eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
971 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سیاست‌گُریزان دینی ❇️ ‏جدایى دین از سیاست بدین معناست که حوزه و قلمرو هریک از دین و سیاست با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام از آنها نباید در امور مربوط به قلمرو دیگرى دخالت کند. این از قدیمی‌ترین نظریاتی است که توسط روشنفکران سکولار و دینی متأثر از اندیشه‌های غربی طرح‌شده و به بدنه روحانیت نیز سرایت کرده است. برخی از دلایل این رویکرد به این شرح است: 🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاست‌گُریزان دینی 1️⃣دلایل فلسفی_کلامی ♦️ از نظر این جریان حکومت یعنی الزام، قانون، زندان، برخورد خشن، جریمه و غیره، امّا دین یک چیز لطیف است. دین یعنی حبّ، محبت قلبی و لااکراه فی الدین، امّا حکومت همه‌‏اش اکراه و الزام و قانون و خشونت و برخورد است و اساسا حکومت با دین قابل جمع نبوده حکومت دینی امری است پارادوکسیکال! در نقد این ادعا باید گفت «لا اکراه فی‌الدین» در مورد پذیرش اصل دین است. تکلیف پیامبران ابلاغ حق و باطل به مردم و برخورد با آنانی است که خلاف قوانین شریعت عمل می‏‌کنند؛ امّا دیگر آنها مسؤول این نیستند که مردم حتما در دل نیز ایمان بیاورند. البته اگر قوانین حکومتی و اجتماعی را نقض کنند، باید با آنها برخورد شود و در جای‏جای قرآن بر این امر تأکید شده و این فقط مخصوص حکومت‌های دینی نیست، در حکومت‌های لائیک نیز همین‏طور است. 2️⃣دلایل دینی ♦️ یکی از دلایل دینی مورد تمسک مخالفین اختلاط دین و سیاست، وجود روایات منهی از تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم است. بديهى است اين طايفه از اخبار هيچ‌گونه دلالتى بر نهى از اقامه حكومت اسلامى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج) ندارد بلكه تنها پيام اين اخبار آن است كه منتظر فرصت‌ها باشيد؛ و قبل از رسيدن فرصت مناسب، دست به اين كار نزنيد؛ چرا كه تلفات و ضايعات فراوانى خواهيد داد و نتيجه‌اى نخواهيد گرفت. 3️⃣دلایل تاریخی و اجتماعی ♦️ یکی از استدلال‌های مورد تمسک قائلین به این جریان، حتمی‌بودن به‌ابتذال کشیده‌شدن مومنین در بطن سیاست است. به نظر ایشان از آنجایی که سیاست عرصه دروغگویی، نیرنگ و فساد است، ورود دین‌داران به این عرصه نتیجه‌ای جز به‌ابتذال کشیده‌شدن خود آنها ندارد. اگر منظور ایشان از سیاست همان سیاست مدرنی است که بر مبنای انسان‌شناختی هابزی استوار است و فقط با نیرنگ و حیله می‌توان آن را اداره کرد، این حرف درست است؛ اما در مدل سیاست‌ورزی اسلامی و دین، حاکم به دنبال سعادت شهروندان است و شهروندان نیز از این بابت به او عشق می‌ورزند و همکاری می‌کنند. ثانیا حتی برفرض قبول این مسأله که عرصه سیاست عرصه سالمی نیست، شاید این نتیجه گرفته شود که این فساد بخاطر عدم حضور مومنین در آن عرصه بوده و لذا فقها باید به آن ورود کرده و این عرصه را نیز به سمت هدایت بشر سوق دهند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh
❇️ به لطف خدا نسخه‌های چاپی دیده‌بان 49 برای تمام خریداران در طی دو روز ارسال شد. 🌹 با تشکر از تمام عزیزانی که با حمایت خود، تیم تولید نشریه را در راستای ترویج موضوعات اندیشه‌ای، یاری می‌کنند. ⚠️ فرآیند فروش شماره بعدی نشریه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 پیاده‌روی یا کارناوال اربعین ✴️ پیاده‌روی اربعین چه تفاوتی با کارناوال‌های بین‌المللی دارد؟ 👤 احمد نادری «کارناوال‌ها همیشه ضد نظم هستند؛ درحالی‌که ما در اربعین می‌بینیم که این پدیده عین نظم است؛ یعنی هیچ هنجاری شکسته نمی‌شود، هیچ قانونی زیر پا گذاشته نمی‌شود و دسته‌ها به‌صورت منظم به سمت یک هدف مشخص می‌روند. لذا فرق اساسی پیاده‌روی اربعین با کارناوال‌ها مفهوم نظم و ضدیت با نظم در بعد غربی و منظم بودن در بعد شرقی است.» 👤 علیرضا شجاعی‌زند «برخلاف کارناوال که «تماشا» در آن حرف اول را می‌زند؛ در اینجا همه بازیگرند و مشارکت‌کننده. به‌علاوه اینجا همه‌چیز بر محور یک شخصیت متعالی و یک واقعه معنادار می‌چرخد و واجد پیام‌های روشنی برای زندگی است و از همین‌رو هم بسیار جدی است. در آنجا اما هنرنمایی و سرگرمی بیش از پیام، برجستگی یافته و سمت‌وسوی اغوا و سرخوشی و خودفراموشی پیدا کرده است.» 👤سید حسین شرف‌الدین «باختین، فلسفه راه‌اندازی کارناوال در غرب را طغیان آگاهانه و کنترل‌شده عموم برای اعلان مخالفت عملی و نقض آشکار (و البته موقت) قوانین و رسومات حاکم بر زندگی روزمره می‌داند که افراد را شدیداً به بند اسارت کشیده است. این نوع هنجارشکنی ماهیت تفریحی و تفننی دارد و یک‌جور پوزخند‌زدن به بروکراسی غالب و گریز از قفس آهنین وبری است؛ در حالی که پدیده اربعین تمرین بندگی و فرار از بی‌عاری است.» 📖نشریه دیده‌بان شماره 42 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ دسته‌بندی جریانات و معرفی صاحب‌نظران در موضوع «کارآمدی فقه» با حضور اساتید حوزه علمیه قم 👥 حجج اسلام آقایان سلمان رئوفی، مجید مبینی و علی اسفندیار ♦️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. ⚠️ مهلت ارسال یادداشت برای این شماره به پایان رسیده و فرآیند اخذ مصاحبه‌های آن به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 داوری در ترازوی داوری ❇️ به جرات می‌توان مهمترین رویداد اندیشه‌ای خردادماه سال جاری را برگزاری کنفرانس دو روزه در باب بررسی افکار و آراء دکتر به مناسبت نودمین سالروز تولد ایشان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانست که با حضور پنجاه محقق و نویسنده و متفکر از نقاط مختلف ایران و دو کشور قزاقستان و آمریکا برگزار شد. ✴️ علیرغم عدم دسترسی کامل به فایل‌های صوتی این کنفرانس، در شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه، گزارشی از مهمترین محورهای طرح‌شده در این رویداد مهم، تقدیم می‌گردد. 🌹 منتظر ما باشید... 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 تمدید مهلت فروش ویژه شماره ۵۰ نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» ❇️ از خَلوت تا جَلوت؛ همراه با مسافر سوادکوه ➕ به ضمیمه گزارش کنفرانس «داوری در ترازوی داوری» 📚 نسخه چاپی: ۸۶ هزارتومان 💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰ هزارتومان ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🔺زمان فروش ویژه، تا پایان هفته جاری می‌باشد. 🔻ارسال در زمان فوق‌الذکر رایگان می‌باشد. 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه ✴️ برخی از مهمترین عناوین دیده‌بان ۵۰ 🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛ 📌سردبیر 🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛ 📌محسن الویری 🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛ 📌سید عباس صالحی 🖇 در تکاپوی عدالت‌طلبی فرهنگی؛ 📌احمد اولیایی 🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛ 📌محسن ابراهیمی 🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛ 📌علی اصغر اسلامی‌تنها 🖇 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات؛ 📌حسیب احسانی 🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛ 📌ناهید موسوی 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 لشکرکشی نظامی مسلمانان 🖋سید احمد متولی حسینی ✅ پدیده اربعین دارای سطوح مختلفی است که همه این سطوح دارای دلالت‌هایی برای ایجاد زمینه ظهور تمدن اسلامی است: 1️⃣ دلالت سیاسی: پدیده اربعین همگرایی جهان تشیع در مقابل جریان تکفیری است که امروز در عرصه منطقه فعالیت می‌کنند. همچنین این پدیده در مقابل تفکر سیاسی دنیای مدرن است که ندای سکولاریسم و جدایی دین را از حوزه اجتماع، بین‌الملل و عرصه زندگی مردم دارد. این دلالت سیاسی خواه‌ناخواه تداوم انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل و تقویت جبهه انقلاب اسلامی در حوزه منطقه علیه تمدن غرب است. 2️⃣ دلالت نظامی: در اربعین جریان‌های مختلف جهان اسلام گرد هم آمده‌اند و این خود می‌تواند یک رزمایش نظامی علیه جریان‌های تکفیری و جریان‌های زیاده‌خواه غرب باشد. نکته بعدی در بحث دلالت نظامی این است که در زیارت جامعه و زیارت اربعین می‌خوانیم «نصرتی لکم معده» ما همه برای یاری امام معصوم جمع شده‌ایم. این نصرت یک سطح نظامی دارد که یک جمعیت میلیونی برای یاری امام جامعه جمع شده است. 3️⃣ دلالت اقتصادی: در دنیای سرمایه‌داری، جامعه‌ای که با محوریت سود و عقلانیت ابزاری در حال اداره‌شدن است، میلیون‌ها انسان سود زندگی و اموال خود را بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار دیگران قرار دهند. این یک معجزه و پدیده عجیب در دنیای مدرن است. 4️⃣ دلالت‌های معنوی: در معنویت ازیک‌سو ساختار تمدنی و جمعی پیدا کرده و از سوی دیگر در عرصه بین‌المللی تجلی می‌کند. این امر در دیگر عبادات ما کم‌سابقه یا بی‌سابقه است.» 📖نشریه دیده‌بان شماره 42 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 هجرت و نصرت الهی ❇️ هجرت در ظاهر حرکت است از منزل و جایی که در آن قرار گرفته‌ایم به جایی که آنجا را قصد کرده‌ایم و می‌پسندیم و انتخابش کرده‌ایم. این مفهوم به لحاظ ظاهری با مفهوم زیارت که به وجود میل و تعلق به مقصد نیز اشاره دارد و با مفهوم حج که قصد و انتخاب غایت را مورد توجه قرار می‌دهد، نزدیک است، اما عمق این مفهوم به شدت به مفاهیمی مثل قیام لله و صلوه نزدیک می‌شود. ✴️ مفهوم نصرت به دو صورت در متون دینی به کار رفته است؛ یکی نصرت به خدا و دیگری نصرت خدا. نصرت الهی رابطه روشنی با نصرت ما به خدا از طریق ارتباط با ائمه دارد. عبارت «و نصرتی معده لکم» که در انتهای زیارت آل یاسین آمده یا عبارت «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) نشان از این دارد که ارتباط‌گیری ما با این ذوات مقدسه باید همراه با عزم بر نصرت باشد و الا ارزشمند نیست. ♻️ به وضوح می‌توان حضور این دو مولفه مهم یعنی هجرت و نصرت را در پدیده اربعین ملاحظه کرد. زائرین در این سفر علاوه بر هجرت صوری(به دلیل عدم امکان عزاداری در برخی از نقاط جهان)، هجرتی معنوی را سرلوحه کار خود قرار داده و به منظور پاکسازی نفس از تمام بدی‌ها و زشتی‌ها، راهی این سفر می‌شوند؛ از طرف دیگر در این سفر تمام افراد به نیت نصرت امام و به تبع آن نصرت خداوند، به بندگان خدا خدمت می‌کنند و بدین‌وسیله پرچم دین را در سراسر جهان برافراشته می‌سازند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 42 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اربعین؛ نمونه‌ای از تحقق جامعه مهدوی 🖋افضل الشامی «من گمان می‌کنم که این راه‌پیمایی گامی در راستای آماده‌سازی برای شکل‌گیری دولت امام زمان(عج) باشد. بعضی بزرگان که با پای پیاده در این راه‌پیمایی حضور داشتند، معتقد بودند که جامعه‌ای که در این راه‌پیمایی شکل می‌گیرد، متصف به بعضی از ویژگی‌های جامعه زمان حضور امام زمان(عج) است؛ چراکه در آن همگی در بخشندگی و سخاوت از هم سبقت می‌گیرند و هیچ‌کس جز به‌قدر نیازش برنمی‌دارد. این‌ها را تنها درباره عصر ظهور شنیده‌ایم.» 🖋 احمد نادری «از مظاهر تام ویژگی‌های اربعین می‌تواند همبستگی اجتماعی باشد، کمک به همنوع باشد، هرکس هرچه دارد خالصانه در اختیار دیگری قرار می‌دهد و به تعبیری مردم همه نداشته‌هایشان می‌آورند و با دیگران تقسیم می‌کنند. این همان ویژگی‌های آرمان‌شهری است که در اندیشه تشیع در آخرالزمان وجود دارد. این کاملاً در منسکی به اسم اربعین جلوه‌گر است.» 🖋خدامراد سلیمیان «در پیوند با پیاده‌روی اربعین دو شرط نیازمند بررسی و تحلیل جدی است؛ یکی از شرایط ظهور، فراهم شدن یاورانی است که حضرت مهدی (عج) را برای تحقق اهداف آن حضرت در تحقق حکومت جهانی یاری خواهند داد. از‌آنجاکه قیام امام حسین(ع) بزرگ‌ترین نمود و نماد از مظلومیت انسان است و حضرت مهدی بزرگ‌ترین نماد مبارزه با ظلم و بیداد و ستم است، می‌توانیم قیام امام حسین(ع) و حادثه عاشورا را آغاز یک پدیده مستمر تاریخی بدانیم که انجام و پایان آن با پایان قیام جهانی مهدی موعود رقم خواهد خورد.» 📖نشریه دیده‌بان شماره 42 🆔 @Didebane_Andisheh