eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
668 عکس
72 ویدیو
58 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سه رکن نظام ✍️ محمد فنایی اشکوری 🔷 این بزرگان سه ضلع یک مثلث و سه رکن رکین نظام اسلامی و مکمل یکدیگر هستند؛ رکن اعتقادی و ایدئولوژیک، رکن علمی و تکنولوژیک، و رکن دفاعی و استراتژیک. استاد مصباح معلم و نظریه‌پرداز مبانی نظری و اعتقادی و مربی معنوی است؛ شهید فخری‌زاده پیشتاز در علم و فناوری است و سلیمانی بزرگ قهرمان میدان‌های حماسه و رویارویی سخت با دشمن است. 🔶 این ارکان به هم مرتبط و متصل و به یکدیگر وابسته و مکمل یکدیگر هستند. اینها اساسی‌ترین عناصری است که یک جامعۀ پویا و پیشرو انقلابی به آن نیازمند است. آن استاد فرزانه، معرفت و معنویت تعلیم می‌دهد؛ آن دانشمند با الهام از آن معرفت و معنویت، دانش و ابزار تولید می‌کند؛ و آن قهرمان با استفاده از آن معرفت و دانش پنجه در پنجه اهریمن می‌اندازد و دست نحس‌اش را قطع می‌کند. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره 34 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 رواج سکولاریسم 📌همزاد با رنسانس در پی نظریۀ آزادی فردی و تضاد علم و عقل با دین و اخلاق، فرآیند طرد دین از صحنۀ اجتماع نیز متبلور گردید. طولی نکشید که سکولاریسم وارد تمام عرصه‌های زندگی بشر و مهمتر از همه، ساحت اندیشه شد؛ در این وضعیت دو رویداد مهم به وقوع پیوست؛ اول آنکه پای دین از ورود به مباحث علمی و دانشگاهی قطع شده و دانشجویان به دلیل عدم تسلط بر موازین دینی، تاثیرگذاری خود را نیز در مسائل مربوط به دینداری مردم جامعه از دست دادند. 📌دومین مساله نیز اینکه بر اساس تفکر سکولار، به تبع دین، ورود علم و متولیان آن نیز به سیاست و امور اجتماعی ممنوع اعلام شده و تفکیک ساحت‌های مختلف جامعه از یکدیگر رخ می‌دهد. نکته دوم به وضوح عدم دخالت دانشگاهیان در امور اجتماعی و سیاسی و به تبع آن عدم تاثیرگذاری آنان را به همراه دارد. 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت علم ♻️ علوم دانشگاهی مدرن، به دلیل دارابودن برخی از ویژگی‌ها، تو
💠 عدم تطابق با مسائل جامعه ایرانی 📌در علم مدرن، جایگاه انسان به عنوان شناسنده تغییر و به عبارت دیگر تکامل پیدا می‎کند. در این نگاه انسان می‎فهمد که هم‌سطح و جزئی از طبیعت نیست. این تغییر جایگاه، با طرح من اندیشندۀ دکارتی و چیرگی و تسلط او بر طبیعت شکل می‎گیرد و در نگاه فیلسوفانی مانند کانت به اوج خود می‎رسد. در سایه این جهان‎بینی و بر پایه اصالت‌دادن به فاعل شناسای انسانی، متافیزیک اساسا نفی می‎شود و انسان خودمختاری محقق می‎شود که بر طبیعت چیرگی و تسلط داشته و در کنشگری خود کاملا مختار و آزاد است. 📌 این در حالی است که پدیده انقلاب اسلامی در ایران، چهره دیگری از انسان و مسائل مربوط به آن را پیشنهاد می‌کند؛ انسان انقلاب اسلامی حی متاله‎ای است که با تسلط و چیرگی که بر طبیعت دارد، در جهت احقاق حق می‎کوشد. نمونه‎های بارزی از این انسان در دوران دفاع مقدس و مجاهدانی مانند سردار سلیمانی عینیت پیدا کرده و شهید آوینی در مجموعه روایت فتح، به خوبی این انسان جدید متمایز از انسان غربی را به تصویر کشیده است. 🆔 @didebane_andisheh
💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی اساتید و دانشجویان برای تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خودشان را سلب می‌نماید. برخی از این عوامل عبارتند از: 1️⃣ غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 2️⃣ ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 3️⃣ فرآیند غلط ورود به دانشگاه‌ 4️⃣ کمرنگ‌شدن بُعد اخلاقی در دانشگاه 5️⃣ عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش‌های تولیدی جامعه 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 غلبه رویکرد لیبرالیسم در فعل مسئولین و دانشجویان 📌 مفروضات ریشه‌دار غربی‌ها در زمینۀ بینش‌های متداول اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیش از آنکه مسیحی، فئودالی، سوسیالیستی یا آنارشیستی باشد، اساساً لیبرالی است. نفوذ لیبرالیسم و لوازم لاینفک آن در ایران با حکومت پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. روشن است که روش و منش افراد و مراکز علمی تابع چنین مکتبی، کاملاً متمایز از افراد متدین متعهد می‌باشد. 📌دانشگاه برآمده از لیبرالیسم غربی و روش و منش برخاسته از آن، مبلغ همان مکتب و ترویج‌دهندۀ مولفه‌هایی است که می‌توان به چند مورد از آنها اشاره کرد: ✔️ فردگرايی و آزادی‌طلبی افراطی ✔️ نژادپرستی و اشرافی‌گری ✔️ قدرت‌طلبی و خشونت‌گرايی ✔️ تساهل و نسبیت‌گرایی 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 ساختار غلط آموزشی و پژوهشی 📌 آموزش و پژوهش دو محور و وظیفه مهم دانشگاه تلقی می‌شوند که ضعف در آنها، کنشگری اساتید و دانشجویان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از آسیب‌های ناظر به ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاه امروزی که مانع تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی و اجتماعی می‌شود، عبارتند از: ✔️ انباشت اطلاعات و عدم خلاقیت ✔️ عدم فهم معنا و هدف پژوهش ✔️ مدرک گرایی صرف ✔️ مسیر غلط رساله نویسی ✔️ آئین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه ✔️ غلبه موضوع‌محوری بر مساله‌محوری ✔️ تعریف غلط نخبه 🆔 @didebane_andisheh
🛑 خبرهایی در راه است... 🙏 منتظر ما باشید! 🆔 @didebane_andisheh
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 فرآیند غلط ورود به دانشگاه‌ 📌از مهمترین آسیب‌های ساختاری دانشگاه کنونی، فرآیندی است که به ورود دانشجویان به دانشگاه ختم می‌شود؛ فرآیندی که تکلیف آن با آزمونی چندساعته مشخص شده و دانشجویان باید در یک رقابت به ظاهر علمی، خود را به کرسی‌های دانشگاهی برسانند. در مورد کنکور و آسیب‌های موجود در آن بحث‌های زیادی توسط تحلیلگران و دولت‌مردان صورت گرفته که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم؛ 📌 اولا آماده‌شدن جوانان برای شرکت در کنکور به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. ثانیا اکثر مفاد موجود در کنکور مربوط به حفظیاتی است که جوان باید همچون یک مموری در خاطرش سپرده و روی کاغذ پیاده کند. ثالثا وجود سهمیه‌های مختلف برای قبولی در کنکور نیز از مصادیق دیگر آسیب‌زاست که باب رانت‌خواری را در این رقابت باز خواهد کرد. رابعا اصل روش آزمون تستی کتبی برای محک توانایی دانش‌آموزی که بیش از ده سال در فرآیند آموزشی قرار داشته، قابل نقد بوده و لذا بسیاری از افراد علیرغم مهارت و هوش بالا، امکان موفقیت در این ماراتون چند ساعته را پیدا نمی‌کنند. 🆔 @didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاه و یکمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ سومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
دیده‌بان اندیشه
#پرونده_ویژه 💠 موانع ناظر به ساحت دانشگاه ♻️ ساختار دانشگاه موجود به دلیل برخی از عوامل، توانایی ا
💠 عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش‌های تولیدی جامعه 📌در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که می‌توان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می‌آید. از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد. استفاده از بهترین و مدرن‌ترین ماشین آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست. اینجاست که اهمیت دانشگاه بیش از پیش روشن می شود؛ چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد ، موجب پیشرفت خواهد شد. 📌 امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیل‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. در حال حاضر، دانشگاه‌های ما به طور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند یعنی یک سری دانش را از کشورهای دیگر می‌گیرند و به دانشجو انتقال می‌دهند. بسیاری از دانش‌های اخذشده نیز بدون بومی‌شدن در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. آیا چنین دانشجویی پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند مورد استفاده بخش‌های صنعت و خدمات جامعه قرار بگیرد و باعث پویایی و پیشرفت آنان گردد. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛ 🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛ 🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛ 🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی. ✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢http://fekrat.net/?p=13926 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.pdf
حجم: 19.27M
✳️ دیده‌بان 45؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیب‌شناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه» 🆔 @didebane_andisheh