50.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"فرمایش امام صادق (ع) درباره ی محمد حنفیه"
هیئت محبین الجواد(ع)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_مهدی_دهبان
@dehban_ir
در شام قصد کشتن اهل البیت علیهم السلام را داشتند، چه شد نکشتند؟
🔑در یکی از کتب معتبر شیعه از بزرگترین علماء حدیث شیعه یعنی محمد بن حسن الصفار قمی روایتی عجیب نقل شده است:
🔺️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَتَى بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ وَ مَنْ مَعَهُ جَعَلُوهُ فِي بَيْتٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّمَا جَعَلَنَا فِي هَذَا اَلْبَيْتِ لِيَقَعَ عَلَيْنَا فَيَقْتُلَنَا فَرَاَطَنَ اَلْحَرَسُ فَقَالُوا اُنْظُرُوا إِلَى هَؤُلاَءِ يَخَافُونَ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِمُ اَلْبَيْتُ وَ إِنَّمَا يَخْرُجُونَ غَداً فَيُقْتَلُونَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ فِينَا أَحَدٌ يُحْسِنُ اَلرَّطَانَةَ غَيْرِي وَ اَلرَّطَانَةُ عِنْدَ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ اَلرُّومِيَّةُ .
📍محمد حلبى گفت از حضرت صادق شنيدم:
وقتى على بن الحسين و خانوادهاش را پيش يزيد بن معاويه لعنة الله عليهما آوردند آنها را درون خانهاى خرابه جاى دادند،بعضى از همراهان امام گفتند ما را در اين خانه جاى دادهاند كه بر روى ما خراب شود و بميريم.
نگهبانان كه رومى بودند اين حرف را شنيدند و به زبان رومى گفتند به اينها نگاه كنيد ميترسند خانه بر سرشان خراب شود با اينكه فردا آنها را ميبرند و ميكشند.
امام فرمود در ميان ما هيچ كس جز من زبان رومى را نميدانست.
📚:بصائر الدرجات ج۱ ص۳۳۷
سوال:
♻️طبق بیان و شهادت امام سجاد ع، برای کشتن تمامی اسراء و اهل بيت ع تصمیم قطعی گرفتند اما چه شد که این اتفاق نیفتاد؟
جواب: ظاهرا تنها پاسخی که شواهد تاریخی بر آن دلالت دارد این است که؛ این تصمیم در همان شبی گرفته شده است که حضرت رقیه سلام الله علیها تقاضای دیدار پدر کردند و چنان گریه افتادند که صدای شیون اهل خرابه بلند شد به حدی که در نیمه شب در شهر شام پیچید بطوری که در کاخ یزید ملعون شنیده شد و آن ملعون از خواب نحسش بیدار شد ....و بقیه ماجرای مصیبت دختر سه ساله و شهادت ایشان...
این ماجرا چنان اوضاع را دگرگون کرد که دیگر نتوانستند تصمیم خود را عملی کنند.
حضرت رقیه سلام الله علیها با گریه خود جان اهل بیت علیهم السلام را نجات داد.
سلام و صلوات خداوند و انبیاء مرسلین و ملائکه مقربین بر تو ای دختر ولی خدا....
@dehban_ir
خرابه کجاست؟
🔺️اسرای اهل بیت (علیهمالسّلام) در این خانه که نه آنها را از گرما حفظ میکرد و نه از سرما سکونت داده شدند...از شدت آفتاب پوست صورتشان کنده شد...
حدثني بذلك محمد بن علي ماجيلويه (رحمه الله)، عن عمه محمد بن أبي القاسم، عن محمد بن علي الكوفي، عن نصر بن مزاحم، عن لوط بن يحيى، عن الحارث بن كعب، عن فاطمة بنت علي (صلوات الله عليهما): ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۲۳۱.
این خاندان قبل از این در پس پرده و زیر سایه بودند...! آنان را در جايى مسكن داده بود كه نه از سوز سرما مصون بودند و نه از رنج گرما؛ به گونهاى كه پوست بدن آنان، از شدّت سرما و گرما تركيد و خون جارى شد و عفونت کرد..
سكن في مساكن لا يقيهن من حر ولا برد حتى تقشرت الجلود وسال الصديد بعد كن الخدور وظل الستور ... [صديد: خون و چرک عفونت]
مثير الأحزان ج1ص102
@dehban_ir
دمِ دروازهی ساعات
غم در جانِ او حل شد...💔
معطل شد
معطل شد
معطل شد
معطل شد....
#اربعین
#امام_حسین
@dehban_ir
تاریخ شهادت امام حسن (ع)
بحث عزاداری برای امام حسن مجتبی علیه السلام کاملا جداست و می شود همه روز سال به ایشان توسل جست. اما مساله تاریخ شهادت از حیث تاریخی بحث تخصصی است.
در تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) اختلافاتی شده است و گروهی شهادت ایشان را در آخر ماه صفر و گروهی دیگر در هفتم صفر دانستهاند. گروه اوّل به منابع متقدّم مانند کافیِ کلینی، فرق الشيعة نوبختی، مسار الشيعة، مصباح المتهجد و... استناد میکنند و گروه دوم به منابع متأخّر مانند الدروسِ شهید اوّل. و البته قرائن متعددی در ترجیح دیدگاه نخست ارائه شده است. (نک: مقدسی، hiq.bou.ac.ir/article_10731_1046.html
اسلام ملکی، arabi-maleki.blogfa.com/post/518)
به نظر میرسد این اختلاف ریشه در یک تصحیفِ ساده دارد. چنان که میدانیم در عربی از پایان ماه به «سلخ» تعبیر میشود. در بعضی کتب مانند دلائل الامامة (ص159) از تاریخ وفات امام حسن (ع) با تعبیر «سلخ صفر» -یعنی پایان ماه صفر- یاد شده است. «سلخ» از نظر شکل ظاهری -در دستنویسها- بسیار شبیه «سابع» است؛ از این رو «سلخ صفر» به «سابع صفر» تصحیف شده است. (کافی است شهید اول اشتباها سلخ را سابع خوانده باشد یا در منبع او چنین تصحیفی رخ داده باشد یا در نسخه اصلی دروس تصحیف رخ داده باشد. و این به آثار بعدی نیز سرایت کند.)
🗂در خط کوفی الف مقصوره نوشته نمی شود مانند رحمن که رحمان خوانده می شود بنابراین سبع هم سابع خوانده می شود. حال سلخ و سبع در خط کوفی شباهتی انکار ناشدنی دارد.
و لذا ظاهراً گزارش منابع متقدم از جهات مختلف ترجیح دارد.
🔺️هم چنین برخی به نادرست نقل شهادت حضرت مجتبی ع را به کتاب قاسم رسی زیدی (م246) نسبت دادهاند، که البته خطا است، و این افزودهای متأخر است. (نگاه کنید: مطالب استاد کاشانی)
🔺️تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در هفتم ماه صفر یا ذیحجه؟(نگاه کنید: یادداشت استاد دهبان)
@dehban_ir
🍂کم شدن عمر سیساله، به خاطر نرفتن به زیارت!
هر یک سال تعلل در زیارت حسین(علیه السلام), یک سال از عمر کم میکند.
عن ابی عبدالله: مَن أتى عَلَيهِ حَول لَم يَأتِ قَبرَ الحُسَينِ ع نَقَصَ اللَّهُ مِن عُمُرِهِ حَولًا، و لَو قُلتُ إنَّ أحَدَكُم يَموتُ قَبلَ أجَلِهِ بِثَلاثينَ سَنَةً لَكُنتُ صادِقاً؛ و ذلِكَ أنَّكُم تَترُكونَ زِيارَتَهُ
🔸امام صادق (علیه السلام):«هر كه یک سال بر او بگذرد و به زیارت قبر حسین (ع) نرود، خداوند یک سال از عمر او میكاهد و اگر بگویم كه یكى از شما سیسال، پیش از اجل خود میمیرد، راست گفتهام و این، برای آن است كه زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک میكنيد.
🔸تهذیب الاحکام، ج6، ص43
@dehban_ir
#تاریخ
#حدیث
🔺️جمله امام حسین علیه السلام درباره حضرت سکینه سلام الله علیها که فرمودند:
قال (ع) : «أما سكينة فغلب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح للرجال»
در کدام منبع قرار دارد؟
📚منبع کتاب إسعاف الراغبين (بهامش نور الأبصار). این کتاب در حاشیه کتاب نور الابصار چاپ شده است.
📋توضيح منبع:
نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار و بهامشه کتاب اسعاف الراغبین فی سیره المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین "
/ تالیف مومن بن حسن مومن الشبلنجی
(حوالي عام 1836- حوالي عام 1890) ميلادي
أن المؤلف أنهى الكتاب في التاسع من سبتمبر عام 1873.
📎اما منبع اصلی یعنی اسعاف الراغبین :
ويوجد عمل ثانٍ مطبوع بالهوامش، هو إسعاف الراغبين، وهو مجموعة سِيَرٍ مماثلة كتبها الباحث المصري محمد الصبان، الذي عاش في القرن الثامن عشر/صبان، محمد بن علی، -۱۲۰۶ ق.
📝پس این جمله از دو قرن پیش معروف شده است.
منبعی قبل از دوقرن پیش پیدا نشد.
سوال: آیا در تاریخ حضرت سکینه علیها السلام ازدواج نکردند..!
@dehban_ir
🔺️امام حسین ع همیشه به گریه کنندگانش نگاه می کند
📌الأمالى ، طوسى ـ به نقل از محمّد بن مسلم، از امام صادق عليه السلام :
حسين بن على عليه السلام در پيشگاه پروردگارت ، به اردوگاهش و هر شهيدى كه با او در آن بوده، نگاه مى اندازد و به زائرانش نيز نگاه مى كند ـ و او به حال آنها و به نامشان و نام پدرانشان و درجاتشان و جايگاهشان در پيشگاه خداى عزوجل ، داناتر از هر يك از شما به حال فرزندش است ـ و او گريه كننده اش را مى بيند و برايش درخواست آمرزش مى كند و از پدرانش عليهم السلام درخواست مى كند كه براى او درخواست آمرزش كنند و مى فرمايد: «زائر من ، اگر مى دانست كه خداوند، چه چيزى را برايش فراهم كرده، خوش حالى اش بيش از بى تابى اش بود».
زائر حسين عليه السلام باز مى گردد، در حالى كه گناهى براى او نيست.
📌كامل الزيارات ـ به نقل از عبد اللّه بن بُكَير اَرْجانى، از امام:
حسين عليه السلام به زائرانش نظر مى اندازد ـ و او به حال آنها و به نام پدرانشان و درجاتشان و جايگاهشان در پيشگاه خداوند، داناتر است از هر يك از شما به حال فرزندش و آنچه در خانه اش هست ـ و گريه كننده اش را مى بيند و برايش از سرِ رحمت ، درخواست آمرزش مى كند و از پدرانش عليهم السلام مى خواهد كه براى او درخواست آمرزش كنند و مى فرمايد: «اى گريه كننده ! اگر آنچه را كه برايت فراهم شده، مى دانستى ، خوش حالى ات بيش از بى تابى ات بود» .
پس هر يك از فرشتگان آسمان و فرشتگان حائر (حَرَم) حسينى، كه صداى گريه او را مى شنود، برايش درخواست آمرزش مى كند و زائر ، در حالى باز مى گردد كه گناهى ندارد.
♻️الأمالي للطوسي عن مُحَمَّد بن مسلم عن أبي عبد ال إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام عِندَ رَبِّهِ عَزِّ وجَلَّ ، يَنظُرُ إلى مَوضِعِ مُعَسكَرِهِ ، ومَن حَلَّهُ مِنَ الشُّهَداءِ مَعَهُ ، ويَنظُرُ إلى زُوّارِهِ ، وهُوَ أعرَفُ بِحالِهِم ، وبِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ، وبِدَرَجاتِهِم ومَنزِلَتِهِم عِندَ اللّه ِ عَزَّ و جَلَّ مِن أحَدِكُم بِوَلَدِهِ ، وإنَّهُ لَيَرى مَن يَبكيهِ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ ، ويَسأَلُ آباءَهُ عليهم السلام أن يَستَغفِروا لَهُ . ويَقولُ : لَو يَعلَمُ زائِري ما أعَدَّ اللّه ُ لَهُ لَكانَ فَرَحُهُ أكثَرَ مِن جَزَعِهِ، وإنَّ زائِرَهُ لَيَنقَلِبُ وما عَلَيهِ مِن ذَنبٍ.
الأمالي للطوسي : ص 55 ح 74 ، بشارة المصطفى : ص 78 ، بحار الأنوار : ج 44 ص 281 ح 13 .
كامل الزيارات عن عبد اللّه بن بكير الأرجاني عن أ إنَّهُ [أيِ الحُسَينَ عليه السلام ]لَيَنظُرُ إلى زُوّارِهِ ، وهُوَ أعرَفُ بِهِم ، وبِأَسماءِ آبائِهِم وبِدَرَجاتِهِم ، وبِمَنزِلَتِهِم عِندَ اللّه ِ مِن أحَدِكُم بِوَلَدِهِ وما في رَحلِهِ، وإنَّهُ لَيَرى مَن يَبكيهِ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ رَحمَةً لَهُ ، ويَسأَلُ أباهُ الاِستِغفارَ لَهُ . ويَقولُ : لَو تَعلَمُ أيُّهَا الباكي ما اُعِدَّ لَكَ لَفَرِحتَ أكثَرَ مِمّا جَزِعتَ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ كُلُّ مَن سَمِعَ بُكاءَهُ مِنَ المَلائِكَةِ فِي السَّماءِ وفِي الحائِرِ ، ويَنقَلِبُ وما عَلَيهِ مِن ذَنبٍ.
كامل الزيارات : ص 544 ح 830 ، بحار الأنوار : ج 25 ص 376 ح 24 .
https://eitaa.com/dehban_ir
🏴السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
🏴مراسم دهه ی دوم صفر ۱۴۴۶ ه.ق
🎙فیض سخنرانی
حجتالاسلام استاد مهدی دهبان لنگرودی
📆از پنجشنبه ۲۵ مرداد الی شنبه ۳ شهریور ماه
⏰بلافاصله بعداز نمازمغرب و عشاء
🔻موقعیت مکانی
https://balad.ir/location?latitude=35.748866&longitude=51.183618&zoom=16.500000
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🔰کانال رسمی مسجد جامع حضرت فاطمة الزهراء سلام الله علیها_چیتگر
╭┅────────────┅╮
🆔 @masjediun313
╰┅────────────┅╯
@dehban_ir
ای آبروی دو عالم
❌ نکند #روضه نمیگیریم چون آن دوست و آن فامیلمان فکر میکنند این چیزها قدیمی شده و کلاس ندارد؟
▪️ متوجهیم چه دادهایم و چه گرفتهایم؟
▪️ بگذار بگویند بیکلاس و قدیمی است.
▪️ بگذار اصلا رهایت کنند، اما حسین(ع) را نگهدار، حسین رفیق این دنیا و آن دنیاست.
◼️ حسین گرانتر از آنان است، حسین(ع) همانیست که صدایش میکنیم:
🔊 ای مهربانتر از پدر و مادرم حسین(ع)
@dehban_ir