💠 انگیزههای روشنفکری حوزوی
♻️ جمع بین سنت و تجدد
برخی از روشنفکران حوزوی معتقدند که دین سنتی بـه جهـت تعلـق آن بـه قـرون گذشـته، پاسخگوي نیازهاي انسان معاصر نیسـت. آنها مـیکوشـند بـا بهـرهگـرفتن از ظرفیـتهـاي فلسفههاي نوین در حوزههاي تحلیل زبانی و هرمنوتیک و با تاریخی قلمدادکردن دین و با ارائه تفکیکی غیر نظاممند از ذاتیات و عرضیات دین و در پرتو به محاقبردن یـا کنـارگذاشتن آن چه که عرضی دین قلمداد میکنند، قرائتی تازه از دین و ذاتیات آن عرضه کنند تا دینداري به شکل عام و اسلام در قرائت او با کمترین هزینهاي، البته تنهـا نسـبت بـه تجددخواهی، با زندگی مدرن امروز جمع گردد.
♻️ تقریر حقیقت و تقلیل مرارت
روشنفکران سعی میکنند بـا بهـرهگـرفتن از معنویت و عقلانیت متعادل، اولاً هر چه بیشتر انسانها را با حقیقت مواجهـه داده و آشـنا سازند و ثانیاً در شیوه فکري خود، چشماندازي را ترسـیم سـازند کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسانها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهرهگـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی میکنـند عـلاوه بـر دو مقصد پیشگفته، انسانها را به گرایش هرچه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردند. گویا این متفکـران روشـنفکر بـه صـورت خودآگـاه یـا ناخودآگاه به این نتیجه رسیدهاند که براي جمع بین سنت و تجـدد و یـا کاسـتن از آلام و مرارتهاي همنوعان خویش، لاجرم باید از التزام به پذیرش دین و مکتبی خاص کـه بـا کمترین لسان سلبی نسبت به سایر مسالک همراه باشد، سخت اجتناب کرد و به معنویتی بیرنگ و آیین و دینی بیمرز، بسنده نمود.
♻️ بسط دین انسانی
جریان روشنفکری به دنبال تاسیس دین انسانی است؛ دینی که کرامت انسان برایش اهمیت داشته و توانایی جمع تمام انسانها زیر چتر واحد را داشته باشد. برخی از روشنفکران حوزوی برای دستیابی به این هدف، به ناچار راه عرفان را در پیش گرفته و سعی کردند تا مبانی عرفانی را در مقابل مبانی فقهی برجسته سازند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره26
🆔 @didebane_andisheh
4.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست
💠 جنگ غزه؛ پیروزی روایت بر الگوریتم
👤 هادی خانیکی
⚠️ در جدیدترین شماره دیدهبان، به بررسی رابطه سکولاریسم و صهیونیسم خواهیم پرداخت.
🆔 @Didebane_Andisheh
#اطلاعیه
❇️ فقط دو روز دیگر تا پایان مهلت ارسال یادداشت برای دو شماره آتی دیدهبان فرصت باقی است:
1️⃣ «سَرمَنزل اِشغالگری»؛ بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
2️⃣ «قیمتگذاری دولتی»؛ بررسی کارکردها و آسیبهای قیمتگذاری دولتی
📌یادداشتهای ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
📌یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
📌حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه
♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودسازی، وظیفه تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خود را نیز یدک میکشند؛ این مساله را به راحتی میتوان در برخی از بزنگاههای تاریخی کشور خودمان نیز به عیان دید؛ اما باید اذعان کرد که امروز، دانشگاههای ما تا حد زیادی از انجام این وظیفه غافل شده و تاثیرگذاری راهبرانهای در تحولات سیاسی و اجتماعی از خود نشان نمیدهند.
⚠️دیدهبان اندیشه قصد دارد در این پرونده، به منظور آسیبشناسی این مساله، سه دسته از موانع تاثیرگذاری دانشگاه معاصر را بررسی نماید:
1️⃣ موانع ناظر به ساحت علم
2️⃣ موانع ناظر به ساحت دانشگاه
3️⃣ موانع ناظر به ساحت جامعه و حکومت
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه ♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودس
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت علم
♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار میروند. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
1️⃣ طبقهبندی غلط علوم
2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی
3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت
5️⃣ رواج سکولاریسم
6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 طبقهبندی غلط علوم
📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقهبندی جدید که هماکنون در دانشگاههای کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایهگذاری نیز روی رشتهها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام میگیرد.
📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشتهها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روشهای تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمیتوان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری
📌 یکی از مهمترین آسیبهای موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسانمحوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیتها و ارزشهاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهرهبرداری نماید.
📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمیتوانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاههای مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسانها دیده و از این رو در تزاحم ارزشهای دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمیتوانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزشها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
📌 علم مدرن موجود در دانشگاهها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درستزیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار میدهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیشتر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهرهور گردد.
📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین میکنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
4.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛
📌 ما میخواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛
📌 اما خدا میخواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند.
#علامه_مصباح
#دموکراسی
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت
📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشهکردن تجربهگرایی و علمگرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جایگزینی ارزشهای معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهرهگیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد.
📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیمگیریها و بزنگاههای کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخشهای مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا میتوانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایدههای دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایدهها به منظور نتیجهگیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریهپرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخریزاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدانهای حماسه و رویارویی سخت با دشمن است.
🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسیترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم میدهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید میکند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن میاندازد و دست نحساش را قطع میکند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 34
🆔 @didebane_andisheh