سرنخ جدید از ترافیک ناگهانی
⭕️ ترافیک عجیب و ناگهانی در بزرگراههای تهران برای همه پایتختنشینها به سوالی بزرگ تبدیل شده است؛ اما هنوز هیچکدام از عوامل مدیریت ترافیک در این باره، واکنش نشان ندادهاند.
⭕️ در این میان، یک سرنخ جدید شناسایی شده است. اخیرا یک فراخوان به برخی تاکسیهای اینترنتی اعلام شده که براساس آن، هر صاحب تاکسی در ازای حجم معین سفر در ماه آبان -جابهجایی مسافر- مشمول اولیه دریافت طرح ترافیک تخفیفدار میشود و در صورت سفر بیشتر، امتیاز بیشتر برای دریافت طرح پیدا میکند.
⭕️ نقش این مشوق در تشدید ترافیک مطرح است. گزارش امروز صفحه مسکن و عمران در این زمینه است👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593818
🔺 شگرد جدید کلاهبرداری از فروشندگان خودرو
⚠️ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوهقضائیه از شگرد جدید کلاهبرداران از فروشندگان خودرو پرده برداشت.
⚠️ در این شگرد تیمی، کلاهبردار ابتدا با مراجعه به فروشنده خودرو اظهار میکنند که حاضر است خودروی فروشنده را با قیمت بالاتر به یکی از اقوام خود بفروشد و در ازای آن، مبلغ مازاد بر نظر فروشنده باید به وی تعلق گیرد.
⚠️ بهطور مثال اگر خودرو توسط فروشنده ۳۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده، فرد خریدارنما ادعا میکند که حاضر است این خودرو را به قیمت ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رسانده و در واقع مبلغ ۱۰ میلیون تومان باید به وی تعلق گیرد.
⚠️ بعد از راضی کردن فروشنده نفرات دیگر گروه بهعنوان خریدار وارد این نمایش شده و مبادرت به تنظیم مبایعهنامه ما بین خود کرده و مبلغ ۱۰ میلیون تومان بهعنوان پیشپرداخت در متن مبایعهنامه طرفین قید شده و مقرر میشود الباقی در هنگام تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی به فروشنده پرداخت شود.
⚠️ پس از انعقاد مبایعهنامه، افراد با ترفندهای خاص فروشنده را متقاعد میکنند که خودروی مورد معامله در یک پارکینگ بیطرف و خارج از مراکز خرید و فروش خودرو متوقف و برای خودروی معامله شده قبض دو برگی پارکینگ صادر و سوئیچ نیز در اختیار نگهبان پارکینگ قرار داده شود و شرط خروج خودرو از پارکینگ منوط به تحویل هر دو قبض میشود.
⚠️ پس از توقف خودرو در پارکینگ، نفر اول گروه با همراهی نفر دوم و سوم مبلغ ۱۰ میلیون تومان اولیه پیشپرداخت را از فروشنده بهعنوان شرط اولیه ما بین خود پس میگیرند.
⚠️ از این مرحله به بعد عملیات اخاذی از فرد فروشنده آغاز میشود و خریدار خودرو بنا به دلایل واهی از جمله خودرو رنگ دارد، تصادف کرده است یا موتور آن ایراد دارد از فروشنده میخواهد علاوه بر عودت مبلغ پیشپرداخت مبایعهنامه مبالغی را نیز بهعنوان خسارت به ایشان پرداخت کند.
⚠️ در واقع در این وضعیت فروشنده مستاصل و در قبال خواسته افراد کلاهبردار مجبور به تسلیم بوده و همه اسناد و مدارک از جمله امضا و اثر انگشت مبنی بر دریافت پیشپرداخت مبایعهنامه علیه اوست، علاوه بر آن خودروی ۳۰۰ میلیونی وی نیز در پارکینگ متوقف است.
⚠️ در چنین شرایطی چنانچه فرد بخواهد به مراجع قضایی مراجعه کند، ممکن است چند ماه در چرخه اداری طول بکشد تا بتواند ادعای خود را اثبات کرده و خودرو را از پارکینگ ترخیص کند.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593743
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر روزنامه پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸
🔹دنیای اقتصاد🔹
@den_ita
داغترینهای هفته
🔥 آلودگی هوا
همزمان با ورود موج تازهای از آلودگی هوای تهران و پدیده وارونگی، این هفته یکبار دیگر انتقادات نسبت به سیاستهای شهرداری برای کنترل آلودگی هوا در شبکههای اجتماعی افزایش یافت. برخی کاربران نیمبها شدن بلیت اتوبوس و مترو را دستمایه شوخی قرار داده و نوشتند: «مشکل حملونقل عمومی تهران ۵۰۰ تومن پول بلیته؟»
🔥 گرانی خودرو
افزایش قیمت خودرو این هفته در شرایطی اتفاق افتاد که برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند این افزایش منطقی نیست. یکی از کاربران نوشت: «گرانی خودرو ادامه دارد فقط دلایلش عوض میشود؛ قبلا دلار بود حالا توقف تولید پراید!»
🔥 زلزله تبریز
زمینلرزهای به قدرت 5.9 ریشتر بامداد جمعه بخش بزرگی از شمال غرب و غرب کشورمان را لرزاند. در همین حال بحثهای مربوط به مقاومسازی مدارس، کمکرسانی به زلزلهزدگان و بازسازی مناطق زلزلهزده بار دیگر در فضای مجازی میان کاربران مطرح شد و مخالفان دولت مثل همیشه مجددا عملکرد دولت را زیر سوال بردند.
🔥 فریدونکنار
انتشار فیلمی از کشتار بیرحمانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار مازندران این هفته در شبکههای مجازی حسابی سروصدا به پا کرد. اسماعیل کهرم فعال محیطزیستی درباره شکار پرندگان مهاجر گفت «از تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار پرندهای که در سال وارد کشور میشوند، تنها حدود یک میلیون پرنده در فریدونکنار شکار میشوند که عدد تکاندهندهای است.»
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593776
رونقسنج ارزی بورس تهران
💠 بورس تهران در هفته جاری کماکان به حبس بازهای خود ادامه داد. در مجموع برآیند حرکت شاخص در مقیاس هفتگی بهصورت رشد 0.6 درصدی شاخص کل رقم خورد. سهام شرکتهای کوچکتر محوریت رشد بازار در این هفته را بر عهده داشتند.
💠 به این ترتیب میتوان گفت شاخص مزبور از کف چهارم آبان بیش از ۱۰ درصد رشد کرده؛ حال آنکه رشد شاخص کل از کف متناظر تنها ۲ درصد بوده است.
💠 در همین حال، نیم نگاه فعالان بازار سهام در این هفته متوجه بازار ارز بود، جایی که قیمت دلار در بازار آزاد پس از مدتها حبس بازهای بین ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از سقف کانال مزبور عبور کرد.
💠 با این حال، با توجه به محدود بودن چشمانداز رشد ارز در کوتاهمدت از یکسو و اتکای بخش مهمی از تسعیر درآمد شرکتها بر نرخ دوم دلار (که کمتر از ۱۱ هزار تومان است) از جهتی دیگر، این نوسان بازار موازی از لحاظ تاثیرگذاری بر پتانسیل بازار سهام با اهمیت تلقی نمیشود.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3593814
🔺 فوری
بنزین سهمیه بندی شد
آغاز سهميه بندي بنزين با کارت سوخت
شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتی:
◽️ براساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا از ساعت صفر بامداد امروز (24 آبان) سهميه بندي بنزين براي همه وسايل نقليه بنزين سوز به شرح زير است:
◽️ قيمت بنزين معمولي سهميه اي هر ليتر 1500 تومان
◽️ قيمت بنزين معمولي غير سهميه اي هر ليتر 3000 تومان
◽️ قيمت بنزين سوپر هر ليتر 3500 تومان /صداوسیما
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
🔹 دولتها از کدام «مردم» رای میگیرند و منافع کدام «مردم» را نمایندگی میکنند؟
✍️ پرویز گیلانی
تلقی عمومی این است که آدمهای خیرخواه کلید حل مشکلات هستند و اگر منابع کشور به سیاستمداران پاک و عاری از انگیزه سودجویی سپرده شود، به بهترین شکل تخصیص داده خواهد شد. اما در اقتصاد سیاسی اصل بر این است که سیاستمدار اصولاً نمیتواند خیرخواه باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم انتخابهای او مبتنی بر خیرخواهی برای همه جامعه است. سیاستگذار هم مثل همه انسانها و گروههای اجتماعی اهداف و منافع خودش را دارد و به انگیزهها و سازوکارهای انگیزشی واکنش نشان میدهد. بنابراین اگر میخواهیم ببینم سیاستگذار چگونه یک گزینه را انتخاب و گزینه دیگر را رد میکند باید به انگیزههای او توجه کنیم.
مثلاً برای فرآیند اصلاح قیمت انرژی که یکی از مصادیق شکست سیاستگذاری در کشور ما قلمداد میشود هیچگاه به صورت اصولی چارهای اندیشیده نشده و باید ببینیم سیاستگذار چرا گزینه «اصلاح بازار انرژی» را رد و هزینه گزافی میکند تا قیمت آن را به صورت دستوری پایین نگه دارد.
به اعتقاد اقتصاددانان اینجا با دو مساله مواجه هستیم؛ یکی منافع سیاستمدار است که اصولاً نمیتواند خیرخواه باشد و دیگری منافع افراد یا جامعهای است که سیاستمداران را انتخاب میکنند.
به نظر میرسد اقتصاد ایران در نیمقرن گذشته در چنین تلهای گرفتار شده که خارج شدن از آن به این آسانیها نیست. چرا؟ چون نتایجی که ممکن است اصلاحات اقتصادی به دنبال داشته باشد به مذاق سه گروه خوش نمیآید:
گروه اول سیاستمدارانی هستند که تنها در کوران انتخابات وعده اصلاح ساختار میدهند و زمانی که به قدرت میرسند مدافع «وضع موجود» میشوند.
گروه دوم آن بخش از جامعه هستند که منتفع این وضع هستند و رفاه خود را در تداوم آن میبینند و به کسی رای میدهند که تعادل موجود را حفظ کند.
گروه سوم را بروکراتهایی تشکیل میدهند که بهبود کیفیت سیاستگذاری و اصلاحات اقتصادی، آینده کاریشان را به خطر میاندازد.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که دولتها معمولا خود را نماینده مرفهین شهرنشین میدانند و مداخله در اقتصاد را بر اساس منافع این طبقه تعریف میکنند و از دل این همپیمانی، مقاومت در برابر اصلاحات اقتصادی بیرون میآید. خلاصه اینکه اقتصادمان به ظاهر برای حمایت از اقشار کم درآمد سازماندهی شده اما به صورت سیستماتیک و نظاممند به پولدارها یارانه میدهد و جهتگیریاش به گونهای بوده که عمدتاً اقشار پردرآمد از آن منتفع شدهاند. در واقع ساختار اقتصادی ما نهتنها فقر را کاهش نداده که آن را عمیقتر هم کرده است.
زمان آن رسیده که افسانه خیرخواه بودن سیاستمدار را فراموش کنیم و شراکت با سیاستمداران را کنار بگذاریم و بدانیم دفاع سیاستمدار از اقتصاد دولتی یکی از موانع اصلی توسعه نیافتگی کشور است. بدانیم عدالت اجتماعی سرابی است که سیاستمداران وعدهاش را میدهند و این سراب در تعارض با آزادی اقتصادی است که دنیا به پشتوانه آن پیشرفت کرده است.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
💠 آیا بنزین در ایران ارزان است؟
🔹براساس گزارش #بلومبرگ، قیمت بنزین به نسبت درآمد سرانه در ایران #سهبرابر بیشتر از #آمریکا و #امارات، و #دوبرابر قیمت بنزین در #نروژ، #کانادا و #آلمان است.
🔹مردم جهان چه سهمی از درآمد خود را صرف بنزین میکنند؟
🔻 این گزارش بر مبنای داده های سال ۲۰۱۸ است که در آن متوسط قیمت دلار در ایران ۷۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده
🔹 #ایران (صادرکننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۱۴ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۷.۹۳ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۷۸ درصد.
🔹 #آمریکا (تولید کننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۶۹ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۷۱.۲۸ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۴۰ درصد.
🔹 #کانادا (وارد کننده نفت)
- قیمت متوسط یک لیتر بنزین: ۰.۹۰ دلار،
- متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۱.۱۹ دلار،
- سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۷۵ درصد.
🔹نکته مهم این است که مبنای محاسبه قیمتها، دلار ۷۲۰۰ تومانی سال ۲۰۱۸ بوده و با محاسبه قیمتها با میانگین نرخ ارز ۱۲ هزار تومانی، فاصله قیمتها بسیار بیشتر خواهد شد.
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
مشمولان یارانه بنزینی
⛽️ بامداد جمعه سرانجام دولت از بین تمام حاملهای انرژی، قیمت بنزین را تغییر داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیهای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۳ هزار تومان رسید.
⛽️ رئیسجمهور هدف از اصلاح قیمت بنزین را انتقال منابع از ۲۵ درصد اغنیای جامعه به ۷۵ درصد نیازمند اعلام کرد. اشاره روحانی به تعریف چتر دوم یارانه است که منابع آن از محل افزایش قیمت بنزین تامین میشود.
⛽️ یارانه جدید برای خانوارهای یک نفره تا ۵ نفره و بیشتر، در بازه هر نفر ۴۱ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
⛽️ درباره جمعیت تحت پوشش چتر دوم یارانه اگرچه دولت هنوز بهطور رسمی جزئیاتی اعلام نکرده، اما پیگیریهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد که استحقاقسنجی بر مبنای داراییهای مالی و سرمایهای افراد در کنار تعداد سفرهای خارجی انجام میشود.
❓آیا سیاست چتر دوم دائمی است یا موقت؟ یارانه به صورت نقدی پرداخت میشود یا به صورت خرید کالایی؟ «دنیای اقتصاد» از جزئیات برنامه حمایتی جدید گزارش میدهد👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594414
مشمولان طرح جدید بستههای حمایت معیشتی
📌 بیش از ۱۸ میلیون خانوار متشکل از ۶۰ میلیون نفر مشمول بستههای حمایت معیشتی محسوب میشوند. مسوولیت شناسایی این ۱۸ میلیون خانوار بر عهده وزارت رفاه است.
📌 سوال اصلی اینجاست که حدود ۲۰ میلیون نفری که خارج از چتر حمایتی جدید میمانند، چه کسانی هستند و چطور شناسایی میشوند؟
📌 پیگیریهای «دنیایاقتصاد» نشان میدهد این تعداد، جزو سه دهک بالایی جامعه، یعنی دهکهای هشتم، نهم و دهم هستند. شناسایی این افراد براساس یک آزمون وسع و فرمولی است که با استفاده از دادههای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان (مستقر در وزارت رفاه) انجام میگیرد.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر روزنامه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸
🔹دنیای اقتصاد🔹
@den_ita
خطری که بورس را تهدید می کند
💠 فضای اصلاحی بورس تهران در هفتههای اخیر، موج تازهای از گروههای ضدتحلیلی را به راه انداخته که نه تنها برای فعالان کنونی، بلکه برای عموم مردم و آینده بازار سهام خطرناک است.
💠 افرادی که در لباس کارشناس به سمپاشی اذهان میپردازند و کسب سود در بورس را صرفا متکی بر رانت یا شانس عنوان میکنند. توجیه ناکامی و سادهاندیشی، ریشههای ظهور و جذابیت این نوع ادعاهاست که اگر تحلیلگران واقعی به مقابله با آن نپردازند تبعات جدی نظیر گریز عموم مردم از سرمایهگذاری در بورس و بیتوجهی سهامداران به تحلیل را در پی دارد.
💠 در این گزارش، «دنیای اقتصاد» ریشههای تحلیلگریزی در بازارهای مالی را بررسی میکند.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594397
کسانی که کارت سوخت ندارند...
🔶 کسانی که تاکنون به هر دلیلی کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکردهاند، سهمیه سوختشان محفوظ و ذخیره خواهد شد. افرادی که کارت سوخت ندارند، شامل کسانی هستند که تاکنون درخواست المثنی ندادهاند، درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکردهاند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده اما در باجه معطله شرکت ملی پست باقی مانده است.
🔶 هماکنون نزدیک به ۷۲۰ هزار کارت سوخت معطله در باجههای پستی سراسر کشور باقی مانده است. نیمی از این کارتها متعلق به استان تهران است و کارمندان اداره پست برای ارسال این کارتها سه بار به نشانی مالکان مراجعه کردهاند؛ اما موفق به تحویل این کارتها نشدهاند.
🔶 صاحبان کارت هوشمند سوخت برای اطلاع از باجهای که کارتشان نگهداری میشود باید به سایت شرکت ملی پست ایران مراجعه کنند و پس از وارد کردن شماره خودرو و دریافت شماره مرسوله از باجه محل نگهداری کارت خود مطلع شوند.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594355
🔴نامه حاجیبابایی به لاریجانی درباره گرانی بنزین
خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت سوخت توسط دولت تاکید کرد: ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمیدانیم و با اجرای آن مخالفیم.
متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
خبر عیدی دولت و مجلس شورای اسلامی یا به عبارت بهتر جناب آقای دکتر روحانی وجنابعالی، در روز میلاد پیامبر رحمت (ص) و فرزند بزرگوارش حضرت امام صادق (ع) به ملت ایران، توسط جایگاه های پمپ بنزین به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ابلاغ گردید، فارغ از این که از نظر اقتصادی این حرکت چه مزایا و زیان هایی دارد، که خود جای بحث و گفتگوی فراوان دارد، لیکن موارد ذیل را لطفا جهت تبیین علل اتخاذ این تصمیم، برای ملت ایران تشریح فرمایید:
۱- آیا این اقدام براساس قانون برنامه ششم توسعه کشور صورت گرفته وبا قانون برنامه ۵ساله کشور مطابقت دارد؟
۲- آیا این اقدام در قانون بودجه ۱۳۹۸ ؛دربخش درآمدها و هزینه های دولت محاسبه و تعیین گردیده است؟
۳- در آمد حاصل از آن برمبنای ۱۰۰میلیون لیتردرروز ۱۰۹.۵ هزار میلیارد تومان است که ۱/۳ (یک سوم) آن یعنی ۳۶.۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۳۹۸ پیش بینی ومحاسبه شده است، اما سئوال این است، محل هزینه ۷۳ هزار میلیارد تومان مابقی در کجا پیش بینی شده است، یارانه اعلام شده برمبنای ۶۰میلیون نفر ومیانگین ۴۵ هزار تومان برای هرنفر حدود۳۲ هزار میلیارد تومان می شود.آن ۴۱ هزار میلیارد تومان باقی مانده قرار است در کجا هزینه گردد؟، آیا قرار است حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و کارگری ترمیم شود؟ یا قرار است صرف ارتقای وضعیت حقوق،اساتید دانشگاه ها،معلمان، کارکنان بویژه شرکتی و قراردادی دولت و...شود؟ یا قرار است وضعیت زندگی اقشار کم درآمد که با سختی ها ومشکلات اقتصادی دست وپنجه نرم می کنند ،شود؟
۴- آیا جنابعالی از این اقدام خبر داشتید یا خیر؟ اگر از این اقدام مطلع بودید چرا نمایندگان مجلس را در جریان این اقدام مهم قرار نداده اید؟ واگر اطلاع نداشتید، نقش وجایگاه مجلس در این کار مهم چه می شود؟
۵- آقای دکتر لاریجانی دقیقا جایگاه مجلس کجاست؟ و شما در چه جایگاهی ریاست می کنید؟ آیا در اتخاذ این تصمیم مجلس موثر است یا دولت؟ یا هردو؟
۶- سالهاست که گفته می شود یارانه گداپروری است. در حال حاضر پرداخت یارانه چه شانی دارد.؟البته مااعتقاد داریم برای جلوگیری از خفه شدن تعدادی از مردم وکارگاه های تولیدی در سیل گرانی ها ، باید سنگ زیر پای آنها قرار داد، یعنی یارانه را پرداخت کرد، تا قد اقتصادی ومعیشتی مردم وگارگاه های تولیدی از سیلاب بلندتر شود.
۷- درحال حاضر آیا مردم وگارگاه های تولیدی توانایی این گرانی وآثار مترتب بر آن را دارند.
۸- ممکن است گفته شود در جلسه سران تصمیم گیری شده است. رئیس جمهور حتما با وزرا مشورت کرده و در دولت جمع بندی شده است، اما شما بعنوان رئیس مجلس با چه کسی مشورت کرده اید؟ مگر میتوانید بدون مشورت مجلس تصمیمی بگیرید؟ شان جلسه قوا با پشتیبانی نظام محفوظ و قابل احترام است، اما با بررسی در مجلس واطلاع رسانی به نمایندگان هیچ منافاتی ندارد که مسئولیت این قسمت با شماست.
۹- ما این کار را در حال حاضر به نفع نظام و مردم نمیدانیم و با اجرای آن مخالفیم. حتما نمایندگان لااقل در این یک جا شفاف سازی خواهند کرد و به مردم اعلام خواهند کرد چه کسی موافق و چه کسی مخالف است، که درصورت مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس، شما مخالف مجلس نظرداده اید و در صورت موافقت اکثر نمایندگان، مجلس پاسخگو و شما نظر مجلس را اعلام نمودهاید.
امید است جنابعالی با حضور در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران اگر در جریان اتخاذ این تصمیم بودهاید دفاع کنید، و اگر این تصمیم بدون اطلاع شما اتخاذ گردیده است، از شان وجایگاه مجلس دفاع نمایید!
حمیدرضا حاجی بابایی
عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
قیمت ۱۷۲ خدمت در ایران
🔵 سیاستگذار در ادامه برنامههای کنترلی برای تثبیت نرخها، ۱۷۲ نوع از خدمات مختلف ارائه شده به مردم را مورد تفکیک قرار داده و نرخ مصوب هر یک را در سامانه اطلاعرسانی قیمت کالا و خدمات (۱۲۴) مشخص کرده تا از این طریق عرضهکنندگان صرفا براساس قیمتهای تعیینشده از سوی دولت خدماتشان را به متقاضیان عرضه کنند.
🔵 اما الگوی نظارتی طراحیشده از سوی تصمیمسازان وزارت صمت درحالی به اجرا درآمد که تحقق اهداف آن از سوی کارشناسان و متقاضیان مورد سوال و تردید قرار گرفت؛ بهطوریکه تطبیق دقیق نرخهای بازار با نرخهای اعلامی در سامانه مزبور تقریبا امری غیرممکن دانسته شد.
🔵 با وجود این بهنظر میرسد سیاستگذار با اصرار بر رویکرد قبلی، دایره نظارت خود را در بازار با تعیین نرخ دستوری برای ۱۷۲ نوع از خدمات عمومی، گستردهتر از قبل کرده است...👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594423
حقوق و استخدام کشوری و لشکری
مشمولان طرح جدید بستههای حمایت معیشتی 📌 بیش از ۱۸ میلیون خانوار متشکل از ۶۰ میلیون نفر مشمول بسته
متر شناسایی افراد برای دریافت یارانه جدید
📌 شنیدهها حاکی از این است که متر شناسایی، مجموعه اطلاعات از داراییهای مالی و سرمایهای افراد، همچون ارزش و تعداد املاک، ارزش و تعداد خودرو، گردش حساب سالانه و میزان تراکنشهای مالی ماهانه است.
📌 در کنار اینها، برخی شاخصها همچون تعداد سفرهای خارجی در سال نیز احتمالا در شناسایی افراد غیرمشمول دخیل است.
📌 بهنظر میآید فرمولی که وزارت رفاه براساس آن شناسایی را انجام میدهد، قرار است به تصویب هیات وزیران نیز برسد تا تبدیل به یک قاعده کلی شود.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594414
از خودروهایی که دپویی ماندند تا سقوط تولید خصوصیها
🚗 از آمارهایی که در ارتباط با وضع تولید شرکتهای خصوصی خودروسازی و تجاریسازها انتشار یافت تا خبرهایی مانند ممانعت از ترخیص هزار و ۴۸ خودروی دپویی در گمرک و مشخص شدن خروجی جلسه شورایعالی استاندارد درباره سرنوشت پراید و پژو ۴۰۵ و همچنین برگزاری چهاردهمین نمایشگاه قطعه، خبرهای مهم هفته پیش بودند که آنها را مرور میکنیم.
🚙 اخبار خودرویی هفته گذشته را اینجا مرور می کنیم👇
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594339
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت
@den_ita
🔵 ردیابی انتظارات تورمی
🔹موضوع نرخ سود در اقتصاد ایران همواره محل بحث میان فعالان و کارشناسان اقتصادی بوده است تا اینکه با گسترش بازار بدهی مبنای دقیقتری برای ردیابی این متغیر کلان و همچنین انتظارات تورمی به دست آمد. بررسی دو سال اخیر تحولات اقتصادی از لنز اسناد خزانه اسلامی همبستگی معناداری میان انتظارات فعالان بازار بدهی و واقعیتهای اقتصادی نشان میدهد. در سال ۹۶ که اقتصاد وضعیت باثباتی را تجربه میکرد، منحنی سود در سطوح پایینی قرار داشت و جهت نزولی آن نیز به معنای انتظار کاهش بیشتر تورم بود. اما به تدریج با افزایش التهابات ارزی، جهت نمودار صعودی و نرخهای سود نیز افزایش محسوسی را تجربه کرد. بهطوریکه در نقطه اوج، یعنی تابستان ۹۷ شاهد رسیدن نرخهای سود بازار بدهی تا حدود ۳۰ درصد نیز بودیم. یعنی در اوج التهاب بازارها، اوراق بدون ریسک در بازار بدهی جذابیتی برای سرمایهگذاران ایجاد نمیکرد. طی هفتههای اخیر اما شاهد بازگشت نرخ بهره اسناد خزانه اسلامی به محدوده ۲۰ درصد و همچنین کاهش شیب صعودی آن هستیم. این وضعیت از یکسو به ثبات نسبی فضای اقتصادی اشاره دارد (آرامش معاملات بازار ارز، طلا و مسکن در ماههای گذشته). در سمت دیگر اما، صعودی بودن نمودار تاکید میکند همچنان انتظارات تورمی و احتمال ناپایداری ثبات فعلی از دید سرمایهگذاران وجود دارد.
کانال دنیای اقتصاد
@den_ita
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3594778
♦️فتا: پیامکهایی با عنوان «دریافت رمز یکبار مصرف» جعلی است
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا:
🔹پیامکهایی که کاربر را به سمت دریافت رمزهای یک بار مصرف هدایت میکند، جعلی است. بر این اساس هموطنان باید مراقب افراد سودجو باشند و به این گونه پیامکها توجهی نکند
#دنیای_اقتصاد
@den_ita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رابطهی نرخ بنزین و تورم
#دنیای_اقتصاد
@den_ita