eitaa logo
مهدی دهبان
3.9هزار دنبال‌کننده
624 عکس
154 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️منظور از وحدت الغدیر علامه امینی و المراجعات علامه شرف الدین است! 🔹️ منظور از وحدت در نگاه رهبری این است که اهل سنت خود را محروم از ولایت نکنند! ✅ببینید👇👇👇👇 اما به عنوان بیان حقیقت و طلب حقیقت، این یک درخواست منطقی است از همه‌ی مسلمانان: بروند تحقیق کنند، ملاحظه کنند، آنچه را که محققین شیعه نوشتند، علمای بزرگ شیعه در زمان خود ما جمع کردند، نوشتند، تحقیق کردند، در دنیای اسلام آنها را عرضه کردند، نوشته‌ی آنها مورد تقدیر علمای اسلام، روشنفکران اسلام، برجستگان اسلام قرار گرفته است، اینها را ملاحظه کنند؛ 👈 خودشان را محصور نکنند، محروم نکنند. کتابهای مرحوم سید شرف‌الدین عاملی (رضوان اللَّه علیه)، کتاب شریف الغدیر تألیف علامه‌ی امینی، اینها حقایقی است که جمع شده است. مسئله‌ی غدیر یک مسئله‌ی مسلّم تاریخی است. در ده‌ها کتاب، مرحوم امینی ده‌ها طریق از طرق اهل سنت را نقل میکند که ماجرای غدیر را به همین شکل که ما نقل میکنیم، نقل کرده‌اند. این چیزی نیست که فقط در کتابهای ما باشد. حالا در معنای مولا، بعضی ممکن است خدشه کنند، بعضی خدشه هم نمیکنند. ماجرا یک ماجرای حقیقی، واقعی و بیان معیار است؛ مشخص است که امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان. 👈حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) 👈وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه. امروز ببینید که بیش از همیشه - در گذشته هم بوده است - شیعه را متهم میکنند. ببینند مسئله‌ی تشیع برآمده‌ی از یک اعتقاد صحیحِ سالمِ خالصِ نسبت به وحی الهی است - این است معنای تشیع - اعتقاد به ارزشهاست، اعتقاد به معیارهاست، ملاک قرار دادن معیارهائی است که قرآن آنها را ملاک قرار داده است. حالا یک مشت یاوه‌گوی هرزه‌گو در گوشه و کنار دنیای اسلام شیعه را متهم کنند به آن چیزی که شیعه فرسنگها از آنها دور است؛ مسئله‌ی ساختگی بودن و جعلی بودن و بعداً به وجود آمدن و سیاسی بودن و این حرفها را پیش بیاورند! نه، مسئله‌ی غدیر خط بطلان میکشد بر همه‌ی اینها. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ https://eitaa.com/dehban_ir
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️ایمان عبدالله بن ابی یعفور عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ، قَالَ‌ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ اللَّهِ لَوْ فَلَقْتَ رُمَّانَةً بِنِصْفَيْنِ، فَقُلْتَ هَذَا حَرَامٌ وَ هَذَا حَلَالٌ، لَشَهِدْتُ أَنَّ الَّذِي قُلْتَ حَلَالٌ حَلَالٌ وَ أَنَّ الَّذِي قُلْتَ حَرَامٌ حَرَامٌ، فَقَالَ رَحِمَكَ اللَّهُ رَحِمَكَ اللَّهُ. @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ ایمان یعنی این... 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
24.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ هر کاری که انجام میشود،کار خداست 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 ‼️کسانی که در فضای مجازی کار می کنند این آیه را یادشان نرود‼️ https://eitaa.com/dehban_ir
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ وظیفه اهل بیت علیهم السلام چه بود ؟ 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
48.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ اهل بیت علیهم السلام کجا تقیه را کنار میگذاشتند ؟ 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 🔹️من فرزند علی بن ابی طالبم🔹️ https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
آقا : ای پدر دلسوز ، ای شاه جهان ، یا صاحب الزمان مزاحم تان شدم . عرضی داشتم : نقل می‌کنند که در زمان یکی از پادشاهان قدیم ایرانی، وقتی کارگران مشغول ساخت یک بنای سلطنتی بودند ، پادشاه دم دمای غروب خودش می‌رفت و مزد کارگران را می‌داد. کارگران هم برای دیدن شاه و هم برای گرفتن پول صف می‌کشیدند و خوشحال و قبراق مدت‌ها در صف می‌ماندند تا از دست شاه پول بگیرند. در این میان عده‌ای بودند که کار نکرده بودند و روی خاک غلط می‌زدند و لباس‌های خود را خاکی می‌کردند و در صف می‌ایستادند تا بدون زحمت کشیدن حقوق دریافت کنند. وقتی نوبت به آنان می‌رسید، سر کارگرانِ عصبانی که کار نکرده‌ها را خوب می‌شناختند، به پادشاه ندا می‌دادند و کارگران خاک‌مالی‌شده را با فحش و بد و بی‌راه بیرون می‌انداختند اما پادشاه آن‌ها را صدا می‌زد و به آن‌ها نیز دستمزد می‌داد و می‌گفت: من پادشاهم و در شان من نیست که اینان را ناامید برگردانم! یا صاحب الزمان! مدت‌هاست در بساط شما خودم را خاک‌مالی کرده‌ام! گاهی در نیمه‌ی شعبان، گاهی در محرم ؛ در عزای جدّ مظلومتان، گاهی در زیارت و گاهی در قنوت نماز، دعای‌تان کرده‌ام! تباکی کرده و پیراهن سیاه به تن کرده وخود را به عزاداران با اخلاصتان شبیه کرده ام . خودم می‌دانم کاری نکرده‌ام ؛ ولی خوب یاد گرفته‌ام خودم را خاک مالی کنم و در صف، منتظر بمانم تا دستمزد دریافت کنم. می دانم که شما کریم از اولاد کریمانید ، و با کریمان کارها دشوار نیست . ای پادشاه مُلک وجود! این دست‌های نیازمند، این چشم‌های منتظر، این نگاه‌های پرتوقع، گدای یک نگاه شمایند! یک نگاه!می‌کنی از همان نگاه‌ها که به کارکرده‌های با اخلاص‌تان می‌کنید! اللهم عجل لولیک الفرج @dehban_ir
گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه ♻️رهبری بارها فرمودند این ۱۰ سال (۶سال مقدمات و ۴ سال سطح) را کم کنید در حد ۴ تا ۶ سال بعد شما عزیزان این را به ۱۲ سال افزایش دادید؟ ♻️رهبری فرمودند برنامه بریزید طلبه در ۱۲ الی ۱۵ سال مجتهد شود و واقعا فارغ التحصیل شود اما.... 🔺️بیانات رهبری که باید هر طلبه ای ببیند: 🔹️باید لَجنه و هیأتی بنشینند و مباحثی که شما در «مکاسب» میخواهید یاد بگیرید، در کتابی که خیلی هم به مشکلىِ «مکاسب» نباشد و آن مطالب و استدلالها را هم داشته باشد؛ بنویسند و آن کتاب در حوزه‌ها خوانده شود. ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمه‌ای گفت و اشاره‌ای کرد، او گیج و گم نباشد. مسأله‌ی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.   این، هدفِ طلبه‌ای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همه‌ی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت. 1374/09/13 🌐 منبع 🔹️این دوره سطح و مقدمات، در طول پنج سال، یا شش سال تمام شده؛ بعد طلبه، به وادی تحقیق _ یعنی درس خارج_ بیفتد. (بیانات در دیدار طلاب حوزه علمیه مشهد، ۲۲/۴/۱۳۷۶) 🔹️برنامه‌ای درست کنید که طلبه در ظرف دوازده سال مجتهد بشود، در ظرف پانزده سال مجتهد بشود، در ظرف ده، پانزده سال فارغ‌التحصیل واقعی بشود. بعد بگوییم آقا، تحصیلات شما تمام شد، حالا وارد میدان کار بشوید_ کار یا تحقیق _ هرکدام راهی و رشته‌ای دارد. باید به اینجا برسیم. (بیانات در دیدار طلاب حوزه علمیه مشهد، ۲۲/۴/۱۳۷۶) 🔹️متأسفانه تعطیلی درس‌ها در حوزه‌های علمیه بیش از اندازه‌ای است که به آن احتیاج هست؛ ای کاش مسئولان حوزه‌های علمیه و مدرّسان درس‌های بزرگ و عمده، متفقاً و مشترکاً، فکری برای کم کردن تعطیلات بکنند. (بیانات در آغاز درس خارج، ۱۹/۶/۱۳۸۰) 🌐 منبع https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه ♻️رهبری بارها فرمودند این ۱۰ سال (۶سال مقدمات و ۴ سال سطح) را کم ک
♻️گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه (۲) شرح و بسط مطلب: اول: برخی گمان می کنند این محقق شدنی نیست: بدترین فرض را مطرح می کنم تا ببینید به راحتی انجام می شود! روزهای درسی حوزه مثل آموزش و پرورش از مهر تا خرداد است یعنی ۹۰ روز در تابستان درس برقرار نمی شود. (بدترین فرض: باقی ماندن همین روند کتب و دروس) در صورتی که هیچ درسی عوض نشود در پایه های ۱ تا ۶ با کم کردن جمعه ها و روزهای تعطیل معمولا در بهترین شرایط بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ جلسه درسی برقرار می شود! یعنی ۲ سال می شود ۳۰۰ جلسه درسی یعنی اگر حوزه فقط ۶۵ روز تعطیل باشد (۵۲ جمعه + ۱۳ روز ایام دیگر مثل عاشورا و... پس ۳۰۰ روز درسی و ۶۵ روز تعطیلی) تقریبا هر سال برابری می کند با ۲ سال پس ۳ سال می شود ۶ سال! ۶ سال روند عادی می شود ۶ سال×۱۵۰ جلسه = ۹۰۰ جلسه درسی ۳ سال روند پیشنهادی ما ۳ سال ×۳۰۰ جلسه = ۹۰۰ جلسه در پایه های ۷ تا ۱۰ این عدد حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ جلسه می شود چون ماه های تبلیغی و ایام تبلیغی نیز کسر می شود. پس ۴ سال می شود حدود ۱ سال نیم تا ۲ سال! روند عادی یعنی ۴ سال ×۱۲۰ جلسه = ۴۸۰ جلسه درسی روند پیشنهادی ما ۲ سال ×۳۰۰ جلسه = ۶۰۰ جلسه درسی پس ۳ سال مقدمات + ۲ سال سطوح می شود ۵ سال. اگر راندمان تحصیلی بالا برود (چنانکه امسال ماه مبارک رمضان به طلاب سطوح عالی عالیترین مباحث نحوی را با حدود ۴۰۰ آیه سخت قرآنی در ۱۸ جلسه تدریس کردم !) و برخی روش ها و کتابها عوض شود، حتی درسهای اضافه هم می شود در این ۵ سال خواند(مانند لغت حدیث رجال تفسیر و...) و قویتر شد! دوم: درس خارج باید به جای *ارائه آخرین تحقیقات استاد* که الآن در تمام دروس رائج است، *آموزش روشهای اجتهاد و کارگاهی کردن روشها* باشد. در این صورت در عرض چند سال (حد اکثر ۷ سال) طلبه مجتهد خواهد شد. سوم: اضافه شدن سالهای درسی که رائج شده علاوه بر اینکه مفید نیست به ضرر هم هست، این طولانی شدن و تعطیلی های زیاد گرمای ذهن را با مطالب علمی از بین می برد دروس اگر فرسایشی شد، دافعه ایجاد می کند علاوه برآن مشکلات ازدواج و بچه و خرج و... بر آن اضافه شده و طلبه از مسیر علمی خارج می شود. چهارم: بعد از اینکه حتی طلبه سالها با یک استاد بود مانند قدیم به او اجازه اجتهاد یا روایت نمی دهند و این اگر ظلم نباشد یک کمبود است. چون آن طلبه توسط استاد تایید نمی شود. https://eitaa.com/dehban_ir
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. ✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir