✍🏻برای کنترل افکار پراکنده چکار کنیم؟
افکار پراکنده مانعی برای تمرکز هستند گاهی هنگام مطالعه یا سر کلاس درس ایده هایی به ذهن شما خطور میکند که شما را غرق در فکر و اندیشههای مختلف می کند.
و اما راه کار ساده : یک برگه سفید کنار دست خود قرار دهید و هر فکر و ایدهای که به ذهنتان رسید به طور خلاصه و چند کلمهای بر روی آن یادداشت کنید و بعد از اتمام مطالعه یا کلاس برای این افکار و پرداختن به آنها زمان در نظر بگیرید.
یعنی در طول روز زمان مشخصی را در نظر داشته باشید که به این افکار نیز بپردازید و این روش باعث میشود کنترل افکار در اختیار شما قرار گیرد.
تجربه نشان داده همین افکار پراکنده گاهی تبدیل به اختراعات و یا ایدههای باور نکردنی می شوند.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
✍🏻اگر خدا از خواستههای ما آگاه است پس چرا ما دعا میکنیم ؟
براستی چرا دعا می کنیم در حالی که خداوند از خواستههای ما آگاه است و اگر سکوت هم کنیم او همه را میداند.
پاسخ آقای الهی قمشهای :
دعا تجمع نیروهای درونی ما است، تا بتوانیم آرمانی را که در ذهن داریم مشخص و روشن دنبال کنیم و در این کار از حق و حقیقت که همان خداست یاری میگیریم...
یک قانون فیزیکی ميگه که:
هر ذره درحال ساطع کردن مدام انرژی به سمت مشخصی است. انرژی بدن من و شما قابل هدایت به یک سمت مشخص است ...
اگر به چیز مشخصی فکر کنیم انرژی ما به سمت اون چیز مشخص میره و خیلی وقتها میشه که به کسی زنگ میزنیم و میگه:
- "چه خوب شد زنگ زدی!"
- " داشتم بهت زنگ می زدم!"
- "داشتم بهت فکر می کردم!"
- "حلال زاده ای"
نکتهٔ جالبش اینه که من به محض اینکه به شخص خاصی هر جای دنیا که فکر کنم انرژی های من بلافاصله به سمت اون حرکت میکنه و بلافاصله به او میرسد بدون سپری شدن زمان.
در فیزیک به این میگن "جهش کوانتومی".
یعنی انرژی ما از زمان عبور ميكند
پس بهترین دعاها را به همدیگر هدیه کنیم.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
✍🏻مواظب باشیم چه کلماتی بر سر زبانمان جاری می شود.
فروید میگوید:
« تمدن از آنجا آغاز شد که انسان به جای سنگ، کلمه پرتاب کرد.»
انگار انسان متمدن فهمیده بود سنگها بهاندازه کافی دردناک نیستند و دیگر پاسخگوی پرخاشگری او نخواهند بود.
کلمات متنوعتر از سنگها بودند، میشد قبل از پرت کردن، انتخاب کرد که چقدر دردآور یا ویرانگر باشند.
از سنگها میشد گریخت اما از کلمات نه.
درد سنگها و کبودیشان فقط تا چند روز باقی میماندند اما کلمات میتوانستند تا آخر عمر همراه روز و شب و خواب و بیداری باشند و چنان چسبنده و پنهان در گوشهای از روانمان زندگی کنند که دست هیچ رواندرمانگری در هیچ جلسه درمانی به آنها نرسد. کدام سنگ چنین قدرتمند بود؟
ما سنگهایمان را پشت درهای تمدن جا گذاشتیم، اما آموختیم که چگونه آن حجم از خشونت و بیزاری و نفرت را در ابزار دقیقترمان که کلمات بودند، بگنجانیم.
یاد گرفتیم که چطور گوشههایشان را تیز کنیم، لحن را به آن اضافه کنیم و طوری پرتابشان کنیم که حتی به نظر پیام دوستی بیایند!
انسان متمدن امروز در برابر کلمات بیدفاعتر است
چون دیگر سپری در کار نیست.
یادمان باشد قبل از پرتاب سنگها، به این فکر کنیم که هیچ انسانی رویینروان نیست!
حرف باد هوا نیست، حرف آسیب میزند.
حرف میشکند
میکشد
و زنده میکند.
با همین کلمات به قول حمید مصدق «میتوانی تو به من زندگانی بخشی، یا بگیری از من آنچه را میبخشی»
کلمات را بهدقت، بااحتیاط و مشفقانه انتخاب کنیم. قبل از نوشتن و گفتن هر نظری چند ثانیه مکث کنیم و بعد دهانمان را باز کنیم !!
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
#ققنوس_آتشین🚩🏴
✍ نکات معرفتی نام استاد: خانم دکتر نیلچیزاده (۳دقیقه و۵۸ثانیه) #ققنوس_آتشین 🔹️ما را در نرمافزار
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ نکات روانشناسی
نام استاد: خانم دکتر نیلچیزاده
(۴دقیقه و۲۷ثانیه)
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/diba_313
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
#ققنوس_آتشین🚩🏴
✍ نکات روانشناسی _تنورِ دنیا نام استاد: مجتبی تمسکی (۲دقیقه ۲۹ثانیه) #ققنوس_آتشین 🔹️ما را در نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ نکات روانشناسی_نگرانِ فردا نباش
نام استاد: مجتبی تمسکی
(۲دقیقه و۱۸ثانیه)
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/diba_313
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
✍🏻چند راهکار ساده برای افزایش هوش کلامی کودکان
📌حتماً شما هم با کودکانی برخورد داشتید که خیلی زیبا صحبت میکنند و به قولی از دایره لغات بیشتری از همسنوسالان خود برخوردار هستند.
آنها از کلمات قلمبه و سلمبه استفاده میکنند و جالب اینکه گاهی مواقع خود پدر و مادر این کودکان هم تعجب میکنند و میگویند؟
آخر این کلمات را از کجا یاد گرفتی؟
این ویژگی از هوش کلامی بالای بچه ها ناشی می شود.
3 تمرین ساده و مؤثر برای خوب شنیدن
1⃣تمرین اول
یکی از بهترین تمرینات گوش دادن فعال این است که به کودک بگوییم یک دقیقه سکوت کند و با دقت به صدای اطراف گوش کند و بعد بگوید چه صداهایی را شنیده است؟
2⃣تمرین دوم
نام چند چیز را پشت سرهم فقط یکبار بگویید و از کودک بخواهید آنها را تکرار کند. مثلاً میتوانید به او بگویید این جملات را تکرار کند:
🔷لیره رو لوله لوله رو لیره
🔷لای رولت رندهی لیمو رفته
🔷چه ژست زشتی
🔷سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی
🔷کانال کولر تالار تونل
🔷و...
3⃣تمرین سوم
یک جمله بلند به کودک بگویید و از کودک بخواهید که جمله شما را تکرار کند.
🔴قویترین الگو
همه ما میدانیم که مقدار زیادی از مهارت داشتن هوش کلامی بالا اکتسابی است و کودکان از بدو تولد بیشترین تعامل را با والدین خود دارند. پس نیاز است که خود پدر و مادر هوش کلامی بالایی داشته باشند، چون کودکان قبل از همه از والدین یاد میگیرند که چطور از کلمات استفاده کنند.
🔴کودک ما ارزشمند است...
خیلی مهم است که پدر و مادر برای کودک ارزش قائل شوند و کودک این حس را داشته باشد که برای پدر و مادرش فردی ارزشمند و قابل احترام است. هرچقدر کودک ما احساس ارزشمندی کند و حس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد به مهارت هوش کلامی او کمک بیشتری میکند.
🔴گفتمان با کودک
قطعاً یکی از بهترین راهها برای افزایش هوش کلامی گفتگو و گپ زدن با کودک است. از هر فرصتی برای گفتگو با کودک استفاده کنید. این گفتگو میتواند حتی طول بارداری مادر صورت بگیرد. در دوران نوزادی سعی کنید هر فعالیتی که برای کودک انجام میدهید در مورد آن با کودک گفتگو کنید.
زمانی که کودک بزرگتر شد سعی کنید برای اینکه کودک را وادار به گفتگو کنید از کودکان سؤال باز بپرسید.
🔴 کتاب خواندن
کارشناسان، والدین را تشویق میکنند از بدو تولد برای فرزندان خود کتاب بخوانند و حتی زمانی که کودکان به سن گمدرسه رسیدند و خودشان میتوانند بهتنهایی کتاب بخوانند به این کار ادامه دهند.
شنیدن داستانها مهارت شنیداری کودکان را افزایش میدهد و همچنین شنیدن داستانها ریتم زبانی و کلامی را توسعه میدهند. البته کتاب خواندن خیلی ارزشمند است اما اگر والدین از کودکی خود و از خاطرات کودکی خود یا اعضای خانواده بگوید، حس نزدیکی بیشتری برای کودک ایجاد میکند. پس یکی از کارهای دیگر برای افزایش هوش کلامی کودکان خواندن کتاب داستان است.
🔴ساخت جملات
به کودک چند کلمه با معنی اما به هم ریخته بگوید و از او بخواهید یک جمله معنادار از آنها بسازند.
مثلاً از او بخواهید با سه کلمه شام، دمپایی، خودکار یک جمله بسازد.
و یا با سه واژه قندان، عکاسی و خوشحالی!
🔴گزارشگر شود
با کودک خود تمرین گزارشگری بدهید. یک مسابقه فوتبال را انتخاب کنید و صدای گوینده را قطع کنید و از کودک بخواهید به جای گزارشگر گزارش کند.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
✍🏻ذهنیت خرچنگی (Crab mentality) چیه؟
یعنی «اگر من نمیتونم چیزی را داشته باشم، بقیه هم نباید داشته باشند»🍁
اما ارتباط این موضوع با خرچنگها چیه؟
اگر شما چند خرچنگ را درون یک جعبه یا چیزی شبیه آن بیندازید، آنها میتوانند به راحتی از آن خارج شوند، ولی این اتفاق نمیافتد. میدانید چرا؟! چون هر خرچنگی که بخواهد از جعبه بیرون بیاید، بقیه خرچنگها او را پایین میکشند و مانع نجات او میشوند. این قضیه تا جایی ادامه پیدا میکند که همه خرچنگها یکی پس از دیگری میمیرند و هیچ یک نجات پیدا نمیکنند، در حالی که همه آنها میتوانستند به راحتی از جعبه بیرون بروند.
کاش در تمام زندگیمون ذهنیت خرچنگی نداشته باشیم تا همه به هر آنچه که میخوایم برسیم.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
#ققنوس_آتشین🚩🏴
✍نذر فرهنگی_مثبتاندیشی نام استاد: دکتر انوشه (۳دقیقه و۱۵ثانیه) #ققنوس_آتشین 🔹️ما را در نرمافز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍نذر فرهنگی_چرا دنیا دار مکافات است...
نام استاد: دکتر انوشه
(۲۶ثانیه)
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار واتساپ دنبال کنید:
https://chat.whatsapp.com/LbaojCPjBYF9st8DrhDOpT
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/diba_313
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
☑ 3 قانون معجزه گر در ارتباطات:
🎯قانون اول:با علاقه گوش کنید.
با ابراز کلماتی مانند راستی، آره، عجب و تکان دادن اجزای صورت و دست، توجه خود را به طرف مقابل نشان دهید.
🎯قانون دوم: از قطع صحبت طرف مقابل بپرهیزید.
قطع کردن صحبت، برای کسی که این کار را انجام می دهد، شاید خیلی طبیعی باشد؛ ولی در طرف مقابل حس نارضایتی و افکار منفی ایجاد می کند.
🎯قانون سوم: سوالات خود را ماهرانه با طرف مقابل مطرح کنید.
سوال می تواند آغازگر صحبت و ادامه ی آن، یا اسباب توقف و ناتمام ماندن آن گردد. بعضی ها به طور طبیعی، کم حرف هستند؛ در برخورد با این اشخاص باید زمینه ی صحبت با آنها را فراهم ساخت. گاهی یک سوال دقیق و حساب شده، می تواند به گونه ای اعجاب انگیز، آنها را به صحبت کردن تشویق کند؛ اما پرسشی نابهنگام، طعنه آمیز و بی تناسب، می تواند جلوی ادامه صحبت را بگیرد.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
💢چند دلیل تنفر کارمندان از مدیران
43 درصد کارکنان می گویند که کارهای خوب آنها دیده نمی شود.
خیلی از کارکنان ناخشنودند، چرا که بر این باورند که مدیر آنها به کار خوبشان ارج نمی دهد.آنها مشتاق تشویق و بازخور مثبت هستند، اما احساس می کنند سرپرستان آنها در تمجید و تقدیر از آنها دچار کوتاهی می شوند زمانیکه:
تصمیمات خوبی می گیرند؛
ریسکهای تجاری معقولی را می پذیرند.؛
کمک شایان توجهی در خلال جلسات می کنند؛
ایده های نویی را مطرح می کنند.
یکی از نشانه های یک سازمان سالم، وجود جوی مبتنی بر تقویت مثبت و قدرشناسی است. در این سازمانها باید از سرپرستان شنید که به کارکنان می گویند:
▫️نکته خوبی است؛
▫️از صحبت کردن با شما لذت بردم؛
▫️واقعا قابل ستایش است؛
▫️چه خوب؛
▫️چه عالی؛
▫️مرسی؛
⭕️شش دلیل عمده که مدیران در تقدیر از کارکنان خود کوتاهی می کنند :
1.آنها کارکنان را برای بهره کشی و سخت کوشی بدون تشکر می خواهند.
2.آنها به کارکنان به چشم هزینه تا یک دارایی با ارزش و سرمایه گذاری می نگرند.
3.آنها درک نمی کنند که تقدید و شناسایی چقدر برای کارکنان اهمیت دارد.
4.آنها فاقد سطح مناسب هوش عاطفی هستند. برای آنها تشکر از کارکنان کاری بیزار کننده و عبث است.
5.آنها نمی دانند که چگونه به سبکی مدبرانه از کارشناسانشان تشکر کنند که خالص و واقعی به نظر آید ونه ریاکارانه.
6.آنها خودشان هیچ گاه مورد تقدیر سرپرستانشان قرار نگرفتهاند.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
💢 عامل ایکس در مدیریت
در اواخر دهه 1940 مطالعات بسیاری توسط مشاوران مدیریتی در اروپا برای مقایسه بازده کارخانههای خودروسازی انگلستان با آلمان غربی انجام شد. نتیجه این بود که میزان تولید در کارخانههای اتومبیلسازی آلمان 4 برابر بیشتر از کارخانههای انگلستان است. در تحقیقاتی که در آن زمان انجام شد مشخص گردید که این تفاوت بهرهوریرا نمی توان با عوامل مربوط به مواد اولیه و تکنیک توضیح داد، به «عامل ایکس» معروف شد.
کشف عامل ایکس که اکنون عامل روانشناختى نامیده میشود، منجر به انقلابی در مدیریت در 60 سال اخیر شد. با بررسی عوامل روانی که تعیینکننده عملکرد و بهرهوری هستند، میتوانید تفاوت زیادی در اثربخشی خود به عنوان مدیر و تواناییتان در کسب نتایج ایجاد کنید:
▪️ خود انگاره
خود انگاره مانند مرکز فرماندهی است که در هسته شخصیت و بهرهوری قرار گرفته است. این همان چیزی است که عملکرد، رفتار و بازده فرد را هدایت میکند. همه تغییرات و پیشرفتها در عملکرد و رفتار بیرونی با بهبود خودانگاره آغاز میشود؛ به عبارت دیگر، همه تغییرات در دنیای بیرونی با تغییرات در دنیای درونی فرد آغاز میشود. خودانگاره از سه جزء تشکیل شده است:
📌فرد آرمانی: تصویری موجز از هویت ایدهآل فرد در زندگی است. این تصویر متشکل از اهداف، آرزوها، امیدها و ایدهآلهایی است که فرد درباره خودش و شخصی که شاید بتواند در آینده باشد، دارد.
📌تصویر فرد از خود: تصویری موجز از هویت ایدهآل فرد در زندگی است. این تصویر متشکل از اهداف، آرزوها، امیدها و ایدهآلهایی است که فرد درباره خودش و شخصی که شاید بتواند در آینده باشد، دارد.
📌خودباوری: خودباوری یعنی «میزان علاقه شما به خودتان»
▪️ نقش مدیر
مدیر برای ایجاد و تقویت خودباوری در هر کارمند هفت روش دارد:
1. چالش: به افراد وظایفی واگذار کنید که باعث پیشرفت آنها شود. هر چه افراد چالشهای بیشتری را در کارشان تجربه کنند، مشارکتیتر میشوند و احساس مثبتتری نسبت به خود دارند.
2. آزادی: به افراد اختیار کافی برای انجام کارها بدون نظارت دقیق بدهید. هرچه برای انجام کار به روش خودشان آزادتر باشند، احساس بهتری نسبت به خود خواهند داشت.
3. کنترل: برای بررسی کارها، گرفتن بازخورد و بحث درباره کار، زمانهای منظمی را تعیین کنید. هرچه کارمندان بازخوردهای منظمتری در مورد عملکردشان دریافت کنند، احساس بهتری خواهند داشت و کارشان را ارزشمندتر میدانند.
4. احترام: وقتی نظر افراد را جویا میشوید و با دقت به آنها گوش میدهید، بیشتر احساس ارزش و اهمیت میکنند. با گوش سپردن دقیق به نظرات دیگران و توجه به آنها – حتی اگر به عنوان مدیر بر اساس اطلاعات آنها عمل نکنید – نشان میدهید که به منحصربهفرد بودن هر شخص احترام میگذارید.
5. صمیمیت: هر چه افرادتان بیشتر ببینند که آنها را دوست دارید و علاوه بر کارمند به عنوان انسان به آنها اهمیت میدهید، عملکرد بهتری خواهند داشت. اگر با افرادتان مانند دوستان خود و امتداد طبیعی «خانواده» شرکت رفتار کنید، باعث میشوید که بیشتر احساس آرامش، امنیت و اهمیت کنند.
6. تجربیات موفق: کلید ایجاد خودباوری و خودانگاره محول کردن وظایفی به افراد است که بتوانند آنها را با توجه به میزان تجربه و مهارتشان با موفقیت انجام دهند. وقتی کاری را به انجام میرسانند، موفقیت آنها را تشخیص داده و به شکل خصوصی و عمومی قدردانی کنید تا احساس «برنده» بودن داشته باشند.
7. انتظارات مثبت: شاید این نیرومندترین انگیزهساز باشد. هیچچیز بیش از اینکه افراد حس کنند رئیسشان به خوبی و شایستگی آنها و تواناییشان برای انجام درست کار اعتقاد دارد، باعث افزایش خودباوری و بهبود عملکرد نمیشود.
شرکتهای موفق محیطی ایجاد میکنند که افراد در آن احساس فوقالعادهای نسبت به خود دارند. درک نقش خودانگاره در رفتار، نقطه شروع اثربخشی در مدیریت و انگیزش است.
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
@diba_313 🤳
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─
#ققنوس_آتشین🚩🏴
✍ آزادی و محدودیت در تربیت فرزند جلسه دوم_ قسمت چهاردهم(۴دقیقه) نام استاد: دکتر الهی منش #ققنوس_آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ آزادی و محدودیت در تربیت فرزند
جلسه دوم_قسمت پانزدهم (۵۷ثانیه)
نام استاد: دکتر الهیمنش
#ققنوس_آتشین
🔹️ما را در نرمافزار ایتا دنبال کنید:
https://eitaa.com/diba_313
─┅═ঊঈ☘️🌼🍀 ঊঈ═┅─