eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
967 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رصد محورهای عاشورایی(قسمت دوم) 7️⃣ هدف قیام عاشورا در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز سه نظر کلی مطرح است: آقای مهدی میرباقری معتقدند که امام حسین(ع) به منظور اصلاح بدعت‌ها و تحریفات به‌وجود آمده در دین قیام کرده‌اند و هدف دیگری نداشته‌اند. آقایان حسن اسلامی اردکانی و محسن مظاهری بر این باورند که امام حسین(ع) به منظور تشکیل حکومت قیام کرده و هدف اصلی ایشان سیاسی بوده است. آقای مرتضی جوادی نیز معتقدند که هدف امام از قیام، رسیدن به مقام شهادت و رسواکردن چهره بنی امیه از این طریق بوده است. 8️⃣ روایت‌های عاشورا در میدان روایت دو گروه در مقابل یکدیگر صفارایی می‌کنند. گروه اول بر این عقیده‌اند که از بین قرائات مختلف از عاشورا، تنها یک قرائت صحیح بوده و باقی قرائات نمیتوانند صحیح باشند. از طرف دیگر شرط الگوگیری از عاشورا نیز فهم و درک همین قرائت صحیح از بین قرائات مختلف است. در این گروه افرادی همچون احمد حسین شریفی، حمید پارسانیا، حسین مهدی‌زاده و انشاالله رحمتی حضور دارند. در گروه مقابل اعتقاد بر این است که تمام قرائات می‌توانند صحیح باشند و الگوگیری از عاشورا بسته به انتخاب ما از بین این قرائات دارد. در این گروه نیز نام افرادی همچون یاسر عرب، علی زمانیان و مهران صولتی به چشم می‌خورند. 9️⃣ کتاب‌شناسی عاشورا در برخی از اظهارنظرها کتب عاشورایی و مقتل‌های سنتی و تاریخی موجود در فرهنگ شیعی و ایرانی زیر سوال رفته و اسناد جدید و چالش‌برانگیزی همچون کتاب شهید جاوید و حسین وارث آدم برجسته‌سازی می‌شود. از مهمترین نظریه‌پردازان این بخش می‌توان به آقایان عمادالدین باقی، علیرضا علوی‌تبار و سید حسن اسلامی اردکانی اشاره کرد. 🔟 عاشورا، اخلاق و عرفان چالشی‌ترین مساله اندیشه‌ای موجود در فضاهای اندیشه دینی، برتری اخلاق بر دین است؛ لذا برخی از این زاویه به تحلیل واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه اخلاقی می‌پردازند. به عنوان شاخص‌ترین افراد صاحب نظر در این عرصه می‌توان به آقایان مصطفی ملکیان، ابوالقاسم فنایی و محمد عندلیب اشاره کرد. همچنین برخی نظریه‌پردازان سعی می‌کنند تا از واقعه عاشورا درس‌های عرفانی اجتماعی متفاوتی را برای زندگی امروز انسان مدرن اخذ کرده و به اصطلاح به زندگی او معنا دهند. از مهمترین نفرات صاحب نظر در این بخش می‌توان به آقایان سروش دباغ، حسن محدثی و مقصود فراستخواه اشاره کرد. 🆔 @didebane_andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایلنا» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایبنا» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری مهر» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 غلبه بر روشنفکری بیمار 🎙 دکتر محسن الویری ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاه و یکمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد» 💠 در محورهای شانزده‌گانه فلسفی، جامعه‌شناختی، اخلاقی و سیاسی ✔️ یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر 1500 کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 21 مرداد 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @Didebane_andisheh
❇️ گفتمان پنهان متولیان توسعه در ایران ☑️ توسعه‌گرایان به نوسازی و تغییر با رویکردی تکاملی و تدریجی و با نگاهی خوش‌بینانه نسبت به تمدن جدید غربی و با پیروی از مدل‌ها و الگوهای غربی می‌پردازند و در این فرآیند دلبسته نوسازی لیبرالی‌اند. ☑️ مفهوم نوسازی لیبرالی دلالت بر دگرگونی کامل یک جامعه سنتی به یک جامعه با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن دارد که از ویژگی‌های یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و باثبات نظیر کشورهای دنیای غرب است. ☑️ این جریان توسعه‌خواه همواره می‌کوشد در درون خود، مجموعه مفاهیم اصلی چون دولت حداقلی، حکومت قانون، آزادی‌خواهی، خصوصی‌سازی، اقتصاد بازار و حقوق بشر را مفصل‌بندی نماید. 📖 نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از خرد اجتماعی
💠 توسعه بی‌عاری ❇️ در نسبت جدیدی که میان انسان و کار او برقرار گشته، دیگر هیچ پیوند واقعی میان انسان، طبیعت و هویت خاص او با کارش باقی نمانده است. اقتصاددان جدید با این طرز تفکر بارآمده که «کار» را همچون چیزی تلقی کند که اندکی بیش‌تر از یک شر واجب است. آرمانی که فرا راه توسعه به شیوه غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماما به فراغت و تفنن می‌گذرد. فراغت یکی از ارزش‌های مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعه‌یافتگی اعتبار می شود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. ♦️ مشروح این مصاحبه در شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
💠 اندوه ممدوح ✴️ محمدرضا شایق میان غم ناشی از افسردگی و غم ممدوح تفکیکی را انجام می‌دهد: افسردگی ملاک‌هایی دارد؛ این‌گونه نیست که هرکسی غمگین بود بگوییم افسرده است ولو اینکه غم مداوم دارد. اولاً: غم ناشی از افسردگی یا بی‌دلیل است یا دلیل معقول ندارد. ثانیاً: در افسردگی، غم، عقل و فکر را مدیریت می‌کند، اما در غم ممدوح عقل باعث غم می‌شود؛ یعنی این غم به خاطر فهمیدن است؛ عقل حاکم بر غم است نه اینکه غم حاکم بر عقل باشد. ثالثاً: افسردگی باعث محو امیدواری صحیح می‌شود. خیلی وقت‌ها غم به انسان نشاط می‌دهد و از حالت خمودی درمی‌آورد. ✳️ آقای رفیعی هم در این‌باره اینگونه می‌گوید: در دوره‌ای هر جا بحث غم بود، یک وحشتی به جان آدم‌ها می‌افتاد؛ لذا برخی روان‌شناسان انسان‌ها را به این سمت سوق می‌دادند که در هیچ لحظه‌ای نباید احساس غمگینی کنید و کم‌کم متوجه شدند این‌طور هم نیست که احساس غم، یک چیز مذمومی باشد. آن‌ها غم را به احساس گناه تعبیر می‌کنند و می‌گویند ما فکر می‌کردیم احساس گناه همیشه ناپسند است؛ درحالی‌که احساس گناه یک انگیزه درونی است که ما را به جلو هل می‌دهد؛ بدین معنا که اگر ما یک کاری انجام دادیم، بعد حس بد و احساس گناه در درونمان پیدا کردیم، این احساس گناه، سازنده است؛ می‌شود برگشت و عذرخواهی کرد؛ و کار قبلی را تکمیل نمود. این تعابیر روان‌شناسان غربی است. ما در مباحث دینی‌مان هم می‌بینیم که دقیقاً همین‌طور است این حزن و این غم درونی، انگیزه‌ای می‌شود برای حرکت دادن و روبه‌جلو حرکت‌کردن. 📖نشریه دیده‌بان شماره 41 🆔 @Didebane_Andisheh
📌 بازتاب شماره 49 نشریه دیده‌بان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری فارس» 🙏 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 شاخ و برگ یک ایده ❇️ جستجو در بین پیام‌های اندیشه‌ای موجود در فضای مجازی، ما را به برخی از مهمترین محورهای مورد اختلاف در موضوع توسعه می‌رساند که در بسیاری از آنها، نظر اندیشمندان بزرگی همچون شهید آوینی تبیین شده است. محورهایی مثل تعریف توسعه، هدف و غایت توسعه، رابطه توسعه و تمدن، رابطه توسعه و فناوری، رابطه توسعه با آزادی و عدالت، رابطه توسعه و دموکراسی، تاریخچه توسعه در ایران و آسیب‌شناسی توسعه در ایران از این جمله هستند. ✴️ علاوه بر محورهای پیشین، به جرات می‌توان مهمترین و پرتکرارترین محور در موضوع توسعه را رابطه آن با اقتصاد دانست. در این محور سه مساله کلی قابل طرح است؛ اولین مساله، نگاه انحصاری‌داشتن به رشد اقتصادی جوامع توسعه‌یافته است؛ مساله دوم، تبیین مدل مطلوب اقتصادی برای جوامع توسعه‌یافته و سومین مساله بررسی جایگاه دو مقوله کار و فراغت در مدل توسعه مدرن است. ♦️ اینفوگرافی نظر اندیشمندان در باب محورهای فوق را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh