🌌 #عکس_نوشته استاد رائفی پور
🔮 « بیاییم مطالبه کنیم؛ فرهنگ سازی کنیم »
🔺نذرها تغییر کند...
@defa_baghist
🔅 #امام_سجاد علیه السلام فرمودند:
✍️ اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ اَفْضَلُ اَهْلِ كُلِّ زَمانٍ
🔴 بهترين مردم هر زمان كسانى هستند كه منتظر ظهور حضرت مهدى عليه السلام هستند.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲
#حدیث_روز
@defa_baghist
دفاع همچنان باقیست
💢 علویان ترکیه و سوریه: با پایان دوره امپراتوري عثماني از اوايل قرن بيستم و آغاز سياست کمال آتاتورک
🔸#هويت_فرهنگي_ملّي: تُرک، عرب يا کُرد
#علويان از يک گروه همنژاد نيستند؛ چنانکه قبلاً گفته شد، آنها شکافهاي زباني و ارزشي دارند.
۴ گروه زباني مختلف در ميان آنها يافت ميشود: #ترکي، #عربي، #زازا و #کُرمانجي که ۲تاي آخري جزو ساختار زباني فارسي و کردي هستند. هويت، عميقاً با زبان مادري هر گروه پيوند خورده است. اين واقعيت، فقدان کامل همکاري يا ارتباطات همه جانبه را در پيدارد.
درباره شمار جمعيت علويان اختلاف نظر هست. بسياري از منابع علوي ادعا ميکنند که آنها بيش از ۴۰ درصد جمعيت ترکيه را تشکيل ميدهند؛ در حاليکه بالاترين تخمينهاي علمي، نسبت آنها را در حدود ۲۰درصد برآورد ميکند.
در اوايل دهه 1990 آنان جمعيت خود را ۲۰ ميليون نفر اعلام کردند. ساير منابع گفتند که بيش از ۱۵ ميليون نيستند. به هر حال اين به وضوح نشان ميدهد که شمار تركان علوي نسبت به اواسط دهه 1980 زماني که بين ۳ تا ۸ ميليون نفر تخمين زده ميشدند، رشد کرده است. علويان کُرد حدود ۲۵ درصد كُردهاي تركيه(5/1 تا دو ميليون نفر) را تشكيل ميدهند. به علاوه، تركيه حدود ۱ميليون علوي عرب(نُصيري) دارد. بيشترين آنها که در استان #هاتاي يا #الکساندريه زندگي ميکنند نُصَيري هستند و پيوندهاي خودشان را با علويان سوريه حفظ کردهاند.
علويان ترکيه آنچنان که قبلاً ذکر شد، خود را به هيچ عنوان با علويان سوريه پيوند نميزنند، اگر چه هر ۲، تا حدودي با پس زمينههاي تاريخي مشترک که از مسيحيت به گونهاي خاص از اسلام تغيير دين دادهاند، پيوند دارند و آن را حفظ کردهاند. نمونههاي مهم سنتهاي مسيحي مانند #عيدپاک، #شرب_خمر يا #عدم_ساخت_مسجد، از اين جمله است. به نظر ميرسد هويت آنها به نوعي عميقاً به هم پيوند خورده است. ژئوپليتيک محيط قبايلي آنان با پس زمينههاي عربي، ترکي يا کردي که از آن سرچشمه گرفتهاند، بعنوان عوامل متمايز کننده و جداکننده عمل ميکند. اين رفتارها در ترکيب با استفاده از «تقيه» يک اصطلاح اسلامي معادل پنهانکاري در رفتارهاي مذهبي تحت اجبار يا ظلم قرارميگيرد.
نُصيريها حدود ۱۲ تا ۱۵درصد جمعيت سوريه را تشکيل ميدهند. چنانکه ذکر شد، فرقه مذهبي آنها در خلال قرن دهم در #جبال_انصاريه نزديک شهر لاذقيه شکل گرفت. اينجا هنوز هم منطقه اصلي آنهاست؛ اگر چه فرايند شهرنشيني به علاوه افزايش شمار علويان در درون شبکههاي تصميمگيري سياسي و نظامي در حضور آنها در ساير مناطق و به ويژه در دمشق مؤثر بوده است.
حدود ۱ميليون علوي عرب زبان نيز در ترکيه هستند که غالباً در داخل يا نزديکي استان هاتاي يا الکساندريه [اسکندريه] زندگي ميکنند. شايان ذكر است ترکيه در يک توافقنامه در سال 1921 با فرانسه پذيرفت که فرانسه سراسر سوريه را بر اساس قانون ملّت تحت قيموميت بگيرد. استان سنجک (Sanjak) در ازاي امتيازات گسترده به جمعيت کثير تُرک آن تحت حاکميت اداري قيم [فرانسه] قرار گرفت. فرانسه در 1936 پيشنهاد اعطاي استقلال به سوريه را مطرح کرد که شامل سنجک نيز ميشد. آنکارا واکنش منفي نشان داد و در 1939 استقلال مزبور رسماً مشروط به همکو يا تشرف به دين اسلام، شمارشان کاهش يافت. صوفيها در طول دولت سلجوقي نقش مهمي داشتند. اعضاي حلقات مختلف صوفي مانند #قلندريه و #رفاعيه از آسياي ميانه و شرق ايران به آناتولي مهاجرت ميکردند؛ گروههاي ديگر نيز بر اثر حملات مغول بسوي غرب رانده شدند. با مهاجرت مردمان ترک، رهبري ریالباباهاي_صوفي تثبيت ميشد. آنها اقامتگاههاي خود را در منطقه سکونت جديد تأسيس کردند و كوشيدند تا آنها را به بهرهبرداري برسانند. #تکيهها و #تربيتخانهها بنا شدند و باغها کشت شدند و مدارس توسعه يافتند. آنها براي رفاه مسافران، تدارک ميديدند و نيز در نزاعهاي بين قبايل ميانجيگري ميکردند.
صوفيان روستايي يک رفتار پر تسامحي با مسيحيان در پيش گرفتند و ارتباط يونانيها و ارمنيها را با اسلام تسهيل کردند. در آناتولي #حاجي_بکتاش بسيار تکريم ميشد. او قرائتي از اسلام را تبليغ ميکرد که ترکيب #باورهاي_شيعي و #سني و #آداب_ديني_اسلامي و #مسيحيت بود.
تبليغات اسلامي براي جماعت مسيحي مأيوس که شکست خود را نشانهاي از مجازات الهي يا پايان تاريخ ميدانستند، جذاب مينمود. اندکي بعد مردان مقدس مسلمان با ارائه اسلام در قالب تركيبي از باورهاي اديان مسيحي و اسلام مورد اقبال قرار گرفتند. مکانهاي مقدس مسيحيت را در اختيار گرفتند. مسيح نيز مورد احترام و تکريم مسلمانان بود؛ اما اغلب خودِ مسيحيان پس از تشرف به اسلام، عقايد و آداب مسيحي را نکوهش ميکردند. غسل تعميد، تقديس سنتها، عيدپاک و اعتقاد به شفاعت مؤثر كليساها، از عقايد مسيحيت، در اسلام اين جماعتها گنجانده شد.
ادامه در پست بعدی...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
#اینفوگرافیک
🔴 آشنایی با ۱۰ پهپاد ایرانی که قابلیت صادر شدن دارند
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
⭕️ پیام اطلاعیه انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز چیست؟/ گذار از تحریم به حضور فعال در انتخابات/ اصلاح طلبان دوباره با محوریت خاتمی به میدان میآیند؟ / قسمت اول
♨️ اطلاعیه اخیر مجمع روحانیون مبارز درباره برگزاری جلسه و اخذ تصمیماتی درخصوص انتخابات ریاستجمهوری 1400 قدری متفاوت از دیگر اظهارنظرهای گذشته برخی اصلاحطلبان، گویای این بود که جمعبندی جدیدی در مجموعههای محوری آنها اخذ شده و احتمالا دور تازهای از کنشگری سیاسی با محوریت انتخابات از جانب اعضای این جریان بروز خواهد کرد.
🔻 نگاهی به متن اطلاعیه یادشده نشاندهنده سه نکته اصلی است؛ اول اینکه جمعبندی این جلسه حضور فعال در انتخابات بوده، چنانکه گفته شده: «مجمع کمیتهای از اعضای خود را مامور کرد که شرایط انتخاباتی مردمی و آزاد را بررسی کنند و برنامهای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرایط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه آتی مجمع ارائه کنند.»
💢 دومین مساله این است که اخذ این تصمیم با محوریت سیدمحمد خاتمی بود و این خود بهمعنای تلاش مجمع برای بازآفرینی جریان اصلاحات ذیل لیدری خاتمی است و طبعا در چنین فضایی افرادی چون سیدمحمد موسویخوئینیها به حاشیه خواهند رفت، و نهایتا سومین مساله هم اشاره به «مشکلات حاد اقتصادی و معیشتی مردم و عوامل دور و نزدیک آن» و گزارشی از تابآوری آنهاست که گویای حرکت احتمالی اصلاحطلبان بهسوی فاصله گرفتن از وضع موجود است.
🔸درباره این سه نکته توضیحاتی مفروض است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
🔹اول، گذار از تحریم به حضور فعال در انتخابات
اصلاحطلبان بعد از ریزش سنگین بدنه اجتماعی پس از ناکارآمدیهای دولت روحانی، سه دسته شدند و هرکدام ایدههایی را برای آینده سیاسی این جریان مطرح کردند. برخی از آنها اصل تحریم انتخابات را به میان آوردند و گفتند دیگر نمیتوان به نهاد انتخابات امیدوار بود، عدهای دیگر حضور مشروط را مطرح کردند و گفتند که تنها با شرط پذیرفتن خواستههای اصلاحطلبان ازسوی حاکمیت امکان فعالیت انتخاباتی و حضور در میدان فراهم است و نهایتا دسته آخر که احزابی چون کارگزاران بودند، قائل به حضور در انتخابات در هر شرایطی بودند و نهایتا هم مستقلا در انتخابات مجلس یازدهم لیست دادند و به رقابت پرداختند.
🔴 برخی البته معتقدند این یک پروژه سیاسی و تقسیمکار میان اصلاحطلبان بوده است. این افراد میگویند بعد از ناکامی سنگین دولت روحانی که عملا امکان بازیابی برای اصلاحطلبان تا 1400 از دست رفت، آنها خود را در نقطهای دیدند که یا باید ریزش بدنه و ازدست رفتن محبوبیت را میپذیرفتند و صادقانه برای تغییر نظر حامیانشان در میدان تلاش میکردند یا به بهانههایی از میدان عقب میکشیدند تا مقابل چشمها مورد سنجش قرار نگیرند و منتظر بمانند تا گذشت زمان فرصتهای جدید فعالیت برایشان پدید آورد؛
@iran_onlin_ir
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
دفاع همچنان باقیست
⭕️ پیام اطلاعیه انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز چیست؟/ گذار از تحریم به حضور فعال در انتخابات/ اصلاح ط
⭕️ پیام اطلاعیه انتخاباتی مجمع روحانیون مبارز چیست؟/ گذار از تحریم به حضور فعال در انتخابات/ اصلاح طلبان دوباره با محوریت خاتمی به میدان میآیند؟ / قسمت دوم
🔻تحلیلی که اگر آن را بپذیریم، آنگاه دو مساله دیگر را نیز مدنظر بگیریم؛ اینکه عقب نشستن از میدان سیاست مانند آنچه در 8 اسفند روی داد، دو مزیت جانبی هم برای اصلاحطلبان درپی داشته است؛ اولا اندک فضایی ایجاد شده تا بهانه نبودنشان در انتخابات را به گردن شورای نگهبان بیندازند و بگویند بهخاطر اینکه شورای نگهبان آنها را تایید صلاحیت نمیکند وارد میدان نمیشوند و ثانیا اینکه خود را بهعنوان آلترناتیو کل حاکمیت معرفی کرده و بدنه رادیکال قبلی را که پس از انتخابات 92 و 94 و البته عملکرد اصلاحطلبان در جریان وقایع دیماه 96 بهشدت ریزش کرده بود، دوباره به خود امیدوار کنند.
♨️ بههرحال اگر هرکدام از این دو فرض را تصور کنیم، اینکه این سهنظر واقعی بوده یا پروژه، حالا اصلاحطلبان به نقطهای رسیدهاند که حداقل از سومین گزاره یعنی تحریم بهطور صددرصدی گذشتهاند و احتمالا آماده حضور تمامقد در انتخابات 1400 میشوند. اما اینکه چرا چنین اتفاقی افتاده هم قابلتصور است.
🔸نکته اول این است که آنها بعد از انتخابات مجلس دیدند که بدون حضور آنها نیز فرآیندها طی میشود و این اصلاحطلبان هستند که از حضور در میدان جا مانده و در ازای تحریم هم دستاوردی نداشتهاند، دوم اینکه آنها با مقایسه ادوار گذشته، دریافتهاند انتخابات ریاستجمهوری معمولا با درصدی مشارکت بیشتر (حدودا 15 درصد) نسبتبه انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و حتی فقدان گزینه اصلاحطلب نیز احتمالا خدشهای به آن وارد نخواهد کرد.
🔹سومین علت هم احتمال موفقیت مجلس یازدهم و دولت سیزدهم برای بهبود فضا باوجود کنارهگیری اصلاحطلبان است که این میتواند برای آنها بسیار خطرناک باشد و اساسا بود و نبودشان را در افکار عمومی بلاموضوع کرده و حتی تمام تقصیرهای گذشته را نیز به گردن آنها بیندازد.
♨️ البته نکته آخری هم در این خصوص هست؛ اینکه جمعی از اصلاحطلبان مانند کارگزاران که بنای حضور در هر شرایطی در انتخابات را دارند، ممکن است بتوانند به نام تمام اصلاحطلبان در انتخابات شرکت کنند و بخشی از بدنه را با خود همراه سازند که خب این هم نتیجه معکوس برای تحریمکنندگان درپی خواهد داشت.
🔴 دوم، سازمان انتخاباتی و لیدر سیاسی
بعد از چالشهایی که در بالا ذکر آن رفت، یعنی پس از ریزش بدنه و حتی بالاتر از آن درگیر شدن اصلاحطلبان با دولت و دعوا بر سر اینکه اساسا ائتلافی میان آنها شکل گرفته بوده یا خیر، برخی فعالان سیاسی این جریان منتقدانه نسبتبه لیدر سیاسی اصلاحطلبان و ساختار فعالیت انتخاباتی ورود کردند و هم سیدمحمد خاتمی را بهعنوان لیدر این جریان نفی کردند و هم ساختاری به نام شورایعالی اصلاحطلبان را. این حجم انتقادات البته آنقدر سنگین بود که اولا برخی تلاش کردند بگویند خاتمی هیچگاه لیدر جریان اصلاحات نبوده و تنها یک چهره محبوب بوده و ثانیا فضا ایجاد شد که دیگرانی چون سیدمحمد موسوی خوئینیها با سکوت معنادار خاتمی، زمینه فعالیت را باز ببینند و تلاش کنند خود را بهعنوان محور میان فعالان سیاسی این جریان جا بیندازند.
💢 نامه تیرماه موسویخوئینیها و بعدا یادداشتی که همین اواخر منتشر کرد، گویای چنین تحریکاتی بود که البته ازسوی برخی چهرههای اصلاحطلب چون عباس عبدی هم مورد استقبال قرار گرفت.
@iran_onlin_ir
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️روحانی دست به شاهکاری زده که کمتر رئیس جمهوری جرات انجامش رو داشته.
لااقل از پول مبارزه با کرونا از این اشتباه ها نکن
بعضی وقتا فرزندان مسئولین خارج از کشور باشن،بیشتر به نفع کشوره...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
📛 قتل عام داعش در خیلانیه دیالی
📌 داعش ساعت 9 صبح روز گذشته شیخ علی فداله الکعبی را که در حال دامداری بود را ربوده و به خانواده اش اطلاع می دهند که شیخ در منطقه خیلانیه کشته شده است، اعضای خانواده و قبیله به محل رفته و بی خبر از نقشه شوم تروریستها قصد انتقال جسد وی را داشتند که بمبی که زیر جنازه جاسازی شد بود، منفجر و منجر به شهادت رسیدن ۵ نفر دیگر شد و این درس بزرگ را به همراه داشت، امنیت نعمت بزرگی است و برای بدست آوردن آن خون های زیادی اهدا شده پس باید قدر آن را بدانیم و باور کنیم اگر امنیت از بین برود هر لحظه باید منتظر فاجعه ای برای اعضای خانواده مان باشیم و پیراهن مشکی را همواره به تن کنیم
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازداشت ۲۸ کارمند دستگاه قضا و ۱۹ وکیل به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده
🔹سخنگوی قوه قضائیه: بازداشت شدهها کارمندان در دو حوزه دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مربوط به استان تهران بودهاند.
🔹رسیدگی به این پرونده در حداقل زمان ممکن انجام و در مجازات آنها هیچ گونه اغماضی صورت نمیگیرد.
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist