eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
667 عکس
71 ویدیو
58 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه ♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودس
💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار می‌روند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: 1️⃣ طبقه‌بندی غلط علوم 2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی 3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایده‌محور 4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت 5️⃣ رواج سکولاریسم 6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 طبقه‌بندی غلط علوم 📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقه‌بندی جدید که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایه‌گذاری نیز روی رشته‌ها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام می‌گیرد. 📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشته‌ها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روش‌های تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمی‌توان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود. 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری 📌 یکی از مهمترین آسیب‌های موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسان‌محوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیت‌ها و ارزش‌هاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهره‌برداری نماید. 📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمی‌توانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاه‌های مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسان‌ها دیده و از این رو در تزاحم ارزش‌های دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمی‌توانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزش‌ها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایده‌محور 📌 علم مدرن موجود در دانشگاه‌ها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درست‌زیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار می‌دهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیش‌تر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهره‌ور گردد. 📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین می‌کنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی. 🆔 @didebane_andisheh
4.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛ 📌 ما می‌خواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛ 📌 اما خدا می‌خواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند. 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت 📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشه‌کردن تجربه‌گرایی و علم‌گرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جای‌گزینی ارزش‌های معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهره‌گیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد. 📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها و بزنگا‌ه‌های کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخش‌های مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا می‌توانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایده‌های دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایده‌ها به منظور نتیجه‌گیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند. 🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام ✍️ محمد فنایی اشکوری 🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریه‌پرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخری‌زاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدان‌های حماسه و رویارویی سخت با دشمن است. 🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسی‌ترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم می‌دهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید می‌کند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن می‌اندازد و دست نحس‌اش را قطع می‌کند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 34 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 رواج سکولاریسم 📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصه‌های زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند. 📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحت‌های مختلف جامعه از یکدیگر رخ می‌دهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد. 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی 📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا می‎کند. در این نگاه انسان می‎فهمد که هم‌سطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل می‎گیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود می‎رسد. در سایه این جهان‎بینی و بر پایه اصالت‌دادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی می‎شود و انسان خودمختاری محقق می‎شود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است. 📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد می‌کند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متاله‎ای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق می‎کوشد. نمونه‎های بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است. 🆔 @didebane_andisheh
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب می‌نماید. برخی از این عوامل عبارتند از: 1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه‌ 4️⃣ کمرنگ‌شدن بُعد اخلاقی در دانشگاه 5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش‌های تولیدی جامعه 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 📌 مفروضات ریشه‌دار غربی‌ها در زمینۀ بینش‌های متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد می‌باشد. 📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویج‌دهندۀ مولفه‌هایی است که می‌توان به چند مورد از آنها اشاره کرد: ✔️ فردگرايی و آزادی‌طلبی افراطی ✔️ نژادپرستی و اشرافی‌گری ✔️ قدرت‌طلبی و خشونت‌گرايی ✔️ تساهل و نسبیت‌گرایی 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 📌 آموزش و پژوهش دو محور و وظیفه مهم دانشگاه تلقی می‌شوند که ضعف در آنها، کنشگری اساتید و دانشجویان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از آسیب‌های ناظر به ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه امروزی که مانع تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شود، عبارتند از: ✔️ انباشت اطلاعات و عدم خلاقیت ✔️ عدم فهم معنا و هدف پژوهش ✔️ مدرک گرایی صرف ✔️ مسیر غلط رساله نویسی ✔️ آئین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه ✔️ غلبه موضوع‌محوری بر مساله‌محوری ✔️ تعریف غلط نخبه 🆔 @didebane_andisheh