به #عبد_الحمید :
۱. رجوع به آراء جمهور مردم و رفراندوم در فقه اهل سنت وجود ندارد [رجوع به قدرت گیری خلفا]
۲. هرگونه دعوت به چیزی که در فقه اهل سنت وجود ندارد، بدعت و حرام است.
۳. تبعیت از حاکم غالب، از واجبات اهل سنت است.
۴. هرگونه دعوت به خروج علیه حاکم مسلمان حرام است.
فقه بخوان.
"امیر مختاری"
@dehban_ir
#ابوموسی_اشعری
⛔چه کسانی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تغییر دادند؟
♦️ابوموسی اشعری:
علی [علیه السلام] طوری نماز می خواند که ما را به یاد نمازی می اندازد که با رسول الله می خواندیم.
همان که یا فراموش کردیم یا عمدا ترک کردیم...!!
عن أبي موسى الأشعريِّ رضي اللهُ عنه قال: ذكَرَنا عليٌّ صلاةً كنا نُصلِّيها مع رسولِ اللهِ ﷺ إما نَسيناها وإما تَرَكناها عمدًا
📚السفاريني الحنبلي (١١٨٨ هـ)، كشف اللثام ٢/٣٦٥ • إسناده صحيح
🔺️🔺️اهل کدام سنت؟
@dehban_ir
#حدیث #آیه
#توبه
🔺️🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها
🔸️🔸️از این آیه سوال شد:
آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخواهد متذکر شود، بتواند پند بگیرد؟ (سوره فاطر/آیه۳۶)
حضرت جواب دادند:
توبیخ ۱۸ ساله هاست.
🔺️ وَ سُئِلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ مٰا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ » فَقَالَ «تَوْبِيخٌ لاِبْنِ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً » .
📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۸۶
✅✅استاد می فرمودند:
یعنی گویا قرار است در ۱۸ سالگی یک عنایت ویژه بشود که گناه را برای همیشه کنار بگذاریم.
🗃۱۸ سالگی یک عمر است!
@dehban_ir
مهدی دهبان
#ابوموسی_اشعری ⛔چه کسانی سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تغییر دادند؟ ♦️ابوموسی اشعری: عل
#ابوموسی_اشعری
[عن بريدة بن الحصيب الأسلمي:] مرَّ النبيُّ ﷺ على أبي موسى ذاتَ ليلةٍ وهو يقرأُ فقال إنَّ عبدَ اللهِ بنَ قيسٍ أو الأشعريَّ أُعْطِيَ مزمارًا من مزاميرِ داودَ فلمّا أصبحَ ذكروا ذلكَ لهُ فقال لو كنتَ أعلَمْتَنِي لحَبَّرتُ ذلكَ تحبيرًا
الألباني (١٤٢٠ هـ)، السلسلة الصحيحة ٧/١٤٨٣ • إسناده صحيح
♦️اهل سنت نقل کرده اند:
پیامبر صلی الله علیه و آله شبی می گذشت و صدای قرائت ابو موسی اشعری را شنید و فرمود:
به ابوموسی اشعری مزماری از مزامیر داوود [نبی] اعطا شده است....!!
صبح که شد به ابوموسی خبر دادند، گفت: اگر خبر می دادی، بسیار بهتر و زیباتر می خواندم..!
⛔مزامیر داود:
تهیلیم یا مزامیر תהלים اولین کتاب از کتب عهد قدیم یهود [تَنَخ به عبری: תנ"ך ] از بخش کتووییم.
@dehban_ir
مهدی دهبان
#حدیث #آیه #توبه 🔺️🔺️توبیخ ۱۸ ساله ها 🔸️🔸️از این آیه سوال شد: آیا این قدر عمر ندادیم تا هرکس بخوا
♦️و خداوند یک بانوی ۱۸ ساله را نشان داد که می شود....
صاحب این امر بفرماید:
🔸️برای من الگوی نیکو، دختر رسول خداست...
✅وَ فِي اِبْنَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۵
السلام علیك يا فاطمة بنت محمد ايتها الصديقة الشهيدة
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
♦️ حجتالاسلام والمسلمیناســــــتاد دهــــبان♦️
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه ۵.aac
29.08M
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🔹جلسه پنجم
۱۸ آبان ۱۴۰۱
@dehban_ir
#تاریخ
#حدیث
🔺️جمله امام حسین علیه السلام درباره حضرت سکینه سلام الله علیها که فرمودند:
قال (ع) : «أما سكينة فغلب عليها الاستغراق مع الله فلا تصلح للرجال»
در کدام منبع قرار دارد؟
📚منبع کتاب إسعاف الراغبين (بهامش نور الأبصار). این کتاب در حاشیه کتاب نور الابصار چاپ شده است.
📋توضيح منبع:
نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار و بهامشه کتاب اسعاف الراغبین فی سیره المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین "
/ تالیف مومن بن حسن مومن الشبلنجی
(حوالي عام 1836- حوالي عام 1890) ميلادي
أن المؤلف أنهى الكتاب في التاسع من سبتمبر عام 1873.
📎اما منبع اصلی یعنی اسعاف الراغبین :
ويوجد عمل ثانٍ مطبوع بالهوامش، هو إسعاف الراغبين، وهو مجموعة سِيَرٍ مماثلة كتبها الباحث المصري محمد الصبان، الذي عاش في القرن الثامن عشر/صبان، محمد بن علی، -۱۲۰۶ ق.
📝پس این جمله از دو قرن پیش معروف شده است.
منبعی قبل از دوقرن پیش پیدا نشد.
سوال: آیا در تاریخ حضرت سکینه علیها السلام ازدواج نکردند..!
@dehban_ir
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸
💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
🕚چهارشنبه ها راس ساعت ۱۱ صبح
🕌حوزه علمیه کرمانی ها
🔻جلسات به صورت مجازی در این کانال بار گزاری میشود.
@dehban_ir
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تلاطم قتلگاه
✅تو مگه چقدر مشکل داری؟
#قتلگاه
#گودال
#شب_جمعه
🔸️ السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین🔸️
@dehban_ir
#مناجات
⭕️گمان نکنیم میراث گرانبهای اهل بیت ع درباره شیوه مناجات با خداوند را دیگران هم دارند...! فقط کافی است به عبارات دیگران توجه شود تا کمی قدر فرازهای مناجات خود را بدانیم....
1_در صحیح بخاری ، در باب "مناقب عمربن خطاب" چنین آمده است :
🔴هنگامی که عمر ضربه خورد ، از شدت درد ، ناله می کرد ، به ابن عباس گفت :
«بخدا قسم اگر هرجا از زمین که بر آن آفتاب تابیده است طلا می شد و مال من بود ، همه ی آنها را فدیه می کردم تا شاید از عذاب الهی ، قبل از دیدارش رهایی یابم.» صحیح بخاری ، ج2 ، ص201
📝2- عمر بن خطاب : ای کاش گوسفند بودم و سپس مدفوع میشدم!
« فقال عمر: یا لیتنی کنت کبش أهلی سمَّنونی ما بدا لهم حتّى إذا کنتُ أسمن ما أکون زارهم بعض من یحبّون، (فذبحونی لهم،) فجعلوا بعضی شِواءً و بعضی قَدیداً، ثمّ أکلونی قأخرجونی عذرة و لم أکن بشراً ».
« عمر گفت: اى کاش گوسفند خانواده ام بودم. تا می توانستند، مرا چاق می کردند. آنگاه مهمان عزیزى به زیارت خانواده ام مى آمد و آنان مرا براى مهمانشان مى کشتند و با گوشت من کباب و آبگوشت درست مى کردند و مى خوردند و سپس مرا بصورت مدفوع از مخرجشان خارج می کردند. و من کسی نبودم. »
📗کنزالعمّال، ج12، ص619
📗تاریخ مدینه دمشق، ج30، 3ص331 و ج50، ص172
📗جامع الاحادیث ، سیوطی ، ج13 ، ص312
📗منهاج السنه ، ابن تیمیه ، ج3 ، ص131
📗حلیةالاولیاء ، ابونعیم ، ج1 ، ص52
🗂3- ابوبکر : ای کاش مدفوع شتر و گوسفند بودم!
نوشته اند هنگامی که ابوبکر به پرنده ای برفراز درختی می نگریست ، چنین می گفت :
«طوبی لک یا طائر تاکل الثمر و تقع علی الشجر و ما من حساب و لاعقاب علیک لوددت انی شجره علی جانب الطریق مر علی جمل فاکلنی و اخرجنی فی بعره و لم اکن من البشر»
خوشا به حال تو ای پرنده ! میوه می خوری و بردرخت می نشینی و نه حساب و کتابی داری و نه عقاب و عذاب الهی ! ای کاش من هم درکنار راه بر درختی بودم و شتری بر من می گذشت و مرا می خورد و سپس همراه سرگین آن خارج می شدم و هرگز بشر نبودم.
📘المصنف ، ج۷ ، ص۹۱
📘الریاض النظره ، ج1 ، ص134
📘تاریخ الخلفاء سیوطی ص 142 اواخر شرح حال عمر
📘منهاج السنه ، ابن تیمیه ، ج3 ، ص120
📘کنز العمال ، ج12 ، ص528 با اسناد متعدد و مضامین مختلف به نقل ابن ابی شبیه و حاکم هناد سری.
📖و به روایت دیگری گفت :
«طوبی لک یا عصفور تاکل من الثمار و تطیر فی الاشجار لا حساب علیک و لا عذاب و الله لوددت انی کبش یسمننی اهلی فاذا کنت اعظم ما کنت و اسمنه یذبحونی فیجعلونی بعضی شواء و بعضی قدیدا ثم اکلونی ثم القونی عذره فی الحش و انی لم اکن خلقت بشرا»
خوشا به حالت ای گنجشک! از میوه های درختان میخوری و بر فرازشان پرواز می کنی نه حسابی برتو باشد و نه عذابی به خدا سوگند دوست داشتم قوچی بودم و آن قدر کسانم مرا پرورش می دادند که چاق ترین قوچ می شدم آنگاه مرا ذبح میکردند پس مقداری از گوشتم را بر روی آتش سرخ میکردند و مقدار دیگرش را می پختند سپس مرا می خوردند و آنگاه به صورت مدفوع خارج می شدم و من به صورت بشر خلق نشده بودم.
📘کنز العمال ، ج12 ، ص528
📝 4_و ابن سعد چنین نقل می کند :
عمر بن خطاب گفت :
لیتنی لم اک شیئا قط لیتنی کنت نسیا منسیا. قال: ثم اخذ کالتبنه او کالعود عن ثوبه. فقال:لیتنی کنت مثل هذا
ای کاش من چیزی نبودم. ای کاش فراموش شده بودم. آنگاه خورده آشغالی که همانند کاه یا چوب بود از لباسش برگرفت و گفت ای کاش من مثل این بودم.
📚طبقات ابن سعد ، ج3 ، ص262
@dehban_ir