#پرونده_ویژه
💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه
♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودسازی، وظیفه تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خود را نیز یدک میکشند؛ این مساله را به راحتی میتوان در برخی از بزنگاههای تاریخی کشور خودمان نیز به عیان دید؛ اما باید اذعان کرد که امروز، دانشگاههای ما تا حد زیادی از انجام این وظیفه غافل شده و تاثیرگذاری راهبرانهای در تحولات سیاسی و اجتماعی از خود نشان نمیدهند.
⚠️دیدهبان اندیشه قصد دارد در این پرونده، به منظور آسیبشناسی این مساله، سه دسته از موانع تاثیرگذاری دانشگاه معاصر را بررسی نماید:
1️⃣ موانع ناظر به ساحت علم
2️⃣ موانع ناظر به ساحت دانشگاه
3️⃣ موانع ناظر به ساحت جامعه و حکومت
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه ♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودس
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت علم
♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار میروند. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
1️⃣ طبقهبندی غلط علوم
2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی
3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت
5️⃣ رواج سکولاریسم
6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 طبقهبندی غلط علوم
📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقهبندی جدید که هماکنون در دانشگاههای کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایهگذاری نیز روی رشتهها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام میگیرد.
📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشتهها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روشهای تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمیتوان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری
📌 یکی از مهمترین آسیبهای موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسانمحوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیتها و ارزشهاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهرهبرداری نماید.
📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمیتوانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاههای مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسانها دیده و از این رو در تزاحم ارزشهای دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمیتوانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزشها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
📌 علم مدرن موجود در دانشگاهها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درستزیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار میدهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیشتر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهرهور گردد.
📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین میکنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
4.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛
📌 ما میخواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛
📌 اما خدا میخواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند.
#علامه_مصباح
#دموکراسی
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت
📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشهکردن تجربهگرایی و علمگرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جایگزینی ارزشهای معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهرهگیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد.
📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیمگیریها و بزنگاههای کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخشهای مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا میتوانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایدههای دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایدهها به منظور نتیجهگیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریهپرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخریزاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدانهای حماسه و رویارویی سخت با دشمن است.
🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسیترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم میدهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید میکند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن میاندازد و دست نحساش را قطع میکند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 34
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 رواج سکولاریسم
📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصههای زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند.
📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحتهای مختلف جامعه از یکدیگر رخ میدهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا میکند. در این نگاه انسان میفهمد که همسطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل میگیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود میرسد. در سایه این جهانبینی و بر پایه اصالتدادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی میشود و انسان خودمختاری محقق میشود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است.
📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد میکند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متالهای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق میکوشد. نمونههای بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه
♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب مینماید. برخی از این عوامل عبارتند از:
1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی
3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه
4️⃣ کمرنگشدن بُعد اخلاقی در دانشگاه
5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای تولیدی جامعه
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
#پرونده_ویژه
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
📌 مفروضات ریشهدار غربیها در زمینۀ بینشهای متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد میباشد.
📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویجدهندۀ مولفههایی است که میتوان به چند مورد از آنها اشاره کرد:
✔️ فردگرايی و آزادیطلبی افراطی
✔️ نژادپرستی و اشرافیگری
✔️ قدرتطلبی و خشونتگرايی
✔️ تساهل و نسبیتگرایی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh