eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
941 دنبال‌کننده
624 عکس
96 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
عدم ترجیح کوروش بر دیگر پادشاهان👑! 🔸«ما با چه مجوزی کوروش را بر دیگر پادشاهان برای یادکرد ترجیح می‌دهیم و بر اساس کدام منابع او را می‌ستاییم؟ 🔹 ایران تاریخی دارد به درازای هزاران سال و به قول برخی هشت هزار سال! در این مدت پادشاهانی آمده‌اند با خصال خوب و بد که مدتی خویش را بر مردمان این دیار تحمیل کرده‌اند و رفته‌اند. 🔸 تمام سخن اینجاست که زمانه و کارنامه آنان را باید در روایتی ایرانی جست و نه بیگانه نگاشته. 🔹 از میانه این عده از حکمرانان خوب یا بد، از دویست سال پیش، نام «کوروش هخامنشی » بسا برجسته گشته است. 🔸 درباره او جز چند سنگ نوشته و نیز تاریخ‌نگاری‌های یونانی و ایضاً پروپاگاندای یهودی، چیزی در دست نیست. اساساً بر اساس کدامین نقل و روایت ایرانی، باید او را بر دیگران ترجیح داد؟ 🔹 وانگهی گزارش صحیح و موثق درباره او و همگنانش در کجا آمده که بتواند راه را برای مقایسه و ترجیح ما باز کند؟ 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۴۴ 🆔 @didebane_andisheh
بازنگری در ماهیت انتخابات ✍ یحیی عبداللهی 🔸باید بپذیریم که پدیده انتخابات یک ساخت و سازه بشری است که ریشه در مبانی، اندیشه‌ها و ارزش‌های غربی دارد و ما آن‌را از دنیای غرب به عاریت گرفته‌ایم. 🔹 معتقدم این ساختار برون‌افتاده از ساحت غربی، نمی‌تواند مشارکت دینی مومنان در عرصه سیاسی اجتماعی را تأمین و پشتیبانی کند. 🔸 نمی‌تواند به مومنین، هویتی برخاسته از حضوری فعال در عرصه نظام اسلامی دهد، چنانچه مومنین در مرحله انقلاب اسلامی، مشارکتی فعال داشتند و ثمره آن‌را به عینه مشاهده کردند. 🔹 انتخابات، الگویی معنادار است که ظرفیت رقم‌زدن مشارکت جامعه مومنین را ندارد. 🔸 البته برای دوران گذار، می‌بایست همین مسیر فعلی را پیش برویم تا الگوی جایگزین پیدا شود، اما خوب است عده‌ای هم روی الگوی جایگزین فکر کنند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۳ 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتگو و تعامل با مردم 🔸«حاکمیت و نهادهای حاکمیتی، سیاست‌گذار و مجری باید اصل تغییر و تحول در جامعه را بفهمند، همچنین آن را به رسمیت بشناسند؛ یعنی متوجه باشند که یک طرف معترض و منتقدی وجود دارد. در آخر هم بر اساس نوع اعتراض و با به‌رسمیت‌شناختن اعتراض و انتقاد، برای گفت‌و‌گو اقدام کنند. 🔹 گفت‌و‌گو در واقع خلق معنای مشترک با یکدیگر است. گفت‌و‌گو توافق با امری که یکی از طرفین آن را قبول ندارد، نیست. اینکه یک مسئول یا دستگاه اجرائی عده‌ای منتقد را دعوت کند، آنها نظرشان را بدهند و بعد ادعا کنند ما نظر مخالفان را شنیدیم که گفت‌و‌گو نیست. 🔸 در واقع حرف‌هایی شنیده شده، ولی هیچ تغییری در ذهنیت ایجاد نکرده‌ است. گفت‌وگو به معنای حرف‌های زیبا و حتی اخلاقی نیست، بلکه گفت‌وگو به این معناست که درست مسئله‌‌ای را بفهمیم و برای آن راه‌حل پیدا کنیم؛ راه‌حل‌های جهانی یا ملی که دور از خشونت و فرسایش منابع طبیعی باشد.» 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۳ 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز شهادت شمس الشموس، انیس النفوس، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بر همه شیعیان حضرت، تسلیت باد. غریب است و غمش مفهوم دارد نشان از مادری مظلوم دارد رضا عطر حضورش در خراسان صفای چهارده معصوم دارد يا أَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُوسى أَيُّهَا الرِّضا يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ. 🆔 @didebane_andisheh
مقدمات نابودی اسراییل 🔸همانطور که با دست خودِ فرعون، مقدمات نابودی او را در جریان قتل کودکان بنی‌اسرائیل فراهم کرد و یکی از همان کودکان را به جنگ با او فرستاد، در جریان فلسطین نیز مقدمات نابودی رژیم صهیونیستی را به دست خودشان و در جریان ریختن خون کودکان بی‌گناه فراهم خواهد کرد. 🔹 ایشان این کودکان مظلوم را مصداق «حدیث العهد بالرّب» دانست که و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، وقتی که به مقتل برده می‌شوند، از بین نمی‌روند، بلکه در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۲ 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ جدیدترین ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع «سرمایه اجتماعی» 💠 بررسی وضعیت و عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @mohajerha 🆔 @didebane_andisheh
قابل توجه همراهان عزیز دوستانی که لطف می کنند برای این موضوع نشریه یادداشت ارسال می کنند حتما در متن یادداشت نام و نام خانوادگی آخرین مدرک تحصیلی شماره همراه را قید نمایند. با تشکر 💐
حسن حنفی و جبهه روشنفکری ایران؛ 🔸اندیشه‌های حسن حنفی و مخصوصا نظریه نوسازی سنت را از سه جهت می‌توان مورد نقد و بررسی قرار داد. 🔹 در ساحت مبانی باید گفت که حنفی سعی دارد تا با استفاده از مبانی که از جانب اسلام مورد پذیرش قرار نگرفته، وارد عملیات نوسازی سنت‌های اسلامی شود. 🔸در ساحت روشی، پدیدارشناسی هوسرلی تنها سکویی است که حنفی نظریه خود را روی آن بنا کرده است. 🔹 در ساحت بنای نظریه نیز می‌توان خوانش حنفی از دوره‌های تاریخی جهان، تمدن اسلامی و ماهیت و ویژگی‌های میراث اسلامی را مورد نقد قرار داد. 🔸جریان انتقادی موجود در جبهه روشنفکران ایرانی به فرماندهی دکتر علی شریعتی، بیشترین قرابت نظری را با اندیشه‌های حسن حنفی داشته و با آن همراه است. 🔹 حنفی و شریعتی در دانشگاه سوربون فرانسه با یکدیگر همکلاسی بوده و در مورد مسائلی همچون نقد مدرنیته، پلورالیسم و سکولاربودن ماهیت دین، بحث و گفتگو داشته‌اند؛ از این رو خروجی نظام فکری هر دو تا حدود زیادی به یکدیگر شبیه است. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۳۳ 🆔 @didebane_andisheh
سخن گفتن از بهشتی؛ 🔸بهشتی مکاتب سیاسی جدید را می‌شناخت و در مقام یک تئوریسین انقلابی، «لیبرالیسم» و «مارکسیسم» را نقد می کرد و بزرگ‌ترین ویژگی جهانی انقلاب اسلامی را آزادی می‌دانست. 🔹 «عدالت» را ارج می‌انگاشت و «اخلاق» اسلامی را زیربنای آن می‌دانست. بهشتی از این جهت چهره ای بین المللی محسوب می‌شد و رسانه‌های خارجی او را رهبری مذهبی معرفی می کردند که به اقتضائات زمان و زمانه خود اشراف داشت. 🔸سخن گفتن از شهید بهشتی در روزگارِ کنونی سهل و ممتنع است؛ سهل از آن جهت که شهید بهشتی در زندگانی نه چندان طولانی خود، فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بسیاری در داخل و خارج از کشور داشت و سخنرانی ها و کتاب های بسیاری که به رشته تحریر درآورده، ادبیاتی فربه دراختیارمان می گذارد تا بتوانیم به شخصیت بزرگ و اندیشه اش در حوزه های گوناگون پی ببریم. 🔹 ممتنع بدان سبب که فاصله زمانی شایان توجهی که از حیات او داریم، زمینه ساز آن شده است تا افراد و گروه های مختلف، روایت های متمایز و گاه متضادی از او ارائه کنند و در نتیجه با روایت های بی شماری از او مواجه باشیم. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۸ 🆔 @didebane_andisheh
مفهوم شناسی و نسبت بین امت و ملت؛ 🔸بر خلاف واژه «ملت» که با عنصر سرزمین و قلمرو جغرافیایی خاصی همراه بوده و معنا و مفهوم پیدا می‌کند، «امت» با عنصر عقیده و آرمان، پیوند خورده است؛ در حالی که «ملت» با ویژگی‌هایی چون فرهنگ، زبان، تاریخ و نژاد، قومیت مشترک تعریف می‌شود، «امت» بر وحدت عقیده، تأکید دارد. 🔹 بنابراین، مباحثی از قبیل شهروندی و تابعیت، امروزه از ملزومات بحث ملت است؛ حال آنکه اصطلاح «امت» خاستگاه قرآنی، هویت و جوهره دینی خود را حفظ نموده و با مقولاتی مانند «تابعیت» و «شهروندی» چندان همدلی نمی‌کند. 🔸در مورد نسبت این دو برخلاف نظراتی که به تقدم یکی از آنها رای می‌دهند، باید گفت که منافع امت اسلامی و منافع ملی کاملا مندمج در یکدیگر بوده و رابطه دیالکتیکی با هم دارند. 🔹 از این رو در فرض تزاحم ارزش‌های دینی و یا به اصطلاح ایدئولوژیك با دیگر گزینه‌های اساسی منافع‌ ملّی، در واقع این تزاحم به معنای تزاحم اجزاء یك مجموعه با یكدیگر خواهد بود كه با توجّه به تقدم و تأخّر مراتب و سطوح آن، باید در جهت رفع این تزاحم و یا تقدم یكی بر دیگری اقدام نمود. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۳۷ 🆔 @didebane_andisheh
ویژگی های طلبه تراز؛ 🔸حوزه علمیه در فرهنگ شیعی یکی از مهمترین پایگاه‌های استراتژیک برای راهبری جامعه اسلامی به شمار می‌رود. 🔹 این راهبری و هدایت که باید توسط روحانیون و طلاب حوزه علمیه صورت بگیرد، لوازمی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به رشد و ارتقا یافتگی خود طلاب اشاره کرد. 🔸این رشد نیز محصور به ابعاد علمی نبوده و جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. از این رو رهبر معظم انقلاب همواره روی چند مقوله به عنوان ویژگی‌های طلبه طراز تاکید می‌ورزند: ۱. اهتمام به علم و علم‌ورزی ۲. انس با قرآن و روایات اسلامی ۳. دارابودن بصیرت سیاسی در مواجهه با بزنگاه‌های مهم تاریخی ۴. توجه به مهندسی فرهنگی جامعه ۵. دغدغه‌مندی نسبت به آرمان های انقلاب ۶. خدمت‌رسانی اجتماعی به مردم جامعه (دیدار با طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران، ۱۳۹۶/۰۶/۰۶) 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۹ 🆔 @didebane_andisheh
روشنفکر و روشنفکری؛ 🔸روشنفکر و روشنفکری از آن دسته واژگانی است که در سرزمین ما بار معنایی واحـد و یکسانی نداشته، بلکه نزد گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف بر حسب دوران استعمال این واژه بار احساسی و معنایی متفاوتی را به همراه داشـته اسـت و گروهـی را بـه تحسـین و تمجید واداشته و نزد گروه ها و اقشاری توأم با احساس خطر، بدگمانی و بی‌اعتمادی بوده. 🔹 سرّ این واکنش احساسی متفاوت، از یک سو ابهام درونی و عدم تحدید معنایی این واژه و از طرف دیگر، قضاوت درباره آن بر حسب عملکرد و نقـش تـاریخی اجتمـاعی کسانی است که به این نام و عنوان شناخته شده‌اند. 🔸ثمره این ابهام معنایی آن بوده که افراد و گروه‌های اجتماعی متفاوتی بتوانند از این عنوان بهره‌مند شوند و بـه ایـن نـام شناخته گردند؛ هر چند گرایش‌ها و اعتقادات و عملکردهای سیاسی اجتمـاعی متفـاوت و گاه متباین داشته‌اند. 🔹 همچنان که داوری مثبت و منفی درباره روشنفکری و روشنفکران در سرزمین ما شاخص و معیار مشترك و مشخص نداشته و از منظرهای متفاوت و براسـاس چارچوب‌های فکری و مطلوبیت‌ها و غایات اجتماعی و نظری متنوع و گاه ناسازگار صورت پذیرفته است. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۶ 🆔 @didebane_andisheh
مواجهه سیاسی فعال؛ 🔸از دیگر رسالت‌های دانشگاه، جهت‌دار بودن در مواجهه با حاکمیت است. 🔹 دانشگاه نباید صرفاً محلی برای نشر علم و دانش باشد؛ بلکه دانشجویان باید با اتخاذ مواضع سیاسی، در بزنگاه‌ها، جامعه خود را راهبری کنند. 🔸مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرمایند: «در دانشگاه باید روح سیاسی زنده باشد؛ این یک نشاطی به جوان می‌دهد. ما جوان بانشاط لازم داریم. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و به کلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ به علاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروب‌های خطرناک فکری و رفتاری، بنابراین خوب است و باید در دانشگاه سیاست باشد؛ منتها معنای سیاسی‌شدن دانشگاه یا حضور سیاست در دانشگاه را نباید اشتباه کرد؛ معنای آن این نیست که دانشگاه بشود یک جایی برای این‌که جریان‌های سیاسی، گروه‌های سیاسی، عناصر سیاسی و برای اغراض سیاسی بیایند از این استفاده کنند؛ این نباید باشد.» 🔹 بیانات رهبری در دیدار وزیر علوم و اساتید دانشگاه تهران ۱۳۸۸.۱۱.۱۳ 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۴۵ 🆔 @didebane_andisheh
چرا مرحوم فرج نژاد خاص بود؟ 🔸اگر از آن‌هایی که محمدحسین را می‌شناسند، درباره علت خاص‌بودن او سوال کنیم، هر کدام پاسخی خواهند داد. 🔹 احتمالا برخی از پرکاری و خستگی‌ناپذیری‌اش می‌گویند. برخی دیگر از تخصص و مطالعه فراوانش در حوزه‌های مختلفی مثل رسانه و تحلیل فیلم، دشمن‌شناسی و غرب‌پژوهی، علوم قرآن و تفسیر، فلسفه‌های مضاف، تاریخ، دانش معنویت و مکاتب معنوی نوپدید و سبک زندگی یاد می‌کنند. 🔸گروهی شیفته ساده و خاکی‌بودنش هستند و عده‌ای دیگر چهره خندان و امیدوار به آینده‌اش را در خاطرشان زنده نگه‌ می‌دارند. 🔹 اما هیچکدام از اینها نمی‌توانند آن نگاه عمیق و جریان‌شناسانه او به حوزه اندیشه و فرهنگ که موجب تربیت صدها شاگرد و استاد شده بود را توصیف کنند. او اگرچه در بسیاری از دانش‌ها تبحر یک متخصص ماهر را نداشت، اما مانند یک عقل راهبردی، دانش‌ها و تخصص‌های مختلف را از ابعاد مختلف بررسی می‌کرد و با تسلطی که بر نقشه راه و صحنه مواجهه داشت، هدایت فکری افراد را به دست ‌گرفته و آن‌ها را به ریل‌گذاری در مسیر درست فرا می‌خواند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۹ 🆔 @didebane_andisheh