eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
668 عکس
72 ویدیو
58 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه پردازان غیرسنتی حوزوی در عرصه سیاست؛ 🔸اینان به امر سیاسی توجه و البته آنرا در قالبی به غیر از نظم سلطانی تحلیل می‌کنند. از نظر آنان دولت اسلامی، دولتی است که رضایت یا انتخاب مردم، از شروط پیشامنصب فقیه است و نظم دینی بدون رضایت و اقبال مردم فاقد وجه شرعی می‌شود. این جریان نیز به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند: ۱. ایجابی: گروهی مثل آخوند خراسانی، میرزای نائینی، امام خمینی و برخی از شاگردان ایشان که می‌کوشند نظریه حکومت دینی خود را در تعامل اسلام و دموکراسی باز تعریف نمایند و بدین‌گونه مهم‌ترین عنصر حکومت‌های مدرن یعنی «مردم» را وارد نظریه‌های اسلامی خود درباره نظم دینی نمایند. ۲. سلبی: در مقابل گروهی دیگر از روحانیون هستند که با استدلالی مستند به نص اسلامی، رابطه دین و سیاست را قطع و از نگرش‌های عرفی به حکومت سر در می‌آورند. در نگرش آنها نشانه‌های سیاسی نص اسلامی بر لزوم اقامه نظم دینی صامت است و نحوه اقامه آن را به مردم احاله کرده است. گرچه اینان نیز همانند انجمن حجتیه از نظریه تعطیلی حکومت دینی در عصر غیبت سر درمی‌آورند، اما همانند آنها در مورد نوع حکومتی که قرار است شکل بگیرد بی‌تفاوت نیستند. 🔹از نظر آنها دولت مدنی، بهترین مدل حکومت است که رجال دینی نقشی در آن ندارند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۶ 🆔 @didebane_andisheh
📣 فروش ویژه شماره ۵۲ نشریه دیده‌بان اندیشه به مناسبت سالگرد طوفان‌الاقصی ❇️ سکولاریسم مقدس؛ این قوم را چگونه بخوانیم!؟ 🖇همراه با آثاری از حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض، بیژن‌عبدالکریمی، میثم ظهوریان و محمدرضا قائمی‌نیک؛ ➕بررسی مواجهه روشنفکران با طوفان‌الاقصی. 📚 نسخه چاپی با تخفیف: ۸۵هزارتومان 💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰هزارتومان ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه‌ چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🔺زمان فروش ویژه، دوهفته می‌باشد. 🔻ارسال در زمان فوق‌ رایگان است. 🆔 @Didebane_Andisheh
تفاوت‌های بیعت با انتخابات؛ 🔸تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظام‌های دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به ایـن امـر ملتزم باشد. 🔹درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهم‌شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند. 🔸شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است. قرآن کـریم، بیعت مردم با رسول خدا را در مـاجرای صـلح حدیبیّه، این گونه تصویر می‌کند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۷ 🆔 @didebane_andisheh
تفاوت های بیعت با انتخابات از نگاه آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)؛ 🔸ماهيت «بيعت» يك نوع قرارداد و معاهده ميان بيعت‌كننده از يكسو و بيعت‌پذير از سوى ديگر است و محتواى آن اطاعت و پيروى و حمايت و دفاع از بيعت‌شونده است و بر طبق شرايطى كه در آن ذكر مى‌كنند درجات مختلفى دارد. 🔹از لحن آيات قرآن و احاديث استفاده مى‌شود كه بيعت، يك نوع عقد لازم از سوى بيعت‌كننده است كه عمل بر طبق آن واجب مى‌باشد و بنابراين مشمول قانون كلى «اوفوا بالعقود» است. 🔸بنابراين بيعت‌كننده، حق فسخ را ندارد؛ ولى بيعت‌پذير چنانچه صلاح بداند مى‌تواند بيعت خود را بردارد و فسخ كند، در اين صورت بيعت‌كننده از التزام و عهد خود آزاد مى‌گردد. 🔹بعضى بيعت را شبيه «انتخابات» يا نوعى از آن مى‌دانند؛ در حالى كه مسئله انتخابات درست عكس آن است، يعنى ماهيت آن يك نوع ايجاد مسئوليت و وظيفه و پست و مقام براى انتخاب شونده و يا به تعبير ديگر نوعى توكيل در انجام كارى است، هر چند اين انتخاب وظائفى هم براى انتخاب‌كننده به دنبال دارد (مانند همه وكالتها) در حالى كه بيعت چنين نيست و به تعبير ديگر: انتخابات اعطاى مقام است و شبيه توكيل مى‌باشد، در حالى كه بيعت «تعهد اطاعت» است. 🔸گرچه ممكن است اين دو در بعضى از آثار با هم شباهت پيدا كنند؛ ولى اين شباهت هرگز به معنى وحدت مفهوم و ماهيت آنها نيست. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۷ 🆔 @didebane_andisheh
ویژگی‌های اجتماعی مرحوم حسین فرج‌نژاد؛ 🔸مرحوم فرج‌نژاد همواره نسبت به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان حساسیت نشان می‌داد و سعی می‌کرد تا با راه‌اندازی دوره‌ها وگعده‌های مختلف، از این فرصت‌ها برای آموزش و همچنین شنیدن مشکلات نوبنیاد نسل جوان استفاده نماید. 🔹بسیاری از جوانان، شاگردان و همکاران مرحوم فرج‌نژاد، در امور مختلفی مثل ازدواج، انتخاب شغل، انتخاب مرجع تقلید و یا حتی معاملات اقتصادی، با ایشان مشورت کرده و از توصیه‌ها و تجربیاتشان استفاده می‌کردند. 🔸علیرغم تمام این مشغله‌ها، مرحوم فرج‌نژاد همواره در مسائل و بزنگاه‌های سیاسی نیز اقدام به مشارکت کرده و هیچ‌گاه نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نبود. 🔹مشارکت فعال ایشان در جریان انتخابات مختلف و همچنین اقناع‌سازی افکار عمومی در جریان اتفاقاتی همچون گرانی بنزین و سرنگونی هواپیمای اوکراین، ازجمله فعالیت‌های سیاسی ایشان به شمار می‌رود. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۲۹ 🆔 @didebane_andisheh
خوانش فقهی از مسئله فلسطین؛ 🔸آقای محسن قنبریان معتقد است که رژیم صهیونیستی عرفاً و شرعاً حکمش از یهود بنی‌قریظه و معاصر پیامبر(ص) شدیدتر و غلیظ‌تر است؛ چون یهود معاصر پیامبر، بالاصاله مالک زمین و باغ‌هایشان بودند و بخاطر تخلف از معاهده و خیانت، بالعرض مالکیت را از دست دادند؛ اما زن و مرد اسرائیلی بالذات غاصب‌اند و به حکم لزوم مقابله با تعدی‌کنندگان، مقابله با آنها واجب است. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۲ 🆔 @didebane_andisheh
علوم انسانی مقاوم در جهت تبیین مسئله فلسطین؛ 🔸 در مواجه با مسئله فلسطین می‌توانیم، صحبت از دو نوع علوم‌ انسانی کنیم. 🔹یک علوم انسانی مقاوم، و دیگری علوم انسانی مفاوز، این تعبیر مفاوز در مقابل مقاوم به معنی سازش‌کار است. 🔸انسان مفاوز، انسان رام شده است؛ شاید اگر بخواهيم در قالب یک ممثل عینی از آن یاد کنیم، می‌توانیم بگوییم، رام ترین ساکنه رام‌الله؛ یعنی آقای «محمود عباس» انسان مفاوز است؛ انسانی که کاملاً رام، وابسته، کنترل شده و سازشگر در مقابل تمدن و خواست قالب جهانی استکباری است. 🔹نقطه مقابل آن انسان مقاوم است، علوم انسانی مقاوم علومی است که می‌تواند کیستی و چگونگی زندگی انسان مقاوم را در جهان کنونی شرح دهد، توصیف و تبکین کند؛ برای سیاست‌گذاری تجویز هم داشته باشد. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۲ 🆔 @didebane_andisheh
سؤالاتی که بی پاسخ مانده است؟ 🔸باید از خود پرسید که چرا آرمان «عدالت جهانی» که امروزه در سطح وسیعی از زندگی انسانی تعریف شده و به عنوان مهمترین آرمان بشریت معرفی می‌شود، در مساله فلسطین به قربان‌گاه کشانده شده و اعتراضی از سوی ناظران ذبح آن به گوش نمی‌رسد؟ 🔸آیا مک‌دونالیزه‌شدن و تخریب خرده‌فرهنگ‌های بومی و سرایت‌دادن مختصات یک فرهنگ به تمام جهان، اولین قدم برای نابودی عدالت در سطح بین‌المللی نیست؟ 🔹جهل مردم نسبت به وضعیت جهانی به دلیل تبعیت از رسانه‌ها و جابه‌جایی مظلوم به جای ظالم، از دیگر دلایل عدم تحقق عدالت در سطح وسیع آن نیست؟ 🔹گذشته از این عوامل، نمی‌توان نهادهای بین‌المللی ناظر بر عدالت جهانی را متهم کرد که خودشان امروز به ابزاری برای تکثیر و ترویج بی‌عدالتی تبدیل شده‌اند؟ 🔸افرادی که روزی برای فوت یک دختر جوان بر اثر بیماری، جهانی را به یاری می‌طلبند و روز دیگر بخاطر به گل نشستن پرندگان در دریاچه‌ای، اشک می‌ریزند، حالا در برابر نسل‌کشی وحشیانه یک رژیم غاصب علیه غیرنظامیان مظلوم، راهی جز سکوت ندارند؟ 🔹نسل‌کشی دیروز غربی‌ها در آفریقا و نسل‌کشی امروز صهیونیست‌ها در فلسطین ثابت می‌کند که در نگاه این سازمان‌های ناظر، تنها چیزی که ارزش ندارد، هویت، موجودیت و حقوق انسانی است. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۲ 🆔 @didebane_andisheh
راهبردهای مواجه با مسئله فلسطین؛ 🔸ارائه راهکار برای هر مساله، متوقف بر روایت و توصیفی است که از آن مساله در ذهن ارائه دهنده راهکار وجود دارد. 🔹به عبارت دیگر، بر اساس هر روایتی که ما از وضعیت فلسطین و جنگ در این منطقه داشته باشیم، راهکارمان نیز به تناسب همان روایت متغیر خواهد بود. اگر مساله فلسطین را صحنه نزاع اربابان قدرت به منظور کشورگشایی و گسترش حوزه اقتدار خود بدانیم، قطعا تمایلی برای ارائه راهکار برای حل این مساله پیدا نخواهیم کرد و در نتیجه در کنشگری علمی و رسانه ای خود نیز، مسیر بی تفاوتی را در پیش خواهیم گرفت؛ اگر صرفا با مدل توصیفی تاریخی به سراغ تحلیل مساله فلسطین برویم و از غصب زمین های این منطقه توسط قوم یهود سخن بگوییم، قطعا راهکارمان نیز تشدید جنگ و به دریاریختن جماعت یهودی خواهد بود؛ 🔸اگر در مقام توصیف، مساله امروز فلسطین را جنگ یک دولت رسمی با یک گروهک تروریستی بدانیم، در آن صورت جبرا به سراغ حمایت از رژیم صهیونیستی رفته و بخاطر احترام به روح بروکراسی هم که شده، جانب جنایت کاران را خواهیم گرفت و راهکارمان خروج مردم فلسطین و کوچاندن آنان خواهد بود؛ 🔹اگر صرفا با مدل توصیفی فرقه ای به سراغ تحلیل مساله فلسطین برویم و از عداوت اسلام و یهود از زمان های دور سخن بگوییم، باز هم راهکارمان تشدید جنگ و ریختن یهودیان به دریا خواهد بود. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۲ 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
📣 فروش ویژه شماره ۵۲ نشریه دیده‌بان اندیشه به مناسبت سالگرد طوفان‌الاقصی ❇️ سکولاریسم مقدس؛ این قوم را چگونه بخوانیم!؟ 🖇همراه با آثاری از حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض، بیژن‌عبدالکریمی، میثم ظهوریان و محمدرضا قائمی‌نیک؛ ➕بررسی مواجهه روشنفکران با طوفان‌الاقصی. 📚 نسخه چاپی با تخفیف: ۸۵هزارتومان 💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰هزارتومان ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه‌ چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🔺زمان فروش ویژه، دوهفته می‌باشد. 🔻ارسال در زمان فوق‌ رایگان است. 🆔 @Didebane_Andisheh
♦️ قدرت‌نمایی امت‌ها؛ 🔸تحلیلِ تکوینِ امت، کاملاً یک تحلیل و حقیقت وجودی است که رخ می‌دهد؛ لذا تفسیر امت در مناسبات ظاهری دنیوی نیست بلکه در آن انسجام و حقایق باطنی افراد و سیرت آن‌هاست. امت‌ها تا قیامت حضور دارند و با امام خودشان مأنوس و مشهور می‌شوند. 🔸امت‌ها آنچنان قدرتی دارند که می‌توانند با همراهی نبی خود، تمام قدرت و اقتدار فرعونیان را فرو برند و این سنت الهی است؛ امروز هم به دست کودکان غزه، که حدیث‌العَهد نزد پروردگار خودشان هستند، همان سنت عمل می‌کند. 🔸این قدرت ایمان است که قوت اهل حق را تحصیل کرده و فرشتگان الهی را به یاری آنان می‌فرستد تا به پیروزی و نصر دست پیدا کنند؛ همچنین ضعف در ایمان است که غلبه‌ رقیب را میسر و ممکن می‌سازد. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره 52 🆔 @didebane_andisheh
🔴 بحران بی‌اخلاقی یا بداخلاقی..؟! 🔸امروز شاهد تحولات ژرف در جهان خودمان هستیم و از نظر من جنگ غزه، یکی از بارزترین نمونه‌های آشکار این تحولاتی است که در جهان ما رخ می‌دهد. 🔹بارزترین ویژگی‌ این جهان به لحاظ فلسفی همان‌گونه که من بارها اشاره کردم، مرگ معنا، خدا، حقیقت و مرگ اخلاق است که البته به دنبال آن مرگ انسان هم تحقق پیدا خواهد کرد. 🔸بشر همواره در درون زندگی خودش بداخلاقی داشته، بشر همواره در زندگی خودش ظلم و تجاوز و بی‌عدالتی داشته است؛ بحث برسر بی‌اخلاقی است و مراد از بی‌اخلاقی این است که در هیچ دوره‌ای از تاریخ مکتوب بشر با یک چنین رویدادی مواجه نشده بودیم که اخلاق بی‌بنیاد و بی‌متافیزیک شود. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره 52 🆔 @didebane_andisheh