دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم
#تمدید_فراخوان
⚠️ بنابر درخواست پژوهشگران گرامی، مهلت ارسال یادداشتهای مربوط به اندیشه مرحوم عماد افروغ تا آخر هفته جاری تمدید گردید.
🔰 محورها
✔️ تجمیع روحیه انتقادی با مبناگرایی؛
✔️ نقد دوگانهسازیهای تمدن مدرن؛
✔️ ماهیت و روش نظریه رئالیسم انتقادی؛
✔️ بررسی هویت تاریخی ایرانیان؛
✔️ رهاییبخشی دین و اخلاق؛
✔️ نقد خوانشهای غیرصحیح از انقلاب اسلامی؛
✔️ نقد وضعیت عدالت اجتماعی در ایران؛
✔️ نقد کارآمدی نهاد علم در ایران؛
✔️ استخراج مبانی زیست اجتماعی از منابع دینی؛
✔️ رابطه حقطلبی و مصلحتسنجی؛
✔️ نوآوری مدل سیاسی مردمسالاری دینی؛
✔️ رابطه صلح جهانی و توسعه.
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#عماد_افروغ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ مدرنیته و وضعیت حال ما
🎞دکتر شهریار زرشناس
🆔 @didebane_andisheh
💠 مولفه های مقاومت
🔰 فرهنگ مقاومت دارای چند مولفه است:
1️⃣ دارای پشتوانه دینی و عقلی است؛ در مقاومت، امر به اقامه توحید هست. حکم قطعی عقل آن است که اگر موانعی هرچند جدی و سخت پیش آمد، باید در مقابلش ایستاد و ظلم را نپذیرفت.
2️⃣ عدم مساوقت با خشونت: خصوصیت عمل برخواسته از عقل و تفکر آن است که براساس هیجانات و احساس انجام نمیشود؛ در اینگونه افعال، هدف نهایی لحاظ میشود، و هر فعلی که به بهترین شکل آن هدف را محقق میکند (ضرورت بالقیاس نسبت به آن هدف دارد)، اختیار میگردد.
3️⃣ بهرهگیری از روشهای مختلف: در مقاومت، اصل، ایستادگی تا سرحد تحقق اهداف است. اما این که از چه روشهایی برای تحقق اهداف بهره گرفته شود، تابع شرایط است. در هر موقعیت، آن عمل و روشی که با توجه به شرایط ضرورت بالقیاس نسبت به هدف دارد، شیوه مقاومت را تشکیل میدهد؛ گاه این شیوه صلح است، گاه نرمش قهرمانانه و گاهی جنگ تن به تن.
4️⃣ بدون مرزبودن مقاومت: گستره هر جریان و حرکتی، تابع اهداف آن حرکت است. جریان مقاومت، حاکمیت ارزشهای متعالی انسانی و الهی و ازمیانبردن موانع آن را پیشرو قرار داده است. این هدف متعالی، تمام جوامع انسانی را شامل میشود؛ هرجا که عامل ظالم و استثمارگری وجود داشته باشد که سعی در سلب اینگونه ارزشها از ملتی دارد، جریان مقاومت در برابر اوست.
5️⃣ ظلمستیزی نه زورستیزی: ایستادگی و استقامت در راه تحقق اهداف متعالی انسانی و الهی باشد. از این رو جبهه مقابل جریان مقاومت، همواره جبهه باطل است و مقاومت، ایستادگی و تقابل با ظلم و استکبار و استثمارگری است.
6️⃣ تلازم قدرت و مقاومت: مقاومت، چنانکه گفته شد، ایستادگی در مقابل مستکبران و صاحبان قدرتی است که با طغیانگری خود، در راه تحقق اهداف متعالی الهی و بشری، مشکلات و موانع ایجاد میکنند. تقابل و ستیزه با اینگونه مراجع قدرت، نیاز به نیرو و توانایی زیادی دارد.
7️⃣ اشداء علیالکفار و رحماء بینهم: محور مقاومت تنها استکبار و جریان کفر و دنباله استکباری آنان یعنی جریان تکفیر را دشمن تلقی کرده، با آنها مقابله میکند. اما راهبرد آن نسبت به مسلمانان، اصل همدلی امت اسلامی است که در جهت تحقق آن، تلاشهای فراوانی نیز شده است.
8️⃣ دشمنسازبودن مقاومت: حرکت در مسیر حق و پیگیری اهداف متعالی انسانی و الهی، ماهیتا دشمنساز است؛ زیرا منافع افراد و جوامع استکباری را که پیشرفت خود را مرهون غارت و استثمار هستند، در خطر جدی قرار میدهد.
#مقاومت
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 34
🆔 @didebane_andisheh
❇️ جامعه اسلامی
اگر قرار باشد حرکت جامعه بهسوی خدا و راه خدا باشد، باید پیشوایان و پیشتازان و زمامداران جامعه، رفتارشان، بینششان، اعتقادشان، عبادتشان، نمازشان، روزهشان، لباسشان، وضع خانوادهشان، وضع زندگیشان، صدقشان، راستیشان، امانتشان، مردمدوستیشان، عدالتشان و همهچیزشان، الگونمونهای از اسلام باشد. اگر نمونه صد درصد نه، لااقل نودوپنج درصد یا نود درصد.
📖دیدهبان اندیشه شماره 28
🆔 @didebane_andisheh
25.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️چالش جدی دنیای اسلام، چالش با تمدن غرب است.
🎞 آیت الله میرباقری
🆔 @didebane_andisheh
💠 مساله مادری و مبانی آن
1️⃣ اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ: مهمترین آثار باور به معاد و زندگی پس از مرگ درباره مادری این است که اعتقاد به پس از مرگ، زنان را متوجّه اهداف افرینش میکند که موجب سعادت اخروی آنان میشود.
2️⃣ عدالت: عدالت به معنای بهرهبردن هر موجودی به اندازه قابلیت و استحقاق خویش است؛ این عدالت، تساوی بین زن و مرد را ایجاب میکند و مقصود از تساوی آن است که زن و مرد به طور یکسان و به یک مقدار از فیض پروردگار متعال بهرهمند میشوند.
3️⃣ پذیرش امانت: عهدهداری نقش مادری در ابتدا اختیاری است ولی به محض قبول، مادر نسبت به مسئوولیت مادری التزام پیدا میکند و روایات متعددی با بیانهای مختلفی زنان را به مادرشدن و مادری تشویق میکنند.
4️⃣ عدم بدلبرداری: مادری مسوولیتی است که هیچ جانشینی برای آن وجود ندارد؛ حتی مادربزرگ یا پرستار یا مهد کودک، فرض اینکه بهترین و اصولیترین کار نگهداری از کودک را انجام دهند، نمیتوانند نقش جانشین را برای مادر عهدهدار شوند و برای فرزند مادری کنند.
5️⃣ ضمان: از دیگر مبانی دینی ما این است که مادر در برابر فرزند و تربیت او ضامن است و مسئول است و ضمان شرعی دارد.
📖نشریه دیدهبان شماره 46
🆔 @didebane_andisheh
❇️ ارتباط سیاست و دانشگاه
👤 ابراهیم حاجیانی
«دولت مهمترین منبع تأمین مالی نظام دانشگاهی ماست و نباید از آن توقع عدممداخله را داشته باشیم. چون پولش را پرداخت میکند طبیعتاً مداخله هم میکند. مسئله بیشتر به حکمرانی مشارکتی و تعاملی مربوط است؛ فرآیندها و مکانیسمهای مداخله دانشگاه در سیاستگذاری علم و فناوری باید افزایش پیدا کند، هویت انجمنهای علمی باید تقویت و برجسته شود تا نقش فعالتری در فرآیند سیاستگذاری داشته باشند و هر سیاستی با اجماع و توافق ذینفعان تصویب بشود.»
👤 سید جواد میری
«دانشگاه زمانی میتواند یک نقش پیشآهنگ و یک نقش پیشرو بازی کند که دارای استقلال باشد، که کنترل و مدیریت آن بر اساس یک امر بیرونی مثلاً امر سیاسی یا امر عرفی نباشد. وقتی این امور بیرونی سعی میکنند منطق درونی علم را کنترل و هدایت کنند، دانشگاه را از پیشآهنگبودن و استقلال تهی میکنند و دانشگاهی که استقلال نداشته باشد، نمیتواند دانشگاهی باشد که در خدمت جامعه و انسان و خلق فرصتها و افقهای نوین باشد.»
👤 محمدحسین بادامچی
بین نهاد علم و حکمرانی، نباید هیچگونه ارتباط و اتصال سیاسی باشد و هرگونه رابطهای مخرب است. اینکه ما فکر کنیم که میتوان یک رابطه خدماتی دوگانه بین نهاد سیاست و نهاد علم برقرار کرد، دور از واقع است. دانشگاه فقط تربیت و آموزش را انجام بدهد و نه کار دیگر و حکمرانی هم فقط منابع مالی دانشگاه را تأمین کند.
📖دیدهبان اندیشه شماره 45
#دانشگاه
#سیاست
🆔 @didebane_andisheh
✴️ تفاوت دانشگاه با دیگر ساختارهای نهاد علم
1️⃣ دانشگاه محلی برای تحصیلات عالیه یا تکمیلی است که سطح بالاتری از دروس تحصیلات عمومی یعنی مدارس را به دانشجویان آموزش میدهد.
2️⃣ مهمترین هدف و به طور کلی ماهیت دانشگاه، افزایش توان کارشناسی دانشجویان در عرصههای مختلف علم و فناوری به منظور رشد و توسعه جامعه است؛ به بیان دیگر کارآمدی در جهت تسهیل زندگی مردم جامعه از مهمترین رسالتهای دانشگاه برشمرده میشود.
3️⃣ دانشگاه یکی از مهمترین مواطن تقسیم اعتبارات اجتماعی و طبقهبندی افراد در جامعه است.
4️⃣ دانشگاه لزوما روی یک عرصه علمی متمرکز نشده و توان آن را دارد تا با شکلدهی دانشکدههای مختلف، به طور همزمان، عرصههای مختلف دانش را به پیش ببرد.
📖دیدهبان اندیشه شماره 45
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم
❇️ امروز آخرین فرصت برای ارسال یادداشتهای مربوط به اندیشه مرحوم استاد عماد افروغ است.
⚠️ بعد از فرآیند ارزیابی، نتایج به زودی به اطلاع کسانی که برای این شماره از نشریه یادداشت ارسال کرده بودند، خواهد رسید.
💢 با ما همراه باشید!
💠 انسان انقلاب اسلامی
✅ مهمترین معضل دانشگاه امروزی، عقبماندگی این نهاد از سیر و تحولات در سطح جامعه ایرانی است؛ دانشگاه ما امروزه نتوانسته انسان مطلوب در جامعۀ انقلاب اسلامی را ترسیم و ابعاد و جنبههای آن را به شکل مناسبی به عنوان بدیل انسان غربی به دیگران معرفی کند و از همین رو گاه در معرض انزوا و و گاهی حتی در معرض تقابل با مسیر جامعۀ انقلاب اسلامی قرار میگیرد.
✴️ جایگاه انسان در علم مدرن به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا میکند؛ در این نگاه انسان میفهمد که همسطح و جزئی از طبیعت نیست؛ این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل میگیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود میرسد؛ در سایه این جهانبینی و بر پایه اصالتدادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی میشود و انسان خودمختاری محقق میشود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است.
❇️ این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد میکند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متالهای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق میکوشد. نمونههای بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است.
📖دیدهبان اندیشه شماره 45
#انقلاب_اسلامی
#دانشگاه
#قاسم_سلیمانی
🆔 @didebane_andisheh
💠 سه ضلع تضعیف جمهوریت
✏️ حبیبالله بابایی
❇️ تحقیر جمهور و تضعیف جمهوریت در ایران امروز پدیدهای چند ضلعی است:
1️⃣ ضلع اول آن مربوط به جریان اصلاحات و جریان مدعی دموکراسی و آزادی و مشارکت است. یکی از مغالطههای بسیار تلخی که در تاریخ جمهوری اسلامی شکل گرفت، پیوند موضوع «جمهوریت» با جریان «اصلاحات» و جریان روشنفکری سکولار بود، اینکه آنها داعیهدار «مردم» شدند. در حالیکه بسیاری از این جماعت (مخصوصا طیف اَشراف از اصلاحات) نه آگاهی اصیل و کافی و نه صداقت لازم را برای پشتیبانی از جمهور و جمهوریت داشتند.
2️⃣ ضلع دوم این تحقیر و تضعیف را باید در طیفی از جریانات اصولگرا جستجو کرد که جمهوریت را در تضاد با اسلامیت دید و در مورد آن اساسا فکری نکرد. نیاندیشیدن و فکر نکردن در موضوع «جمهوریت» زمینه را برای نفوذ جریان غربگرا و غربزده در عناصر بنیادین «جمهوری اسلامی» و برای تحریف عمیق تفکر امام خمینی ره فراهم ساخت.
3️⃣ ضلع سوم این تحقیر و تضعیف را باید در طیفی از خود جمهور دنبال کرد. آنجایی که جمهور چشمبسته در برابر دو طیف فوق تمکین میکند و آنجا که جمهور حضور خود را در عرصههای مشارکت و مطالبههای عمومی کمرنگ میکند، راه برای پیشرفت دو طیف فوق هموار میشود. برهمین اساس، مشارکتنکردن در صحنههای مربوط به عنصر جمهوریت، دو طیف فوق را از کردههای خود پشیمان نخواهد کرد بلکه آنها را به سرنوشت مردم مسلطتر خواهد ساخت و جامعه را به سمت یکجانبهگرایی سوق خواهد داد.
#جمهوریت
#دموکراسی
📖دیدهبان اندیشه شماره 27
🆔 @didebane_andisheh
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ خوانش دیگری از علم
🎞دکتر سعید زیباکلام
🆔 @didebane_andisheh