eitaa logo
دیده بان
1.3هزار دنبال‌کننده
27.3هزار عکس
28.6هزار ویدیو
38 فایل
ارتباط با ادمین: @Mehrbanali313 آدرس کانال دیده بان در پیام رسان ایتا Http://eitaa.com/didehban313 آدرس کانال دیده بان در تلگرام http://t.me/didehban313 آدرس پیج اینستاگرام دیده بان https://www.instagram.com/mehrbanali313
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیا ایران از سهم مالکیت و حق بهره‌برداری خود از دریای خزر کوتاه آمده است؟ 📍یک سری معلوم‌الحال با هشتگهای: و و شروع کرده‌اند به اتهام‌زنی علیه ج.ا.ایران! آن هم با استناد به دو معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ که می‌دانم آن را هرگز نخوانده‌اند. ❌اتهامی که وارد می‌کنند این است که"دولتمردان ایرانی از حقوق ملت ایران و مالکیت ۵۰ درصدی ایران بر دریای خزر عقب‌نشینی کرده‌اند و قرار است سهم ایران به ۲۰ تا ۱۱ درصد کاهش یابد". ✖️و این، کذب محض است! چرا؟ اگر بخواهیم بر واقعیت و به دور از احساسات و حب و بغض‌های سیاسی موضوع را بررسی کنیم باید به دو نکته توجه کنیم: اگر دریاچه خزر یک دریاچه دایره‌ای‌شکل بود و ایران و شوروی در دو طرف این دایره به طور مساوی ساحل داشتند، طبق منطق و مقررات بین‌المللی، مالکیت هر کدام بر این دریا ۵۰% بود و هر گونه تغییری در جغرافیای سیاسی شوروی نمی‌توانست به این مالکیت ۵۰ درصدی ایران خللی وارد کند. اما واقعیت بر اساس اقلیم و جغرافیایی که در مقابل چشمان ماست چیز دیگری است: ❌دریاچه خزر ۶۵۰۰ کیلومتر ساحل دارد که از این میزان سواحل ۵۸۴۳ کیلومتر متعلق به شوروی سابق بود و تنها ۶۷۵ کیلومتر آن برای ایران است. حال چگونه و براساس کدام منطق عقلی و قاعده می‌توان ادعا کرد که: کشوری که ۹ برابر کشور دیگر ساحل دارد باید به طوری مساوی سهم بهره‌برداری از سواحل دریاچه خزر را داشته باشد؟! ✖️اکنون که شوروی از هم پاشیده و در آن سوی دریاچه خزر به جای یک کشور ۴ کشور: روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان هست، سهم ایران هم چنان همان ۶۵۷ کیلومتر ساحل همیشگی‌اش است و میزان مالکیت ایران بر دریا نیز بر اساس همین میزان ساحل باقی مانده، ولی بخاطر فروپاشی شوروی باز طبق مفاد معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ چهار کشور فعلی که جایگزین شوروی سابق شده‌اند بر اساس داشتن سواحل ۵۸۴۳ کیلومتری خود حق بهره‌برداری از سواحل دریاچه خزر دارند. ❌نقشه دریای خزر را ببینید! حالا یک خودکار بردارید و خط مرزی دریای خزر را بین ایران و این ۴ کشور ساحلی ترسیم کنید، طوری که ۵۰% حق بهره‌برداری از سواحل به ایران برسد؛ می‌بینید که حتی روی نقشه هم نمی‌توان این تقسیم را انجام داد، چه برسد به مقررات بین‌المللی حاکم بر حقوق دریاها. ✖️علاوه بر تقسیم دریا بر اساس میزان نوار ساحلی هر کشور، فرمولهای دیگری نیز در حقوق بین‌الملل وجود دارد که بر اساس هیچ کدام از آنها سهم ایران از ۱۱ الی ۲۰% فراتر نمی‌رود. این سهم حداکثر ۲۰ درصدی ایران (بر مبنای تقسیم مالکیت دریاچه خزر بر ۵ قسمت به طور مساوی) هم در صورتی پذیرفته می‌شود که قزاقستان با دارا بودن ۱۹۰۰ کیلومتر از سواحل دریاچه خزر رضایت دهد که از حق خود بگذرد و با ایرانی که تنها ۶۷۵ کیلومتر ساحل دارد حق‌السهم یکسانی داشته باشد. ✖️بد نیست بدانیم که کمترین میزان برخورداری جغرافیایی از سواحل دریاچه خزر متاسفانه متعلق به ایران است: قزاقستان ۱۹۰۰ کیلومتر ترکمنستان ۱۷۶۸ کیلومتر روسیه ۱۳۵۵ کیلومتر آذربایجان ۸۲۰ کیلومتر ایران ۶۷۵ کیلومتر.... ✖️اما شبهه دومی که می‌کنند این است که "بله درست. ایران طبق نقشه کمترین سهم ساحل را در دریاچه خزر دارد، ولی ایران و شوروی در سالهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ معاهداتی داشته‌اند که طبق آنها مالکیت خزر به دو قسمت ۵۰ درصدی تقسیم شده است. چرا جمهوری اسلامی از حق ۵٠% مردم ایران کنار کشیده؟ ❌جواب این شبهه یا راستی‌آزمایی این ادعای واهی اصلا کار سختی نیست؛ چون می‌توان به متن این ٢ معاهده مراجعه کرد: در هیچ بندی از این ٢ معاهده کوچکترین اشاره‌ای به مالکیت ۵۰ درصدی ایران و شوروی سابق اشاره نشده است! یعنی در معاهده ۱۹۲۱حق کشتیرانی ایران در دریاچه خزر به رسمیت شناخته شده است؛ چون قبل معاهده ۱۹۲۱ ایران طبق مفاد معاهده ترکمانچای از حق کشتیرانی در دریاچه خزر ممنوع شده بود که دولت جدید شوروی در آن دوران با معاهده ۱۹۲۱ این حق را به ایران برگرداند. مفاد دیگر این معاهده و معاهده ۱۹۴۰ درباره بهره‌برداری از شیلات، عوارض بندری، نحوه حمل و نقل مسافر و بار و نظایر این‌ها سخن می‌گوید. ✖️بنابراین کسانی که به این دو معاهده استناد می‌کنند یا آن را نخواندند یا می‌دانند، ولی با این شایعات می‌خواهند سیمای مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی ایران را در منظر مردم ایران ذلیل جلوه بدهند. ❌ای کاش طبق ادعاها، شاهان بی‌عرضه و خائن ایران عرضه داشتند و در این معاهدات آن چه که اینها شایعه کردند را قید می‌کردند! یا ای کاش جغرافیای خزر و مقررات بین‌المللی اجازه می‌داد که نه فقط نصف خزر که کل آن برای ایران باشد! ولی واقعیت‌ها با "ای کاش‌ها" عوض نمیشود. ✍🏻 @didehban313
📷 مچ‌ اندازی "امام خامنه ای" با ۷ رئیس‌جمهور آمریکا💪 👈اسپوتنیک: رهبر ایران آنقدر توانمندی و اقتدار دارد که توانسته با ۷ رئیس جمهور آمریکا مچ اندازی و همه را شکست دهد. البته ترامپ از لحاظ توان و اعتبار جهانی قابل مقایسه با بقیه نیست و برای #رهبر_ایران ساده تر است تا با او و تیمش بازی کند. #امنیت_اتفاقی_نیست. @didehban313
📌یکی از بیمارى‌هاى خطرناک، مرضى بى‌صداست که هیچگونه علامتى نداشته و ندارد و اما مى‌تواند آسیب شدیدى به شما وارد نماید. این بیماری، مرض «عادى‌شدنِ نعمت» است! ✖️این بیمارى چهار نشانه دارد👇 ۱ـ اینکه نعمت‌هاى فراوانى داشته باشى، اما آنها را نعمت ندانى، و هیچگونه احساس [شکرگزارى] در قبالش نداشته باشى، گویى این که حقى کسب شده! ۲ـ این که وارد خانه شوى و همه‌ى اعضاى خانواده‌ در سلامتى بسر برند، اما «شکر خدا» را به جاى نیاورى! ۳ـ وارد بازار شوى و خرید کنى و مایحتاج زندگى را در چرخ دستى بگذارى و به خانه برگردى، بدون این که قدردان و شکرگذار صاحب نعمت باشى، و این امر را عادى و حق خودت در زندگى بپندارى. ۴ـ هر روز در کمال صحت و سلامتى از خواب برخیزى در حالى که از چیزى ناراحت نباشى، اما خدا را سپاس نگویى! 🙏خدایا مراقبم باش اینگونه نشوم! آمین🙏 @didehban313
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✈️ B52 آمریکایی راحت‌تر از "گلوبال هاک" هدف قرار می‌گیرد. "حمزه پاریاب" کارشناس امنیتی: 💢 حضورهای نظامی آمریکا در منطقه نمایشی است و تهدید محسوب نمی‌شود. 💢 B52 آمریکایی راحت‌تر از "گلوبال هاک" هدف قرار می‌گیرد. @didehban313
📌۱۵ مرداد ۶۸ را بخاطر بسپارید ✖️۱۵ مرداد روز مهمی در تاریخ ایران است. روز مهمی که البته به واسطه‌ی عدم اطلاع رسانی‌های درست، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و همین امر موجب فضاسازی‌های کذایی ضدانقلاب در مورد نحوه‌ی رهبر شدن آیت الله خامنه‌ای شد. ۱۵ مرداد سالروز انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی به شکل «دائم» است. فیلم انتخاب جانشین برای امام خمینی (ره) در عصر روز ۱۵ خرداد سال ۶۸ بارها و بارها از صداوسیما پخش شده است. مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در جلسه حساس آن روز که همراه با غم درگذشت امام امت است، سرانجام با این جمله‌ی مرحوم هاشمی رفسنجانی پشت تریبون مجلس خبرگان به پایان می‌رسد: «آقایانی که با رهبری جناب آقای خامنه‌ای- تا رفراندوم البته، این موقته، دائمی نیست- تا اون موقع موافق هستند، قیام بفرمایند.» و اکثریت قریب به اتفاق اعضای خبرگان قیام می‌کنند و آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران می‌شوند؛ البته موقتاً! ❌ماجرای این موقتی بودن رهبری البته خیلی ساده است. ۴ اردیبهشت ۶۸ حضرت امام خمینی (ره) نامه‌ای به رئیس جمهور، آیت الله خامنه‌ای می‌نویسند و دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره ۸ موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کند. یکی از مواردی که با نظر امام خمینی در دستور کار شورای بازنگری قانون اساسی قرار گرفت، حذف شرط مرجعیت از شرایط رهبری بود. شورای بازنگری قانون اساسی کار خود را آغاز می‌کند. اما ۴۰ روز پس از آن نامه، امام رحلت می‌کنند و در حالی که قانون اساسی و قوانین مربوط به رهبری در میانه مسیر تغییر بود، کشور نیاز به انتخاب رهبر پیدا کرد. حال مجلس خبرگان می‌تواند حداقل تا زمان تصویب قانون جدید، موقتاً فردی را براب رهبری انتخاب کند. بدیهی است از آنجایی که جایگاه رهبری در ایران حساس بوده و شأنیت بالایی دارد و از سویی از آنجا که پیش بینی‌ها نشان از رأی آوری تغییرات قانون اساسی در همه پرسی دارد، خبرگان برای رهبری موقت هم سراغ کسی بروند که در صورت انتخاب دائم، او را انتخاب خواهند کرد. اینگونه می‌شود که اعضای مجلس خبرگان رهبری، همانی را که شایسته‌ی جانشینی امام خمینی (ره) و بر عهده گرفتن رهبری می‌دانند، انتخاب می‌کنند؛ اما چون در میانه‌ی راه تغییرات مهم در قانون اساسی هستند و از سویی با درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، مجبور به انتخاب رهبر، فی الحال انتخاب او به شکل موقت انجام می‌گیرد. ✖️۶ مرداد ۶۸ مردم در رفراندوم به تغییرات قانون اساسی رأی مثبت می‌دهند. مطابق بخشی از این تغییرات شورای رهبری حذف شده و اختیارات رهبر افزایش می‌یابد و شرط مرجعیت نیز از شرایط رهبر حذف می‌شود. ده روز پس از رأی ۹۷ درصدی مردم به این تغییرات قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری مجدداً تشکیل جلسه می‌دهد تا این بار برای رهبری آیت الله خامنه‌ای که تاکنون رهبر موقت بوده‌اند، مجدداً و به شکل دائم رأی گیری انجام شود. روز ۱۵ مرداد ۶۸ این رأی گیری مجدد انجام شده و حتی نسبت به رأی گیری ۱۴ خرداد، ایشان تعداد آرای بالاتری کسب می‌کنند. ❌روز ۱۶ مرداد ۶۸، روزنامه‌های کشور در صفحه اول خود خبر از رأی گیری مجدد برای رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و انتخاب دائم ایشان می‌دهند. روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۶۸ از دیدار خبرگان با رهبرانقلاب خبر می‌دهد و می‌نویسد: «مجلس خبرگان در جلسه‌ی فوق العاده دیروز خود ضمن بررسی اصول جدید قانون اساسی با اکثریت قاطع و قریب به اتفاق آراء ادامه رهبری آیت الله خامنه ای را تصویب کرد.» تأکید این روزنامه بر "ادامه" رهبری آیت الله خامنه‌ای جالب توجه است. روزنامه اطلاعات، دیگر رسانه‌ای بود که به این موضوع پرداخت. ✖️نکته اما آن است که در طول سه دهه‌ی گذشته از سال پر ماجرای ۶۸ کمتر رسانه‌های ایران و خصوصاً رسانه ملی (صداوسیما) به تبیین این دوبار رأی گیری و چرایی موقت بودن بار اول پرداخته‌اند. سیاسیونِ اغلب محافظه کار ایران هم ترجیح داده‌اند در مورد آن صحبتی نکنند و به دلیل عدم شناخت آنان از فضای رسانه و بی اعتنایی به مدیریت افکار عمومی، تصور نمی‌کردند این سکوت ممکن است در دهه‌های آینده شبهه آفرین باشد. حتی آن جمله‌ی معروف آیت الله هاشمی هم که تأکید می‌کند انتخاب ۱۴ خرداد موقتی است، در رسانه‌ها با حسن نیت! سانسور شد. در حالی که روند انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای در هر دو تاریخ ۱۴ خرداد و ۱۵ مرداد قانونی بوده و شبهه‌ای به آن وارد نیست. ✍🏻 @didehban313
گ😔فتم کلید قفل "شهــــادت" شــکسته اســـــت یا اندر این زمــانه، در بــاغ بسته اســت؟ . ❣خندید و گفت: ساده نباش این قفس پرست در بسته نــیست بال و پر ما شکسته است . #شهدایی..#یوسف_زهرایی...#مهدوی...#رهبرانه...#طنز_جبهه....#دلنوشته....و. @didehban313
🍃🌹 🌹🌸🍃🌹🌸🌹🌸 🍃🌹 🍃🌹 ﺍَﻟﺴَّﻠٰﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳٰﺎ ﺍَﺑٰﺎ ﻋَﺒْﺪِﺍﻟﻠﻪ ِﻭَﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺎَﺭْﻭٰﺍﺡِ ﺍﻟَّﺘﻰ ﺣَﻠَّﺖْ ﺑِﻔِﻨٰﺎﺋِﻚَ، ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻣِﻨّﻰ ﺳَﻼﻡُ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﺑَﺪﺍ ً ﻣﺎ ﺑَﻘﻴﺖُ ﻭَﺑَﻘِﻰَ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞُ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﻬٰﺎﺭُ، ﻭَﻻﺟَﻌَﻠَﻪُ ﺍﻟﻠﻪُ ﺁﺧِﺮَ ﺍﻟْﻌَﻬْﺪِ ﻣِﻨّﻰ ﻟِﺰِﻳٰﺎﺭَﺗِﻜُﻢْ، ﺍَﻟﺴَّﻼﻡُ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ، ﻭَﻋَﻠٰﻰ ﻋَﻠِﻰِّ ﺑْﻦِ ﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ، ﻭَﻋَﻠﻰٰﺍَﻭْﻻﺩِﺍﻟْﺤُﺴَﻴْﻦِ، ﻭَﻋَﻠﻰٰ ﺍَﺻْﺤٰﺎﺏ الحسین، 🍃🌹 🌹🌸🍃🌹🌸 🌹🌸🍃🌹🌸 🍃🌹 ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻻﺑﺮﺍﺭ ﻭﻻ ﺗﺠﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻻﺷﺮﺍﺭ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﯿﻦ ﻭﻻ ﺗﺠﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﻄﺎﻟﺤﯿﻦ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﻤﻘﺒﻮﻟﯿﻦ ﻭﻻ ﺗﺠﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﻤﺮﺩﻭﺩﯾﻦ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﺨﯿﺮ ﻭ ﺍﻟﺴﻌﺎﺩﻩ ﻭﻻ ﺗﺠﻌﻞ ﺻﺒﺎﺣﻨﺎ ﺻﺒﺎﺡ ﺍﻟﺸﺮ ﻭ ﺍﻟﺸﻘﺎﻭﻩ ﺑﺮﺣﻤﺘﮏ ﯾﺎ ﺍﺭﺣﻢ ﺍﻟﺮﺍﺣﻤﯿﻦ ﻭﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﺍﻟﻪ ﺍﻟﻄﺎﻫﺮﯾﻦ، 🍃🌹 🌹🌸🍃🌹 🌹🌸🍃🌹🌸 🍃🌹 سلام، صبح زیبای شما بزرگواران بخیر و روشن به انوار مطهر قرآن و اهلبیت (ع), 🌸 🌹 🍃🌸🍃🌹 🌸@didehban313 🍃🌹🌸
رفاقت با عزرائیلrefaghat-ba-ezraeil.ali_.mp3
زمان: حجم: 1.43M
🎤حجت اسلام والمسلمین عالی ✖️رفاقتِ با حضــــرت عزرائیــــل @didehban313
🌸امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) : بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ ، ما رَأَیتَ بِعَینَیكَ فَهُوَ الْحَقُّ و َقَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیكَ باطِلاً كَثیرًا بین حـقّ و بـاطل به‌اندازه چهار انگشت فاصله است آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خـود سخن باطل بسیارى را بشنوى .... 📚 تحف العقول ص ۲۲۹ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌸☘✨💦🌸☘✨💦🌸☘✨💦🌸☘ @didehban313
🌿مبلـــــــــــغ غـــــــدیر باشیــــــــم🌿 🌹سرگذشت سه طلاقه شدن زن در یک مجلس🌹 🏵 ملاّ محمد تقی مجلسی در شرح «من لایحضره الفقیه» از جمعی از اصحاب نقل می کند که:  روزی شاه خدابنده به همسرش غضب کرد و در یک مجلس به او گفت:«اَنْتِ طالِقٌ ثَلاثا؛ تو را سه طلاقه نمودم» (با توجّه به اینکه اگر مردی همسرش را سه طلاقه کند دیگر نمی تواند با او ازدواج کند، مگر آنکه او بامرد دیگری ازدواج نماید. و سپس آن مرد پس از آمیزش، او را (به اختیار خود) طلاق دهد، پس از پایان عدّه طلاق، شوهر اوّل می تواند با او مجدّدا ازدواج نماید).  شاه خدابنده از کار خود پشیمان شد، علمای بزرگ اسلام را به حضور طلبید و جریان را به آنان گفت و از آنان خواست تا راه حَلّی ارائه دهند.  همه علما گفتند:«هیچ راه حلی وجود ندارد جز اینکه همسر مطلّقه ات با مردی ازدواج کند و آن مرد بعد از آمیزش با او، او را طلاق دهد...». " 22 ".  شاه خدابنده گفت:«در هر مسأله ای، اختلاف و گفتگو وجود دارد آیا بین شما در این مسأله اختلاف نیست؟» همه علما به اتفاق گفتند: نه.  یکی از وزیران شاه گفت: من یکی از علما را می شناسم که در شهر «حلّه» سکونت دارد، به فتوای او اینگونه طلاق، باطل است (منظور او علاّمه حلّی بود).  شاه خدابنده برای علاّمه حلّی نامه نوشت و وی را احضار نمود. علمای اهل سنت گفتند:«مذهب علاّمه حلّی باطل است، رافضی ها بی عقل هستند!! و برای شاه، صحیح نیست که چنین افرادی را دعوت کند» ولی شاه گفت:«حتما باید او بیاید و این مسأله، مورد بررسی قرار گیرد».  وقتی که نامه شاه خدابنده به علاّمه حلّی رسید، علاّمه احساس وظیفه کرد و رنج پیمودن راه طولانی راتحمّل نمودو خود را از حلّه به سلطانیّه (پنج فرسخی زنجان)رساند.  به دستور شاه خدابنده مجلس بزرگی تشکیل شد علمای برجسته چهار مذهب اهل تسنّن در آن مجلس حاضر شدند، سپس علاّمه وارد آن مجلس گردید، ولی هنگام ورود، کفشهای خود را به دست گرفت و سلام بر اهل مجلس کرد و در کنار شاه نشست.  علمای حاضر در مجلس به شاه گفتند:«آیا ما به تو نگفتیم که علمای رافضی ها، ضعف عقل دارند؟!».  شاه گفت: آنچه را که او در ورود به مجلس انجام داد از خودش بپرسید.  علما به علاّمه حلّی گفتند:  1 - چرا هنگام ورود در برابر شاه خم نشدی و سجده نکردی؟ و آداب مجلس را رعایت ننمودی؟  علاّمه در پاسخ گفت:«رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) عالیترین مقام حکومت را داشت و مردم تنها برای او سلام می کردند نه اینکه او را سجده کنند قرآن کریم می فرماید:(... فَاِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتا فَسَلِّمُوا عَلَی اَنْفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِاللّهِ مبارَکَةً طَیِّبَةً...). " 23 ".  «پس هنگامی که داخل خانه ای شدید، بر خویشتن سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند، سلام و تحیّتی پربرکت و پاکیزه».  و همه علمای اسلام اتفاق دارند که سجده برای غیر خدا، جایز نیست.  2 - گفتند:«چرا رعایت ادب نکردی و در کنار شاه نشستی؟».  علاّمه در پاسخ گفت:«در مجلس جز در کنار شاه، جای خالی نبود»، (هرچه علاّمه می گفت، مترجم گفتار او را برای شاه ترجمه می کرد).  3 - گفتند:«چرا کفشهای خود را به دست گرفته و همراه خود آوردی؟ این کار را هیچ عاقلی نمی کند».  علاّمه گفت: ترسیدم پیروان مذهب حنفی آن را بدزدند چنانکه ابوحنیفه کفش رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دزدید.  علمای حنفی گفتند: این تهمت را نزن، در زمان رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) هنوز ابوحنیفه متولّد نشده بود.  علاّمه گفت:«فراموش کردم شافعی این دزدی را کرد».  علمای شافعی فریاد زدند: تهمت نزن که تولّد شافعی روز وفات ابوحنیفه بود.  علامه گفت:«اشتباه کردم مالک این دزدی را کرد».  علمای مالکی فریاد زدند: ساکت باش! بین مالک و پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بیش از صد سال فاصله بود.  علاّمه گفت:«پس احمد حنبل دزدید».  علمای حنبلی، منکر شده و مثل سایرین پاسخ دادند.  در این هنگام، علاّمه رو به شاه خدابنده کرد و گفت:«دانستی که به اعتراف خود علمای اهل سنت هیچیک از رؤ سای چهار مذهب در زمان پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) نبودند، پس این چه بدعتی است که اینان در آوردند و در میان مجتهدین خود، چهار نفر را انتخاب نموده اند و اگر مجتهدی از آنان اعلم و افقه و اتقی باشد، ولی فتوایش ‍ برخلاف فتوای آنان باشد، به قول او عمل نمی کنند؟!».  شاه خدابنده به علمای اهل تسنن رو کرد و گفت:«به راستی هیچ کدام از رؤ سای مذهب چهارگانه در زمان رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) نبوده اند؟».  آنان گفتند: آری. (نبوده اند)  در اینجا بود که علاّمه گفت:«جامعه شیعه، مذهب خود را از امیرمؤ منان علی (علیه السلام) گرفته که آن حضرت جان پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) و پسر عمو و برادر و وصیّ آن حضرت بود».  شاه خدابنده گفت: از این حرفها بگذرید من شما را برای امر مهمی دعوت کرده
ام و آن اینکه:«آیا سه طلاق در یک مجلس واقع می شود؟».  علاّمه گفت: طلاق شما باطل است؛ زیرا شروط آن محقّق نشده است؛ چون یکی از شرایط آن استماع دو نفر عادل است، آیا دو نفر عادل شنیده است؟.  شاه گفت: نه.  علاّمه گفت:«بنابراین، طلاق واقع نشده است و همسر شما بر شما حلال است» (به علاوه سه طلاق در یک مجلس حکم یک طلاق را دارد).  سپس به بحث و مناظره با علمای مجلس پرداخت و همه آنان را مجاب کرد، شاه خدابنده در همان مجلس مذهب تشیّع را قبول کرد. به راستی علاّمه حلّی چه خدمت بزرگی کرد که اگر هیچ فضیلتی جز این، برای او نبود، بر عظمت مقام او، بر سایرین، کفایت می کرد.  و از آن پس علاّمه، مورد علاقه مخصوص سلطان محمد خدابنده واقع شد و از امکانات حکومت به نفع اسلام و تقویت ارکان تشیّع، کمال استفاده را نمود.  عجیب اینکه شاه خدابنده و علاّمه حلّی هردو در یک سال، یعنی سال 726 هجری قمری از دنیا رفتند! @didehban313