روشنفکر و روشنفکری؛
🔸روشنفکر و روشنفکری از آن دسته واژگانی است که در سرزمین ما بار معنایی واحـد و یکسانی نداشته، بلکه نزد گروهها و طبقات اجتماعی مختلف بر حسب دوران استعمال این واژه بار احساسی و معنایی متفاوتی را به همراه داشـته اسـت و گروهـی را بـه تحسـین و تمجید واداشته و نزد گروه ها و اقشاری توأم با احساس خطر، بدگمانی و بیاعتمادی بوده.
🔹 سرّ این واکنش احساسی متفاوت، از یک سو ابهام درونی و عدم تحدید معنایی این واژه و از طرف دیگر، قضاوت درباره آن بر حسب عملکرد و نقـش تـاریخی اجتمـاعی کسانی است که به این نام و عنوان شناخته شدهاند.
🔸ثمره این ابهام معنایی آن بوده که افراد و گروههای اجتماعی متفاوتی بتوانند از این عنوان بهرهمند شوند و بـه ایـن نـام شناخته گردند؛ هر چند گرایشها و اعتقادات و عملکردهای سیاسی اجتمـاعی متفـاوت و گاه متباین داشتهاند.
🔹 همچنان که داوری مثبت و منفی درباره روشنفکری و روشنفکران در سرزمین ما شاخص و معیار مشترك و مشخص نداشته و از منظرهای متفاوت و براسـاس چارچوبهای فکری و مطلوبیتها و غایات اجتماعی و نظری متنوع و گاه ناسازگار صورت پذیرفته است.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۶
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#روشنفکر
🆔 @didebane_andisheh
مواجهه سیاسی فعال؛
🔸از دیگر رسالتهای دانشگاه، جهتدار بودن در مواجهه با حاکمیت است.
🔹 دانشگاه نباید صرفاً محلی برای نشر علم و دانش باشد؛ بلکه دانشجویان باید با اتخاذ مواضع سیاسی، در بزنگاهها، جامعه خود را راهبری کنند.
🔸مقام معظم رهبری در اینباره میفرمایند: «در دانشگاه باید روح سیاسی زنده باشد؛ این یک نشاطی به جوان میدهد. ما جوان بانشاط لازم داریم. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و به کلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ به علاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری، بنابراین خوب است و باید در دانشگاه سیاست باشد؛ منتها معنای سیاسیشدن دانشگاه یا حضور سیاست در دانشگاه را نباید اشتباه کرد؛ معنای آن این نیست که دانشگاه بشود یک جایی برای اینکه جریانهای سیاسی، گروههای سیاسی، عناصر سیاسی و برای اغراض سیاسی بیایند از این استفاده کنند؛ این نباید باشد.»
🔹 بیانات رهبری در دیدار وزیر علوم و اساتید دانشگاه تهران ۱۳۸۸.۱۱.۱۳
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۴۵
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#دانشگاه
#سیاسی
#حاکمیت
🆔 @didebane_andisheh
چرا مرحوم فرج نژاد خاص بود؟
🔸اگر از آنهایی که محمدحسین را میشناسند، درباره علت خاصبودن او سوال کنیم، هر کدام پاسخی خواهند داد.
🔹 احتمالا برخی از پرکاری و خستگیناپذیریاش میگویند. برخی دیگر از تخصص و مطالعه فراوانش در حوزههای مختلفی مثل رسانه و تحلیل فیلم، دشمنشناسی و غربپژوهی، علوم قرآن و تفسیر، فلسفههای مضاف، تاریخ، دانش معنویت و مکاتب معنوی نوپدید و سبک زندگی یاد میکنند.
🔸گروهی شیفته ساده و خاکیبودنش هستند و عدهای دیگر چهره خندان و امیدوار به آیندهاش را در خاطرشان زنده نگه میدارند.
🔹 اما هیچکدام از اینها نمیتوانند آن نگاه عمیق و جریانشناسانه او به حوزه اندیشه و فرهنگ که موجب تربیت صدها شاگرد و استاد شده بود را توصیف کنند. او اگرچه در بسیاری از دانشها تبحر یک متخصص ماهر را نداشت، اما مانند یک عقل راهبردی، دانشها و تخصصهای مختلف را از ابعاد مختلف بررسی میکرد و با تسلطی که بر نقشه راه و صحنه مواجهه داشت، هدایت فکری افراد را به دست گرفته و آنها را به ریلگذاری در مسیر درست فرا میخواند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۹
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#دانشگاه
#طلبه
#محمدحسین_فرجنژاد
🆔 @didebane_andisheh
نظریه پردازان سنتی حوزوی در عرصه سیاست؛
🔸گروهی از روحانیون که از آنها میتوان به نظریهپردازان سنتی تعبیر کرد، کسانیاند که امر سیاسی را در نظمی غیرمردمی یا همان نظم سلطانی تفسیر میکنند.
🔹 مراد از نظم سلطانی، نظمی است که از بالا به پایین و در یک رابطه طولی روابط میان راعی و رعیت، حکمران و فرمانبردار را تنظیم میکند، در این نظم، اولویت با حاکم است و مردم تنها نقش حمایتگرایانه دارند.
🔸این جریان نیز از درون، خود به دو گروه عمده تقسیم میشود:
۱. نظریهپردازان سنتی / سلبی: گروهی مثل شیخ مرتضی انصاری، محمدتقی صدیقین اصفهانی و نیز جریان حجتیه، از نظریه تعطیل شدن نظم دینی در عصر غیبت حمایت میورزند؛ یعنی چون در رأس هرم قدرت، حاکم عادلی مثل امام معصوم(ع) نمییابند به تأخیر افتادن نظم دینی در سالهای پیش از ظهور قائل میشوند. در واقع چون وجود برخی چیزها مثل حکومت و حدود شرعی منوط به حضور امام معصوم(ع) است، با نبود امام نیز از اولویت میافتند و ما را در اقامه آنها معذور میدارند.
۲. نظریهپردازان سنتی / ایجابی: گروهی مثل آیتالله مومن قمی، آیتالله مصباح یزدی و آیتالله سیدکاظم حائری و اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی که قائل به تشکیل حکومت اسلامی در سالهای پیش از ظهور حضرت حجت(عج) هستند، اما چنین حکومتی را در همان نظم سلطانی تحلیل میکنند و صراحتاً از ترکیب حکومت اسلامی با عناصر مردمی دولتهای مدرن حذر مینمایند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۶
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#نظریه_پرداز
#روحانیت
#حکومت_اسلامی
🆔 @didebane_andisheh
نظریه پردازان غیرسنتی حوزوی در عرصه سیاست؛
🔸اینان به امر سیاسی توجه و البته آنرا در قالبی به غیر از نظم سلطانی تحلیل میکنند. از نظر آنان دولت اسلامی، دولتی است که رضایت یا انتخاب مردم، از شروط پیشامنصب فقیه است و نظم دینی بدون رضایت و اقبال مردم فاقد وجه شرعی میشود. این جریان نیز به دو گروه عمده تقسیم میشوند:
۱. ایجابی: گروهی مثل آخوند خراسانی، میرزای نائینی، امام خمینی و برخی از شاگردان ایشان که میکوشند نظریه حکومت دینی خود را در تعامل اسلام و دموکراسی باز تعریف نمایند و بدینگونه مهمترین عنصر حکومتهای مدرن یعنی «مردم» را وارد نظریههای اسلامی خود درباره نظم دینی نمایند.
۲. سلبی: در مقابل گروهی دیگر از روحانیون هستند که با استدلالی مستند به نص اسلامی، رابطه دین و سیاست را قطع و از نگرشهای عرفی به حکومت سر در میآورند. در نگرش آنها نشانههای سیاسی نص اسلامی بر لزوم اقامه نظم دینی صامت است و نحوه اقامه آن را به مردم احاله کرده است. گرچه اینان نیز همانند انجمن حجتیه از نظریه تعطیلی حکومت دینی در عصر غیبت سر درمیآورند، اما همانند آنها در مورد نوع حکومتی که قرار است شکل بگیرد بیتفاوت نیستند.
🔹از نظر آنها دولت مدنی، بهترین مدل حکومت است که رجال دینی نقشی در آن ندارند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۶
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#نظریه_پرداز
#روحانیت
#حکومت_اسلامی
🆔 @didebane_andisheh
#اطلاعیه
#ویژه
📣 فروش ویژه شماره ۵۲ نشریه دیدهبان اندیشه به مناسبت سالگرد طوفانالاقصی
❇️ سکولاریسم مقدس؛ این قوم را چگونه بخوانیم!؟
🖇همراه با آثاری از حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض، بیژنعبدالکریمی، میثم ظهوریان و محمدرضا قائمینیک؛
➕بررسی مواجهه روشنفکران با طوفانالاقصی.
📚 نسخه چاپی با تخفیف: ۸۵هزارتومان
💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰هزارتومان
⚠️ فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند.
🔺زمان فروش ویژه، دوهفته میباشد.
🔻ارسال در زمان فوق رایگان است.
🆔 @Didebane_Andisheh
تفاوتهای بیعت با انتخابات؛
🔸تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظامهای دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواستهها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت میکنند که به ایـن امـر ملتزم باشد.
🔹درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعتاند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهمشدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند.
🔸شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است. قرآن کـریم، بیعت مردم با رسول خدا را در مـاجرای صـلح حدیبیّه، این گونه تصویر میکند.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۷
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#بیعت
#انتخابات
#نظام_اسلامی
🆔 @didebane_andisheh
تفاوت های بیعت با انتخابات از نگاه آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)؛
🔸ماهيت «بيعت» يك نوع قرارداد و معاهده ميان بيعتكننده از يكسو و بيعتپذير از سوى ديگر است و محتواى آن اطاعت و پيروى و حمايت و دفاع از بيعتشونده است و بر طبق شرايطى كه در آن ذكر مىكنند درجات مختلفى دارد.
🔹از لحن آيات قرآن و احاديث استفاده مىشود كه بيعت، يك نوع عقد لازم از سوى بيعتكننده است كه عمل بر طبق آن واجب مىباشد و بنابراين مشمول قانون كلى «اوفوا بالعقود» است.
🔸بنابراين بيعتكننده، حق فسخ را ندارد؛ ولى بيعتپذير چنانچه صلاح بداند مىتواند بيعت خود را بردارد و فسخ كند، در اين صورت بيعتكننده از التزام و عهد خود آزاد مىگردد.
🔹بعضى بيعت را شبيه «انتخابات» يا نوعى از آن مىدانند؛ در حالى كه مسئله انتخابات درست عكس آن است، يعنى ماهيت آن يك نوع ايجاد مسئوليت و وظيفه و پست و مقام براى انتخاب شونده و يا به تعبير ديگر نوعى توكيل در انجام كارى است، هر چند اين انتخاب وظائفى هم براى انتخابكننده به دنبال دارد (مانند همه وكالتها) در حالى كه بيعت چنين نيست و به تعبير ديگر: انتخابات اعطاى مقام است و شبيه توكيل مىباشد، در حالى كه بيعت «تعهد اطاعت» است.
🔸گرچه ممكن است اين دو در بعضى از آثار با هم شباهت پيدا كنند؛ ولى اين شباهت هرگز به معنى وحدت مفهوم و ماهيت آنها نيست.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۷
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#بیعت
#انتخابات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @didebane_andisheh
ویژگیهای اجتماعی مرحوم حسین فرجنژاد؛
🔸مرحوم فرجنژاد همواره نسبت به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان حساسیت نشان میداد و سعی میکرد تا با راهاندازی دورهها وگعدههای مختلف، از این فرصتها برای آموزش و همچنین شنیدن مشکلات نوبنیاد نسل جوان استفاده نماید.
🔹بسیاری از جوانان، شاگردان و همکاران مرحوم فرجنژاد، در امور مختلفی مثل ازدواج، انتخاب شغل، انتخاب مرجع تقلید و یا حتی معاملات اقتصادی، با ایشان مشورت کرده و از توصیهها و تجربیاتشان استفاده میکردند.
🔸علیرغم تمام این مشغلهها، مرحوم فرجنژاد همواره در مسائل و بزنگاههای سیاسی نیز اقدام به مشارکت کرده و هیچگاه نسبت به این مسائل بیتفاوت نبود.
🔹مشارکت فعال ایشان در جریان انتخابات مختلف و همچنین اقناعسازی افکار عمومی در جریان اتفاقاتی همچون گرانی بنزین و سرنگونی هواپیمای اوکراین، ازجمله فعالیتهای سیاسی ایشان به شمار میرود.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۲۹
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#استاد_انقلابی
#محمدحسین_فرج_نژاد
🆔 @didebane_andisheh
خوانش فقهی از مسئله فلسطین؛
🔸آقای محسن قنبریان معتقد است که رژیم صهیونیستی عرفاً و شرعاً حکمش از یهود بنیقریظه و معاصر پیامبر(ص) شدیدتر و غلیظتر است؛
چون یهود معاصر پیامبر، بالاصاله مالک زمین و باغهایشان بودند و بخاطر تخلف از معاهده و خیانت، بالعرض مالکیت را از دست دادند؛
اما زن و مرد اسرائیلی بالذات غاصباند و به حکم لزوم مقابله با تعدیکنندگان، مقابله با آنها واجب است.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۲
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#صهیونیست
#محسن_قنبریان
🆔 @didebane_andisheh
علوم انسانی مقاوم در جهت تبیین مسئله فلسطین؛
🔸 در مواجه با مسئله فلسطین میتوانیم، صحبت از دو نوع علوم انسانی کنیم.
🔹یک علوم انسانی مقاوم، و دیگری علوم انسانی مفاوز، این تعبیر مفاوز در مقابل مقاوم به معنی سازشکار است.
🔸انسان مفاوز، انسان رام شده است؛ شاید اگر بخواهيم در قالب یک ممثل عینی از آن یاد کنیم، میتوانیم بگوییم، رام ترین ساکنه رامالله؛ یعنی آقای «محمود عباس» انسان مفاوز است؛ انسانی که کاملاً رام، وابسته، کنترل شده و سازشگر در مقابل تمدن و خواست قالب جهانی استکباری است.
🔹نقطه مقابل آن انسان مقاوم است، علوم انسانی مقاوم علومی است که میتواند کیستی و چگونگی زندگی انسان مقاوم را در جهان کنونی شرح دهد، توصیف و تبکین کند؛ برای سیاستگذاری تجویز هم داشته باشد.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۲
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#صهیونیست
#علی_اصغر_اسلامی_تنها
🆔 @didebane_andisheh
سؤالاتی که بی پاسخ مانده است؟
🔸باید از خود پرسید که چرا آرمان «عدالت جهانی» که امروزه در سطح وسیعی از زندگی انسانی تعریف شده و به عنوان مهمترین آرمان بشریت معرفی میشود، در مساله فلسطین به قربانگاه کشانده شده و اعتراضی از سوی ناظران ذبح آن به گوش نمیرسد؟
🔸آیا مکدونالیزهشدن و تخریب خردهفرهنگهای بومی و سرایتدادن مختصات یک فرهنگ به تمام جهان، اولین قدم برای نابودی عدالت در سطح بینالمللی نیست؟
🔹جهل مردم نسبت به وضعیت جهانی به دلیل تبعیت از رسانهها و جابهجایی مظلوم به جای ظالم، از دیگر دلایل عدم تحقق عدالت در سطح وسیع آن نیست؟
🔹گذشته از این عوامل، نمیتوان نهادهای بینالمللی ناظر بر عدالت جهانی را متهم کرد که خودشان امروز به ابزاری برای تکثیر و ترویج بیعدالتی تبدیل شدهاند؟
🔸افرادی که روزی برای فوت یک دختر جوان بر اثر بیماری، جهانی را به یاری میطلبند و روز دیگر بخاطر به گل نشستن پرندگان در دریاچهای، اشک میریزند، حالا در برابر نسلکشی وحشیانه یک رژیم غاصب علیه غیرنظامیان مظلوم، راهی جز سکوت ندارند؟
🔹نسلکشی دیروز غربیها در آفریقا و نسلکشی امروز صهیونیستها در فلسطین ثابت میکند که در نگاه این سازمانهای ناظر، تنها چیزی که ارزش ندارد، هویت، موجودیت و حقوق انسانی است.
🗒 نشریه دیدهبان اندیشه – شماره ۵۲
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
#صهیونیست
#فلسطین
🆔 @didebane_andisheh