دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع موجود بر تاثیرگذاری دانشگاه ♻️ دانشگاه و دانشگاهیان، علاوه بر رسالت خطیر خودس
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت علم
♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، توانایی تاثیرگذاری نهاد دانشگاه را در جامعه سلب نموده و خود به سببی برای انفعال به شمار میروند. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
1️⃣ طبقهبندی غلط علوم
2️⃣ غلبه اومانیسم و فردمحوی
3️⃣ رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
4️⃣ رواج پلوراليزم و نسبیت
5️⃣ رواج سکولاریسم
6️⃣ عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 طبقهبندی غلط علوم
📌 در تلقی مدرن از علم و در طبقهبندی جدید که هماکنون در دانشگاههای کشور ما نیز حاکم است، به دلیل غلبه اطلاق علم بر علوم تجربی و مهندسی در مسیر توسعه و کارآمدی، بیشترین سرمایهگذاری نیز روی رشتهها و دانشجویان مربوط به این علوم انجام میگیرد.
📌 از سویی دیگر از آنجایی که دانشجویان این رشتهها، یا مسائل اجتماعی و انسانی را علم ندانسته و یا قصد دارند تا با همان روشهای تجربی و آماری خود به تحلیل آنها بپردازند، تاثیرگذاری مفید و چشمگیری را نمیتوان از آنها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه شاهد بود.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 غلبه اومانیسم و فردمحوری
📌 یکی از مهمترین آسیبهای موجود در علوم مدرن، غلبه فردگرایی و انسانمحوری در آنهاست؛ بر پایۀ اومانیسم، خواست انسان محور و اساس همۀ واقعیتها و ارزشهاست. انسان موجودی خودمدار است که در مقابل هیچ مقامی غیر از خود مسئولیتی ندارد و مجاز است برای کسب منافع و ارضاء امیال خویش از همه چیز، به هر نحوی که بخواهد بهرهبرداری نماید.
📌 این مساله دو نتیجه را در برخورد دانشجویان و فراگیران علوم مدرن با جامعه خود به همراه دارد؛ اول آنکه آنها صرفا به منافع خود نگریسته و نمیتوانند مصالح کلی و اجتماعی را در بزنگاههای مختلف بر منافع خود مقدم بدارند؛ دومین نتیجه نیز اینکه در صورت توجه به مصالح دیگران نیز، دیگری را صرفا در ظرف انسانها دیده و از این رو در تزاحم ارزشهای دینی و قانونی با حقوق انسانی و آزادی شهروندان جامعه، نمیتوانند پایبندی محکمی نسبت به این ارزشها داشته و از آنها برای پیشبرد تحولات سیاسی و اجتماعی بهره گیرند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رواج عقلانیت ابزاری و فایدهمحور
📌 علم مدرن موجود در دانشگاهها امروزه بیش از آنکه راه و رسم درستزیستن را آموزش دهد، راه تسهیل زندگی مادی بشر را پیش روی او قرار میدهد. این علم به دنبال آن است که با سرعت و سهولت بیشتر به ثروت و قدرت رسیده و بالتبع از التذاذ روزافزون مواهب دنیوی بهرهور گردد.
📌 وقتی احساس و تمایلات غریزی حیوانی سبب جنبش و منشأ اراده و تصمیم¬گیری بشر و بخصوص جوانان دانشجو شد، ارزش یا ضدارزش را احساسات یا هیجانات فرد تعیین میکنند. هنجارها از تجربه برآمده و فقط از راه تجربه هم قابل شناخت هستند، نه از راه عقل انتزاعی یا دین و فرهنگ ملی.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
4.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 در مساله انتخابات، ما با خدا اختلاف فتوا داریم؛
📌 ما میخواهیم حتما آن کسی که صلاحیت دارد، رای بیاورد؛
📌 اما خدا میخواهد زمینه انتخاب و امتحان مردم فراهم شود؛ حتی اگر اشتباه کنند.
#علامه_مصباح
#دموکراسی
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 رواج پلوراليزم و نسبیت
📌با نفی عقل کلی استدلالگر، طرد فطرت و وجدان عمومی بشریت و با پیشهکردن تجربهگرایی و علمگرایی، آزادی فردی، نسبیت و تساهل و تسامح اخلاقی، جایگزینی ارزشهای معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده و همه آحاد جامعه به دلیل بهرهگیری از قدرت عقل، موجه به حساب خواهند آمد.
📌 مهمترین نتیجه پلورالیسم و تکثرگرایی فرهنگ و اخلاقی در ساحت اجتماعی، سردرگمی دانشجویان و اهالی دانشگاه در تصمیمگیریها و بزنگاههای کلان است. به عبارت دیگر دانشجویان در رویدادهایی که اختلاف نظر اقشار و بخشهای مختلف جامعه و حاکمیت را در پی دارد، صرفا میتوانند نظر خود را به عنوان نظری در عرض ایدههای دیگر مطرح کرده و توان مدیریت و قضاوت بین این ایدهها به منظور نتیجهگیری و ارائه راه حل برای تاثیرگذاری اجتماعی را ندارند.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
💠 سه رکن نظام
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریهپرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخریزاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدانهای حماسه و رویارویی سخت با دشمن است.
🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسیترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم میدهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید میکند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن میاندازد و دست نحساش را قطع میکند.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 34
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 رواج سکولاریسم
📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصههای زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند.
📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحتهای مختلف جامعه از یکدیگر رخ میدهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگیها، تو
#پرونده_ویژه
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی
📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا میکند. در این نگاه انسان میفهمد که همسطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل میگیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود میرسد. در سایه این جهانبینی و بر پایه اصالتدادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی میشود و انسان خودمختاری محقق میشود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است.
📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد میکند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متالهای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق میکوشد. نمونههای بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است.
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه
♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب مینماید. برخی از این عوامل عبارتند از:
1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی
3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه
4️⃣ کمرنگشدن بُعد اخلاقی در دانشگاه
5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای تولیدی جامعه
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
#پرونده_ویژه
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان
📌 مفروضات ریشهدار غربیها در زمینۀ بینشهای متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد میباشد.
📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویجدهندۀ مولفههایی است که میتوان به چند مورد از آنها اشاره کرد:
✔️ فردگرايی و آزادیطلبی افراطی
✔️ نژادپرستی و اشرافیگری
✔️ قدرتطلبی و خشونتگرايی
✔️ تساهل و نسبیتگرایی
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh
دیدهبان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
#پرونده_ویژه
💠 ساختار غلط آموزشی و پژوهشی
📌 آموزش و پژوهش دو محور و وظیفه مهم دانشگاه تلقی میشوند که ضعف در آنها، کنشگری اساتید و دانشجویان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از آسیبهای ناظر به ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه امروزی که مانع تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی و اجتماعی میشود، عبارتند از:
✔️ انباشت اطلاعات و عدم خلاقیت
✔️ عدم فهم معنا و هدف پژوهش
✔️ مدرک گرایی صرف
✔️ مسیر غلط رساله نویسی
✔️ آئیننامه ارتقای اساتید دانشگاه
✔️ غلبه موضوعمحوری بر مسالهمحوری
✔️ تعریف غلط نخبه
#روز_دانشجو
🆔 @didebane_andisheh