eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
969 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فرار از ماکیاولیسم مذهبی ♻️ هر چند که حکومت دینی در بهترین حالت، یک ابزار برای تحقق احکام شرعی و بسط اخلاق است؛ اما آسیب اصلی متوجه این نظام سیاسی، این است که‎ می‎تواند گرفتار ابزارگرایی و یا به تعبیری «ماکیاولیسم مذهبی» بشود. ♻️ در این نظام سیاسی، هر چند که میان اخلاق و سیاست، فاصله‎ای وجود ندارد و بنابراین میان محتوا و شکل حکومت فاصله‎ای وجود ندارد؛ با این حال، داشتن نگاه ابزاری به دین و اخلاق، خطری جدی است، زیرا که محدودۀ بسیار وسیعی از امور اجتماعی را شامل می‎شود. ♻️ هدف اصلی نظام تئوکراتیک،‎ پاسداری از اخلاق و فضایل انسانی است؛ اما اگر نظارت‌های کامل اعمال نشود، اهداف این حکومت نقض شده و خود، مقدمۀ رواج و گسترش رذیلت‎های سیاسی و البته با توجیهات اخلاقی و دینی خواهد شد. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ رابطه توسعه و تمدن 👤حسین کچوئیان گفتمان مدرن با دسترسی بیشتر به اطلاعات از طریق تکنولوژی‌های جدید، مراتب توسعه‌یافتگی و قدرتمندی خود را معرفی می‌نماید. در نقطه مقابل طبق نظر شهید آوینی، منشا قدرت و توسعه نه یک امر مادی بلکه یک باور و مساله معنوی است که می‌توان از آن تعبیر به تمدن به معنای خاص آن نیز کرد. به بیان دیگر ازمنظر ایشان ممکن است جامعه‌ای از نظر مسائل مادی ضعیف و از لحاظ دارابودن باور و تمدن غنی، قله‌های توسعه و پیشرفت را با قدرت معنوی خود درنوردیده باشد. 👤محسن رنانی برای قدم‌برداشتن به سمت توسعه پنج سرمایه اصلی نیاز هست که دو مورد آنها مربوط به بُعد مادی و سه مورد از آنها مربوط به تمدن معنوی جامعه است. منابع فرهنگی هم می‌توانند مانند منابع اقتصادی به سرمایه تبدیل شده و برای جامعه سودده باشند و آن را در مسیر توسعه‌یافتگی قرار دهند. به عبارت دیگر از نظر ایشان سودده‌بودن ابعاد معنوی یک تمدن است که می‌تواند جامعه را در مسیر توسعه‌یافتگی قرار دهد نه حقانیت و تطابق آنها با فطرت انسانی. 📖نشریه دیده‌بان شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات ♻️ طرفداران رئالیسم انتقادی ما را به درک و فهم قاعده‌مند از جهان فرا می‌خواند. مرحوم افروغ نیز معنا‌داری و قاعده‌مندی را در باور به خداوند جستجو می‌کند. او می‌گوید اگر کسی در جستجو‌ها و کنکاش‌های فکری خویش به معناداری از مجرای خداوند نرسد، سرانجامش پوچی و بی‌معنایی و از هم‌پاشیدگی است. ♻️ یکی از دستاوردهای ارزشمند «رئالیسم انتقادی» حل شکاف و تعارض بین «علم و دین» با استفاده از دیدگاه «تدوین مجدد آموزه‌های اعتقادی» است. از این منظر، الهیات در عین اینکه باید از وحی اصیل و تجربه قلبی شخصی آغاز شود، باید مشتمل بر الهیات طبیعت هم باشد که نظام طبیعت را نه دست‌کم گرفته و نه فراموش می‌کند. ♻️ مساله مهم دیگر، ارائه راه‌حل برای رفع معضل شرور در عالم است. در تفکر پویشی، واقعیت به صورت یک جامعه تصویر می‌شود که هریک از اعضای آن، اگرچه از برجستگی برخوردارند، اما از کنترل کامل بهرمند نیستند. بر اساس این دیدگاه، خداوند، شر را بر نمی‌اندازد، بلکه در سدد است تا آن را با دگرگون‌سازی و نیز تصویرنمودنِ یک الگوی فراگیرتر که می‌تواند با آن یکپارچه شود، به خیر مبدل سازد. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
♦️ رویکرد نوسهروردی به وحدت اسلامی 👤 سید جواد میری ♻️ جامعه و کشور ایران از نظر قومی و زبانی تنوع و تکثر بسیاری دارد؛ ما نیاز نداریم این تنوع و تکثر را سرکوب کنیم؛ بلکه باید برای آن یک ساختار تعریف کنیم. این ساختار و سیاست‌گذاری در حوزه مبانی شکل می‌پذیرد که من از آن به‌عنوان رویکرد نوسهروردی یاد کرده‌ام. ♻️ایران ملک مشاع است یعنی تمام کسانی که در ایران هستند، به‌نوعی در این ایرانیت شراکت دارند؛ چه آنها که ایران باستان را سرچشمه هویت ما می‌دانند؛ چه آنها که مدرنیته را مقوم هویت ما معرفی می‌کنند و چه آنها که دل در گروی هویت دینی و اسلامی مردم این مرز و بوم دارند. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 37 🆔 @Didebane_Andisheh