر زیاد است که برخی از فراکسیونها در سال حتی یک جلسه هم تشکیل نمیدهند. زمانی که نمایندگان برای حضور در جلسات مختلف به شدت درگیر هستند، قاعدتاً فرصتی برای فعالیت در فراکسیونها ندارند.
اگر از لحاظ دوگانه اصولگرا و اصلاحطلب در نظر بگیریم، مجلس یازدهم، مجلس یکدستتری است. در حالیکه در مجلس قبلی فراکسیونهای نمایندگان ولایی، امید و مستقلین را داشتیم و تکاپو و رقابتهای عجیبی بین این فراکسیونها بود.
به نظر شما این مجلس باتوجه به اینکه به لحاظ فکری یکدست است، فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی به خصوص در حوزه سیاسی پا میگیرد یا خیر؟
البته تعداد فراکسیونها بیش از اینها است. یکسری از فراکسیونها تخصصی و منطقهای هستند و صرفاً برای پیگیری موضوعاتی خاص تشکیل شدهاند.
ما تاکنون در این مجلس شاهد تشکیل ۴۲ فراکسیون بودهایم.
اما این فراکسیونها سیاسی نیستند.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
بنده متوجه این مسئله هستم و طبیعی است که اگر اصلاحطلبان باشند، این دو جناح با هم رقابتهایی را خواهند داشت. اما این مسئله را هم باید مدنظر قرار داد که بین اصولگرایان همه مثل هم فکر نمیکنند. تفاوتهای فردی و همچنین تفاوت در افکار و اندیشهها وجود دارد که این تفاوت شناختی اغلب در هنگام سیاستورزی، خود را بروز خواهد داد. پس زمینه تضارب آرا و اندیشهها باید وجود داشته باشد تا زمینه بحث و بررسی حکیمانه هم در صحن مجلس و هم جلسات فراکسیونها و نشستها فراهم شود اما در اصول همه باید با هم وحدت داشته باشیم که این مسئله بسیار مهم است.
قطعاً اصولگرایان نمیخواهند دو دسته شوند و بین آنان تشتت ایجاد شود.
بله حتماً نمیخواهیم تشتت ایجاد شود. اما آیا باید مثلاً بنده درست مانند فلان نماینده و یا بهمان عضو هیئترئیسه فکر کنم؟ یا او باید عیناً مانند من بیاندیشد؟ اصلاً چنین رویکردی که مثلاً مشابهت صددرصدی داشتهباشیم، چقدر درست است؟ پس تکلیف تفاوتها چه میشود؟ البته که اشتراکات زیاد است. اما ممکن است در مواردی باهم اختلاف نظر و سلیقه پیدا کنیم که طبیعی است و باید باهم بنشینیم و بحث کنیم تا اختلافات حل شود. برخی هیچ اختلاف نظری را برنمیتابند و تا میگوئیم در فلان مسئله اختلاف نظر داریم، سروصدا و حاشیه درست میکنند که فلان گروه یا تشکل وحدت شکنی کرد و یا اینکه مثلاً برخی نمایندگان در مجلس فعلی بر سر موضوعی دچار تفاوت دیدگاه میشوند و با هم اصطکاک نظری پیدا میکنند؛ فوراً عدهای بدشان میآیند و اعتراض میکنند.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
دفاع همچنان باقیست
بنده متوجه این مسئله هستم و طبیعی است که اگر اصلاحطلبان باشند، این دو جناح با هم رقابتهایی را خواه
هر اندازه هم بگویید وحدت، باز هم باید به این نکته واقف باشید که وحدت به این معنا نیست که همه ما یک حرف را بزنیم. مگر چنین چیزی شدنی است؟
بالاخره تفاوتهای فردی وجود دارد و نوع گفتار بنده با شما متفاوت است و حتی یک مسئله را یک جور بیان نمیکنیم.
شما که نمیخواهید فراکسیونی جدا از فراکسیون نیروهای انقلاب تشکیل دهید؟
خیر. نمیخواهیم تشکیل دهیم. حرفهای بالا را زدم که به این نتیجه برسیم که ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیروهای انقلاب را نداریم، معنایش این نیست که مثلاً هر اتفاقی که در فراکسیون بیافتد، ما خود را ملزم به حضور و پیروی از فراکسیون میدانیم. ما صرفاً تا زمانی خویش را ملزم به حضور در این فراکسیون میدانیم که مراعات اصول انقلاب، منافع مردم و انقلاب در متن تصمیمگیریهای فراکسیون لحاظ شود. اگر خدای نکرده روزی چنین نباشد، نه فقط ما، بلکه هیچ عنصر انقلابی دیگری نباید از تصمیمات فراکسیون اطاعت کند.
البته منظورم در یک موضوع خاص است. مثلاً اگر در فراکسیون انقلاب درباره سوال از رئیسجمهور قاطبه اعضاء به این نتیجه برسند که فعلاً به صلاح نیست اما عدهای نظرشان متفاوت باشد، چه باید کرد؟ آیا آنان باید جداگانه نظرشان را دنبال کنند؟
ما فصلالخطاب داریم. بنده اختلاف را قبول دارم اما یک جایی فصلالخطاب دارد. برای مثال آقایان بذرپاش و فروزنده برای ریاست دیوان محاسبات کاندیدا شدند. طبیعی است که هرکدام از خوبیهای خود میگویند و عدهای هم میگویند که هرکدام از این دو نفر عیوبی دارند. در نهایت، یک تعداد از نمایندگان سمت آقای بذرپاش و تعدادی هم سمت آقای فروزنده میروند و بعد رئیس مجلس میگوید که رأی گیری میکنیم تا کسی که بیشترین رأی را بیاورد، تصدی این سمت را برعهده گیرد.
پس فصلالخطاب دارد و این نیست که تا آخر با هم بجنگیم تا خسته شویم و توان هم را از بین ببریم. الان در فراکسیون نیروهای انقلاب افراد نظراتشان را درباره مباحث مختلف مطرح میکنند و اگر دیدیم نظرات با هم متفاوت است، در نهایت رأی گیری میشود.
پس به نظر شما باید خروجی فراکسیون نیروهای انقلاب را فصلالخطاب دانست؟
اگر بنده جز اعضای این فراکسیون هستم، بله. اما ممکن است کسی بگوید من نمیخواهم عضو فراکسیونی شوم و یا آنکه فردی عضو فراکسیون میشود اما بعد از مدتی میبیند نمیتواند تعامل کند و از آن فراکسیون بیرون میآید، بعد از آن آزاد است که نظرات خودش را دنبال کند و با چند نفر دیگر کارها را پیش ببرد. البته رفاقتمان هم به هم نمیخورد. اگر چه در وادی سیاست برخی اینگونه نیستند و اختلاف نظر را لزوماً مترادف با دشمنی تفسیر میکنند.
برای مثال بنده در جبهه پایداری هستم اما برخی افراد گویا دشمن جبهه پایداری به دنیا آمدهاند و گویا میخواهند تا آخر عمر هم دشمن جبهه پایداری بمانند.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
منظور شما این است تا زمانی که فراکسیون نیروهای انقلاب بر مبنای اصول انقلاب باشد، شما با آنان همراه هستید.
بله. تا زمانیکه اینگونه باشد، مخلص شأن هم هستیم. اما اگر دیدیم اینگونه نیستند، ابتدا برای اصلاح آن تلاش خواهیم کرد. اگر اصلاح امکانپذیر نباشد، چه تعهدی داریم که تا آخر با آنان باشیم؟ نباید سلب آزادی کرد. بنده باید در هر شرایطی به وظایفم عمل کنم.
تشخیص وظیفه این نیست که ما بگوییم با فلان فرد یا گروه تا آخر عمر بیعت میکنیم. حتی اگر هرچه بگوید و یا هر کاری انجام دهد. که البته بحث ائمه معصومین (ع) جداست چرا که آنان بری از اشتباه هستند. البته برخی وحدت را خلاف این معنا میکنند و میگویند وقتی تا عین من فکر میکنید، اهل وحدت هستید و در غیر این صورت، دنبال ایجاد تفرقه هستید.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
دفاع همچنان باقیست
منظور شما این است تا زمانی که فراکسیون نیروهای انقلاب بر مبنای اصول انقلاب باشد، شما با آنان همراه ه
مجلس دهم درگیر حواشی زیادی شد و بعضاً سیاسیکاری میکردند و تعامل زیادی با دولت داشتند و آنقدر به شعارهای خود عمل نکردند که حتی طرفداران خودشان هم گلایههایی از عملکردشان کردند. در مقابل، مجلس یازدهم با عنوان مجلس انقلابی روی کار آمد. تا چه حد مراقب این عنوان هستید و چه برنامههایی دارید که مجلس یازدهم دچار مشکلات و حواشی مجالس قبل نشود؟
تا این لحظه ندیدم نمایندهای این دغدغه را نداشته باشد و این بسیار خوب است. یعنی از هیئت رئیسه تا دیگر نمایندگان، همه دنبال آن هستند که از این عنوانی که به ما داده شد، مواظبت کنند تا خراب نشود. در این رابطه حُسن مجلس نسبت به گذشته این است که با تصمیم نمایندگان در هر ۲ ماه یک روز به جلسهای غیرعلنی با موضوع خود انتقادی و نقد عملکرد مجلس اختصاص پیدا کرده است؛ چراکه نه هیئترئیسه و نه عموم نمایندگان در جایگاه عصمت نیستند، پس باید مجلس به نقد خودش بپردازد تا دچار آفت خودشیفتگی نابجا نشود تا مفهوم دقیق «خِرَد جمعی» و «شاورهم فیالامر» محقق شود. لذا مجلس واقعاً دغدغه تحقق شعار مجلس انقلابی را دارد.
بنده مجلس را در این راستا موفق میبینم. البته یک مقدار صبوری میطلبد چرا که وضعیت معیشتی مردم بد است و همه از این جهت نگران هستیم و حتماً باید برنامههای کوتاه مدت و ضربتی داشته باشیم تا قدری پاسخگوی نیازهای فوری مردم باشد و البته فراموش هم نکنیم که مجلس باید روی ریل بیفتد و درست حرکت کند. مجلس برای من نیست. برای نظام و مردم است و باید حفظ شود.
کمتر از یک سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است. تا آن زمان، مجلس میخواهد چگونه با این دولتی که بسیار ضعیف عمل کرده است، تعامل کند؟
از زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد، گفتیم هر جور که هست باید کاری کنیم تا دولت تکان بخورد و در دولت تحرکی ایجاد کنیم. تلویحاً توصیه رهبرانقلاب هم این بود که تعامل کنید که کارها خوب جلو برود تا مشکلات کشور هرچه سریعتر رفع شود. اگرچه در ابتدا برخی از دوستان اینگونه فکر میکردند که به سمت استیضاح بروند اما فعلاً بحث استیضاح مطرح نیست.
البته وضع کشور هم نباید همینگونه ادامه داشته باشد و دولت باید شرایط را ساماندهی کند و اگر نکند، وزیر و رئیس جمهور باید بیایند مجلس و پاسخگو باشند که چرا چنین عملکردی داشتهاند. در واقع اینکه فعلاً بحث استیضاح مطرح نیست، به این معنا نیست که مثلاً مجلس در برابر دولت منفعل است و اجازه میدهد هرکاری انجام دهد. بلکه معتقدیم میشود با نظارت مستمر و کارآمد، دولت را بسوی کار و فعالیت هرچه بیشتر سوق داد. یک سال زمان کمی نیست و دولت باید در همین زمان هم دست به کار شود چرا که در یک سال هم کارهای زیادی میتواند انجام دهد. لذا مجلس هم در این جهت فعالیت میکند و در این شرایط هم تاکتیک دولت مدارا و کمک همهجانبه به دولت برای کاهش مشکلات است. البته در شرایط مختلف قاعدتاً ممکن است که تاکتیکها تغییر کند.
بنده فکر میکنم که دولت باید پاسخگو باشد که متأسفانه پاسخگو نیست، چرا که دولت طی دوران گذشته و به واسطه نوع رابطهای که با مجلس، به ویژه مجلس دهم داشته است، بدعادت شده و اصطلاحاً بد بار آمدهاست. دولت وضعیت خوبی ندارد و باید تغییر جدی کند و معتقدیم که این امر شدنی است چرا که این بیحالی و ضعفی که در دولت وجود دارد، امری جوهری و یا ماهوی نیست و قابل تغییر است. از وزرای محترم و همه خدمتگزاران به نظام اسلامی هم توقع داریم که بدوند و حسابی کار کنند.
استدلالی که امروز دولتیها دارند این است که چون کشور در شرایط جنگ اقتصادی است، بعنوان مثال مجلس باید به آقای مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت رأی اعتماد میداد، در واقع معتقدند در شرایط امروز، بهتر است که مجلس کمتر از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند. شما این استدلال را قبول دارید؟
خیر؛ بلکه معتقدم باید نظارت مجلس بیشتر و بهتر از کار تقنینی آن باشد. اگر نظارت درست نباشد کار درست انجام نمیشود. شما باید طبق ضوابط عمل کنید و کسی هم به عنوان ناظر باشد و به آن امتیاز بدهد. مثل این است که مدرسه، ناظم و معلم نداشته باشد و هر کسی هر کاری خواست انجام دهد و بعد هم احساس کند گل کاشته است. در یک بازی همه باید به رأی داور تمکین کنیم. قانون گفته اولاً مجلس قدرت قانونگذاری دارد، ثانیاً وظیفه نظارت دارد. باید مثلاً شمایی که برنامه ششم توسعه را نوشتید، چه کارهایی انجام دادید؟ نمایندگان دورههای گذشته برنامه ششم را تصویب کردند و شما هم قبول کردید و باید هم قبول میکردید؛ خب چقدر به این برنامه عمل کردید و چقدر عمل نکردید؟ چه کسی باید این موضوع را روشن کند؟ خب اینها وظیفه مجلس است دیگر. در غیر اینصورت درب مجلس را ببندند و نمایندگان بروند دنبال کار و زندگیشان.
ادامه دارد...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist