هدایت شده از ترویج امید
33.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حالا که مجددا پیشنهاد دو دولتی در جامعه جهانی و حتی در ایران طرفدار پیدا کرده است ، پیشنهاد می شه دقیقه ۸ تا دقیقه ۹ را ملاحظه فرمایید ( البته اگر فرصت دارید فایل کامل را ملاحظه فرمایید )
https://eitaa.com/tarvijomid
⭕️"بایدهایی" که مخاطبش وزیر کار است
✍️فرید شکوهی
احمد میدری وزیر رفاه 31 مرداد ماه ، از مجلس رای اعتماد گرفت و راهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. حضور 8 ساله میدری در معاونت رفاه و به تَبع آن هیأت امنا این انتظار را ایجاد نمود که وی با سرعت تغییراتی در ساختار، روسای سازمان ها و نیروی انسانی وزارتخانه انجام دهد. در این نوشتار به تغییرات معاونین، مدیران و روسای سازمان ها نمی پردازیم و به برخی تغییرات مهمی که لازم است وزیر هر چه سریعتر در ساختار ایجاد نماید، می پردازیم:
1-انتقال دفاتر شرکت ها به محل کارخانه: چندین سال است که هر وزیری پا در وزارتخانه عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شعارش تعطیلی دفاتر تهران شرکت های زیر مجموعه شستا، صندوق بازنشستگی و سایر صندوق ها بوده است. در دوره محمد شریعتمداری تعطیلی دفاتر شرکت های زیر مجموعه شستا، نصفه و نیمه انجام شد که لازم است وزیر با دستور و بخشنامه الزام آور و دارای ضمانت اجرا، حضور حتی یک نفر در دفاتر تهران شرکت ها را ممنوع نماید. در حال حاضر شرکت ها را در یک ساختمان تجمیع کرده اند و تقریباً در بر همان پاشنه قبلی می چرخد، قرار بود با استفاده از مولد سازی، ساختمان ها را به مزایده بگذارند و در مناطق محروم، اشتغال زایی انجام گردد که تاکنون این امر محقق نشده است.
2-انتقال حساب شرکت به بانک های محل کارخانه: چندی پیش ویدئوی از وزیر رفاه- مربوط به چند سال گذشته- در شبکه های اجتماعی وایرال شد، در این ویدئو احمد میدری از تمرکز در تهران انتقاد نمود و عنوان کرد می بایست از تهران تمرکز زدایی شود، بررسی حساب های بانکی شرکت ها نشان می دهد که اکثر شرکت های زیر مجموعه این وزارتخانه پول های خود را در بانک های تهرانی قرار داده اند که این امر واجد ایرادت فراوان است که وزیر به این ایرادات واقف است.
3-انتصاب مدیران پروازی: تقریباً همه وزیران در نطق خود در جریان رای اعتماد، از پایان دادن به مدیران پروازی و غیربومی گفته اند ولی هیچ یک حتی به طور نسبی به وعده خود عمل نکردند، اکثر مدیران عامل و اعضای موظف هیأت مدیره ها پروازی و غیر بومی اند، یکی دو روز در محل شرکت ها حاضر می شوند و به تهران بر می گردند. گرچه نمی توان همه مدیران عامل را از بین بومی ها انتخاب نمود اما می توان مدیران عامل را ملزم به سکونت به همراه خانواده در محل شرکت نمود، تردد مدیران عامل را با انواع روشهای مختلف کنترل کرد، حضور مدیران در محل شرکت ها علاوه بر کنترل های مالی و ... نظارت بر فرآیند ایمنی را نیز بیشتر می کند.
4-پایان دادن به حضور بازنشسته ها: برخی افراد بازنشسته را از در بیرون کنی، از پنجره وارد می شوند. قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب سال 1395 از بهترین قانون هایی است که در سالیان اخیر تصویب شده است، متاسفانه علیرغم بخشنامه های متعدد دستگاه های نظارتی، در سالیان اخیر بازنشستگان به عنوان عضو غیرموظف هیأت مدیره شرکت ها یا مشاور منصوب شده اند، امری که باعث شده جلوی حضور جوانان گرفته شود. در جناح اصلاحات اعتماد به جوانان کم است و به همین دلیل سن کابینه چهاردهم بسیار بالاست. این در حالی است که اصولگرایان به جوانان اعتماد می کنند. وزیر باید در انتصاب مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت ها به جوانان اعتماد کند.
5- لزوم احیای شفافیت: پس از حضور حجت عبدالملکی در وزارت رفاه، انتشار اسامی اعضای هیأت مدیره شرکت ها متوقف شد، هم اکنون آخرین بروزرسانی اسامی اعضای هیأت مدیره شرکت ها مربوط به شهریور 1400 می باشد. اقدامی که توسط محمد شریعتمداری پایه ریزی شده بود، در ابتدای دولت سیزدهم مسکوت ماند، اخیراً اسامی اعضای هیأت مدیره و صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نیز از خروجی سایت این صندوق حذف شده است. انتظار این بود که احمد میدری که خود در دولت تدبیر و امید از افراد موثر در انتشار اسامی اعضای هیئت مدیره شرکت، صورت های مالی و ... بود، پس از حضور در وزارت رفاه انتشار اسامی را از سر بگیرد که تاکنون این امر محقق نشده است./ الف
https://www.alef.ir/news/4030715063.html
https://eitaa.com/didehbanesfahan
هدایت شده از ترویج امید
⭕️حریف یمن نیستند!
✍️بیژن ایرانی
🔹ظاهرا شگفتانه های انصارالله یمن در پرتو تحولات یک ساله اخیر در منطقه غرب آسیا پایانی ندارد. به تازگی این جنبش اقدام به برگزاری یک مانور نظامی قابل توجه با حضور یگان های مختلف عملیاتی خود کرده که در قالب آن نیروهای مقاومت اسلامی یمن با تلاش های فرضی نیروهای متجاوز جهت اشغال بندر الحدیده به نحوی موثر به مقابله می پردازند. پیشتر نیز این جنبش در قالب مانور و رژه، جلوه هایی از قدرت خودش را به بازیگران منطقه ای و بین المللی نشان داده بود.
🔹شاید عینی ترین نمود این قدرت انصارالله یمن و تاثیرات خارجی آن را بتوان در مواجهه معنادار اخیر ناوگان نیروی دریایی آلمان در رابطه با مقاومت اسلامی یمن مشاهده کرد. ماجرا از این قرار است که ناوگان مذکور که از مبدا اقیانوس هند در حال حرکت بوده، از ترسِ حملات انصارالله مجبور شده که به جای عبور از دریای سرخ و تنگه باب المندب، صدها کیلومتر راه خود را دور کند و از دماغه امیدنیک عبور کند.
🔹آلمانی ها این اقدام را به توصیه متحدان غربی خود به ویژه آمریکا و انگلیس انجام داده اند. کنشگرانی که بر اساس آنچه نشریه آلمانی اشپیگل اعتراف کرده، تاکید کرده اند که قادر به تامین و تضمین امنیت ناوگان دریایی آلمان نیستند. این موضوع به زعم بسیاری از صاحب نظران و تحلیلگران مسائل منطقه غرب آسیا، شکستی صریح برای آلمان و البته دیگر قدرت های غربی در مواجهه با انصارالله یمن توصیف شده است. کافی است توجه داشته باشیم که چندین ماه است که جنگنده های آمریکایی و انگلیسی با همراهی دیگر بازیگران غربی، کارزار گسترده ای را در حمله به اهداف مختلف در خاک یمن با هدف متوقف کردن حملات مقاومت اسلامی یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین به راه انداخته اند.
🔹با این حال، در نهایت آنچه پس از هزینه کردنِ میلیون ها دلار نصیب آن ها شده، مواجهه با تاکتیکهای متنوعتر و مدرنتر انصارالله یمن در محیط دریا بوده است. رسانه ها و اندیشکده های غربی تاکنون بارها اعتراف کرده اند که انصارالله یمن از موشک ها، پهپادها و شهپادهای پیشرفته ای در هدف قرار دادن کشتی ها استفاده می کند و استفاده ترکیبی این جنبش از توانمندی های خود نیز رهگیری آن ها را مشکل و حتی غیرممکن کرده است. همه این ها در شرایطی رخ می دهد که ائتلاف غربی در منطقه مدام سعی دارد اینگونه وانمود کند که توانسته ضربات سنگینی را به مقاومت اسلامی یمن وارد کند و آن را تضیف نماید.
🔹با این همه، آنچه که در عرصه میدانی و عمل شاهد بوده ایم، چیزی جز قدرت گیری بیش از پیش انصارالله نبوده است. شبیه به این مساله را در جریان جنگ افروزی هشت ساله سعودی ها با انواع و اقسام تسلیحات و امکانات غربی ها علیه یمن نیز شاهد بوده ایم. یمن در پایان این جنگ افروزی نه تنها پیروز شد و توانست سعودیها را وادار به پذیرش اصول مطلوب خود کند بلکه به اذعان بسیاری از تئوریسینها و صاحبنظران حوزه سیاست منطقه ای، قویتر از قبل نیز شده است./ الف
https://www.alef.ir/news/4030811096.html
https://eitaa.com/tarvijomid
هدایت شده از ترویج امید
🔺 جنجال مالک هاآرتص و بازنمایی ریشه بحران!
✍ صابر گل عنبری
آموس شوكين مالک «هاآرتص» قدیمیترین روزنامه اسرائیلی این هفته در نشستی در لندن سخنانی بیسابقه بیان داشت که در اسرائیل جنجال به پا کرد. وی نیروهای فلسطینی را «مبارزان آزادی» و اسرائیل را نظامی آپارتاید نامید و از جهان خواست آن را تحریم کنند.
پس از آن، برخی وزارتخانهها ارتباط با روزنامه را قطع و آن را از آگهی محروم کردند.
در یک سال اخیر چهرههای معروفی در جهان مخالف و منتقد اسرائیل شدهاند؛ اما چنین انتقادی از یک روزنامهنگار کهنهکار و مالک مشهورترین روزنامه اسرائیلی واجد دلالت و تاثیر دیگری است.
اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر در مواجهه با پیامدهای استراتژیک آن، جنگ «وجودی» را کلید زد، اما آنچه دنیا عملا در یک سال اخیر دیده، نه جنگی متعارف، بلکه به گفته فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر ویژه سازمان ملل یک نسلکشی و جنایت علیه بشریت است.
فعلا جهان به علت مناسبات پیچیده قدرت ناشی از الزامات هژمونی آمریکا (ابرحامی اسرائیل) عاجز از توقف این جنگ است، اما نباید تبعات درازمدت و جبران ناپذیر این خشونت افسارگسیخته برای اسرائیل در ذهنیت جهانیان را از نظر دور داشت که به مرور زمان خود را نشان خواهد داد.
اگر همین سطح محدود معذوریت اخلاقی و انسانی، امروز اسپانیا و فرانسه را وادار به ممانعت از مشارکت اسرائیل در نمایشگاههای نظامی و برخی کشورهای دیگر را ناچار به توقف صادرات سلاح میکند، در آینده بعید نیست که دامنه آن چنان گسترش یابد که اصل روابط با اسرائیل به ناهنجاری غیر اخلاقی در روابط بینالملل تبدیل شود.
آنچه اکنون ذهن افکار عمومی جهان به ویژه غرب را بیشتر مشغول کرده نه «جنگ وجودی» اسرائیل، بلکه سرنوشت و وجود یک ملت تحت اشغال است. این تغییر تدریجی در نگاه جهانیان صرفا مولود رفتار اسرائیل و این نسلکشی نیست، بلکه محصول استقامت مردم غزه در این یک سال و چنگ زدن آنها به سرزمین خود علی رغم انبوه کشتار و ویرانی نیز هست.
قبلا هم گفتهام، همه مردم غزه طرفدار و عضو حماس نیستند و این باریکه جامعهای متکثر با جریانهای مختلف و عقبه اجتماعی متفاوتی دارد و حماس با وجود محبوبیت بالا در فلسطین اما منتقدان و مخالفانش هم کم نیستند.
اما وقتی طرف مقابل، «دشمنی اشغالگر و بیرحم» است، همین استقامت جبهه داخلی غزه چتری حمایتی برای حماس جهت تداوم نبرد گسترانیده و در غیر این صورت، توان ادامه این جنگ نابرابر برای دو سه ماه را هم نداشت.
ادامه این ثبات در این جنگ و بعد از آن ضامن تداوم این مشغله ذهنی جهانی و تحولی است که علیه اسرائیل و به نفع فلسطینیها در حال رخ دادن است.
بحرانی که اسرائیل در آینده با آن مواجه خواهد شد، عمیقتر از بحران کنونی بعد از هفتم اکتبر پارسال تاکنون است که در آن طولانیترین جنگ تاریخ آن علیه یک باریکه بسیار کوچک رقم خورده، اما تاکنون نتوانسته است آن را با یک پیروزی راهبردی با حذف دشمن یا تغییر رفتار آن پایان بخشد.
حتی پس از 13 ماه، بیش از نیمی از شهرکنشینهای پیرامون غزه طبق نظرسنجی اخیر شبکه 12 اسرائیل گفتهاند به بازگشت به شهرکها فکر نمیکنند.
روی دیگر تعمیق این نگرانی تشدید بحران جمعیتی است که اسرائیل در مقابل جمعیت رو به رشد فلسطینیها با آن مواجه است و کاهش مهاجرت و احتمال افزایش مهاجرت معکوس میتواند آن را در آینده وارد مرحله خطرناکی کند.
مژگان نووی روزنامهنگار منصف اسرائیلی چند روز پیش در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که بیشتر از قبل به این باور رسیده که اسرائیل در این جنگ اشتباه کرده است و «هدفهای بسیار مبهمی»را تعریف کرد که قابل تحقق نیست و هدف نابودی حماس را «یک شعار» خواند. نووی میگوید تا موقعی که اشغال و سرکوب ادامه دارد، مقاومت فلسطینیها نیز ادامه خواهد داشت.
آمی آیالون رئیس سابق سازمان امنیت شاباک اخیرا در این باره گفته است: «مصیبت ما این است که به فلسطینیهابه عنوان افراد نگاه میکنیم ....فلسطینیهای امروز، و نه فقط حماس، همه حاضرند بجنگند و کشته شوند نه برای غذا. آنها هر کدام به شیوه خود در مورد پایان اشغال و استقلال سخن میگویند.»
ایالون میافزاید که «۱۶۷ کشور دنیا آنها را ملت میداند به جز ما» و وقتی افقی سیاسی وجود ندارد، فلسطینیها قیام میکنند.
برونداد نبود چنین افقی و فراموشی آزار دهنده مناقشه برای فلسطینیها هفتم اکتبر بود.
ریشه مشکل در اشغالگری و ندیدن یک ملت است که باعث شد اسرائیل پس از ۸ دهه به نقطه اول یعنی «جنگ وجودی» برگردد.
زیو ژابوتینسکی نظریهپرداز مورد علاقه نتانیاهو در مقاله «دیوار آهنین» در سال ۱۹۲۳ گفته بود که «ما زمین آنها را گرفتیم و آنها با ما خواهند جنگید.»
باراک نخست وزیر اسبق اسرائیل هم قبلا در پاسخ به سوالی که اگر فلسطینی بود، چکار میکرد، گفته بود که عضو حماس میشد.
https://eitaa.com/tarvijomid
*طرح هوشمندسازی یارانه آرد هزینه دولت را ۷۵ هزارمیلیارد تومان کاهش داد*
رسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان:
با اجرای طرح هوشمندسازی و جلوگیری از خروج آرد یارانهای از زنجیره تولید نان، مصرف آرد یارانهای در سال ۱۴۰۲ به سطح مصرف سال ۹۸ کاهش یافت (علیرغم افزایش جمعیت، افزایش اتباع، افزایش ۳ هزار واحد نانوایی). با این روند، تا پایان شهریور امسال و طی ۳۰ ماه اجرای طرح، ۷۵ هزار میلیارد تومان بار مالی کمتری به دولت تحمیل شد.
بار مالی مورد اشاره مدیران سازمان برنامه نیز فارغ از عدم صحت عدد، تدبیر شهید رییسی و خارج از طرح بود تا افزایش هزینه تولید نان برای نانوایان جبران شده و نرخ نان برای مردم افزایش نیابد؛ که در صورت تعدیل قیمت نان متناسب با تورم، در هر برهه زمانی قابل حذف است.
علیرغم تنشهای جهانی در حوزه تامین و قیمت غلات (ناشی از جنگ اوکراین) اما تدبیر به موقع دولت سیزدهم در اجرای طرح هوشمندسازی مانع بروز تنش در تامین نان و تثبیت قیمت نان برای مردم شد. در ۳۰ ماه اجرای طرح، سهم هزینه نان در سبد هزینه خانوار به نصف کاهش یافت.
@Akharinkhabar | akharinkhabar.ir
https://eitaa.com/didehbanesfahan
هدایت شده از ترویج امید
⭕️مثلث تناقض آمریکا، اسرائیل و FATF
🔹گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ۳۵ سال پیش برای مبارزه با پولشویی تشکیل شد و در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تامین مالی تروریسم پیوست.
🔹تعریف تروریسم از دیدگاه FATF این سازمان، تروریسم را شامل هرگونه عملی میداند که به تهدید جان افراد و تخریب زیرساختهای غیرنظامی منجر شود.
🔹رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۸ به عضویت این سازمان درآمده است. با توجه به تعریف FATF، بسیاری از فعالیتهای اسرائیل، از جمله اقدامات نظامی و شهرکسازیهای غیرقانونی در سرزمینهای فلسطینی و خشونت علیه غیرنظامیان، مصداق تروریسم تلقی میشوند. این اقدامات بهطور خاص باعث ایجاد رعب و وحشت میان غیرنظامیان فلسطینی شده و بسیاری از سازمانهای حقوق بشری آنها را محکوم کردهاند.
🔹اسرائیل به شکل مستمر از سوی برخی کشورها، بهویژه آمریکا، حمایت مالی دریافت میکند؛ امری که با معیارهای FATF تناقض آشکاری دارد. در حالیکه تامین مالی اسرائیل بهدلیل نقض حقوق بشر و حملات نظامی علیه غیرنظامیان باید تامین مالی تروریسم شناخته شود، آمریکا همچنان به حمایت مالی و سیاسی از این رژیم میپردازد.
🔹این تناقض نشان میدهد که رویکرد FATF در قبال حمایتهای مالی بینالمللی تحت فشارهای سیاسی بهویژه از سوی کشورهای قدرتمند قابل تغییر و تفسیر است.
https://www.alef.ir/news/4030812068.html
https://eitaa.com/tarvijomid
⭕️مالیات کجا مصرف شود؟؛ مردم تصمیم می گیرند
🔹به گزارش الف مالیات همواره یکی از ابزارهای کلیدی در تأمین منابع مالی دولتها برای توسعه زیرساختها و ارائه خدمات عمومی بوده است. شفافیت در نحوه هزینهکرد این منابع و دخالت مستقیم مردم در تعیین محل مصرف آن، به شکل قابلتوجهی میتواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود تمکین مالیاتی کمک کند.
🔹طرح نشاندار کردن مالیاتها، این امکان را فراهم کرده که مردم بتوانند بهطور مستقیم تصمیم بگیرند مالیاتشان در چه پروژههایی هزینه شود، از جمله پروژههای زیرساختی، بهداشت، حملونقل و آموزش.
🔹نتایج این طرح تاکنون بسیار امیدوارکننده بوده است. بر اساس آمارهای موجود، در سال جاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع مالیاتی به ۱۹۱۵ پروژه اختصاص یافته است. از این میان، ۱۳۲۳ پروژه در حوزههای حیاتی نظیر حملونقل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، و آبرسانی بهطور کامل تأمین مالی شدهاند. این رویکرد توانسته است به توزیع عادلانه منابع کمک کند؛ به طوری که ۹۰ درصد از ظرفیت مالیاتی استان تهران به ۱۶ استان محروم کشور اختصاص یافته است، که این خود گامی بزرگ در جهت کاهش نابرابریهای منطقهای محسوب میشود.
🔹علاوه بر این، تمرکز ویژه بر پروژههایی با پیشرفت فیزیکی بالا، این اطمینان را ایجاد کرده که مردم خیلی زود نتایج ملموس این طرح را مشاهده خواهند کرد. تخصیص منابع به این شیوه، نه تنها باعث افزایش رضایت مردم از نحوه هزینهکرد مالیاتها شده، بلکه میزان تمکین مالیاتی را نیز افزایش داده است، زیرا مردم احساس میکنند که در توسعه کشور نقشی فعال دارند و منابع مالیاتی آنها به بهترین شکل ممکن به کار گرفته میشود.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتوگو با الف بیان کرد: مردم میدانند مالیاتشان نه تنها صرف مسائل عمومی کشور میشود، بلکه خودشان هم در تعیین محل خرج آن دخیل هستند. و طرح نشاندار کردن مالیاتها، نقش مهمی در ایجاد حس تعلق اجتماعی و مشارکت فعال در امور کشور دارد.
🔹 این اقدام گامی بسیار مثبت بوده . اینکه مردم بتوانند مستقیماً تعیین کنند که مالیاتهایشان در چه پروژههایی هزینه شود، تحولی ارزشمند است که شفافیت و افزایش اعتماد عمومی را میتواند به دنبال داشته باشد.
🔹آغاز این طرح بسیار خوب است، اما برای اینکه به تحولی اساسی در نظام مالیاتی کشور برسیم، نیاز است که سهم بیشتری از مالیاتها نشاندار شوند. این اقدام، علاوه بر افزایش شفافیت و کاهش نابرابریها، حس مالکیت و مشارکت مردم در توسعه کشور را بهطور چشمگیری تقویت میکند. با توسعه این طرح، شاهد نظام مالیاتی کارآمدتر و مردمیتر خواهیم بود.
🔹این رویکرد را کاملاً مثبت میبینم و اعتقاد دارم که یکی از مهمترین نقاط قوت آن این است که مردم خودشان میتوانند ببینند مالیاتهایی که پرداخت میکنند، در کجا و برای چه پروژههایی خرج میشود. این شفافیت نه تنها باعث افزایش رضایت عمومی میشود، بلکه حس اعتماد و مشارکت مردم را در توسعه کشور تقویت میکند.
🔹مردم وقتی میبینند که مالیاتهایشان بهطور مستقیم در پروژههای حملونقل، بهداشت، آموزش یا زیرساختهای دیگر خرج شده و نتایج آن ملموس است، اشتیاق بیشتری به پرداخت مالیات پیدا میکنند. این موضوع به معنای واقعی کلمه، مردمیسازی نظام مالیاتی است.
🔹 یکی از دستاوردهای این طرح، امکان تخصیص عادلانه مالیاتها به استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار بوده است. در واقع، بخشی از منابع مالیاتی استان تهران که همواره بیشترین سهم مالیات را دارد، به استانهای محروم کشور اختصاص یافته و باعث شده تا این مناطق نیز بتوانند از امکانات و زیرساختهای مناسبتری برخوردار شوند. این توزیع عادلانه منابع، یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار است و به نوعی باعث کاهش نابرابریهای منطقهای میشود. مردم در این مناطق وقتی مشاهده میکنند که مالیاتهای جمعآوریشده به بهبود زندگیشان کمک کرده، این احساس را خواهند داشت که نظام مالیاتی کشور به نفع آنها عمل میکند../ الف
https://www.alef.ir/news/4030814017.html
https://eitaa.com/didehbanesfahan
هدایت شده از ترویج امید
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با قدردانی از اقدام درست و مبتنی بر قانون دولت نسبت به توقف مصرف مازوت در سه نیروگاه، گفت: این تصمیم نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامت شهروندان خواهد داشت و امیدوارم با هماهنگی قوای سه گانه و دستگاه متولی در خصوص کاهش و رفع ناترازی انرژی تصمیمات منطقی میان مدت و بلند مدت اتخاذ شود
( ادامه مطلب در لینک ذیل 👇 )
https://www.alef.ir/news/4030818022.html
https://eitaa.com/tarvijomid
هدایت شده از ترویج امید
از راه درست
✍️ محمد فاضلی
خبر این است که دولت #سوزاندن_مازوت را ممنوع کرده و تن به پذیرش خاموشی محدود بر اثر کمبود برق داده است. استدلال دولت برای چنین تصمیمی، اثرات مخرب و فاجعهبار سوزاندن مازوت بر آلودگی هوا و به دنبال آن، به خطر انداختن سلامت مردم است که میتواند در آینده، موجی از بیماریهای مختلف را بر مردم، نظام اجتماعی و نظام سلامت تحمیل کند.
من فعلاً گذشته سیاستگذاری و حکمرانی که باعث این وضعیت کمبود و ناترازی انرژی در کشور شده است را کنار میگذارم و میپذیرم که یک دو راهی وجود دارد:
اول، مازوت بسوازنیم، آلودگی مخرب تولید کرده و کمبود انرژی را پنهان کنیم.
دوم، مازوت نسوزانیم، خاموشی را به جان بخریم، آلودگی و بیماری تولید نکنیم، و برویم دنبال حل مسأله از راه درست.
دولت اگر به مصوبه خودش درخصوص ممنوعیت سوزاندن مازوت در نیروگاهها پایبند بماند، به دلایل زیر کار مهمی انجام داده است.
یک. بلندمدتنگری کرده و سلامت مردم را به امر کوتاهمدت ترجیح داده است. مریض کردن میلیونها ایرانی، و آوار کردن سیل امراض خطرناک در آینده بر سر خانوادهها و نظام سلامت بر اثر سوزاندن مازوت، گزینه عاقلانهای نیست. درد و رنجی که این کار بر مردم در درازمدت وارد میکند، بسیار زیاد است. این نوع بلندمدتنگری در سیاست عمومی ایران زیاد سابقهدار نیست.
دو. دولت، همزمان خود را در معرض فشار اجتماعی ناشی از تحمیل خاموشیهای محدود بر خانوارها و سایر مصرفکنندگان برق قرار میدهد. مصرفکننده مایل نیست ساعاتی را خاموشی تحمل کند و حتماً سطحی از نارضایتی متوجه دولت میشود. این فشار و همزمان پایبند ماندن به حفظ سلامتی مردم با نسوزاندن مازوت، ضرورت حل مسأله #از_راه_درست را پیش میکشد.
سه. دولت با نسوزاندن مازوت، و خاموشی دادن، مسأله ناترازی انرژی را قابل مشاهده برای همگان میسازد و ضرورت پرداختن ریشهای و #از_راه_درست را در سطح دستور کار سیاسی و اجتماعی، مطرح میکند. مازوت سوزاندن، حل کردن موقت مسأله ناترازی، جارو کردن ناترازی و علل پیدایش آن زیر فرش، و درمان موقت آن از طریق وارد کردن خسارت عظیمتر بیماری و ناسلامتی به میلیونها ایرانی است.
چهار. دولت برای آنکه هم سلامتی را به خط نیندازد، و هم از راه درست مسأله ناترازی را حل کند، مجبور است با مردم حرف بزند و توضیح بدهد. این به معنای ضرورت وارد شدن به گفتوگوی بیپرده با مردم بر سر مجموعهای از مسألههای بنیادین و حیاتی نظیر محیطزیست، سلامت، عوامل پیدایش ناترازی، راهحلهای ممکن و ... است.
پنج. دولت با این رویکرد، به جای اینکه مسأله را از سر خودش باز کند و بگوید «حالا مدتی مازوت میسوزانیم تا سر و صداها بخوابد، تا بعد فکری به حالش کنیم» وارد چالش حل مسأله میشود. این چالش از به رسمیت شناختن مسأله و از ابتدا کنار گذاشتن یک راهحل غلط (سوزاندن مازوت) و ایجاد مسألههای بزرگتر (نظیر سونامی بیماریهای خطرناک) در آینده، شروع میشود.
دولت میتواند به شکلی غیرشعاری، واقعبینانه و معطوف به مجموعهای از مسألههای واقعی و بنیادین ایران امروز (نظیر ناترازی انرژی، محیطزیست، سلامت و ...) این رویکرد را به مبنایی برای وفاق با مردم بر سر حل مسألهها تبدیل کند.
زمین #ممنوعیت_مازوت، زمین تمرین برای در پیش گرفتن این رویکرد عقلانی، بلندمدتنگر، البته بسیار دشوار و نیازمند تعامل با مردم و ساختن اعتماد و سرمایه اجتماعی است. این زمینی است که دولتها در ایران بسیار کم روی آن پا گذاشتهاند، چه رسد به اینکه جدی تمرین کرده باشند.
این زمینی است که در آن #از_راه_درست مسأله را تعریف و حل میکنند؛ و البته سختی و هزینهاش را هم میدانند و میپردازند. صداقت و عقلانیت سرمایههای ضروری برای ورود به این زمین هستند.
https://eitaa.com/tarvijomid
هدایت شده از ترویج امید
🍀 دعوت از همه هموطنان عزیز به "پویش ملی ۵+۳۰" برای "صرفهجویی در مصرف گاز"
✍️ جواد نوفرستی (پژوهشگر حوزه انرژی و ایمنی)
🤝 ۵ پیام اجتماعی- انسانی:
۱- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم. هوای پاک، حق و مسئولیت شهروندی و اجتماعی همهی ماست.
۲- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم تا صنایع و نیروگاهها بجای مصرف گاز، ناچار به استفاده از سوخت مایع و بویژه مازوت نشوند و آلودگی هوا را بیشتر نکنند.
۳- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم صنایع تعطیل و کارگران عزیز بیکار نشوند.
۴- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم در این ماههای سرد، گاز و برق هیچ هموطنی قطع نشود.
۵- گاز و برق را درست مصرف کنیم تا همه و همیشه مصرف کنیم، حتی نسلهای آینده!
🔍 ۳۰ راهکار برای صرفه جویی در مصرف گاز در خانه:
۱- پوشیدن لباس بیشتر و گرم: "لباس گرم و کافی بجای مصرف گاز اضافی"
۲- گرمتر نگهداشتن خانه با نصب پردههای ضخیم چین دار، زیر پرده های توری
۳- بستن دریچه های کولر با پوشش ضخیم که گرمای خانه را از کانال کولر به پشت بام نبرد و به هدر ندهد. درعینحال، از امکان ورود هوای تازه از طریق دریچه تامین هوا یا زیر درب ورودی مطمئن شوید.
۴- کوتاه کردن زمان استحمام
۵- باز نگذاشتن متوالی و طولانی آبِ گرم حین استحمام
۶- حتی الامکان استفاده کمتر از شیر آبِ گرم
۷- بستن شیر رادیاتور و یا خاموش کردن بخاری اتاقهای کم رفت و آمد و گرم نکردن آنها و بستن کامل دربِ آنها
۸- نگذاشتن ظروف کوچک روی شعله بزرگ اجاق گاز
۹- استفاده حداکثری از نور و گرمای خورشید در طول روز
۱۰- روی رادیاتورها چیزی نگذاریم و اطراف رادیاتور را خلوت کنیم تا گرمای رادیاتور بخوبی منتقل شود.
۱۱- استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور
۱۲- چسباندن فویل ضخیم آلومینیم به دیوار پشت رادیاتور برای حفظ و بازتاب و انتقال بهتر گرما به داخل خانه، بجای گرم شدن دیوار و هدررفت گرما و انرژی
۱۳- هر یک درجه کاهش گرمای خانه یعنی ۵% کاهش مصرف گاز خانه و کاهش هزینه پرداختی
۱۴- رعایت دمای رفاه در خانه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه
۱۵- درجه بخاری، آبگرمکن، موتورخانه و پکیج را کم کنیم و در حد متوسط قرار دهیم.
۱۶- تنظیم درجه پکیج، موتورخانه و آبگرمکن مخزنی بین ۵۰ تا ۶۰ درجه
۱۷- خانه را آنقدر گرم نکنیم که مجبور شویم پنجرهها را باز کنیم. بجای باز کردن پنجرهها، دمای وسایل گرمایشی را کم کنیم.
۱۸- با صرفهجویی در مصرف برق، به صرفهجویی در مصرف گاز هم کمک میکنیم؛ حتی با خاموش کردن یک لامپ اضافه
۱۹- اگر تصمیم به خرید وسایل گازی و برقی داریم، محصول با رده برچسب انرژی بالاتر بخریم تا سالهای طولانی با مصرف کمتر انرژی، هزینه کمتری برای گاز و برق مصرفی آنها پرداخت کنیم.
۲۰- اطمینان از شعله آبی وسایل گازسوز؛ شعله زرد و نارنجی یعنی بدسوزی و درنتیجه هدررفت گاز و خطر گازگرفتگی
۲۱- از شومینه ساختمان استفاده نکنید چون بسیار پرمصرف و خطرناک است.
۲۲- اطمینان از سلامت دودکشهای وسایل گازسوز، علاوه بر اهمیت و ضرورت آن برای ایمنی، به عدم هدررفت گرما و درنتیجه مصرف بهینه گاز هم کمک میکند.
۲۳- پیش بینی ورود هوای تازه و نبستن دریچه تامین هوا؛ برای کمک به شعله آبی (مصرف ایمن و بهینهی گاز)
۲۴- سرویس و تعمیر بموقع سیستمها و وسایل گازسوز (موتورخانه، پکیج، آبگرمکن، بخاری و اجاق گاز)، فقط توسط تکنسینهای مجرب (سرویسکاران مجاز)
۲۵- عایق بندی لوله های آبِ گرم، مخزن آب و منبع انبساط موتورخانه
۲۶- لوازم گازسوز فرسوده، علاوه بر خطر حادثه، مصرف گاز زیادی دارند پس بهتر است بموقع، آنها را با کالای کم مصرف و ایمن جایگزین کنیم.
۲۷- درصورت امکان، تعویض پنجره های معمولی با پنجره های دوجداره با پیش بینی دریچه تامین هوا
۲۸- درصورت امکان، عایق کردن تمام یا حداقل بخشی از دیوارهای جانبی، سقف و کف ساختمان
۲۹- درصورت امکان، نصب ترموستات دیواری برای تنظیم خودکار گرمای خانه
۳۰- اگر در حال بازسازی خانه یا ساخت خانه جدید هستیم، مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، عایق دیوارها، سقف و کف را جدی بگیریم تا مصرف گاز برای گرمایش خانه، تا ۵۰% کاهش یابد.
https://eitaa.com/tarvijomid