هدایت شده از دیده بان اصفهان
*طرح هوشمندسازی یارانه آرد هزینه دولت را ۷۵ هزارمیلیارد تومان کاهش داد*
رسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان:
با اجرای طرح هوشمندسازی و جلوگیری از خروج آرد یارانهای از زنجیره تولید نان، مصرف آرد یارانهای در سال ۱۴۰۲ به سطح مصرف سال ۹۸ کاهش یافت (علیرغم افزایش جمعیت، افزایش اتباع، افزایش ۳ هزار واحد نانوایی). با این روند، تا پایان شهریور امسال و طی ۳۰ ماه اجرای طرح، ۷۵ هزار میلیارد تومان بار مالی کمتری به دولت تحمیل شد.
بار مالی مورد اشاره مدیران سازمان برنامه نیز فارغ از عدم صحت عدد، تدبیر شهید رییسی و خارج از طرح بود تا افزایش هزینه تولید نان برای نانوایان جبران شده و نرخ نان برای مردم افزایش نیابد؛ که در صورت تعدیل قیمت نان متناسب با تورم، در هر برهه زمانی قابل حذف است.
علیرغم تنشهای جهانی در حوزه تامین و قیمت غلات (ناشی از جنگ اوکراین) اما تدبیر به موقع دولت سیزدهم در اجرای طرح هوشمندسازی مانع بروز تنش در تامین نان و تثبیت قیمت نان برای مردم شد. در ۳۰ ماه اجرای طرح، سهم هزینه نان در سبد هزینه خانوار به نصف کاهش یافت.
@Akharinkhabar | akharinkhabar.ir
https://eitaa.com/didehbanesfahan
⭕️مثلث تناقض آمریکا، اسرائیل و FATF
🔹گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ۳۵ سال پیش برای مبارزه با پولشویی تشکیل شد و در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تامین مالی تروریسم پیوست.
🔹تعریف تروریسم از دیدگاه FATF این سازمان، تروریسم را شامل هرگونه عملی میداند که به تهدید جان افراد و تخریب زیرساختهای غیرنظامی منجر شود.
🔹رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۸ به عضویت این سازمان درآمده است. با توجه به تعریف FATF، بسیاری از فعالیتهای اسرائیل، از جمله اقدامات نظامی و شهرکسازیهای غیرقانونی در سرزمینهای فلسطینی و خشونت علیه غیرنظامیان، مصداق تروریسم تلقی میشوند. این اقدامات بهطور خاص باعث ایجاد رعب و وحشت میان غیرنظامیان فلسطینی شده و بسیاری از سازمانهای حقوق بشری آنها را محکوم کردهاند.
🔹اسرائیل به شکل مستمر از سوی برخی کشورها، بهویژه آمریکا، حمایت مالی دریافت میکند؛ امری که با معیارهای FATF تناقض آشکاری دارد. در حالیکه تامین مالی اسرائیل بهدلیل نقض حقوق بشر و حملات نظامی علیه غیرنظامیان باید تامین مالی تروریسم شناخته شود، آمریکا همچنان به حمایت مالی و سیاسی از این رژیم میپردازد.
🔹این تناقض نشان میدهد که رویکرد FATF در قبال حمایتهای مالی بینالمللی تحت فشارهای سیاسی بهویژه از سوی کشورهای قدرتمند قابل تغییر و تفسیر است.
https://www.alef.ir/news/4030812068.html
https://eitaa.com/tarvijomid
هدایت شده از دیده بان اصفهان
⭕️مالیات کجا مصرف شود؟؛ مردم تصمیم می گیرند
🔹به گزارش الف مالیات همواره یکی از ابزارهای کلیدی در تأمین منابع مالی دولتها برای توسعه زیرساختها و ارائه خدمات عمومی بوده است. شفافیت در نحوه هزینهکرد این منابع و دخالت مستقیم مردم در تعیین محل مصرف آن، به شکل قابلتوجهی میتواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود تمکین مالیاتی کمک کند.
🔹طرح نشاندار کردن مالیاتها، این امکان را فراهم کرده که مردم بتوانند بهطور مستقیم تصمیم بگیرند مالیاتشان در چه پروژههایی هزینه شود، از جمله پروژههای زیرساختی، بهداشت، حملونقل و آموزش.
🔹نتایج این طرح تاکنون بسیار امیدوارکننده بوده است. بر اساس آمارهای موجود، در سال جاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع مالیاتی به ۱۹۱۵ پروژه اختصاص یافته است. از این میان، ۱۳۲۳ پروژه در حوزههای حیاتی نظیر حملونقل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، و آبرسانی بهطور کامل تأمین مالی شدهاند. این رویکرد توانسته است به توزیع عادلانه منابع کمک کند؛ به طوری که ۹۰ درصد از ظرفیت مالیاتی استان تهران به ۱۶ استان محروم کشور اختصاص یافته است، که این خود گامی بزرگ در جهت کاهش نابرابریهای منطقهای محسوب میشود.
🔹علاوه بر این، تمرکز ویژه بر پروژههایی با پیشرفت فیزیکی بالا، این اطمینان را ایجاد کرده که مردم خیلی زود نتایج ملموس این طرح را مشاهده خواهند کرد. تخصیص منابع به این شیوه، نه تنها باعث افزایش رضایت مردم از نحوه هزینهکرد مالیاتها شده، بلکه میزان تمکین مالیاتی را نیز افزایش داده است، زیرا مردم احساس میکنند که در توسعه کشور نقشی فعال دارند و منابع مالیاتی آنها به بهترین شکل ممکن به کار گرفته میشود.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتوگو با الف بیان کرد: مردم میدانند مالیاتشان نه تنها صرف مسائل عمومی کشور میشود، بلکه خودشان هم در تعیین محل خرج آن دخیل هستند. و طرح نشاندار کردن مالیاتها، نقش مهمی در ایجاد حس تعلق اجتماعی و مشارکت فعال در امور کشور دارد.
🔹 این اقدام گامی بسیار مثبت بوده . اینکه مردم بتوانند مستقیماً تعیین کنند که مالیاتهایشان در چه پروژههایی هزینه شود، تحولی ارزشمند است که شفافیت و افزایش اعتماد عمومی را میتواند به دنبال داشته باشد.
🔹آغاز این طرح بسیار خوب است، اما برای اینکه به تحولی اساسی در نظام مالیاتی کشور برسیم، نیاز است که سهم بیشتری از مالیاتها نشاندار شوند. این اقدام، علاوه بر افزایش شفافیت و کاهش نابرابریها، حس مالکیت و مشارکت مردم در توسعه کشور را بهطور چشمگیری تقویت میکند. با توسعه این طرح، شاهد نظام مالیاتی کارآمدتر و مردمیتر خواهیم بود.
🔹این رویکرد را کاملاً مثبت میبینم و اعتقاد دارم که یکی از مهمترین نقاط قوت آن این است که مردم خودشان میتوانند ببینند مالیاتهایی که پرداخت میکنند، در کجا و برای چه پروژههایی خرج میشود. این شفافیت نه تنها باعث افزایش رضایت عمومی میشود، بلکه حس اعتماد و مشارکت مردم را در توسعه کشور تقویت میکند.
🔹مردم وقتی میبینند که مالیاتهایشان بهطور مستقیم در پروژههای حملونقل، بهداشت، آموزش یا زیرساختهای دیگر خرج شده و نتایج آن ملموس است، اشتیاق بیشتری به پرداخت مالیات پیدا میکنند. این موضوع به معنای واقعی کلمه، مردمیسازی نظام مالیاتی است.
🔹 یکی از دستاوردهای این طرح، امکان تخصیص عادلانه مالیاتها به استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار بوده است. در واقع، بخشی از منابع مالیاتی استان تهران که همواره بیشترین سهم مالیات را دارد، به استانهای محروم کشور اختصاص یافته و باعث شده تا این مناطق نیز بتوانند از امکانات و زیرساختهای مناسبتری برخوردار شوند. این توزیع عادلانه منابع، یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار است و به نوعی باعث کاهش نابرابریهای منطقهای میشود. مردم در این مناطق وقتی مشاهده میکنند که مالیاتهای جمعآوریشده به بهبود زندگیشان کمک کرده، این احساس را خواهند داشت که نظام مالیاتی کشور به نفع آنها عمل میکند../ الف
https://www.alef.ir/news/4030814017.html
https://eitaa.com/didehbanesfahan
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با قدردانی از اقدام درست و مبتنی بر قانون دولت نسبت به توقف مصرف مازوت در سه نیروگاه، گفت: این تصمیم نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامت شهروندان خواهد داشت و امیدوارم با هماهنگی قوای سه گانه و دستگاه متولی در خصوص کاهش و رفع ناترازی انرژی تصمیمات منطقی میان مدت و بلند مدت اتخاذ شود
( ادامه مطلب در لینک ذیل 👇 )
https://www.alef.ir/news/4030818022.html
https://eitaa.com/tarvijomid
از راه درست
✍️ محمد فاضلی
خبر این است که دولت #سوزاندن_مازوت را ممنوع کرده و تن به پذیرش خاموشی محدود بر اثر کمبود برق داده است. استدلال دولت برای چنین تصمیمی، اثرات مخرب و فاجعهبار سوزاندن مازوت بر آلودگی هوا و به دنبال آن، به خطر انداختن سلامت مردم است که میتواند در آینده، موجی از بیماریهای مختلف را بر مردم، نظام اجتماعی و نظام سلامت تحمیل کند.
من فعلاً گذشته سیاستگذاری و حکمرانی که باعث این وضعیت کمبود و ناترازی انرژی در کشور شده است را کنار میگذارم و میپذیرم که یک دو راهی وجود دارد:
اول، مازوت بسوازنیم، آلودگی مخرب تولید کرده و کمبود انرژی را پنهان کنیم.
دوم، مازوت نسوزانیم، خاموشی را به جان بخریم، آلودگی و بیماری تولید نکنیم، و برویم دنبال حل مسأله از راه درست.
دولت اگر به مصوبه خودش درخصوص ممنوعیت سوزاندن مازوت در نیروگاهها پایبند بماند، به دلایل زیر کار مهمی انجام داده است.
یک. بلندمدتنگری کرده و سلامت مردم را به امر کوتاهمدت ترجیح داده است. مریض کردن میلیونها ایرانی، و آوار کردن سیل امراض خطرناک در آینده بر سر خانوادهها و نظام سلامت بر اثر سوزاندن مازوت، گزینه عاقلانهای نیست. درد و رنجی که این کار بر مردم در درازمدت وارد میکند، بسیار زیاد است. این نوع بلندمدتنگری در سیاست عمومی ایران زیاد سابقهدار نیست.
دو. دولت، همزمان خود را در معرض فشار اجتماعی ناشی از تحمیل خاموشیهای محدود بر خانوارها و سایر مصرفکنندگان برق قرار میدهد. مصرفکننده مایل نیست ساعاتی را خاموشی تحمل کند و حتماً سطحی از نارضایتی متوجه دولت میشود. این فشار و همزمان پایبند ماندن به حفظ سلامتی مردم با نسوزاندن مازوت، ضرورت حل مسأله #از_راه_درست را پیش میکشد.
سه. دولت با نسوزاندن مازوت، و خاموشی دادن، مسأله ناترازی انرژی را قابل مشاهده برای همگان میسازد و ضرورت پرداختن ریشهای و #از_راه_درست را در سطح دستور کار سیاسی و اجتماعی، مطرح میکند. مازوت سوزاندن، حل کردن موقت مسأله ناترازی، جارو کردن ناترازی و علل پیدایش آن زیر فرش، و درمان موقت آن از طریق وارد کردن خسارت عظیمتر بیماری و ناسلامتی به میلیونها ایرانی است.
چهار. دولت برای آنکه هم سلامتی را به خط نیندازد، و هم از راه درست مسأله ناترازی را حل کند، مجبور است با مردم حرف بزند و توضیح بدهد. این به معنای ضرورت وارد شدن به گفتوگوی بیپرده با مردم بر سر مجموعهای از مسألههای بنیادین و حیاتی نظیر محیطزیست، سلامت، عوامل پیدایش ناترازی، راهحلهای ممکن و ... است.
پنج. دولت با این رویکرد، به جای اینکه مسأله را از سر خودش باز کند و بگوید «حالا مدتی مازوت میسوزانیم تا سر و صداها بخوابد، تا بعد فکری به حالش کنیم» وارد چالش حل مسأله میشود. این چالش از به رسمیت شناختن مسأله و از ابتدا کنار گذاشتن یک راهحل غلط (سوزاندن مازوت) و ایجاد مسألههای بزرگتر (نظیر سونامی بیماریهای خطرناک) در آینده، شروع میشود.
دولت میتواند به شکلی غیرشعاری، واقعبینانه و معطوف به مجموعهای از مسألههای واقعی و بنیادین ایران امروز (نظیر ناترازی انرژی، محیطزیست، سلامت و ...) این رویکرد را به مبنایی برای وفاق با مردم بر سر حل مسألهها تبدیل کند.
زمین #ممنوعیت_مازوت، زمین تمرین برای در پیش گرفتن این رویکرد عقلانی، بلندمدتنگر، البته بسیار دشوار و نیازمند تعامل با مردم و ساختن اعتماد و سرمایه اجتماعی است. این زمینی است که دولتها در ایران بسیار کم روی آن پا گذاشتهاند، چه رسد به اینکه جدی تمرین کرده باشند.
این زمینی است که در آن #از_راه_درست مسأله را تعریف و حل میکنند؛ و البته سختی و هزینهاش را هم میدانند و میپردازند. صداقت و عقلانیت سرمایههای ضروری برای ورود به این زمین هستند.
https://eitaa.com/tarvijomid
🍀 دعوت از همه هموطنان عزیز به "پویش ملی ۵+۳۰" برای "صرفهجویی در مصرف گاز"
✍️ جواد نوفرستی (پژوهشگر حوزه انرژی و ایمنی)
🤝 ۵ پیام اجتماعی- انسانی:
۱- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم. هوای پاک، حق و مسئولیت شهروندی و اجتماعی همهی ماست.
۲- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم تا صنایع و نیروگاهها بجای مصرف گاز، ناچار به استفاده از سوخت مایع و بویژه مازوت نشوند و آلودگی هوا را بیشتر نکنند.
۳- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم صنایع تعطیل و کارگران عزیز بیکار نشوند.
۴- با صرفه جویی در مصرف برق و گاز، کمک کنیم در این ماههای سرد، گاز و برق هیچ هموطنی قطع نشود.
۵- گاز و برق را درست مصرف کنیم تا همه و همیشه مصرف کنیم، حتی نسلهای آینده!
🔍 ۳۰ راهکار برای صرفه جویی در مصرف گاز در خانه:
۱- پوشیدن لباس بیشتر و گرم: "لباس گرم و کافی بجای مصرف گاز اضافی"
۲- گرمتر نگهداشتن خانه با نصب پردههای ضخیم چین دار، زیر پرده های توری
۳- بستن دریچه های کولر با پوشش ضخیم که گرمای خانه را از کانال کولر به پشت بام نبرد و به هدر ندهد. درعینحال، از امکان ورود هوای تازه از طریق دریچه تامین هوا یا زیر درب ورودی مطمئن شوید.
۴- کوتاه کردن زمان استحمام
۵- باز نگذاشتن متوالی و طولانی آبِ گرم حین استحمام
۶- حتی الامکان استفاده کمتر از شیر آبِ گرم
۷- بستن شیر رادیاتور و یا خاموش کردن بخاری اتاقهای کم رفت و آمد و گرم نکردن آنها و بستن کامل دربِ آنها
۸- نگذاشتن ظروف کوچک روی شعله بزرگ اجاق گاز
۹- استفاده حداکثری از نور و گرمای خورشید در طول روز
۱۰- روی رادیاتورها چیزی نگذاریم و اطراف رادیاتور را خلوت کنیم تا گرمای رادیاتور بخوبی منتقل شود.
۱۱- استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور
۱۲- چسباندن فویل ضخیم آلومینیم به دیوار پشت رادیاتور برای حفظ و بازتاب و انتقال بهتر گرما به داخل خانه، بجای گرم شدن دیوار و هدررفت گرما و انرژی
۱۳- هر یک درجه کاهش گرمای خانه یعنی ۵% کاهش مصرف گاز خانه و کاهش هزینه پرداختی
۱۴- رعایت دمای رفاه در خانه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه
۱۵- درجه بخاری، آبگرمکن، موتورخانه و پکیج را کم کنیم و در حد متوسط قرار دهیم.
۱۶- تنظیم درجه پکیج، موتورخانه و آبگرمکن مخزنی بین ۵۰ تا ۶۰ درجه
۱۷- خانه را آنقدر گرم نکنیم که مجبور شویم پنجرهها را باز کنیم. بجای باز کردن پنجرهها، دمای وسایل گرمایشی را کم کنیم.
۱۸- با صرفهجویی در مصرف برق، به صرفهجویی در مصرف گاز هم کمک میکنیم؛ حتی با خاموش کردن یک لامپ اضافه
۱۹- اگر تصمیم به خرید وسایل گازی و برقی داریم، محصول با رده برچسب انرژی بالاتر بخریم تا سالهای طولانی با مصرف کمتر انرژی، هزینه کمتری برای گاز و برق مصرفی آنها پرداخت کنیم.
۲۰- اطمینان از شعله آبی وسایل گازسوز؛ شعله زرد و نارنجی یعنی بدسوزی و درنتیجه هدررفت گاز و خطر گازگرفتگی
۲۱- از شومینه ساختمان استفاده نکنید چون بسیار پرمصرف و خطرناک است.
۲۲- اطمینان از سلامت دودکشهای وسایل گازسوز، علاوه بر اهمیت و ضرورت آن برای ایمنی، به عدم هدررفت گرما و درنتیجه مصرف بهینه گاز هم کمک میکند.
۲۳- پیش بینی ورود هوای تازه و نبستن دریچه تامین هوا؛ برای کمک به شعله آبی (مصرف ایمن و بهینهی گاز)
۲۴- سرویس و تعمیر بموقع سیستمها و وسایل گازسوز (موتورخانه، پکیج، آبگرمکن، بخاری و اجاق گاز)، فقط توسط تکنسینهای مجرب (سرویسکاران مجاز)
۲۵- عایق بندی لوله های آبِ گرم، مخزن آب و منبع انبساط موتورخانه
۲۶- لوازم گازسوز فرسوده، علاوه بر خطر حادثه، مصرف گاز زیادی دارند پس بهتر است بموقع، آنها را با کالای کم مصرف و ایمن جایگزین کنیم.
۲۷- درصورت امکان، تعویض پنجره های معمولی با پنجره های دوجداره با پیش بینی دریچه تامین هوا
۲۸- درصورت امکان، عایق کردن تمام یا حداقل بخشی از دیوارهای جانبی، سقف و کف ساختمان
۲۹- درصورت امکان، نصب ترموستات دیواری برای تنظیم خودکار گرمای خانه
۳۰- اگر در حال بازسازی خانه یا ساخت خانه جدید هستیم، مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، عایق دیوارها، سقف و کف را جدی بگیریم تا مصرف گاز برای گرمایش خانه، تا ۵۰% کاهش یابد.
https://eitaa.com/tarvijomid
⭕️ رونمایی از بحران جدیدِ ارتش اسرائیل
✍️ بیژن ایرانی
🔹 بر کسی پوشیده نیست که رژیم اشغالگر قدس به شدت با چالش کمبود نیرو در جبهه های جنگ غزه و البته لبنان رو به رو شده است. در این راستا، این رژیم دست به هرکاری می زند تا شاید بتواند این نقطه ضعف را کمرنگ کند. به عنوان مثال، صهیونیست ها بر شدت حملات هوایی خود به غزه و لبنان افزوده اند و سعی دارند به زعم خود تا جای ممکن کار را برای نیروی زمینیشان ساده کنند و تلفات ارتش خود را پایین بیاورند.
🔹 با این همه، روزی نیست که شاهد انتشار گزارش های مختلف در رسانه های صهیونیست با محوریت این مساله نباشیم که یک یا چند حادثه امنیتی سخت برای نظامیان اسرائیلی در غزه و لبنان رخ داده است. در این راستا، یکی از مباحث داغ در جامعه صهیونیست ها در طی ماه های اخیر این بوده که یهودیان حریدی در فلسطین اشغالی حاضر به انجام خدمت سربازی نیستند. در واقع این طیف از یهودیان ساکن در اراضی اشغالی بر این باورند که خدمت سربازی وظیفه آن ها نیست. موضوعی که در شرایط کنونی تنش های جدی را در فلسطین اشغالی برانگیخته است.
🔹 ازاین رو، تاکنون شاهد زد و خوردهای جدی میان یهودیان حریدیِ معترض و نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس بوده ایم. در جدیدترین رویداد هم منابع آگاه در اراضی اشغالی اعلام کرده اند که برای بیش از هزار یهودی حریدی که نسبت به فراخوان حضور در ارتش بیاعتنایی پیشه کرده اند، قرار بازداشت صادر شده است.
🔹 پیش از این یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم تاکید داشت که یهودیان حریدی باید در جنگ شرکت کنند و البته که جانشین او یسرائیل کاتس نیز در موضع گیری مشابهی بر این مساله تاکید کرده است. با این همه، آنچه که تاکنون آشکار شده این مساله بوده که یهودیان حریدی مقاومت جدی در برابر انجام خدمت سربازی دارند و حاضر به پذیرش این مساله نیستند.
🔹 شکاف و اختلاف در درون جامعه صهیونیست ها به شدت جدی و متنوع است. گسل هایی که با کوچکترین اتفاقی فعال می شوند و رژیم صهیونیستی را با بحران های جدی و عدیده ای مواجه می سازند. مقام های ارشد اسرائیلی نیز از اهرم و راه حل های موثری برای مخاطب قرار دادن این مشکلات برخوردار نیستند. موضوعی که به بحرانی تمام عیار برای رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است.
🔹 بار دیگر این نکته در معرض دید افکار عمومی جهان قرار گرفته است که صهیونیست ها حتی در جامعه خود نیز در میان طیف های گوناگون قائل به اعمال تبعیض هستند. پیش از آغاز جنگ غزه، همگان از رژیم صهیونیستی به مثابه رژیمی یاد می کردند که ساختاری آپارتایدی دارد و کلیت این رژیم نیز مبتنی بر نژادپرستی است. حال این حقیقت روشن شده که این رژیم نه فقط در رابطه با دیگر ملت ها نظیر ملت فلسطین، بلکه حتی در درون خود هم با نگاه های تبعیض آمیز جدی رو به رو است و صهیونیستها به یکدیگر هم رحم نمی کنند. موضوعی که باز هم مهر تاییدی بر ماهیت غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس است.
📌 مشروح اين گزارش را اينجا بخوانيد 👇👇
🔗 https://www.alef.ir/news/4030830094.html
https://eitaa.com/tarvijomid
📝📝📝اسرائیل و طوفان لاهه!
✍🏻صابر_گل_عنبری
✅دیوان کیفری بینالمللی (دادگاه لاهه) امروز حکم جلب و بازداشت نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت وزیر دفاع سابق آن را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از جمله استفاده از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه مردم غزه صادر کرد. این حکم هم پس از شکایت آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور غیر اسلامی صادر شد.
✅مقامات اسرائیلی با عصبانیت شدیدی به حکم واکنش نشان داده و با هجمه سنگینی علیه دیوان لاهه و نهادهای بینالمللی دیگر آن را به «یهودیستیزی» متهم کردهاند.
✅این حکم هر چند پس از 14 ماه نسلکشی بیسابقه در غزه دیر صادر شده و بعید است به بهبودی سریع اوضاع در غزه کمک کند، اما در عین حال نخستین حکم بازداشت بینالمللی علیه دو مقام عالی رتبه اسرائیلی بوده و در ابعاد متعددی واجد اهمیت فراوانی است.
✅در مقایسه با دهها قطعنامه و حکم بینالمللی بر زمین مانده درباره اشغال اراضی فلسطینی و مسائل دیگری چون دیوار حائل، حکم دیرهنگام دادگاه و وارد کردن اتهاماتی سنگین و بیسابقه به رهبران آن را میتوان «طوفان و ضربهای قانونی» به چهره اسرائیل در دنیا و پیشرانی قوی برای شیفت پارادایمی در قبال آن در افکار عمومی جهان پنداشت.
✅در واقع، این حکم به مثابه محاکمه جهانی نتانیاهو و برآمدن تصویر فلسطین در جهان و فروریختن تصویری است که اسرائیل در طول بیش از 7 دهه درباره خود در جهان ساخته بود که بر اشغالگری و تعدی مستمر به حقوق ملتی دیگر سایه سنگینی انداخته بود.
✅اسرائیل همواره با کاربست اهرمهای نیرومند مالی و رسانهای، پیوند تاریخی با کانونهای قدرت در جهان، معرفی خود به عنوان تنها نظام توسعه یافته و دموکراتیکِ غربتبار در خاورمیانهِ دیکتاتورزدهِ شرقتبار و حربه «یهودیستیزی»، تصویری «متمدانه» و در عین حال «مظلوم» از خود در دنیا به ویژه در جهان غرب ساخته بود که شکستن آن امکانپذیر نبود، اما در همین یک سال و 2 ماه جنگ غزه با دستان خود با تحمیل این فاجعه انسانی و نسلکشی هر آنچه را در این 76 سال کاشته بود، بر باد فنا داد و آسیبی جبران ناپذیر به چهره و روایت اسرائیل در جهان وارد و روایت فلسطین را به شکل بیسابقهای به ویژه در جوامع غربی فربه کرد.
✅البته در کنار آن نیز جنگ غزه در سایه ناتوانی نهادهای بینالمللی در توقف این خشونت افسارگسیخته، نظم جهانی را در این مدت در برابر چالشهای جدی اخلاقی و قانونی قرار داده است؛ اما حکم دادگاه لاهه میتواند به بهبود اعتبار و جایگاه این نهادها کمک کند.
✅کما این که چنین حکمی متحدان اسرائیل را در صورت تداوم حمایت تسلیحاتی از آن پس از محکومیت به اتهام جنایت جنگی، در مظان بازخواست و در برابر محکی تاریخی برای اجرای این حکم و خودداری از ارسال اسلحه قرار میدهد. دستکم بر این اساس دیگر نتانیاهو آزادی عمل قانونی برای سفر به بیش از 120 کشور عضو دادگاه را نخواهد داشت و باید دید چه تعداد از این کشورها به آن پایبند خواهند بود.
✅امروز جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حکم، آن «الزامآور» خواند و بیشتر کشورهای اروپایی هم تاکنون از آن استقبال کردهاند. واقعیت هم این است که پس از این حکم، دفاع از اسرائیل برای متحدان و لابیهای آن دشوارتر از قبل خواهد بود.
✅ناگفته هم نماند که نتانیاهو و گالانت پس از تحویل خود به دادگاه، میتوانند در آنجا حاضر شده و از خود دفاع کنند و یا این که دیوان عالی اسرائیل اقدام به بازجویی و محاکمه هر دو به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت کند. اما بسیار بعید است که هیچکدام از این دو امر اتفاق بیفتد.
https://eitaa.com/tarvijomid
بسیج و فرهنگ بسیجی در کلام مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنهای
- فرهنگ بسیجی دوری از طلبکاری است.
- بسیجی از تواناییهای سازمانی به نفع خودش استفاده نمی کند.
- فرهنگ بسیجی پرهیز از کار نمایشی و ویترینی است .
- فرهنگ بسیجی ترحّم به ضعیف است. شدّت در مواجههی با ظالم است، خدمت به همه است.
- فرهنگ بسیجی دوری از کبر و غرور است.
- فرهنگ بسیج مردمی بودن است، متعهّد بودن است، احساس مسئولیّت کردن است.
- فرهنگ بسیجی قانونگریز نبودن است. نظمناپذیر نبودن است، هنجارشکن نبودن است؛ اینها فرهنگ بسیجی است.
- روحیهی کارِ جهادیِ بدونِ توقّع و بدون نام و نشان، بدون تظاهر، در کشور جهش ایجاد میکند. کاری که در مقابل تحسین و برای نشان دادن به این و آن و خودْ نشان دادن باشد، برکتی ندارد. خودِ این کارِ بیتوقّع و کارِ جهادی، کشور را به راه میاندازد و پیش میبرد؛ این یکی از برکات و ثمرات بسیج است.
- بسیجی در هر فعّالیّتی که میکند، عنصر معنویّت را در آن فعّالیّت برجسته میکند.
⭕️نفوذیها چه کسانی و در کجاها هستند؟
✍️علیرضا جاجرمی
در این نوشتار به بررسی جریانها، انگیزهها، اهداف، شگردها و راهبردهای عناصر نفوذی در ارکان حاکمیت و ساختارهای اداری نمیپردازیم، بلکه قصد داریم با ارائه برخی نشانهها، مواردی از علائم را که احتمال «نفوذ» وجود دارد را معرفی کنیم تا به تشخیص بسترها و عوامل نفوذی کمک کنیم.
• هر کجا سپردن کارهای مهم به کارکنان ضعیف و ناکارآمد مشاهده شد، جای تردید و شک است.
• هرکجا اطلاعات و آمار غیرواقعی تدوین و ارائه شود، جای شک است.
• هر جا که افراد ناکارآمد مورد تحسین و تمجید شدند و شایستگان و نخبگان تضعیف شوند، مشکوک است.
• هر کجا کژفهمی نسبت به سیاست های کلی حکمرانی و اهمالکاری در اجرای برنامههای کلان کشور دیده شود، جای شک است.
• هر کجا بر بوروکراسیهای طولانی اصرار میشود و اصلاحات فرآیندهای زائد مسدود میشود، جای تردید است.
• هرگاه دیدید که افکار متحجرانه توسط متعصبین مقدس نما تحمیل میشود، آنجا را مشکوک بدانید.
• هر کجا سیستمهای جزیرهای تقویت می شوند و ناهماهنگی در فرآیندهای ( درون سازمانی و برون سازمانی) وجود داشته باشد، آنجا احتمال نفوذ است.(تداعی جمله ی کی بود، کی بود، ما نبودیم!)
• هر جا که مشکلات و نقاط ضعف سازمان به دلیل تعصبِ خودخواهانه، پنهان میماند و منافع عمومی آسیب میبیند، جای تردید است.
• هر کجا که بین کارکنان و مدیران بدون استدلال های منطقی بیاعتمادی ایجاد شود و جریان تفرقه افکنی درون سازمانی تشدید شود، مشکوک است.
• هر جا که انتصاب افراد ناکارآمد و بیربط به مدیریتها( گماردن افراد نامتناسب در پست های نامرتبط) رخ میدهد، آنجا جای تردید است.
• هر کجا حذف منتقدان دلسوز و مبارزهکننده گان با فساد صورت میگیرد، جای شک است.
• هر جا که اسناد مهم سازمانی گم یا به اشتباه بایگانی میشود، مشکوک است.
• هرگاه قومیتگرایی با هدف تفرقه افکنی تحریک و هویت و ملیّت ایرانیان تضعیف میشود، جای شک است.
• هر کجا که اختلافافکنی بین ملتهای همسایه رواج داده میشود، مشکوک است.
• هر کجا بر حفظ وضع موجودِ معیوب، استمرار است، جای تردید دارد.
• هرجا که از بازنگری ماموریتها و شرح وظایف سازمانی جلوگیری میشود، مشکوک است.
• هر جا که در بازنگری در ساختارهای کلان موازی و کهنه، به منظور هماهنگی و هم افزایی نظام حکمرانی، ممانعت می شود، جای شک است.
• هر جا از شفافسازی و پاسخگویی ممانعت میشود، آنجا احتمال نفوذ است.
• هر جا روحیه محافظهکاری و انفعال تقویت شود، جای تردید دارد.
• هرکجا از ساده سازی رویه های سیستم های کاری و مکاتبات اداری ممانعت شد، جای تردید است.
• هرگاه افراد خلاق و نخبه بیانگیزه میشوند، آنجا مشکوک است.
• هر جا که شاخص های کلیدی و معیارهای عملکرد بیارتباط به ماموریت های اصلی سازمان تعیین میشود، جای شک است.
• هرگاه سیستمهای نظارتی و کنترلی تضعیف میشوند و برای تقویت آنها اهمال کاری می شود، جای تردید است.
• هرگاه سازمان به مسائل و حواشی کم اهمیت که نفعی برای جامعه و سازمان ندارد سرگرم شد،جای شک است.
• هر جا تملق و چاپلوسی رونق دارد، آنجا احتمال نفوذ است.
• هر جا که سیاسیکاری در حوزههای تخصصی مشاهده میشود، جای شک است.
در پایان یادآوری میشود که تهدید مساله نفوذ هرچند مقوله ی جدیدی نیست، اما تغییر راهبردهای آن به یک تهدید نوین تبدیل شده است. امروزه میتوان ردپای نفوذ را در لایههای مختلف حکومت و تصمیمسازیهای کشور احساس کرد. امید است که در این شرایط پیچیده و دشوار، کشور ایران از آسیبهای نفوذیهای بدخواه مصون بماند./ الف
https://www.alef.ir/news/4030903048.html
https://eitaa.com/tarvijomid