✳️ ولی نعمتان انقلاب
🔹مردمی ترین رهبر عصر حاضر وظیفه کارگزاران نظام اسلامی نسبت به مردم را اینگونه گوشزد میفرماید: «به مجلس و دولت و دستاندرکاران توصیه مینمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگذاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمشان ما و اولیای نَعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و فداکاریهای آن تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمت آنان است فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان بدانید و حکومتهای طاغوتی را که چپاولگران بی فرهنگ و زورگویان تهی مغز بودند و هستند همیشه محکوم نمایید.»
📖 صحیفه نور، ج ۲۱، صفحه ۱۸۱
#شماره_1
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
🔴صفويه و احياي فکر و فرهنگ شيعي
🖊احمدحسين شريفي
🔸درباره حکومت #صفويه و پيامدهاي مثبت و منفي آنان براي ايران و جهان تشيع، فراوان سخن رفته است. اما به نظر ميرسد که بعد از حکومت #آلبويه در قرن چهارم و پنجم هجري و تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، يکي از بهترين دورانهاي فکر و فرهنگ شيعي دوران صفويان بوده است. دوران ظهور عالمان بزرگي همچون #محقق_کرکي، #شيخ_بهائي، #ميرداماد، #ملاصدرا، #ملامحسن_فيض_کاشاني، #شيخ_حرعاملي، #محمدتقي_مجلسي و #علامه_مجلسي و #سيدهاشم_بحراني و دهها عالم بزرگ ديگر همين دوران بود.
🔸در دوران صفويه است که ايران نه تنها به عنوان پايتخت فکر و فرهنگ شيعه؛ بلکه به عنوان يک مرکز بزرگ علمي در سراسر جهان اسلام تبديل ميشود. بسياري از عالمان مسلمان از گوشه و کنار جهان اسلام، ايران را به عنوان بهترين مرکز براي فعاليتهاي علمي خود ميشناسند و به ايران بار سفر ميبندند. شيخ بهائي، به همراه پدرش از لبنان، محقق کرکي از شام و سيدماجد بحراني از بحرين به اصفهان عزيمت ميکنند. و کرسيهاي بزرگ درسي را تشکيل ميدهند.
🔸نهضت تکثير نسخههاي حديثي و ترجمه احاديث به زبان فارسي و نهضت شرحنويسي بر احاديث (حتي شروح مفصل به زبان فارسي) در اين دوران بود که شروع شد. فيلسوف بزرگي همچون ملاصدرا با نگاه فلسفي به شرح کتاب اصول کافي ميپردازد. علامه مجلسي با نگاهي متفاوت کتاب «مرآة العقول» را در شرح کافي و کتاب «ملاذ الاخيار» را در شرح کتاب تهذيب الاحکام شيخ طوسي مينگارد.
🔸تفسير مأثور يا تفسير قرآن به روايات در اين دوران اوج ميگيرد. تفسير الصافي از ملامحسن فيض کاشاني (م1091ق)، تفسير البرهان با بيش از 12 هزار حديث تفسيري، از سيدهاشم بحراني (م1107ق) و تفسير نور الثقلين، با بيش از 14هزار و 500 حديث تفسيري نوشته عبدالعلي بن جمعه العروسي(م1112ق) و همچنين تفسير کنز الدقائق نوشتة ميرزا محمد مشهدي (م1125ق) همگي محصول همين دوراناند. [مقاله تفاسير روايي قرن يازدهم از محمد فاکر ميبدي، مجله علوم حديث ش3، بحار 1376 ديده شود]
🔸بزرگترين جوامع روايي شيعي در اين دوران گردآوري شدند. کتابهاي بسيار ارزشمندي مثل:
1.وافي، ملامحسن فيض کاشاني (م1091ق)
2.وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي (م1104ق)
3.بحار الانوار، علامه مجلسي (م1110)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قطع اين مرحله بيهمرهي خضر مکن(2)
ديدگاه آيتالله مصباحيزدي دربارة نياز به استاد اخلاق
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله #مصباحيزدي ميفرمايد هر سالکي در مسير ترقي به سوي کمال نهايي و قرب الهي نيازمند سه نوع برنامه است:
1. برنامهاي براي بهرهگيري از دانستهها و عدم غفلت از آنها؛
2. برنامهاي براي تقويت اراده معطوف به عمل؛
3. برنامهاي براي کاهش دلبستگيهاي غيرالهي.
🔸در همه اين سه برنامه، #سالک نيازمند بهرهگيري از استاد يا استاداني است که در اين مسير داراي تجربة زيسته باشند.
🔸اما هر کسي شرايط راهبري سالکان را ندارد. کسي ميتواند استاد سلوک باشد که:
1. خودش نزد استادهای فقیه و عامل زحمت کشیده باشد؛
2. بتواند اولویتها را در مسائل فردی و اجتماعی تشخیص دهد.
3. هرگز تابع هواي نفس و سلايق شخصي خود نباشد؛
🔸در عين حال، دو نکته مهم را متذکر ميشوند:
1. «انسان همانگونه که میتواند «خودآموز» و «خود تعلیم» باشد، میتواند «خودپرور» و «خود تزکیه» نیز باشد.» به همين دليل، اگر سالکي به استادي با آن ويژگيها دسترسي پيدا نکرد، «باید خودش زحمت مطالعه زیاد بکشد و کتابهای اخلاقی و مسائل دینی را خوب بررسی کند و به برنامهای مستمر و تدریجی برسد».
2. نيازمندي به استاد مربوط به همه مراحل تربيت اخلاقي و معنوي نيست؛ هر انساني خودش ميتواند پلههايي از نردبان ملاقات با خدا را طي کند. و نبايد براي پا نهادن بر روي هر پلهاي منتظر معلم و مربي باشد. «در بسیاری از مراحل و مراتب تزکیه و تکامل، نایل نشدن به آنها را نمیتوان به نبود استاد و مربی وابسته کرد. در این مراحل، آیات قرآن، احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و کتابهای علما و بزرگان #اخلاق و سیر و سلوک میتوانند جای خالی استاد را پرکرده و سالک را کفایت کنند.»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
📌تولد اعجازآميز شهید همت (فرمانده لشكر 27 محمد رسول الله ص)
✅ به مناسبت هفته دفاع مقدس و آسماني شدن اين مادر شهيد
🔹دکتر بعد از معاینه گفت: «بچه از بین رفته و تلف شده». مقداری هم قرص و کپسول نوشت و گفت: «اگه با این، بچه سقط نشد، حتماً بیاریدش تا عملش کنم» ...
🔹اینها را حاجیه خانم میگوید؛ نصرت همت. بانویی که ۳۰ شهریور ۹۹ یعنی درست یک روز مانده به چلهی جنگ، رفت تا شاید بعد از ۳۷ سال، پسرش را یک بار دیگر در آغوش بگیرد؛ پسری که ماجرای تولدش را اینگونه روایت میکند:
🔹 «پاییز سال ۱۳۳۳ بود که با همسرم و جمعی از دوستان، قصد زیارت امام حسین (ع) را کردیم و راهی کربلا شدیم. آن موقع ابراهیم را باردار بودم. خیلیها مرا از این سفر منع میکردند اما به خدا توکل کردم و به شوق زیارت اباعبدالله (ع) راهی کربلا شدم. با اتوبوس تا کرمانشاه آمدیم و از آنجا به مرز خسروی رفتیم. راه بسیار سخت و طاقتفرسایی بود، با جادههای خاکی و ماشینهای قراضه. صبح روز بعد، مأموران مرزی عراق اجازه دادند که حرکت کنیم. هوا بسیار گرم بود و راه هم پر از دستانداز. از طرفی گرد و غباری که داخل ماشین میپیچید، کمکم حال مرا دگرگون کرد. تمام روز در راه بودیم و بالاخره پیش از مغرب به کربلا رسیدیم.
🔹چشمهایم سیاهی میرفت و حالم به کلی بد شده بود. با زحمت مرا پیش یک دکتر بردند. دکتر پس از معاینه گفت: «بچه از بین رفته و تلف شده». مقداری هم قرص و کپسول نوشت و گفت: «اگه با این، بچه سقط نشد، حتماً بیاریدش تا عملش کنم». حرفهای دکتر مثل پتکی توی سرم کوبیده شد. خیلی ناراحت و دلشکسته شده بودم. علیاکبر (همسرم) خانهای نزدیک حرم اجاره کرده بود و من ۱۵ روز تمام کنج خانه، توی رختخواب افتاده بودم. لب به هیچ قرص و کپسولی هم نمیزدم.
🔹پیش خودم گفتم: «این همه راه اومدی تا اینجا که امام حسین (ع) رو زیارت کنی، حالا اگه قرار باشه بچه رو هم از دست بدی، مردن یا موندن چه اهمیتی داره؟» به علیاکبر گفتم که میخواهم بروم حرم. اما او مخالفت کرد و گفت: «حال تو مساعد نیست، بیشتر استراحت کن تا به سلامتی کامل برسی». هرچه او اصرار کرد، فایده نداشت. دیگر دلم بدجوری هوای حرم را کرده بود و طاقت در خانه ماندن نداشتم.
🔹بالاخره علیاکبر مرا به حرم برد. تا نیمههای شب آنجا بودیم. آقا را با دلی شکسته صدا زدم و از او شفاعت خواستم. حسابی با امام حسین (ع) درد دل کردم و به او گفتم: «آقا، من شفامو از شما میخوام. به دکتر هم کاری ندارم. من به شوق دیدار و زیارت شما رنج این راه رو به جون خریدم. حالا از شما توقع یه گوشه چشمی دارم». بعد هم به رواق کوچک ابراهیم رفتیم و لحظاتی را هم در آنجا سپری کردیم. حسابی سبک شدم و به منزل برگشتیم. خسته شده بودم و خوابم گرفته بود. خوابیدم. در خواب خانمی را دیدم که لباس عربی به تن داشت و مثل همه مردم زیارت میکرد. آن خانم بلندبالا که بچهای روی دستش بود، به طرف من آمد و بچه را به من سپرد و گفت: «این بچه رو بذار لای چادرت و به هیچکس هم نده. برش دار و برو». من آن بچه را توی چادرم پنهان کردم و آمدم. همان موقع از خواب پریدم. گریه امانم را بریده بود. از شدت خوشحالی زار میزدم. خواب را که برای مادر علیاکبر تعریف کردم، گفت: «این خواب یه نشونهست». بعد گفت: «خیالتون راحت باشه که بچه سالمه. فقط نیت کن اگه بچه پسر بود، اسمشو بذاری محمد ابراهیم». از روز بعد دیگر اصلاً درد و ناراحتی نداشتم.
🔹هیچکس باور نمیکرد. همان روز دوباره پیش دکتر رفتیم. دکتر پس از معاینه با تعجب تمام گفت: «امکان نداره؛ حتماً معجزهای شده!» ما عربی بلد نبودیم و حرفهای دکتر را یکی از دوستانمان برایمان ترجمه میکرد. دکتر پرسید: «شما کجا رفتین دوا درمون کردین؟ این کار کدوم طبیبه؟ الان باید مادر و بچه، هر دو از بین رفته باشن، یا حداقل بچه تلف شده باشه! شما چیکار کردین؟» علیاکبر گفت: «ما رفتیم پیش دکتر اصلی». دکتر وقتی شنید که عنایت آقا امام حسین (ع) است، تمام پولی را که بابت ویزیت و نسخه به او داده بودیم، به ما بازگرداند و مقداری هم داروی تقویتی برایم نوشت و گفت: «خیلی مواظب خودتون باشین».
🔹وقتی مطمئن شدم که بچه سالم است، از علیاکبر خواستم که در کربلا بمانیم. رفتن و دل کندن از آنجا با توجه به مسائلی که پیش آمده بود، خیلی سخت بود. چند بار جوازمان را تمدید کردیم و بعد از چهار ماه به ایران برگشتیم. نیمه بهمن بود که سرخوش از سفر کربلا، رسیدیم به شهرضا. دوازدهم فروردین ۱۳۳۴ پسرمان به دنیا آمد.» (گزارش مشرق- منابع در انتهاي گزارش آمده است.)
🔹 چند روز قبل، این مادر بزرگوار میهمان فرزند شهیدش حاج محمد ابراهیم شد.
🔸 هديه به ارواح همه ي شهدا و والدين درگذشته شان به ويژه اين مادر عزيز، صلوات
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
🔰 ترامپ یا جو بایدن و سیاست خارجی ایران اسلامی
✏️ علیرضا دهشیری
📎 در کشور آمریکا دوحزب سیاسی اصلی «دموکرات» و «جمهوری¬خواه» وجود دارد که نوسان قدرت میان آنها در کشوقوس است. از آنجا که نظام آمریکا ریاستی محسوب میشود تاکنون همواره یکی از این دو حزب پیروز انتخابات ریاست جمهوری بوده ¬است و قدرت سیاسی در هر انتخابات ریاست جمهوری، بین این دو حزب بزرگ جابجا میشود.
نکتهی قابل توجه دیگر در حزب مسئلهی تأمین مالی آن است. در تئوری حزب، اعضا باید هزینههای مالی حزب را تأمین کنند، ولی در غرب عملا اینگونه نیست؛ چون اعضا هیچ وقت حاضر نیستند به خاطر یک مسئلهی خاص سیاسی، بدون اینکه منفعتی برای خود آنها داشته باشد، هزینه کنند. بنابراین ثروتمندان و صاحبان قدرت مالی توانستند احزاب را در اختیار بگیرند و عملا اسپانسر یا حامی مالی عدهای در حزب شوند و منافع آنها را تأمین کنند. در احزاب غربی نیز چنین اتفاقی رخ میدهد. مثلا، از حزب دموکرات، گروه خاصی از تراتستها و کارتلهای نفتی حمایت و پشتیبانی میکنند و حزب جمهوریخواه را سازمان سنای نظامی تأمین مالی میکند. بنابراین این احزاب مجبورند که منافع آنها را در نظر داشته باشند و نه تنها وامدار اسپانسرهای خود، بلکه نمایندهی واقعی آنها هستند. از اینرو رئیس جمهور آمریکا یک صاحب قدرت و مال و سرمایهدار است و همیشه بهدنبال رسیدن به منافع خود و کسانی که او را روی کار آوردهاند است.
آمریکاییها در روز۳ نوامبر۲۰۲۰ (۱۳آبانماه۱۳۹۹) برای انتخاب چهل و ششمین رئیسجمهور این کشور روانه حوزههای اخذ رای خواهند شد. «دونالد ترامپ»، بهعنوان کاندیدای جمهوریخواهان و «جو بایدن» بهعنوان کاندیدای دموکراتها به رقابت نهایی خواهند پرداخت. البته شکست رئیسجمهور مستقر در آمریکا همواره امر دشواری بوده است؛ بهویژه آنکه بایدن با ضعفهایی همچون سن بالا، قوای جسمانی آسیبپذیر و اتهاماتی نظیر فساد مالی و رانتخواری خانوادگی مواجه است. به هرحال هرکدام پیروز انتخابات شوند، تفاوتی برای عموم مردم اعم از جامعهی جهانی و حتی خود آمریکا نمیکند و هیچ تغییری رخ نخواهد داد. چون همانگونه که بیان شد آنها بهدنبال منافع خود و اسپانسرهای خود که همان تراستها و صاحبان قدرت و ثروت است، هستند.
بنابر این هرکس در ساختار نظام سیاسی آمریکا رئیس جمهور شود قطعا روابط خوبی با کشورهایی که نظام اسلامی در آنها حاکم است برقرار نخواهند کرد. چون نظام حاکم در کشورهای اسلامی مانند ایران مبنتی بر ایدئولوژی اسلام است که در پی تعالی انسانیت انسان است و نه تنها بهدنبال منافع شخصی افراد نیست بلکه بشر را از این امر نهی کرده است. بر خلاف نظام لیبرالیسمی که اصلا زندگی اجتماعی را برای دستیابی به منافع شخصی افراد میپذیرد و در آن یک روحیه استکباری وجود دارد. بنابر این همیشه میان ساختارها و نظامهایی که مبتنی بر لیبرالیسم است با ساختارها و نظامهای اسلامی تضاد وجود دارد. لذا هر کس با هر روحیه، منش و روشی رئیس جمهور آمریکا شود غیر از دشمنی با ایران اسلامی به چیز دیگری فکر نمیکند. بنابر این کشور ایران باید بر اساس فرامین دین مبین اسلام عمل کند و موضع خود را در سیاست خارجی طبق آموزههای قرآنی اتخاذ نماید.
📌منتشر شده در هفته نامه پرتوسخن شماره 982
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🔹
🆔 @difqom
🔆مولفه خودی بودن
💠علامه مصباح با استناد به آیه آخر سوره مجادله اعتقاد دارد که خداوند اولین ویژگی خودیها را آن میداند که با غیر خودیها دوستی نمیکنند. ایشان برای این امر اینگونه استناد میکند:«در قرآن میفرماید مردم را نمییابی که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند و در عین حال دوستی نمیکند با کسانی که مقابل خدا و پیغمبر هستند.
🔰یعنی اگر کسی ایمان به خدا و قیامت دارد و غیر خودیها و آنهایی که در مقابل خدا و رسول هستند دوستی نخواهد کرد هرچند کسانی که مخالفت با خدا و رسول میکنند پدرانشان باشد، فرزندانشان باشد، برادرانشان باشد یا خویشاوندانشان حتی اگر کسی پدرش، فرزندش، برادرش یا سایر خویشاوندانش در طرف مقابل خدا و رسول قرار گرفت مومنین حق ندارد با او دوستی کنند.
💫 اولین ویژگی ایشان این است که با غیر خودی ها دوستی نمیکنند نفرمود نماز نمیخواند روزه نمیگیرند زکات میدهند اینها را ذکر نکرد مشخصه اصلی آنها که آنها از سایر جدا میکنند این است که با غیر خودیها دوستی نمیکنند.
🎙#علامه_مصباح|#شماره_11
#تبریٰ
🆔 @farhang_puya
آیت الله مدنی سال 59 خطاب به مسئولان با گریه گفت: آقایان، نکند در قیامت محمدرضا شاه جلوی ما را بگیرد و بگوید "دیدید شما هم وقتی دستتان ترنج دادند، دست بریدید و مثل من کاخ نشین شدید!
https://eitaa.com/joinchat/2400124981Cc8b982030d
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
🔰 لوح | روایت پیروزی
🔻رهبر انقلاب اسلامی: دفاع مقدس ملت ایران از دو خطر «فراموشی» و «تحریف» مصون نیست: «دست تحریف، این بخش پُردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند.» ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ و «این دغدغه در ذهن من هست که فرهنگ جنگ و فرهنگ انقلاب و درحقیقت روحیهی انقلاب از بین برود.» ۱۳۷۰/۰۴/۲۵
🔻پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع نگاشت راهکارهایی را برای مقابله با چنین خطراتی و برای ناکام گذاشتن توطئهی دشمنان منتشر میکند.
💻 @Khamenei_ir
🚨 امتیازی که برخی از اجرای سند ۲۰۳۰ میگیرند!
❌ دستهای مرموز که درحال پیاده سازی سند ۲۰۳۰ هستند.
🔸توضیحی درباره وضعیت کنونی آموزش و پرورش و همچنین ضرورت ورود روحانیون باتقوا و اهل فن به این وزارت در گفت گوی با حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد رهنمایی، عضو گروه تعلیم و تربیت مؤسسۀ امام خمینی(ره).
🔹 دولت به رسالت خودش در امر آموزش و پرورش عمل نکرده و دچار تکثر در نظامات شدهایم و هر حزبی برای خودش یک نوع مدرسه تأسیس کرده است.
🔹 یک وقتی فرح گفته بود، ما برای شما جوانانی را تربیت کردیم که انقلاب به پا کردند. آن خبیث اشتباه بزرگی کرد؛ مغلطه کرد که آن حرف را زد. جوانانی که آنها تربیت میکردند در کابارهها، کازینوها و قمارخانهها بودند. این جوانان را مردم و مساجد تربیت کردند.
🔹 الان در برخی از مدارس، مراسم صبحگاهی رقص است.
🔹 ما چه طلبه باشيم و چه دانشجو بايد در نظام آموزشی ورود کنیم تا تأثير خودمان را بگذاریم ولی باید مراقب باشیم که در پازل آنها بازی نکنیم و اين لجنزار 2030 ما را نیز آلوده نكند.
جهت مطالعه بیشتر به http://tabyin.ir/node/101701 مراجعه کنید.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
💐 ارسال مطلب با لینک کانال🌹 eitaa.com/tabyinir 🌹
🗃#پرونده_ویژه_994
✍ دکتر قاسم روانبخش
#امام_خامنه_اي طي نامه اي به رييس جمهور ، با 9 شرط اجراي #برجام را تاييد کرد که مروري بر نامه حکيمانه ايشان ، حقايق زيادي را براي مردم روشن مي کند.
يکي از شرايط رهبري اين بود: « در سراسر دوره ی هشت ساله، وضع هرگونه #تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای (از جمله بهانه های تکراری و خودساخته ی #تروریسم و #حقوق_بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهدّ شد و دولت موظف است طبق بند ۳ ّ مصوبه ی مجلس ،ّ برجام را متوقف وّ اقدامهای لازم را انجام دهد .
اين شرط که حکم #مکانيزم_ماشه را داشت در اين جهت بيان شده بود که چنان چه هر يک از طرف هاي #مذاکره به هر بهانه اي برجام را نقض کنند يا حتي تحريم جديدي در طول 8 سال زمان اجراي برجام وضع کنند، برجام بايد متوقف شود.
ولي متاسفانه.......
🔻 ادامه مطلب را در اینجا بخوانید👇
@partosokhan_ir
〽️ اختصاصی
🔰 اگر بخواهیم از مهمترین اخباری که در روزهای گذشته ذهن ها را به خود جلب کرده نام ببریم، در رأس این اخبار، گرانی #دلار است و افزایش قیمتها سپس اوضاع بورس که مدتی است #قرمز است
همچنین درگیری های بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ و در نهایت انتخابات آمریکا که نقل محافل اصلاح طلبان است.
💢 در این بین انتخابات آمریکا برای اصلاح طلبان بسیار حیاتی است و گزینه مطلوب آنها #بایدن است چراکه بایدن گفته اگر من رای بیاورم آمریکا به برجام بازمیگردد!
با این حرف بایدن، قند در دل اصلاح طلبان و اعتدالیون آب شده، آنها حتی در خواب هم خواب مذاکره با آمریکا را میبینند.
البته به گفته امام راحل آنها که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند!
💢 افزایش قیمت دلار و راکدشدن بورس هم به سیاستهای اقتصادی دولت بازمیگردد، اصلا معلوم نیست دولت چه برنامه ای برای مهار #تورم و #گرانی دارد. مردم هر روز شاهد افزایش قیمتها هستند دولت هم گویی در خواب زمستانی فرو رفته. باز خدا را شکر قوه قضائیه با ورود به پرونده های مفاسد اقتصادی، امید را در دل مردم زنده کرد و برای مقابله با تعطیلی کارخانه ها و رونق #تولید چرخ بسیاری از کارخانه ها را به راه انداخت و جلوی بیکاری را گرفت.
💢 درگیری های اخیر قره باغ هم هر چند میتواند در تحولات منطقه و جهان مؤثر باشد و مورد سوء استفاده ترکیه و بقایای داعش قرار گیرد اما امید است که با وساطت ایران و هوشیاری مردم آن مناطق، مهار شود و ادامه پیدا نکند.
اصولا یکی از سیاستهای مزورانه انگلیسی ها و آمریکایی ها همین است که وارد هر سرزمینی میشوند ابتدا آنجا را تجزیه میکنند سپس یک منطقه را در حالت «نه جنگ-نه صلح» نگه میدارند تا همیشه در آن درگیری باشد. نمونه هایی از این دست را میتوان در کشمیر، جولان و #قره_باغ مشاهده کرد.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🔹
🆔 @difqom
💢 اقتصاد اسلامي را به شوخي گرفته اند!
یادداشت دکتر محمد جواد توکلی (استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره) به ادعاهای علوی بروجردی
〽️ در چهار دهه اخير چند گروه اقتصاد اسلامي را به شوخي گرفته اند. گروه اول كساني اند كه آگاهي كافي از يافته هاي اقتصاد اسلامي ندارند و بر اساس معلومات اندكشان اقتصاد اسلامي را شوخي مي پندارند. نمونه اخيرش، سخنان جناب آقاي علوي بروجردي است كه به واسطه قرائت سطحي كه از اقتصاد اسلامي و متفكرانش به خصوص شهيد صدر دارد، به اقتصاد اسلامي حمله ور شده اند؛ وگروه دومي كه سياست گذاران اقتصادي كشورند و اقتصاد اسلامي و رهيافت هاي آن را به شوخي گرفته اند.
〽️ آقاي علوي بروجردي در مصاحبه اخير خود، اقتصاد اسلامي را يك شوخي قلمداد كردند و برداشت هاي سطحي از اقتصاد اسلامي و متفكران آن ارائه كردند. ايشان به شكل ضمني چند ادعا را مطرح كردند. اول اينكه متفكران ما و از جمله متفكران اقتصاد اسلامي تحت تاثير انديشه هاي چپ و سوسياليستي بوده اند و همين امر باعث گسترش اقتصاد دولتي در جمهوري اسلامي ايران شده است. ايشان حتي شهيد صدر را هم داراي رويكردي سوسياليستي مي پندارند و اين ادعا را مستند به نظريه ايشان در مورد مالكيت عمومي زمين مي دانند.
〽️ ادامه مطلب را با ورود به لینک زیر 👇مطالعه فرمایید.
http://dpfqom.ir/node/1178
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🔹
🆔 @difqom
♨️ جریان لیبرال خطی را شروع کرده است مبنی بر اینکه "اگر هر کس دیگری جای آقای روحانی بود، وضع چنین بود". در جدیدترین اظهارنظر، یکی از این آقایان گفته است "اگر شاخ مدیریت اقتصادی هم جای آقای روحانی بود، وضعیت فقط ۵ درصد بهبود مییافت".
ناظر به این پروژه سیاسی-تبلیغاتی، میتوان یک پرسش و یک توصیه مطرح کرد.
🔹پرسش این است که اگر واقعا ریاست آقای روحانی با غیر آقای روحانی تفاوتی در وضعیت کشور ایجاد نمیکند، اولا چرا این جریان به مردم وعدههایی در حد بینیازی به یارانه داد؟ چرا در ایام تبلیغات- حتی ۹۶- به جای اینکه بگوید "طرحی داریم که هیچ کس گرسنه نخوابد"، نمیگفت که "مردم عزیز ایران، تفاوتی میان روحانی و غیر روحانی نیست"؟ ثانیا چرا مردم را از پیروزی رقیب ترساند؟ ثالثا اگر این تبشیر و انذارها درباره وضع مردم، واقعی نبوده و اساسا همه مشکلات کشور به واشنگتن دی سی برمیگردد، این جریان با چه هدفی میلیاردها تومان خرج پیروزی در انتخابات کرد؟ آیا هدف از شرکت در انتخابات، انتفاع مالی-ایدئولوژیک از موقعیت دولت بوده است؟ چه کسانی چه نفعی از این هشت سال صدارت بردهاند؟
🔹اما توصیه اینکه اگر لیبرالهای ایرانی در همین ادعای خود صادق هستند که تفاوتی ندارد شخص رئیس جمهور و تیم مدیریتی دولت از کدام طیف فکری باشد، مرحمت بفرمایند از هرگونه تلاش برای تصاحب مجدد کرسی ریاستجمهوری پرهیز نمایند و نامزدی را برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی نکنند. انشاءالله دولت جوان انقلابی تفاوت دوغ و دوشاب را نشان خواهد داد.
✨مشغول مطالعه جزوهای از مرحوم آیتالله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل میکنم تا در انتها نکتهای بیان کنم.
🔸️"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره میگوید سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپردهها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناسهایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمیزنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟"
🔸️"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر میکند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته میشود و به مرفه متمکن داده میشود".
🔸️"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمیکند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظهای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد".
🔸️"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است".
🔸️"با پول اعتباری، اصل فَلَكُم رُءوسُ أَموالِكُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایههای شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم میکنید، نه ستم بر شما وارد میشود) به امر دیگری تبدیل میشود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار میگیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده میگوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!"
🔸️"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است".
🔸️"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل میشود".
🔺️حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیبشناسی میکند و نسخه ارائه میدهد، مقایسه کنید با آن روحانی (علوی بروجردی) که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال مینشیند و فریاد میزند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.
💢 صمدی، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس:
عملیات بیتالمقدس برای بازپسگیری خرمشهر طراحی شد نه اتمام جنگ
عملیات بیتالمقدس برای بازپسگیری یکی از شهرهای اشغالی طراحی شد نه برای اتمام جنگ و از اول بنا و قرار این نبود که جنگ پس از خرمشهر خاتمه یابد که برخی مطالبه کنند که چرا جنگ ادامه پیدا کرده است.
به گزارش «فرهیختگان»، محمدعلی صمدی، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در گفتوگو با «فرهیختگان» به تشریح راهبرد عقلانی جنگ پس از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه پرداخت که مشروح این گفتوگو در ادامه آمده است.
〽️ رهبر انقلاب در بحث عقلانیت هشتسال دفاع مقدس نکاتی را مطرح کردند، با توجه به اینکه ما دو نقطهعطف در جنگ داریم که یکی از آنها ادامه جنگ بعد از شکستن حصر خرمشهر و دیگری پذیرش قطعنامه بود، در این موارد تحلیل شما از موضوع عقلانیت چیست؟
درباره چرایی جنگ پس از فتح خرمشهر، یک سوال غلط و انحرافی مطرح شده است که چرا بعد از فتح خرمشهر ما جنگ را ادامه دادیم؟ اصل ماجرا این است که چه کسی گفته و براساس کدام عقلانیت ما بعد از فتح خرمشهر باید جنگ را متوقف میکردیم؟
آیا ما جایی این نکته را تعهد داده بودیم؟ یا کسی مثلا قبل از عملیات بیتالمقدس ادعا کرده بود که این آخرین عملیات ماست؟ هیچکجا چنین چیزی مطرح نشده بود. بحث همیشه بیرون راندن و تنبیه متجاوز بود. لذا این سوال به غلط با اغراض سیاسی مطرح شده است.
عملیات بیتالمقدس برای بازپسگیری خرمشهر طراحی شد نه اتمام جنگ
درباره طراحی و چرایی عملیات بیتالمقدس که به فتح خرمشهر منجر شد، توضیح دهید.
عملیات بیتالمقدس برای بازپسگیری یکی از شهرهای اشغالی طراحی شد نه برای اتمام جنگ و از اول بنا و قرار این نبود که جنگ پس از خرمشهر خاتمه یابد که برخی مطالبه کنند که چرا جنگ ادامه پیدا کرده است؟ ماشین نظامی کشور سلسله عملیاتهایی را با دو هدف طراحی کرده و به تصویب شورای عالی دفاع رسانده بود: اول آزادسازی مناطق اشغالی و عقبراندن دشمن به مرزهای بینالمللی و دوم به دست آوردن اهرم فشار جهت مذاکرات بعد از جنگ. این دقیقا یک هدفگذاری مبتنیبر رفتار عقلانی و اصول پذیرفتهشده نظامی و سیاسی است و هیچ عقل سالمی نمیتواند به آن ایرادی بگیرد. اساسا باید پرسید این سوال سربرآورده که خرمشهر ما را به این دو اصل رسانده است؟ خرمشهر که آزاد شد نه ما به مرزهای بینالمللی رسیده بودیم، نه جایی برای اعمال فشار بر عراق داشتیم و طبیعتا جنگ باید ادامه پیدا میکرد. این حکم عقل بود.
این شبهه را اولینبار در زمان جنگ چه کسی مطرح کرد؟
اولین بار نهضت آزادی در همان زمان جنگ مطرح کرد، کسی هم خیلی وارد مناقشه با آنها نشد چون استدلال درستی نداشتند. روی چه حسابی باید به دشمن اعلام میکردیم که خیالت راحت. ما شهرمان را گرفتیم و دیگر کاری با تو نداریم؟ کدام عقل سالمی این را میپذیرد؟ بعد از عملیات فتح خرمشهر، فاصله ما با ارتش دشمن حداکثر یککیلومتر بود.
تمام شهرهای مرزی ما در برد توپخانه معمولی عراق بود درحالی که نزدیکترین شهر عراقی با ما 17کیلومتر فاصله داشت. دیگر اینکه ارتش عراق آسیب جدی ندیده بود، بعثیها سه سپاه داشتند و صرفا یکی از آن سه سپاه آسیبهای جدی دیده بود و دو سپاهش دستنخورده بودند. بازسازی این خسارت برای عراق کاری نداشت. بعدها هم قدرت بازسازی عراق را به چشم دیدیم. اینها در ابتدای جنگ با سه سپاه جنگ را آغاز کرد اما در آخر جنگ نزدیک به 10سپاه داشت. یعنی بهراحتی توانایی بازسازی داشت. اما بازهم از همه مهمتر توجه به این نکته است که عملیات بیتالمقدس یک عملیات ناقص بود و این مسائل در مباحث نظامی طبیعی است. عملیات کامل به عملیاتی میگویند که شما بتوانید به یک خط پدافندی قابل دفاع برسید. در بیتالمقدس اصلا به چنین نقطهای نرسیده بودیم. اولین حد قابل دفاع ما، ساحل شطالعرب بود. بین خط اول ما و ساحل شطالعرب، یک فضای خالی غیرقابل دفاع وجود داشت که تهدیدی جدی بود.
ادامه مطلب در 👇
http://farhikhtegandaily.com/news/46100/
مسعود رضایی تشریح کرد
5 دلیل برای تداوم جنگ پس از فتح خرمشهر
کارشناس تاریخ معاصر با اشاره به عملیات بیتالمقدس در خرداد 61 گفت: «پس از این عملیات تحلیل و جمعبندی کشور این بود که اینجا به هیچعنوان نقطه پایانی جنگ نیست و اگر در این نقطه جنگ را متوقف کنیم، به احتمال فراوان مساله پایان نخواهد یافت.»
به گزارش «فرهیختگان»، مسعود رضایی، کارشناس تاریخ معاصر در گفتوگو با «فرهیختگان» چرایی ادامه جنگ پس از بازپسگیری خرمشهر را بررسی کرد. وی در ابتدای این گفتوگو با اشاره به عملیات بیتالمقدس در خرداد 61 گفت: «پس از این عملیات تحلیل و جمعبندی کشور این بود که اینجا به هیچعنوان نقطه پایانی جنگ نیست و اگر در این نقطه جنگ را متوقف کنیم، به احتمال فراوان مساله پایان نخواهد یافت.»
وی با برشمردن دلایل مسئولان وقت کشور برای این استدلال گفت: «اولین دلیل این بود که پس از فتح خرمشهر ارتش بعثی هنوز از همان امکانات اولیه جنگ برخوردار بود و اینطور نبود که ما با عملیات بیتالمقدس توانسته باشیم سیستم و ساختار ارتش عراق را از بین ببریم یا آن را تضعیف جدی کنیم. یعنی تحلیلها از توانمندی آنها حکایت داشت، هرچند در یک جبهه ضربه سختی خورده و عقب نشسته بودند. نکته دوم این بود که این ارتش همچنان از حمایت کامل غربیها و شرقیها برخوردار بود. قدرتهای سلطهگر غربی و شرقی هر دو در حمایت از عراق درحال تلاش و فعالیت بودند، یعنی برخلاف اینکه این دو مجموعه کشور در زمینههای مختلف با هم اختلاف داشتند، در یک نقطه که مخالفت با انقلاب اسلامی بود به توافق رسیده بودند. فرانسه بهصورت عمده و بعد آلمان و انگلیس بهاضافه کشورهای مرتجع عربی همگی عراق را حمایت میکردند.»
رضایی سومین علت را روحیه صدام دانست و گفت: «نکته مهم در این زمینه این بود که فردی بهنام صدامحسین در عراق حاکم است که همچنان انگیزه تهاجم دارد و ممکن است پس از این شکست با انگیزه بیشتر دوباره به ایران یورش ببرد. باید به این دقت کرد که یکبار او حمله کرده و سپس عقب نشسته بود و قاعدتا باید برای مدیریت افکار عمومی پاسخی برای مردم خودش میداشت، بنابراین انگیزه حمله مجدد در او قوی بود و احتمال فراوان میدادیم با تجربه گرفتن از شکستهای قبلی و با فراهم آوردن امکانات و تجهیزات بیشتر مجددا به ما حمله کند. از اینرو مشخص بود که این صلح برفرض اینکه به نتیجه هم برسد، یک صلح پایدار نیست و درواقع یک صلح مسلح است؛ یعنی ما درمقابل خودمان همچنان ارتشی را داشتیم که با امکانات گسترده خود و با پشتیبانیهایی که میشد، هرلحظه امکان داشت دوباره به خاک ما حمله کند.»
این پژوهشگر تاریخ معاصر چهارمین علت تداوم جنگ پس از فتح خرمشهر را تلاش برای آزادسازی دیگر مناطق اشغالی توصیف کرد و گفت: «پس از عملیات بیتالمقدس مناطقی در جبهههای میانی ازجمله نفتشهر و قصرشیرین و... همچنان در اختیار عراق بود و تضمینی هم برای تخلیه این مناطق ازسوی عراق وجود نداشت. ما نمیتوانستیم ببینیم یک وجب از خاک ما در اختیار عراق است و از طرف دیگر هیچ تضمین و امکانی هم برای اعتماد به تخلیه مناطق وجود نداشت.»
رضایی افزود: «علاوهبر همه اینها ما به این نقطه رسیده بودیم که چنین ضربه بزرگی را به دشمن وارد کنیم. هر عقل سلیمی این تجویز را داشت که برای آزادسازی بقیه کشور و عقب راندن همیشگی دشمن باید تلاش بیشتری کرد و ضربه بعدی را به او وارد آورد.»
وی پنجمین دلیل را فقدان یک موضع بینالمللی ازجمله قطعنامههای سازمان ملل دانست و گفت: «علاوهبر همه اینها ما در سال 61 هنوز هیچ قطعنامه قابلقبول یا حتی نسبتا قابلقبول درباره جنگ با عراق در سازمان ملل نداشتیم. هیچچیز قابلاتکایی در فضای بینالمللی در سال 61 وجود نداشت. ما درطول این سالها جنگیدیم، عملیاتهای مختلفی انجام دادیم، فاو را گرفتیم، کربلای5 را در سال 65 انجام دادیم و ضربات زیادی به ارتش بعث عراق وارد کردیم و کار را به آنجایی رساندیم که شورای امنیت سازمان ملل بهسراغ تدوین قطعنامه598 در تیرماه سال66 رفت. این قطعنامه بهلحاظ محتوایی متفاوت از پیشنهادهای قبلی بود و باوجود اینکه همه آنچیزی که ما میخواستیم را در خود نداشت، اما بالاخره چیزی بود که میشد به آن اتکا کرد.»
ادامه مطلب در👇
http://farhikhtegandaily.com/news/46081/
جمع بندی:
دلایل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر
1. قطعنامه پیشنهادی به گونه ای تنظیم شده بود که ایران را متخاصم اعلام کرده بود درحالی که ما تنها در مقابل حمله تحمیلی عراق از خود دفاع میکردیم.
2. صدام متجاوز شناخته نشده بود و تکلیف خسارتهای جنگی هم مشخص نشده بود.
3. برخی از شهرهای ما مثل نفت شهر و قصرشیرین و... هنوز در دست عراق بود.
4. تحلیل ها بر این بود که عراق با پیشنهاد قطعنامه در صدد تجدید قوا و حمله مجدد است کما اینکه بعد از پذیرش قطعنامه 598 در سال 67 هم چنین کرد.
5. اساسا عملیات بیت المقدس برای فتح خرمشهر طراحی شده بود نه خاتمه جنگ.
🔹
🆔 @difqom
💢قابل توجه مخاطبین گرامی
♨️ «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.
⭕️ در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
✅ «مسئولیتهای نظامی آیتالله خامنهای در سالهای اول انقلاب»، «ممانعت ایشان از فروش هواپیماهای نظامی توسط دولت موقت»، «ماجرای حضور ایشان در جبههها و تشکیل ستاد جنگهای نامنظم با همراهی شهید چمران»، «ماجرای آزادسازی سوسنگرد» و... از موضوعاتی هستند که «در لباس سربازی» به آنها میپردازد.
🔰 مستند «در لباس سربازی» به همت مؤسسهی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای)، بهمناسبت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و با همکاری شبکهی یک سیما و مؤسسهی فرهنگی- هنری شهید آوینی تهیه شده است.
❇️ گفتنی است این مستند در ۳ قسمت ۴۵ دقیقهای از پنجشنبه (۱۰ مهر) تا شنبه (۱۲مهر)، هر شب ساعت ۲۰ از حسابهای رسمی KHAMENEI.IR و شبکهی یک سیما پخش خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/eslamesyasi
🔰
🆔 @difqom
✅ یادداشت روز کیهان به قلم دکتر سعدالله زارعی
♨️ آمریکا با خودش مناظره کرد!(یادداشت روز)
〽️ مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن در واقع مناظره آمریکا بود با خودش. از این رو نتیجه این مناظره «هواداران آمریکا» را ناراحت کرد تا جایی که خود گرداننده مناظره (کریس والاس) هم یک روز پس از انجام و زمانی که با سیل انتقادات هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه گردید، طی گفتوگویی این مناظره را بد و یأسآور دانست. بعضی از رسانههای آمریکا هم دست به کار شده و به دو طرف مناظره نمرههایی دادند ولی همانها هم نوشتند این مناظره، آمریکا را نزد دوستدارانش تحقیر کرد.
بعضی هم فقط به عبارتهای تند و خارج از نزاکتی که -البته با نگاه ما ایرانیها و ما شرقیها- در لابلای اظهارات دو طرف و به خصوص اظهارات ترامپ بیان شده بود، پرداختند و وزن هر دو را سبک دانستند و این در حالی است که مسئله اصلی «ادبیات» رد و بدل شده میان این دو نبود. کما اینکه آنچه آمریکاییها را هم ناراحت کرد، ادبیات این دو نبود؛ چرا که از قضا در مقایسه با مناظرات قبلی میان کاندیداهای نهایی انتخابات آمریکا در ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و قبل از آن از نزاکت بیشتری هم برخوردار بود. مهم این نبود که ترامپ اصرار داشت بایدن را کاندیدای «چپهای افراطی» معرفی کند و متقابلاً او ترامپ را کاندیدای «نژادپرستهای سفید برترپندار» بخواند.
مهم این نبود که این دو به جای پاسخ به سؤالات مجری فاکسنیوز، یقهگیری میکردند و هر کدام حرفهای خود را میزدند. این مناظره از آن حیث اهمیت داشت که دو کاندیدای ریاستجمهوری ناگزیر بودند حقایق آمریکا را روی پرده بیاورند. حقیقتی که رأیدهندگان آمریکایی را ناراحت میکند، ناتوانی آمریکاست و آنچه سبب نگرانی عمیق آنان میشود فقدان راهحلهایی است که این ناتوانی را علاج نماید. زمان برگزاری انتخابات، فرصتی برای بیان راهحلهاست و این در حالی است که «خروجی» این مناظره ناامیدی بیشتر مردم آمریکا بود که مجری هم به آن اشاره کرد. او گفت وی و همکارانش بیش از 100 ساعت روی مناظره کار کردهاند تا به نتایج مناسبی برسد، اما اینطور نشد و شهروندانی که برای شرکت در انتخابات مردد بودند را برای عدم شرکت در انتخابات متقاعد کرد. در این خصوص گفتنیهایی وجود دارد:
1- واقعیت این است که آمریکا به کشوری بدهکار تبدیل شده است. سال 2020 برای آمریکا اولین سالی بود که میزان بدهیهایش از تولید ناخالص ملیاش فراتر رفت و این در حالی است که هر دو کاندیدا اذعان کردند که فقط برای اصلاح وضعیت محیطزیست و مقابله با پدیده متوالی آتشسوزی جنگلها -حجم این آتشسوزی در سال 2020؛ بیش از 1000 هکتار بوده است- به دستکم 1000 میلیارد دلار نیاز میباشد که خود این عدد یک سوم بودجه سالانه آمریکا است. بر این اساس ترامپ از بایدن پرسید این پول را از کجا میخواهی بیاوری؟ و او پاسخ داد من کاری میکنم که این پول از طریق ایجاد اشتغال حل شود به این معنا که پول آن را خود شهروندان بپردازند. باز ترامپ پرسید چرا در این 37 سال که در مناصب مختلف بودهای این کار را نکردهای؟ و بایدن پاسخ داد: من الان معاون رئیسجمهور سابقم. این یک واقعیت برجسته از اقتصاد آمریکاست. بنابراین اولین چیزی که از این مناظره به اذهان شهروندان آمریکایی منعکس شد این بود که راهحلی وجود ندارد و وضع به هیچ وجه بهتر نخواهد شد.
2- در این مناظره یک آمریکای فاقد برنامه به تصویر کشیده شد. علیرغم آنکه مجری تلاش زیادی کرد تا دو کاندیدای ریاستجمهوری حرفهایی از برنامههای خود بزنند، اما مخاطب آمریکایی چیزی جز یکسری کلیات دریافت نکرد که آن هم ناظر به مشکلات بزرگ اقتصادی و به راهحلها نبود. آمریکاییها همیشه به اینکه کشورشان برنامههای 100 ساله، 50 ساله، 30 ساله، 20 ساله، 5 ساله و یکساله برای اداره خود و دیگران دارد، به دیگران فخر میفروختند و بسیاری از کشورهای دنیا هم به این موضوع به عنوان «الگویی مناسب» مینگریستند. البته مناظره جای ارائه کامل برنامه یا ارائه برنامههای جامع نیست در مناظرات به اصول یک برنامه اشاره میشود تا رأیدهندگان دریابند که در صورت انتخاب فرد خاص به نتایج مهمی دست پیدا میکنند. در انتخاباتهای تا سال 2016 نوعاً اینگونه بود اما در این انتخابات نه بایدن و نه ترامپ به برنامهای اشاره نکردند و همه سؤالات مجری را بیپاسخ گذاشتند. آمریکاییها در این مناظره متوجه شدند اگرچه مقامات آمریکایی برای مداخله در جاهای مختلف دنیا اقدامات زیادی انجام میدهند و هزینههای فراوانی که رقم سالیانه آن لااقل یک تریلیون دلار است خرج میکنند اما در ارتباط با اداره بهتر خود آمریکا هیچ برنامهای ندارند. در این مناظره مردم متوجه شدند مقامات دو حزب آمریکا از حل معادله دومجهولی «علاج کرونا» و «باز بودن کسب و کار» عاجز هستند و هر کدام میخواهد یکی از این دو واجب را کنار بگذارد یعنی یکی میگوید راهحل مقابله با «کرونای مهاجم» تعطیلی چندماهه کسب و کارهاست و دیگری میگوید مردم خواهان باز بودن همه فعالیتها از مراکز تولید و مراکز خرید تا مراکز آموزشی هستند و ما هر کاری که میتوانستیم و شدنی بود برای مهار کرونا انجام دادهایم.
3- نکته دیگر این مناظره، فقدان استراتژی بود. آمریکاییها لااقل از سال 2000 در انتخاباتها شعار محوری داشته و براساس آن ساز و کارهایی را تنظیم میکردند. بوش در انتخابات 2000 شعار بازگشت اقتدار آمریکا را مطرح کرد و بر این اساس نئوکانها جنگهای بزرگی را علیه منطقه ما طراحی کردند -که البته فرجامی نداشت- و اوباما در انتخابات 2008 شعار «تغییر» داد و یک سلسله اصلاحاتی را در سیاستهای داخلی و خارجی آمریکا طراحی کرد -هر چند به جایی نرسید- ترامپ در انتخابات 2016 شعار «آمریکای بهتر» را مطرح کرد ولی در این انتخابات، گویا اصولی وجود ندارد و لذا دیگر سخنی از تغییر یا اقتدار هم نیست. آنجا که در این مناظره به مطالبات داخلی آمریکا اشاره میشود، هم رنگ و بوی حل و فصل مسایل جاری میدهد و حرف کلانی که بتوانیم آن را استراتژی آینده این کشور بدانیم، شنیده نمیشود.
4- در این انتخابات پدیدهای وجود ندارد، ترامپ رئیسجمهوری است که ذهنیت خاصی از او در فضای داخلی آمریکا وجود دارد و مردم توقع ندارند او در دوره دوم خود کار خارقالعادهای انجام دهد. ترامپ در داخل به شخصیتی اختلافبرانگیز شناخته میشود و در حوزه سیاست خارجی -به غیر از مورد رژیم صهیونیستی- برنامهای نداشته و موفقیتی به دست نیاورده است او البته تلاش کرده است تا با یکسری اقدامات نمادین مدعی نوعی اقتدار در محیط بینالمللی باشد ولی این ژست چندان جایی در افکار عمومی شهروندان آمریکایی باز نکرده است او هم قادر نیست با تکرار به اجرا گذاشتن روشهای مرحله اول، جای ویژهای در انتخابات پیدا کند. در عین حال ترامپ در این مناظره تلاش زیادی کرد تا با دوقطبیسازی چپ و راست به فضای انتخابات جان بدهد و آرای نیمی از شهروندان را به نام خود ثبت نماید.
جو بایدن نیز نمیتواند پدیده باشد چرا که پیش از این سالها در مصدر قدرت بوده و به قول ترامپ در این 37 سال کاری نکرده است. بایدن روی «اشتباهات ترامپ» و ریزش آرای او به سبب این اشتباهات حساب باز کرده است اما در عین حال کاهش قطعی مشارکت شهروندان، این زمینه موفقیت را نیز از او گرفته است. بایدن اگرچه این شانس را دارد که حتی عدهای از جمهوریخواهان به او رأی دهند اما این آنقدر نیست که خیال او را از نتایج انتخابات نوامبر که حالا به دلیل برگزاری توأمان حضوری و پستی، اعلام نتایج آن ممکن است به هفتهها بینجامد، راحت نماید. انتخابات آتی آمریکا خود یک پدیده است از نظر کاهش مشارکت و سردرگمی دو حزب قدیمی حاکم بر آن.
5- در متن مباحث این مناظره به خوبی این مطلب آمده بود که آمریکا برای جبران عقبافتادگی خود به هزاران میلیارد دلار احتیاج دارد و این در حالی است که بعضی از محافل اقتصادی میزان بدهی آمریکا را بیش از سه هزار میلیارد (3 تریلیون دلار) ذکر کردهاند. بنابراین کاملاً پیداست که دست زدن به اصلاحات اقتصادی در آمریکا، حداقل طی دو دهه آینده قطعاً منتفی است و فقط کاندیداها در موسم انتخابات میتوانند از آن حرف بزنند و در مقابل این سؤال رقیب هم سکوت کنند که این مبلغ را از کجا میآوری؟ کما اینکه این سؤال را ترامپ از بایدن پرسید و او ناگزیر به دادن آدرس مجهول شد. آمریکا در این وانفسا برای اینکه نشان دهد همه باید برای احیای قدرت اقتصادی آمریکا فکری بکنند، روابط عادی با کشورهای قدرتمند جهان را دگرگون کرد. آمریکا در این دوره از تعدادی از معاهدات مثل معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد تا به بقیه بگوید فروپاشی آمریکا فروپاشی نظام جهانی را در پی میآورد و دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود.
آمریکا به خصوص در دوره ریاستجمهوری دونالد ترامپ به کشورهای جنوب خلیجفارس و عراق به عنوان کانونهای اضطراری آمریکا برای برونرفت از وضع بحرانی فعلی ایالات متحده نگاه کرده است. «گاو شیرده» و «بانک آمریکا» دو تعبیری هستند که مقامات مالی دولت ترامپ درباره عربستان و امارات بهکار بردهاند و از این طریق طی سه سال گذشته لااقل 500 میلیارد دلار از این دو کشور تلکه کردهاند. آمریکا گمان میکند میتواند بر عراق سیطره پیدا کند. از نظر آمریکا، هفت کشور عرب منطقه خلیجفارس میتوانند راههای مطمئن در حل و فصل مسایل اقتصادی آمریکا باشند. اما واقعیت این است که حالا دیگر اگر آلسعود و آل نهیان بخواهند هم نمیتوانند کمک عمده مالی به آمریکا بنمایند چرا که دیگر چنین پولی وجود ندارد. آمریکا درباره عراق هم اشتباه فاحشی میکند. آمریکا نمیتواند بر عراق سیطره پیدا کند چرا که در عراق مرجعیت تقلید به شدت با چنین چیزی مخالف است. بعد از سقوط صدام هم یک جنبش استقلالطلبی و سیادتطلبی در عراق از جوانان شکل گرفته و به مناسبت تحولات، نامهایی پیدا کردهاند و در طول این مدت، در «میدان عمل» هم بروز و ظهور پیروزمندانه داشتهاند از جنگ پیروزمندانه با داعش تا حضور پیروزمندانه در عرصه سیاسی (انتخابات 1397). اینها اجازه نمیدهند آمریکا بر عراق مسلط شود، کما اینکه جمهوری اسلامی هم اجازه سیطره آمریکا بر عراق را نمیدهد.
ایران برای استقلال و سیادت عراق شهدای بزرگی نثار کرده که در رأس آنان سپهبد شهید قاسم سلیمانی است.
🆔 @difqom
افسرده نباشیم.
آیت الله شهید دکتر بهشتی (ره): به شما بگویم: انقلاب با چهره ها و دل های افسرده، تضمین شدنی نیست؛ انقلاب با دل های پر شور و چهره های شاداب تضمین می شود. یک چیزی را که از شما می خواهم، خودم به آن عمل می کنم، چون عمل می کنم دیگر اینجا واعظ غیر متعظ نیستم، هیچ کس من را در این دورۀ نشیب و فراز انقلاب، در سخت ترین مواقع نتوانسته است با قیافۀ افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال "احدی الحسنین" یا شهادت یا پیروزی هستیم دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشیم، چهره ها شاداب باشد، نشاط داشته باشید آن وقت شعار شما همین است که آمریکا و مزدوران او هیچ غلطی نمی توانند بکنند. ما در زیر بار سختی ها و مشکلات و دشواری ها قد خم نمی کنیم. ما راست قامتان جاودانۀ تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سر پا نیستیم که کشته شویم یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم والا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم بکند.
• کتاب ولایت، رهبری، روحانیت، ص 352 - 353