#حدیث
💎 اهمیت تهذيب نفْس 💎
🌼 أمیرالمؤمنین عليٌّ عليهالسلام: الرّجُلُ حيثُ اختارَ لنَفسِهِ؛ إن صانَها ارتَفَعَت، و إنِ ابتَذَلَها اتَّضَعَت.
🌸 آدمى در جايگاهی است که خودش بر مى گزيند. اگر نفس خود را [از آلودگى و پستى] نگه دارد، بلند مرتبه مى شود و اگر آن را نگه ندارد پست مى گردد.
📚 غرر الحكم: ح ۱۹۰۶.
@del_tang_karbalaa
#دستور_العمل
#متن_نوشت
نمازی پر ثواب برای شب های جمعه
❇️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:
هرکس در شب جمعه، دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت، یک بار حمد و 70 بار سوره توحید،
قسم به آن کس که مرا به حق به نبّوت برانگیخت، اگر این نماز گزار، برای همه امّتم، به واسطه این نماز دعا کند، از خداوند، شفاعت برای همه آنها را خواهد گرفت، و خداوند نعمات بی شماری را در بهشت بابت این نماز به او اعطا میکند.
(📖جمال الأسبوع، ص126-127)
@del_tang_karbalaa
4_5854980219126941594.mp3
3.84M
📚 روز قیامت
دو دسته رو صدا میزنند:
یک ندا ندای "اَیْنَ الْفاطِمیّون" هست
و ندای دیگه ندای "اَیْنَ الرّجَبیّون"
بیاید سعی کنیم در این دو گروه راهمون بدن
🎤 استاد سید_حسین_هاشمی_نژاد
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
❇️ دعا در اعتراف به گناه و درخواست توبه (۱)
✨اَللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلاَلٌ ثَلاَثٌ، وَ تَحْدُونِي عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ:✨
(۱) خداوندا سه خصلت مرا از درخواست از تو باز مىدارد و يك خصلت مرا بر آن مىراند:
✨يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ، وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُكْرِهَا✨
(۲) باز مىدارد مرا، امرى كه به آن فرمان دادى و من در انجام آن كندى كردم و كارى كه مرا از آن بازداشتى و من به سوى آن شتافتم و نعمتى كه به من بخشيدى و من در شكرگزارى آن كوتاهى كردم.
ادامه دارد...
#صحیفهسجادیهبخوانیم
🔰 صحیفه سجادیه، دعای ۱۲.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
💠 آیا ثواب، تفضّل است یا استحقاق؟
🔻این مسئله مطرح است که آیا پاداشهای الهی بر اساس استحقاقی است که بندگان پیدا میکنند و یا نوعی تفضل و کرم پروردگار است.
در این مسئله اختلاف نظر فراوانی در میان علمای علم کلام به ویژه اشاعره و معتزله وجود دارد.
👈مهمترین دلیلی که طرفداران #استحقاق میگویند این است که اطاعت فرمان خدا غالباً با مشکلاتی همراه است چگونه ممکن است خداوند حکیم عادل این مشکلات را بر بندگان خود تحمیل کند و اجر و پاداشی در برابر آن قرار ندهد در حالی که از نظر فقهی هر کسی برای دیگری کاری انجام دهد یا باید اجرة المثل به او داد و یا اجرة المسمی، مگر آن که خودش قصد تبرع داشته باشد.
🔺ولی به یقین قیاس این دو با یکدیگر قیاس مع الفارق است.
کارگر و اجیری که برای ما کار میکند مشکلی را از ما حل میکند و خدمتی برای ما انجام میدهد نه این که مشکل خود را حل کند.
ولی اطاعت فرمانهای پروردگار خدمتی به خداوند نیست بلکه خدمتی به خود ماست زیرا یقین داریم که تمام آنها دارای مصالحی است که عاید ما میشود و به تعبیر دیگر، شبیه دستوری است که طبیب به بیمار میدهد. آیا اگر بیمار دستور طبیب را اجرا کند و سلامتی خود را بازیابد حق دارد از طبیب تقاضای اجرتی در برابر زحمت خوردن داروهای تلخ کند؟ فرمانهای پروردگار در مورد واجبات و محرمات همه از این قبیل است.
👈بنابراین نتیجه میگیریم که اگر خداوند پاداشی میدهد صرفاً تفضل است، شبیه جایزههایی که به نفرهای اول در امتحانات میدهند مسلم است که آنها خدمتی به خودشان کرده اند نه به استادشان ولی استاد برای تشویق تفضلاً جایزه ای هم به آنها میدهد.
🔺کلام حکیمانه مذکور نیز اشاره به همین معنا میکند که خداوند ثواب و عقاب را بر طاعت و معصیت قرار داده است تا بندگانش را از عذاب نجات داده و به سوی بهشت سوق دهد یعنی این ثواب و عقاب نیز مصلحتی دارد که عاید بندگان میشود.
☀️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
💎لَنْ یدْخِلَ الْجَنَّهَ أَحَداً عَمَلُهُ، قالُوا: وَ لا أَنْتَ یا رَسُولَ اللَّهِ؟ قالَ: وَ لا أَنَا، الَّا أَنْ یتَغَمَّدَنِی اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ.
🔸هیچ کس را عملش وارد بهشت نمی سازد. عرض کردند: حتی خود شما ای رسول خدا؟ فرمود: آری، من هم چنین هستم، مگر این که رحمت خدا شامل من شود. (۱)
👈و در ذیل حدیث آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دست مبارک را بر سر خود نهاد و با صدای بلند جمله بالا را بیان کرد یعنی یقین بدانید که من هم مشمول این حکم هستم.
اشاره به این که پاداش الهی به قدری پراهمیت است که اگر بنا بود ما اجر و مزدی از خداوند طلبکار باشیم این پاداشهای عظیم و این بهشت جاویدان بسیار فراتر از اعمال ما بود.
📚۱) بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۱.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
❇️ فلسفه ثواب و عقاب
☀️امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید:
✨إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَی طَاعَتِهِ، وَ الْعِقَابَ عَلَی مَعْصِیَتِهِ، ذِیَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نَقْمَتِهِ وَ حِیَاشَةً لَهُمْ إِلَی جَنَّتِهِ✨
🖌خداوند سبحان ثواب را بر اطاعتش و کیفر را بر معصیتش قرار داده است تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد و آنها را به سوی بهشتش سوق دهد.
🔰 نهجالبلاغه، حکمت ۳۶۸.
✍توضیح
✅ «ذیاده» در اصل از ماده «ذود» (بر وزن ذوب) به معنای منع کردن و جلوگیری نمودن است که در قرآن مجید در سوره قصص آیه ۲۳ در مورد دختران شعیب به آن اشاره شده و میفرماید:
💎وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمْ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ.
🔸در کنار چاه آب مدین به جز چوپانها دو زن را دید که از رفتن گوسفندان خود به سوی چاه آب جلوگیری میکردند.
✅ در کلام نورانی مورد بحث مفهومش این است که خداوند عقاب را بر گناه قرار داده تا بندگانش را از عذاب خود باز دارد.
✅ «حیاشه» مصدر «حاش یحوش» آن گونه که ارباب لغت از جمله ابن منظور در لسان العرب، گفته اند:
به معنای سوق دادن صید به سوی دام یا به سوی افرادی که آماده صید کردن هستند میباشد سپس به معنای هرگونه سوق دادن به کار رفته و در کلام نورانی بالا به همین معنا استفاده شده است زیرا امام علیه السلام میفرماید:
خداوند ثواب و عقاب را بر طاعت و معصیت قرار داده تا بندگانش را به سوی بهشتش سوق دهد. (توجه داشته باشید که این واژه اجوف واوی است و اجوف یایی آن به معنای دیگری است)
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
💠 پاک شدن گناهان در اثر رفع نیاز بیمار
☀️قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
✨منْ سَعَى لِمَرِيضٍ فِي حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ يَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه✨
☀️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند:
🔸هرکس برای رفع نیاز بیماری تلاش کند، خواه نیاز او را برآورده کند یا نکند از گناهانش پاک میشود، همانند روزی که از مادر متولد شده است.
📚من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۱۶.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
#دستور_العمل
✳️ شما را به چند عمل توصیه میکنم!
🔻 سید جمال به استاد ادای احترام کرد و در گوشهای نشست تا صحبتهای آقا سید احمد با ابوالقاسم به پایان برسد. آقا سید احمد با همان حال رنجور و ناتوان و سرفههایی که گاه امانش را میبرید، دستورالعملهایی در کمال صبر و آرامش به ابوالقاسم داد:
🔸 «... ابتدای هر امر مواظبت کامل بر ادای واجبات و ترک محرمات و سپس کمال مراقبت در طول روز، محاسبهٔ نفس هنگام خواب، مجازات نفس با انجام کارهایی که بر خلاف میل او است و در هر شب جمعه و عصر جمعه صد مرتبه تلاوت سورهٔ قدر. اهم از همه اینکه در تمام اوقات و همهٔ احوال، حضرت حق جل و علاء را حاضر و ناظر بدانید.
🔺 آخرین مورد نیز دوام توجه و توسل به حضرت حجت که واسطهٔ فیض زمان است و بعد از هر نماز، دعاى غيبت، «اللهمَّ عَرَفْنى نَفْسَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِفْنِي نَفْسَكَ، لَمْ أَعْرِف نَبِيَّكَ، اللَّهُمَّ عَرِفْنِي رَسُولَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ أَعْرِفُ حُجَّتَكَ، اللَّهُمَّ عَرَفْنى حُجَّتَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِفْنِى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دینی» را بخوانید و سه سورهٔ توحید هدیه به آن بزرگوار کنید و دعای فرج «الهی عظم البلا...» را ترک ننمایید. ان شاء الله که به این واسطه کراماتی شامل حال شما خواهد شد.
📚 از کتاب «خدا را به شما میسپارم» | در احوالات عالم نورانی سید جمالالدین گلپایگانی
📖 ص ۷۶
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
#دستور_العمل
✍بعضی از خانه ها دارای ملکوت خاصی هستن؛ و ناخواسته افراد جذب آرامش و نورانیت اون محیط میشن✨
راهکارهایی وجود داره که میشه این آرامش و نشاط رو افزایش داد🌻👇
🔸اذان گفتن با صدای بلند
🔸بسم الله گفتن قبل از هر کاری
🔸قرائت حدیث کساء
🔸تلاوت قرآن بخصوص سوره یس
🔸اسفند دود کردن
🔸برپایی روضه اهل بیت ولو برای خود اهل خانه
🔸زباله در منزل نگه نداشتن
🔸احترام به بزرگترها
🔸محبت به کودکان
🔸نیکو صحبت کردن
🔸باصدای آرام صحبت کردن
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#دلتنگ_کربلا
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
@del_tang_karbalaa
حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتی فی دینی وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمّی وَ لا مَبلَغَ عِلمی
🔹خداوندا! مصیبت مرا در دینم قرار مده، و «دنیا» را بزرگ ترین همّ و غم من و نهایت علم و هدف دانشم قرار مده
📗بحارالانوار، ج 83، ص 85
🔻شرح حدیث
🔸مصیبت حادثه ی تلخ و ناگواری است که به انسان می رسد.
🔸گاهی این مصیبت و آسیب و ضربه مادی است و گاهی معنوی و اخلاقی، گاهی جسمی است و گاهی روحی و دینی.
🔸این که کسی از نظر دین آسیب و آفت ببیند و لطمه ای به دینش وارد شود، بزرگ ترین مصیبت است و این که همه ی همت و تلاش انسان و نهایت دانش و علم انسان در «دنیا» خلاصه شود نیز نشانه ی خسارت معنوی است.
🔸نه هستی در دنیا خلاصه می شود، و نه معیار سود و زیان فقط مادیّات است.
🔸کسی که زندگی مادی و رفاه و معیشت او تأمین باشد، ولی دین و اخلاق او ضربه بخورد، در واقع زیانکار و خسران زده است.
🔸ما به کسی که عزیزی را از دست می دهد، تسلیت می گوییم، ولی آن که آسیب دینی می خورد، بیشتر شایسته ی تسلیت گویی است.
🔸ما از کسی که فعّال و تلاشگر است تقدیر می کنیم، ولی آن که همّتش بالاتر و فکر و فعالیتش برای تأمین سعادت اخروی است، سزاوارتر است تا از او تقدیر شود.
🔸اولیای الهی چون آخرت را در چشم انداز خود قرار داده اند، هم مصیبت در دین را سخت تر می بینند و هم از این که هدف نهایی شان «دنیا» باشد، گریزانند.
📗منبع: #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
@del_tang_karbalaa
دیدار به قیامت.MP3
8.91M
احتجاجات صریح قرآنی حضرت زهرا(سلام الله علیها) با خلیفه
«دیدار به قیامت»
#فاطمه_سخن_می_گوید
@del_tang_karbalaa