eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
969 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ گفتمان پنهان متولیان توسعه در ایران ☑️ توسعه‌گرایان به نوسازی و تغییر با رویکردی تکاملی و تدریجی و با نگاهی خوش‌بینانه نسبت به تمدن جدید غربی و با پیروی از مدل‌ها و الگوهای غربی می‌پردازند و در این فرآیند دلبسته نوسازی لیبرالی‌اند. ☑️ مفهوم نوسازی لیبرالی دلالت بر دگرگونی کامل یک جامعه سنتی به یک جامعه با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن دارد که از ویژگی‌های یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و باثبات نظیر کشورهای دنیای غرب است. ☑️ این جریان توسعه‌خواه همواره می‌کوشد در درون خود، مجموعه مفاهیم اصلی چون دولت حداقلی، حکومت قانون، آزادی‌خواهی، خصوصی‌سازی، اقتصاد بازار و حقوق بشر را مفصل‌بندی نماید. 📖 نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از خرد اجتماعی
💠 توسعه بی‌عاری ❇️ در نسبت جدیدی که میان انسان و کار او برقرار گشته، دیگر هیچ پیوند واقعی میان انسان، طبیعت و هویت خاص او با کارش باقی نمانده است. اقتصاددان جدید با این طرز تفکر بارآمده که «کار» را همچون چیزی تلقی کند که اندکی بیش‌تر از یک شر واجب است. آرمانی که فرا راه توسعه به شیوه غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماما به فراغت و تفنن می‌گذرد. فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. ♦️ مشروح این مصاحبه در شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
💠 اندوه ممدوح ✴️ محمدرضا شایق میان غم ناشی از افسردگی و غم ممدوح تفکیکی را انجام می‌دهد: افسردگی ملاک‌هایی دارد؛ این‌گونه نیست که هرکسی غمگین بود بگوییم افسرده است ولو اینکه غم مداوم دارد. اولاً: غم ناشی از افسردگی یا بی‌دلیل است یا دلیل معقول ندارد. ثانیاً: در افسردگی، غم، عقل و فکر را مدیریت می‌کند، اما در غم ممدوح عقل باعث غم می‌شود؛ یعنی این غم به خاطر فهمیدن است؛ عقل حاکم بر غم است نه اینکه غم حاکم بر عقل باشد. ثالثاً: افسردگی باعث محو امیدواری صحیح می‌شود. خیلی وقت‌ها غم به انسان نشاط می‌دهد و از حالت خمودی درمی‌آورد. ✳️ آقای رفیعی هم در این‌باره اینگونه می‌گوید: در دوره‌ای هر جا بحث غم بود، یک وحشتی به جان آدم‌ها می‌افتاد؛ لذا برخی روان‌شناسان انسان‌ها را به این سمت سوق می‌دادند که در هیچ لحظه‌ای نباید احساس غمگینی کنید و کم‌کم متوجه شدند این‌طور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آن‌ها غم را به احساس گناه تعبیر می‌کنند و می‌گویند ما فکر می‌کردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالی‌که احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل می‌دهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ می‌شود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. این تعابیر روان‌شناسان غربی است. ما در مباحث دینی‌مان هم می‌بینیم که دقیقاً همین‌طور است این حزن و این غم درونی، انگیزه‌ای می‌شود برای حرکت دادن و روبه‌جلو حرکت‌کردن. 📖نشریه دیده‌بان شماره 41 🆔 @Didebane_Andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری فارس» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 شاخ و برگ یک ایده ❇️ جستجو در بین پیام‌های اندیشه‌ای موجود در فضای مجازی، ما را به برخی از مهمترین محورهای مورد اختلاف در موضوع توسعه می‌رساند که در بسیاری از آنها، نظر اندیشمندان بزرگی همچون شهید آوینی تبیین شده است. محورهایی مثل تعریف توسعه، هدف و غایت توسعه، رابطه توسعه و تمدن، رابطه توسعه و فناوری، رابطه توسعه با آزادی و عدالت، رابطه توسعه و دموکراسی، تاریخچه توسعه در ایران و آسیب‌شناسی توسعه در ایران از این جمله هستند. ✴️ علاوه بر محورهای پیشین، به جرات می‌توان مهمترین و پرتکرارترین محور در موضوع توسعه را رابطه آن با اقتصاد دانست. در این محور سه مساله کلی قابل طرح است؛ اولین مساله، نگاه انحصاری‌داشتن به رشد اقتصادی جوامع توسعه‌یافته است؛ مساله دوم، تبیین مدل مطلوب اقتصادی برای جوامع توسعه‌یافته و سومین مساله بررسی جایگاه دو مقوله کار و فراغت در مدل توسعه مدرن است. ♦️ اینفوگرافی نظر اندیشمندان در باب محورهای فوق را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌رساند که نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با عنوان «وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید» هم‌اکنون آماده شده است. 🌹 قیمت این شماره با تخفیف ویژه و در قالب چاپ چهاررنگ: ۸۰ هزار تومان 💠 در صورت درخواست تعداد بالاتر از ده عدد، تخفیف مضاعفی روی مبلغ فوق لحاظ خواهد شد. ♻️ همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزارتومان، اشتراک سالانه نشریه را تهیه کرده و هشت شماره سال جاری را بعد از انتشار، درب منزل تحویل بگیرند. ⚠️ از شماره آتی، نشریه صرفا به صورت چاپی عرضه خواهد شد و انتشار مجازی نخواهد داشت. 🔰 برای دریافت شماره توسعه یا خرید اشتراک سالانه، مبالغ خود را به شماره کارت زیر به نام سید محمدمهدی شرف‌الدین واریز کنید و رسید را به همراه آدرس و کدپستی به آیدی @m110614 ارسال فرمایید. ۶۰۳۷۹۹۱۹۳۰۷۴۲۸۳۲ 🔺 برای سفارش شماره ۴۹ تنها تا آخر این هفته فرصت باقی است. 🔻هزینه ارسال این شماره از نشریه رایگان می‌باشد. 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
#اطلاعیه 📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌رساند که نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید؟ 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 49 دیده‌بان با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ برای سفارش نسخه فیزیکی این شماره، فقط تا آخر هفته فرصت باقی است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی و هویت‌زدایی از ، بنیادی‌ترین مسئله هویتی در حوزه مسائل زن و خانواده است که با رصد فضای مجازی می‌توان آن را در 4 محور کلی گنجاند...👇 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی #زن_غربی و هویت‌زدایی از #زن_ایرانی_اسل
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت اول) ✏️ محمدرضا کدخدایی 1️⃣ بازنمایی بدن و ترویج بدحجابی کنترل بدن طبیعی‌ترین و بارزترین بخش هویتی زنان است که تحت کنترل حکمرانی نظام لیبرال سرمایه‌داری و متناسب با اهداف آن، نظم و نظام می‌گیرد. مسئله بازنمایی بدن و ، بخشی از ذات نظام سرمایه‌داری است که بر جوامع پیرامونی کشورهای توسعه‌یافته نیز تحمیل می‌شود و هویت‌های اجتماعی معارض و مزاحم با اقتضائات آن را فرومی‌ریزد. حجاب زن ایرانی-اسلامی، مهم‌ترین و شاخص‌ترین عرصه معارض و مزاحم با کالاشدگی جنسی زنان است. بنابراین طبیعی است که ترویج و بدحجابی به یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل هویتی زنان در ایران اسلامی تبدیل شود. 2️⃣ جنسیت‌زدائی و استقلال‌طلبی دوسویگی، مردوارگی و از زن، مهم‌ترین محور مسائل هویتی زنان در بخش روانی است. این بخش از مسئله به وسیله نظام دشمن به فضای مجازی و حقیقی جامعه ایران تحمیل و وجوه مسئلگی خود را بر نظام معرفت دینی نیز بار می‌کند. تاکید برهویت جنسی و جنسیتی زنان و تاکید بر زوجیت به معنای مکملیت و نیاز متقابل زن و مرد، عرصه معارض و متزاحم با دوسویگی و مردوارگی و جنسیت زدایی تحمیلی از طرف نظام سرمایه‌داری به جامعه ایران است. بنابراین خودتحقیری نسبت به هویت جنسی و جنسیتی زنانه و گرایش به استقلال‌طلبی، مهم‌ترین محور مسئلگی هویتی زنانه در فضاهای سه‌گانه جامعه ایران خواهد بود. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی #زن_غربی و هویت‌زدایی از #زن_ایرانی_اسل
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت دوم) ✏️ محمدرضا کدخدایی 3️⃣ خانواده‌زدایی لایه انتزاعی‌تر و عمیق‌تر مسائل هویتی زن، در ساختارهای جامعه بروز می‌یابد. کارکردهای پرشمار مبتنی بر زوجیت قاعدتا بایستی به فرایندهای تولید و مصرف ثروت در مقیاس سرمایه‌داری منتقل گردد. براین اساس خانواده‌زدایی به معنای انتقال کارکردهای خانواده مبتنی بر نظام زوجیت به عرصه جامعه عملا خانه را از کارکردهای عمده خود خالی می‌کند. بخش هویتی آن در رابطه با زنان، تاکید و سعی در حفظ ارزش‌های خانه و خانواده‌محور در کنار تلاش برای دستیابی به ارزش‌های خارج از خانه و خانواده، زمینه فشارهای مضاعفی را برای بانوان در هردوعرصه ایجاد می‌کند. حل این تعارضات جز با ارائه تصویری فانتزی از زن به عنوان ابرموجودی که همه ارزش‌ها و نقش‌ها و به تبع مسئولیت‌های تعریف‌شده در خانه و جامعه را پابه‌پای مردان انجام می‌دهد، ممکن نیست. 4️⃣ معنویت‌زدایی‌ و تاکید بر حقوق‌محوری نهایتا معنویت‌زدایی و از هویت زن و نقش‌های هویتی زنانه مثل مادری، همسری، خانواده‌محوری و حتی تقدس‌زدایی و معنویت‌زدایی از هویت انسانی زن مثل هویت زن به عنوان انسانی مختار که آزادی انتخاب در عرصه‌های مختلف مرتبط با جنبه‌های غیرمادی خود را نیز داشته باشد، سلب می‌گردد. به تعبیر برخی اندیشمندان فلسفه حقوق، سلطه ادبیات حقوق بر ادبیات اخلاق، به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد در درستی و شایستگی و ارزشمندی رفتار خود دفاع کند، با خط‌کش حقوق آن را می‌سنجد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 دو صباح لذت ❇️ حکیم، بهره‌مندی از لذائذ معنوی را بر استفاده از لذات و تمتعات مادی ترجیح می‌دهد؛ زیرا اولا ادراک خوشی‌ها و لذت‌های روحانی آسان‌تر از ادراک لذت‌های جسمانی است و ثانیا بهره‌مندی از لذت‌های معنوی در همه‌وقت و همه‌جا ممکن است، چون اسباب آن در وجود آدمیان فراهم است. علاوه بر این در لذت روحانی گذشته از لذت حال بتوان از خاطرات لذات قبل و امید و تصور آینده بهتر نیز لذت برد، در حالی که لذات جسمانی فقط به زمان حال محدود می‌شوند. ✴️ پس باید با نیروی عقل و حکم اخلاقی، برترین، پایدارترین و خالص‌ترین لذت را کشف، آن را دنبال و از بقیه پرهیز نمود. همچنین باید غایت توسعه‌یافتگی را دستیابی به پایدارترین لذت ممکن معنوی یعنی کمال الهی بشر قلمداد کرد. ♦️ مشروح این یادداشت در باب لذت‌گرایی در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh