eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
941 دنبال‌کننده
624 عکس
96 ویدیو
55 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با مدیر کانال نشریه: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهیدِ احیای تفکر دینی 📌 به یقین می‌توان استاد مطهری را در زمره احیاگرانی دانست که از جریان عالمان سنتی دین برخاسته و تلاش عمده خود را معطوف به نوسازی جهان با عناصر دینی کرده است. ایشان با توجه به ارزیابی خود از احیا و اصلاح تفکر دینی، رویکرد اجتماعی به اسلام را، به عنوان خط مشی اصولی خویش، برگزیده و تمامی عمر خود را در راه آن به کار می‌گیرد. 📌 آنچه موجب شد ایشان به سراغ احیاگری برود، وضعیت اسفبار و نیمه‌جان و زنگارگرفته چهره دین در میان دینداران و عقب ماندگی و انحطاط مسلمانان در دنیای پیشرفته و فناوری محور کنونی بود. احیای دین در نگاه شهید مطهری از ایجاد دین در جوامع لائیک و غیردینی نیز ضروری‌تر می‌نمود. 📌 وی یکی از عوامل عمده انحطاط و عقب‌ماندگی مسلمانان در دنیای جدید را انحطاط فکری آنان می‌دانست و بر این باور بود که اسلام در میان مسلمانان، مسخ شده است. از این رو باید به احیای تفکر دینی پرداخت. ایشان در امر احیاگری به طور عملی، مراحل آسیب‌شناسی و آسیب‌درمانی را طی کرد و انجام چنین فرآیندی را منوط به یافتن زوائد، تفاسیر ناصحیح و عناصر مغفول و متروک دین می‌دانست. 📌 مهمترین کار شهید مطهری در فرآیند احیای تفکر دینی، مبارزه با دوگانه تحجر و تجدد یا التقاط بود. التقاط به معنای گرفتن بخشی از تفکر مدرن و ضمیمه‌کردن آن به مکتب اسلام است که عقل‌گرایی افراطی، علم‌زدگی، اجتهاد آزاد و بینش‌های مادی نسبت به تاریخ و معارف دینی را برجسته می‌سازد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
✅ ارسال اولین محموله نسخه‌های خریداری‌شده دیده‌بان ۵۲ در سال جاری به شهرهای تهران، ساوه، قزوین، مشهد و اهواز؛ ⚠️ باقی نشریات خریداری‌شده نیز به زودی ارسال می‌گردد. 🌹از همراهی مخاطبین گرامی سپاسگزاریم! 🆔 @didebane_andisheh
❇️ مصادره شهید 📌 شهید مطهری را می‌توان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی‌پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین به مبارزه می‌پردازد. ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است. 📌 حملات این استاد وارسته به برخی از مظاهر دینداری، بهانه‌ای شده تا امروزه روشنفکران با مصادره افکار این شهید بزرگوار، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره بگیرند. این جماعت گویا فراموش کرده‌اند که شهید مطهری بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است. 📌 مضاف بر اینکه مدل نقد و اعتراض ایشان به مظاهر دینداری نیز تفاوت‌های اساسی و بنیادینی با مدل کاری روشنفکران غرب‌زده معاصر دارد. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با این تفاوت‌ها، لازم است تا مدل احیاگری استاد مطهری تبیین و جزئیات آن فاش گردد. 📖دیده‌بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ چرا شهید مطهری...!؟ 🔸چه ویژگی‌هایی در مرحوم شهید مطهری است که اقتضا می‌کند اندیشه‌ ایشان کار بشود؟ 🔹 حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی پاسخ می‌دهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
❇️ موانع احیای تفکر دینی 📌 برای اصلاح ساختارهای اجتماعی و احیای تفکر دینی باید در کنار وجود یا ایجاد مقتضی و شرایط لازم، از موانع هم جلوگیری کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. شهید مطهری برخی از آفت‌هايي كه مي‌تواند يك نهضت احیاگری را با خطر انحراف و سقوط روبرو کند را چنین بیان می‌کند: ✔️ نفوذ انديشه‌هاي بيگانه ✔️ تجددگرايی افراطی ✔️ ناتمام‌گذاشتن احیاگری ✔️ رخنه فرصت‌طلبان ✔️ ابهام طرح‌هاي آينده ✔️ انحراف از راه خدا ✔️ افراطي‌گری و عدم تعادل ✔️ تك‌بعدی دیدن اصلاح 📖دیده‌بان اندیشه شماره 38 🆔 @didebane_andisheh
| 💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاه و چهارمین شماره «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی ابعاد «قیمت‌گذاری دولتی» 💠 در محورهای یازده‌گانه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
❇️ متولی مبارزه با احتکار یا انحصار 👤 بررسی مکانیسم قیمت‌گذاری عادلانه در گفتگو با دکتر محمدجواد توکلی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی تحلیل‌های مختلف در باب مساله قیمت‌گذاری دولتی خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ۱۰ قدم تا اقتصاد اسلامی 🖇همراه با مکتب مرحوم دکتر داودی 👤دکتر محمدجواد توکلی 🌹 باما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فاصله از سیاست‌های عاریتی 🖇همراه با مکتب مرحوم دکتر داودی 👤دکتر محمدجواد توکلی 🌹 باما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
💥عرضه و فروش شماره‌های مختلف نشریه دیده‌بان اندیشه در غرفه نشر شناخت‌پژوه 🖇 سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه شماره ۴۹۲ 🌹 منتظرتان هستیم! 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ | ☑️ آزادی اندیشه و مرزبانی فرهنگی 🎙 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ▪️از افتخارات نظام اسلامی آزادی بیان و آزادی قلم و آزادی فکر و اندیشه است که باید از آن صیانت کرد. مرزهای فرهنگی کشور نیز باید مزربانی شوند و ما به مرزبانان فرهنگی نیازمندیم. مهم‌ترین کار روایتگری است چرا که امروز جنگ، جنگ روایت‌هاست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
ایده‌ی دولت 🔻رسانه فکرت به مناسبت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «فرآیند شکل‌گیری دولت» دعوت به عمل می‌آورد. 💠 بررسی هشت مورد از محورهای مربوط به ایده دولت اسلامی؛ ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و سطح کیفی مطلب، پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @reza_Ojaghi 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔔 طلبه طراز تبیین افکار و آثار مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد 📚 نشریه دیده‌بان اندیشه؛ شماره ۲۹؛ مرداد ۱۴۰۰ 🌹با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_N0.29 MKH web.pdf
8.52M
| 🔰 استاد محمدحسین فرج‌نژاد را بیشتر بشناسیم...!! 🔹بررسی ویژگی‌ها و ابعاد فردی و اجتماعی مرحوم فرج‌نژاد؛ 🔸تبیین افکار و تحقیقات نظری و کاربردی مرحوم فرج‌نژاد؛ 🔹 معرفی کتب، مقالات و سخنرانی‌های منتخب مرحوم فرج‌نژاد. ♦️موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌹با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
شهید بهشتی؛ چه می‌گویند چه بود؟ ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بازنمایی اندیشه‌های دکتر (ره) در فضای مجازی موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره بیست و هشتم، تیرماه ۱۴۰۰ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از فکرت
DIDEBAN_ANDISHE_N0.28.web.pdf
8.78M
🖇 آنچه در این شماره از دیده‌بان اندیشه ملاحظه می‌کنید : بازخوانی تفکرات شهید بهشتی (ره) از منظر جریانات فکری و مروری بر بازنمایی اندیشه شهید بهشتی در فضای مجازی با رویکرد ژورنالیسم اندیشه است. 🔻چهار محور اصلی در بازنمایی و روایت از اندیشه‌های شهید بهشتی: 1- رویکرد تخریبی 2- رویکرد تقلیل گرایی 3- رویکرد تقدیسی 4- رویکرد اصیل و جامع 🏛موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞ما راهی جز مقاومت نداریم! بیژن عبدالکریمی 💢«من از آقای پزشکیان درخواست دارم که به مسئله مقاومت علیه آمریکا توجه داشته باشد. ما راهی دیگر جز مقاومت نداریم. یعنی اگر بخواهیم فکر کنیم که برویم با آمریکایی‌ها دست بدهیم و روبوسی کنیم در واقع کار تمامه، نه! همین که دست دراز کنیم پاشو دراز خواهد کرد و از ما انتظار داره که دراز بکشیم و تسلیم مطلق بشویم و این خب سرشت وضعیت کنونی ماست...!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت اول) ❇️ در رصد فضای مجازی به طور کلی می توان ده محور اساسی را در باب عاشورا و محرم پیدا کرد: 1️⃣ انتخاب عناوین مختلف برای عاشورا عده‌ای تلاش می‌کنند تا از عاشورا با عنوان اصلاح یاد کنند؛ همچنین عده‌ای دیگر واژه خروج را برای این واقعه متناسب می‌بینند و عده‌ای دیگر عناوین دیگری همچون قیام یا جنبش را برمی‌گزینند. 2️⃣ سوء استفاده حکومت از مناسک عاشورایی یکی از مسائل پرتکرار، سوء استفاده حکومت جمهوری اسلامی از مناسک عزاداری و تخدیر مردم با استفاده از این مراسمات است. یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانی‌های بیشمار و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود سعی می‌کنند تا جمهوری اسلامی را بخاطر سوء استفاده از این عزاداری‌های عاشورایی محکوم کنند. 3️⃣ تعیین ماهیت قیام عاشورا علیرغم اینکه اکثر اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی ماهیت این قیام را دینی تلقی می‌کنند اما برخی همچون سید جواد میری سعی دارد تا با تفسیر عاشورا از نظر دکترشریعتی، آن را یک واقعه سیاسی جلوه دهد که برای رسیدن به جامعه بی‌طبقه صورت گرفته است. از طرف دیگر آقای محمد رضا زائری تمام تلاش خود را می‌کند که عاشورا را با خواست مردم جامعه تطبیق داده و ماهیت آن را اجتماعی توصیف کند. 4️⃣ امکان یا عدم امکان الگوبرداری از عاشورا برای امروز در مقابل اکثر اندیشمندان و صاحب نظران که از امکان الگوبرداری از عاشورا سخن می‌گویند. برخی همچون یاسر عرب(کربلا به روایت یزید) و محمد تقی فاضل میبدی با امکان الگوگیری مخالفت کرده و آن را غیرممکن توصیف می‌کنند. 5️⃣ چیستی درس عاشورا برای امروز برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی سعی می‌کنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند. گروهی دیگر همچون آقای زائری از عاشورا لزوم احترام‌گذاری به خواست مردم را الهام می‌گیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج می‌کنند. 6️⃣ مناسک‌گرایی یا مبارزه با آن برخی همچون آقایان خسروپناه، اسدی گرمارودی و هادی گرامی مناسک را دارای لایه‌های عمیق معنایی و معرفتی می‌دانند که با گسترش آنها در جامعه می‌تواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد. از طرف دیگر آقایان سروش محلاتی، مظاهری و محمودی سعی دارند تا مناسک را به پوسته‌ای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرم‌کردن توده مردم جامعه ندارد. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت دوم) 7️⃣ هدف قیام عاشورا در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز سه نظر کلی مطرح است: آقای مهدی میرباقری معتقدند که امام حسین(ع) به منظور اصلاح بدعت‌ها و تحریفات به‌وجود آمده در دین قیام کرده‌اند و هدف دیگری نداشته‌اند. آقایان حسن اسلامی اردکانی و محسن مظاهری بر این باورند که امام حسین(ع) به منظور تشکیل حکومت قیام کرده و هدف اصلی ایشان سیاسی بوده است. آقای مرتضی جوادی نیز معتقدند که هدف امام از قیام، رسیدن به مقام شهادت و رسواکردن چهره بنی امیه از این طریق بوده است. 8️⃣ روایت‌های عاشورا در میدان روایت دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی می‌کنند. گروه اول بر این عقیده‌اند که از بین قرائات مختلف از عاشورا، تنها یک قرائت صحیح بوده و باقی قرائات نمیتوانند صحیح باشند. از طرف دیگر شرط الگوگیری از عاشورا نیز فهم و درک همین قرائت صحیح از بین قرائات مختلف است. در این گروه افرادی همچون احمد حسین شریفی، حمید پارسانیا، حسین مهدی‌زاده و انشاالله رحمتی حضور دارند. در گروه مقابل اعتقاد بر این است که تمام قرائات می‌توانند صحیح باشند و الگوگیری از عاشورا بسته به انتخاب ما از بین این قرائات دارد. در این گروه نیز نام افرادی همچون یاسر عرب، علی زمانیان و مهران صولتی به چشم می‌خورند. 9️⃣ کتاب‌شناسی عاشورا در برخی از اظهارنظرها کتب عاشورایی و مقتل‌های سنتی و تاریخی موجود در فرهنگ شیعی و ایرانی زیر سوال رفته و اسناد جدید و چالش‌برانگیزی همچون کتاب شهید جاوید و حسین وارث آدم برجسته‌سازی می‌شود. از مهمترین نظریه‌پردازان این بخش می‌توان به آقایان عمادالدین باقی، علیرضا علوی‌تبار و سید حسن اسلامی اردکانی اشاره کرد. 🔟 عاشورا، اخلاق و عرفان چالشی‌ترین مساله اندیشه‌ای موجود در فضاهای اندیشه دینی، برتری اخلاق بر دین است؛ لذا برخی از این زاویه به تحلیل واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه اخلاقی می‌پردازند. به عنوان شاخص‌ترین افراد صاحب نظر در این عرصه می‌توان به آقایان مصطفی ملکیان، ابوالقاسم فنایی و محمد عندلیب اشاره کرد. همچنین برخی نظریه‌پردازان سعی می‌کنند تا از واقعه عاشورا درس‌های عرفانی اجتماعی متفاوتی را برای زندگی امروز انسان مدرن اخذ کرده و به اصطلاح به زندگی او معنا دهند. از مهمترین نفرات صاحب نظر در این بخش می‌توان به آقایان سروش دباغ، حسن محدثی و مقصود فراستخواه اشاره کرد. 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
📌 «حــافظه تــــاریخـــی» رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل می‌آورد. 🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛ 🔹یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. 🔹حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 کارکردهای فرهنگی مراسم و مناسک دینی 1️⃣ کارکرد نمادین 🔶 نماد مانند زبان، ابزار ارتباطی است و معانی اجتماعی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده، زمینه‌های مناسب را برای انتقال و تداوم ارزش‌ها و باورداشت در فرهنگ به وجود می‌آورد. نمادهای مقدس در ایجاد تصویر آدمی از جهان و مرتبط کردن آن با روحیه‌های انسان‌ها، نقش مهمی برعهده دارد. این نمادها میان سبک معینی از زندگی و یک نوع مابعدالطبیعه خاص هم‌خوانی اساسی برقرار می‌کنند. 2️⃣ کارکرد آموزشی 🔶 مراسم و مناسک دینی، یکی از مجاری غیررسمی است که وظیفه اجرایی‌کردن تعالیم و باورهای دینی و اخلاقی و بخش بزرگی از نظام ارزشی جامعه را به عهده دارد. تنوع مراسم و مناسک از یک سو و نداشتن هیچ پیش‌شرطی برای شرکت در مراسم از سوی دیگر، سبب حضور گسترده افراد در مراسم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان و خردسال، بی‌سواد و کم‌سواد می‌شود. 3️⃣ کارکرد هویتی 🔶 مراسم و مناسک، اعضای جامعه را همانند ساخته، آنها را از سایرین متمایز می‌کند؛ پس یکی از عناصر مهم هویت‌ساز و شناخت خود از دیگری است. به سبب کارکرد هویت‌سازی مراسم و مناسک دینی است که انسجام و پیوند تاریخی میان انسان‌های جامعه حفظ شده است. مراسم مانعی در رهاشدن فرد در یک فضای خالی است و نقطه اتکای مناسبی در بحبوحه ایام و ناسازگاری‌های جامعه برای انسان به حساب می‌آید و به انسان در شناخت خودش کمک کرده، باعث می‌شود که احساس هویت کند. 📖نشریه دیده بان شماره 30 🆔 @didebane_andisheh
⚡️ دومین همایش بین‌المللی دشمن‌شناسی - به مناسبت سومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 👤سخنران همایش: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان 🎁به همراه تقدیر از نفرات برتر همایش و اهدای تندیس سال 📆 پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 📍قم، خیابان شهدا، سالن همایش‌های غدیر 📣شرکت برای عموم آزاد است. 📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: https://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
🔴 حجت‌الاسلام احمد اولیائی 🔸آقای افروغ می‌گوید من نگران فقر نیستم؛ فقر ممکن است در هر جامعه‌ای به هزاران دلیل وجود داشته باشد؛ اما آن چیزی که از زاویه عدالت من را نگران می‌کند، تمرکز فقر است؛ یعنی فضای اجتماعی طوری باشد که فقرا در یک گوشه شهر باشند. 🔹آقای افروغ مفهوم طبقات بالاشهر و پائین شهر را یک مفهوم اجتماعی می‌داند و می‌گوید شما با این کار فقرا را متمرکز در یک جا می‌کنید و وقتی فقر متمرکز شد، دیگر نمی‌توان اقدام به تولید برابری کرد؛ چرا که فقیر از فقیر یاد می‌گیرد، فقیر از فقیر بزرگ نمی‌شود، فقیر از فقیر جلو نمی‌زند؛ آنها در خودشان مجبورند در فقر به صورت نسل به نسل زیست کنند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه؛ شماره 50 📎مشروح مطلب: https://eitaa.com/didebane_andisheh/1201 🆔 @didebane_andisheh