eitaa logo
دلدادگانِ صاحِبَ الزَمان سَلامُ الله علیه
1.8هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
5.5هزار ویدیو
176 فایل
السَّلاَمُ عَلَى الدِّينِ الْمَأْثُورِ وَ الْكِتَابِ الْمَسْطُورِ... 🌱سلام بر مولایی که تنها نشانِ باقیمانده از دین و حجّت های خداست. 🌱سلام بر او که گنجینه علم الهی است. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله @maaref_shiaa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
56.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ لزوم علم به سیره رفتاری حضرت زهرا "سلام الله علیها" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد " حفظه الله تعالی " ┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━ @ostad_ghasemi_podcast ┗━━━━━━━─━━⊰✾✿
هدایت شده از معارف الشیعه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان معارف توسط حجت‌الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
♦️تفسیر روایی آیه ی اول سوره ی مبارکه حجرات⬇️ از ابن کدینه اودی روایت کرده اند که نقل کرد: مردی نزد امیرمؤمنان علی (علیه السلام) آمد و از او درباره این سخن خداوند بلند مرتبه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَی اللهِ وَرَسُولِهِ، پرسید که درباره چه کسی نازل شده است؟ امام فرمود: «چه میخواهی؟ آیا میخواهی مردم را علیه یکدیگر بشورانی»؟ عرض کرد: «نه، ای امیر مؤمنان! ولی دوست دارم که بدانم». امام فرمود: «بنشین». او هم نشست، امام فرمود: «بنویس عامر، بنویس مَعمر، بنویس عُمر، بنویس عمّار، بنویس مُعتَمر! این آیه درباره‌ی یکی از این پنج نفر نازل شده است. سُفیان می‌گوید: به فُضَیل گفتم: «فکر میکنی آن شخص عمر است»؟ چه کسی جز او میتواند باشد 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۰۶ بحارالأنوار، ج۳۰، ص۳۷۹
دلدادگانِ صاحِبَ الزَمان سَلامُ الله علیه
♦️تفسیر روایی آیه ی اول سوره ی مبارکه حجرات⬇️ از ابن کدینه اودی روایت کرده اند که نقل کرد: مردی نز
♦️کجای زیارت عاشورا سه تن از خلفای راشدین لعن شده‌اند؟ اگر فرمود: «‌اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثّانِىَ وَ الثّالِثَ وَ الرّابِعَ‌« و در ادامه به صورت جداگانه فرمود: «اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً وَ الْعَنْ عُبَيْدَ اللَّهِ بْنَ زِيادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْيانَ وَ آلَ زِيادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ»؛ توجه دادن مسلمان آگاه به بصیرت و جریان‌شناسی، به تولّی و تبرّی، به دوست شناسی و دشمن شناسی، قبل از ظاهر بینی و شخص شناسی است. لذا ابتدا زیارت با لعنت (دور خواندن از رحمت‌) یک امّت شروع می‌شود و نه یک فرد یا افراد. امّتی که اساس ظلم را پایه‌گذاری کردند؛ چرا که اشخاص بدون پشتیبانی و حمایت یک امّت نمی‌توانند اهداف خود را محقق نمایند. ظلم را نیز تعریف می‌کند که به ضرب و شتم یا قتل و ترور فیزیکی خلاصه نمی‌شود، بلکه اساس، ریشه و ظلم بزرگ، کنار گذاشتن اهل عصمت علیه السلام و صاحبان ولایت، امامت و خلافت، از مقام و رتبه‌ای است که خدا تعیین کرده است. لذا فرمود: «وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها» ترجمه: و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه‌هائى که خداوند آن رتبه‌ها را به شما داده بود. (امّت یعنی گروهی از مردم که از یک رهبر و امامی تبعیت می‌کنند).  زیارت عاشورا که دانشگاه دوست و دشمن شناسی است، به مسلمانان آموزش و بصیرت می‌دهد که چهار جریان انحرافی ایجاد شد که مورد اهمال و بی‌توجهی شما قرار گرفت، در نتیجه جریان پنجم پدید آمد و یزید، عبیدالله بن زیاد، ابن مرجانه، عمر سعد، آل ابی سفیان و آل زیاد و آل مروان بر شما حاکم شدند و آن به سر شما آوردند که دیدید و تجربه کردید
هدایت شده از معارف الشیعه
آجرک الله یا صاحب الزمان 🩸ای زهرای من! اگر می‌گذاشتند، بر سر قبر مطهّرت، «معتکف» می‌شدم... در روایتی حضرت مولانا سیدالشهداء علیه‌السلام فرمودند: وقتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام مادرم را به خاک سپرد، این جملات را بر لب مبارکش جاری نمود: 📋 وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِینَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْکُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّکْلَی عَلَی جَلِیلِ الرَّزِیَّةِ ▪️اگر غلبه یافتن افرادی که بر ما مستولی شده‌اند، نبود (و با ماندن من در اینجا، از محل قبر مطّهرت با خبر نمی‌شدند)، بر خود لازم می‌دانستم که همین‌جا اقامت گزیده و معتکف گردم و برای این مصیبت بزرگ، نظیر زن جوان مُرده ناله و فریاد می‌کردم. 📚الکافی،ج۱ص۴۹۵ ✍ آه یا امیرالمؤمنین... انگار همان‌گونه که مقرّر شد دخترتان زینب سلام‌اللّه‌علیها، زینت و زیور شما باشد، مقدّر هم شد که مصائب شما را نیز به ارث ببرد... شبیه این جملات جگرسوز شما را، زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها هم با بدن بی‌سر برادر فرمود ... همان ساعت دردناکی که مقاتل نوشته‌اند: 📜 اِعَتَنقَتْ زَينبُ أخاها، و وَضَعَتْ فَمَها عَلَى نَحرِهِ، و هِيَ تُقَبّلُهُ، و تَقُول: ▪️زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها آمد و پیکر بی‌سر برادر را در آغوش گرفت؛ لب‌هایش را گذاشت بر حلقوم بریدهٔ اباعبدالله علیه‌السلام؛ آن جا را می‌بوسید و می‌فرمود: 📜 «اَخی لَوْ خُیِّرْتُ بَیْنَ الرَّحیلِ وَ الْمُقامِ عِنْدَکَ لاَخْتَرْتُ الْمُقامَ عِنْدَکَ وَلَوْ اَنَّ السّباعَ تَأْکُلُ مِنْ لَحْمی». ▪️ای برادرم! اگر مرا بین سکونت در کنار تو (در کربلا) و بین رفتن از این‌جا، مخیر می‌کردند و می‌گذاشتند، سکونت همراه تو را بر می‌گزیدم، گرچه درندگان بیابان گوشت بدنم را بخورند. 📚معالی السبطین ج۲ ص۵۵ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱‌ (علیه‌السلام) 💚آقاجان هر روز را با سلام بر شما آغاز می‌کنیم! بر شما... که صاحب‌اختیار مایید! السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَمينَ اللَّهِ فى‏ اَرْضِهِ، وَ حُجَّتَهُ عَلى‏ عِبادِهِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلدادگانِ صاحِبَ الزَمان سَلامُ الله علیه
تفسیر روایی آیه ی ۳ سوره مبارکه حجراتدر انکار ابوبکر و عمر⬇️ ربعی‌بن‌خِراش گوید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) در «رحبه» برای ما خطبه‌ای خواند و فرمود: «در صلح حدیبیّه، گروهی از قریش و اشراف مکّه که سهیل‌بن‌عمرو نیز جزو آنها بود نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمدند و گفتند: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! تو همسایه، هم پیمان و عموزاده‌ی ما هستی؛ گروهی از فرزندان، برادران و خویشاوندان ما به تو پیوسته‌اند، آنها هیچ شناختی از دین نداشته و تمایلی نسبت به آن‌چه نزد توست ندارند، بلکه به‌خاطر فرار از [کارکردن در] کشتزارهای ما و همکاری با ما و [نگهداری از] دارایی‌های ما به‌سوی تو آمده‌اند؛ بنابراین آنها را به ما بازگردان». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را خواسته و به‌او فرمود: «نظرت در مورد سخنان اینها چیست»؟ ابوبکر عرض‌کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! اینها راست می‌گویند؛ تو همسایه ایشان هستی؛ پس این افراد را به آنها باز گردان»! آنگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمر را فرا خواند. او نیز سخن ابوبکر را تکرار کرد. در این هنگام پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای قریش! شما دست از دشمنی بر نخواهید داشت، مگر زمانی‌که خداوند فردی که خدا دلش را برای تقوا خالص نموده بر ضدّ شما برانگیزد و او گردن‌های شما را بر اساس [دستور] دین بزند»! ابوبکر گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! آیا آن شخص من هستم»؟ آن حضرت پاسخ منفی داد عمر گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! آیا آن شخص من هستم»؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خیر»! بلکه او کسی است که اکنون در حال وصله‌زدن کفش است»؛ در آن هنگام منِ علی مشغول وصله‌زدن کفش رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) بودم در ادامه ربعی‌بن‌خِراش گوید: سپس علی (علیه السلام) رو به ما کرده و فرمود: از رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که می‌فرمود: «هرکس عمداً به من دروغی نسبت دهد، برای خود جایگاهی در دوزخ مهیّا کند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۱۰ بحارالأنوار، ج۳۲، ص۳۱۳/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۸۳/ البرهان؛ «بتفاوت»
دلدادگانِ صاحِبَ الزَمان سَلامُ الله علیه
#جلسه_دوازدهم مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف #مکیال_المکارم ۱۴۰۳/۷/۱۹ بخش دوم کتاب / اثبات امامت
جلسه سیزدهم مکیال المکارم.mp3
53.32M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۸/۴ بخش دوم کتاب / اثبات امامت حضرت حجة بن الحسن "سلام الله علیهما" مقدمه بحث: اثبات امامت با نص و معجزه ادامه روایت اول: روایت سعد بن عبدالله قمی اشعری از امام عسکری و امام زمان سلام الله علیهما در کتاب شریف الاحتجاج روایت دوم: روایت عمرو بن مصعب از امام صادق سلام الله علیه در کتاب شریف کافی 🔻حجة الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa