✳️ محفل شبی با قرآن
✅ مراسم سالگرد حضرت علامه مصباح یزدی(ره) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
👤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سقایبیریا، عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 سهشنبه 13 دی 1401 ⏰ 20
🕌 اندیمشک، کوی لور، مسجد محبان اهل بیت (علیهم السلام)
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی
🌐 https://dpfqom.iki.ac.ir
☎️ 02532113692
🆔 @difqom
پیام سید حسن نصر الله به مناسبت دومین سالگرد ارتحال آیت الله مصباح.pdf
4.01M
✳️ پيام دبیر کل محترم حزب الله حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله به کنگره بین المللی بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه اندیشمند آیت الله مصباح یزدی(ره)
📱 @mesbahyazdi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی
🌐 https://dpfqom.iki.ac.ir
☎️ 02532113692
🆔 @difqom
✅کاش مصباح حوزه زنده بود.
✍️علی مهدیان_سرمقاله همشهری
✍️بخش اول از سه بخش
🔸سال هفتاد و شش که در دانشگاه پذیرفته شدم، هجوم شبهه و شکستن حرمتها برایم تعجب آور بود، چیزی نبود مگر آنکه در ساحت اندیشه به چالش کشیده میشد. مطبوعات و تریبونها در دست یک جریان خاص بود و کوچکترین مخالفتی در نطفه باید خفه میشد.
🔹احساس دیکتاتوری و حضور یک قرائت و یک اندیشه راه نفس مخالفین این هجوم را میبست. همیشه هم مخالفین این تهاجم متهم بودند به دیکتاتوری. اگر در ساحت اندیشه، بمباران نقد اصول و مبانی اندیشه اسلام خمینی در جامعه سر ریز شده بود در ساحت رسانهها و گفتمانسازیشان یک انحصار و دیکتاتوری رسانهای را در داخل رقم زده بودند. در ساحت هنر انقلاب نیز آن هویت عفیف و پاک هنر دور از فحشا که در دهه شصت رشد کرده بود و در حال به ثمر نشستن بود را به فاضلابی از حرمتشکنیها آلوده کرده بودند. تک تک عناصر نرمافزاری تمدن اسلامی که به دست امام تعریف و تبیین شده بود ارجاع به تمدن غرب میشد. رییس جمهور رسما در فرانسه اعلام کرد ما مردمسالاری را از شما یاد گرفتیم. مردمسالاری که امام بر هویت مستقلش نسبت به تمدن غرب پای میفشرد و از حاق توحید به نابترین قرائت انتاجش کرده بود. اندیشه معیار برای دین منتفی و عملا فهم دینی واقعیتیاب منتفی دانسته میشد، امام را به موزهها میسپردند، نه فقط عزاداریها که اصل قیام امام حسین ع را نتیجه خشونتهای اهل بیت میدانستند. نهادهای انقلابی ساخته شده به دستان امام مانند «جهاد سازندگی» را خراب میکردند. همه چیز مهیای یک ویرانی گسترده فرهنگی بود. یک هجوم همه جانبه به فرهنگ، آری فرهنگ اسلام ناب در خطر بود. بسیاری از جریانهای انقلابی گیج و گنگ بودند. خراب شدن ارکان فرهنگ را احساس میکردند اما دقیقا نمیدانستند باید چه خاکی بر سر کنند. عدهای با زدن و دعوا و کتک و عدهای با سوز و درد و سکوت. این یعنی هجوم همهجانبه دشمن در واقع به یک شبیخون شبیه بود. «آژانس شیشهای» نشان میداد چه داغی بر دل انقلابیون بود و نمیدانستند چگونه فریادش بزنند. رهبری تک و تنها در میدان فرهنگ شمشیر میزد، تبیین میکرد، تک تک واژهها را معنا میکرد، نهادهای انقلابی خراب شده را دوباره با دقت نهالکاری و آبیاری میکرد. کمتر کسی بود که درد او را دریابد و بداند او دارد چه میکند. کجا میجنگد چگونه مبارزه میکند.
🔹در این دوران جنگ سخت ، اما ، رهبری یک سردار داشت. سرداری ریش سفید اهل علم آیت خدا بر زمین، کسی که نه فکر آبرویش بود نه در اندیشه آیندهای که دیگران برایش نقشه میکشیدند.
🔸«طرح ولایت» او تجهیز اندیشه جوانان بود به ابزار مبارزه، من از نزدیک میدیدم چگونه جوانان دانشجو وارد این دالان تعلیمی و تربیتی میشوند و با توان و قدرت فکری و معنوی مثال زدنی وارد میدان میشوند. جوانانی که حالا میفهمیدند امام سخنی داشت از بنیاد متفاوت با هر آنچه غرب و شرق ادعا داشتند. سخن او قابل مصادره و فاکتور کردن به نفع غرب و شرق نبود. سخنی نو معقول و متفاوت.
🔹پیرمرد دانشمند که حالا سردار رهبری بود در جهاد فرهنگی خود یک تنه به میدان میآمد سخن میگفت، نقد میکرد، حتی مناظره میکرد مثل دوران جوانیش در ابتدای انقلاب.
🔸با رفتار متوضعانهاش مقابل رهبری که تعمد داشت این احترام را به ظهور و بروز بکشد همه نظام ارزشی «دشمن زنجیرهای» را به چالش میکشید.
آنقدر علم داشت که بتواند در سطوح مختلف هویت فرهنگی جامعه شمشیر بزند. در سطح معرفتشناسانه و هستیشناسانه شمشیر میزد. یار جمع میکرد لشکر درست میکرد و گفتمان میساخت. در سطح اخلاق و فقه و حقوق نیز قد علم کرده بود. تبیین میکرد. سخن میگفت برای نخبگان. برای عموم. برای همه. در سطح علوم تجربی انسانی نیز. آرام و قرار نداشت. خسته نمیشد همانطور که رهبرش شمشیر میزد و خسته نمیشد.
🔹لشکر حوزویان جهادی و فاضل را روانه دانشگاهها میکرد. مهم نبود کل ساختار به این مبلغین پاپتی و بیجیره و مواجب روی خوش نشان ندهند. مهم این بود که مبارزه داشت پیش میرفت.
او به قول حوزویان یک ملا بود به معنای حقیقی کلمه و یک مجاهد بود. اما اینها باعث نمیشد که او به امتداد اندیشه تا ساحت زندگی و قدرت دینی نیندیشد. او جریانی فعال در ساحت سیاسی ساخت. بله اشکال بر این جریان سیاسی اجتماعی زیاد بود و هست اما کمتر کسی میتواند انکار کند که یک جریان سیاسی اجتماعی فعال مبتنی بر اندیشه و دانش انقلابی چه اندازه میتواند در مبارزه با سطوح مختلف عملیات تهاجمی دشمن در ساحت فرهنگ نقشآفرین باشد. که چنین هم بود. بله البته مصباح خیلی بزرگتر از این جریان بود و هست.
🔹ادامه در پست بعد👇
🆔 @difqom
کاش مصباح حوزه زنده بود(2)
✍️علی مهدیان_سرمقاله همشهری
او به رسانه هم میاندیشید. «طرح ولایت تکمیلی» را به صورت تخصصی در ساحت رسانه آغاز کرد و جوانان را مجهز میکرد به ابزار رسانه مبتنی بر اندیشه.🔸من آن روزها این همه تلاشش را میدیدم و برایش احترام قائل بودم اما آنچه محبت او را به دلم میانداخت نکات دیگری بود. اول آنکه میدیدم چطور دوست جاهل و دشمن دانا او را میزند، حرمتش را هتک میکند، و او مقتدرانه میجنگد و مظلومانه کار را جلو میبرد. چندین بار از نزدیک او را دیده بودم یک بار کسی آمد دانشجویی را که به او بی احترامی کرده بود با بی ادبی و تمسخر ازش یاد کند با همان هبیت و عقلانیتش اخم کرد که این کار درست نیست. و خود را با آن دانشجو مقایسه کرد که خطای او را دستمایه تمسخرش نکنید من هم ممکن است مثل او خطا کنم. کمتر کسی میدانست او پانزده سال شاگرد خصوصی اخلاقی بهجت العارفین و پیر صاحب نفس قم آیت الله بههجت بود. محضر مصباح معنویت داشت. یک بار به ما گفت شما دانشجویانی که به حوزه میآیید چه بسا برای اسلام ظلمهایی هم ببینید اما صبر کنید. من منطق او را نه در گفتار که در کل هویتش میافتم می گفت صبر شما کار را برای دیگران سهل خواهد کرد. یک بار هم در جلسه ای خصوصی از تلاش های چندین ساله اش برای آشتی نسبت علم و دین و وحدت حوزه و دانشگاه برایمان سخن میگفت که این میزان دنبال کردن و پیگیری و خسته نشدن برایم اعجاب آور بود.
او تا نفس داشت سکوت نکرد فکر شان و شوونات و این بازیها هم نبود. عزت را خدا میدهد حرمت را خدا میدهد. او آنچه شنیده بودیم را با وجودش یادمان میداد.
🔹من نه در ساحت اندیشه و نه در اقدام او را بی خطا نمیدانم اما حوزه به من آموخته چگونه هم مستقل و آزاد بیندیشم و هم در مقابل نورانیت جهاد و علم اساتید خود سر تعظیم فرود آورم. او مظهر معنویت بود و عقلانیت و بصیرت. او به ما یاد داد چگونه میتوان علم و اندیشه را که هویتی آزاد و مستقل دارد تحت حاکمیت و ولایت الهی درآورد، و چه خوش این حقیقت را به تصویر میکشید. بخواهیم یا نخواهیم باور کنیم یا باور نکنیم همگی به او مدیونیم.
🔹این روزهایی که گذشت بدجوری دلم هوای او را کرده بود. کاش زنده بود این مصباح حوزه ، ثلمه ای که حوزه های ما بعد او دید چگونه جبران میشود نمیدانم.
🔹کاش امروز بود و مدد میداد که دوران جهاد تبیین محتاج اندیشه ورزی او و مجهز کردن ذهنها به فکر انقلابی است.
🔸کاش بود و مدد میداد که تجهیز مردم به حضور و جنگ رسانه ای محتاج مهارت افزایی و شبکه سازی و جریان سازی بود که او اهلش بود.
🔹کاش بود و مدد میداد که حمایت از این دولت جوان خوشفکر و پر عزم و امیدافزا محتاج حوزه علمیه و علمایی در میدان است تا خطاهای مدیران را دلسوزانه و با عقلانیت علمی حوزوی و معنویت و اخلاق و بصیرت در بیان به آنها منتقل کنند نه آنکه با نیش و کنایه هایشان ناخواسته ضربه بزنند به این حرکت مبارک دولت مردمی.
🔹کاش بود و مدد میداد که «امید واقعی» که کالای راهبردی امروز ما است بیش از هر زمان محتاج اندیشه است محتاج تجهیز چشم و گوش به «فکر» است.
🔸کاش بود و مدد میداد که او خوب میدانست چگونه «شکستن هیمنه پوچ نرم افزاری دشمن» را کهرهبری انتقام حقیقی خون سردار شهید ما میدانست نیاز به بسط و تفصیل و ترویج نرم افزار اسلام ناب روح اللهی دارد که سرداری این عرصه کار خیلی ها نیست.
🔹کاش بود و مدد میداد که او خوب میدانست چگونه ایمان و عقاید ایمانی را تا صحنه عمل و عینیت اجتماعی امتداد دهد مسوولیتی که بارها رهبری از حوزه ها درخواست کرده و «آل سکوت» حوزه مثل همیشه در قبال آن در سکوتند و غرب پرستان و مارهای خوش خط و خال نیز مشغول دشمنیشان با انقلاب. امثال او چقدر برای هدایت این حرکت مهم در حوزه لازم بودند.
🔹کاش بود و با وجودش خفه خون گرفتن آقایان را رسوا میکرد وقتی که انقلاب و حکومت و ولایت و حتی احکام فقه و حقوق الهی مورد تهاجم بود.
🔸کاش بود و در زمانه ای که مردم مظلوم ما در فشار ناامنی بودند به جای آنکه با وجنات علمایی یک لگد به نیروی انتظامی ما بزند مثل همیشه آن پیکر نحیفش را سپر میکرد و از امنیت این مردم مظلوم دفاع میکرد ولو توهین بشنود.
🔹کاش بود و مثل همیشه که خبث باطن آدمها و جریانات را زودتر از دیگران میشناخت شمشیر زبانش را ابوذروار از نیام خودخواهی های مقدس مآبانه بیرون میکشید و حساب جریانات خبیث و خوش خط و خال حوزوی را میرسید حوزویانی که حکم حجاب را و حکم محاربه را و حکم ولایت را با بی غیرتی میشکنند جلوی چشم حوزویان دیگری به نام جماعت «آل سکوت».
🔸کاش اما بود و میدید شاگردانش که با مظلومیت رشدشان داد چگونه امروز به وفور و گمنام پروژه رجعت به اندیشه های خمینی بزرگ را پیش میبرند و مددکار خامنه ای آن «حکیم مظلوم» هستند.
🔹ادامه در پست بعد👇
🆔 @difqom
کاش مصباح حوزه زنده بود(3)
✍️علی مهدیان_سرمقاله همشهری
🔸کاش اما بود و میدید شاگردانش که با مظلومیت رشدشان داد چگونه امروز به وفور و گمنام پروژه رجعت به اندیشههای خمینی بزرگ را پیش میبرند و مددکار خامنهای آن «حکیم مظلوم» هستند.
🔹جای مصباح حوزه خالی است. باید برای این حوزه از او زیاد گفت. خیلی زیاد
🆔 @difqom
▪️ضعف سازماندهی
◽️در زمینه سازماندهی روحانیت ما خیلی کوتاهی کردیم. کار فردی زیاد واقع شده، تلاشهایی هر گوشهای، هرکسی اخلاصی دارد، تقوایی دارد، دلسوزی برای اسلام دارد، به اندازه توانش کوشش میکند اما این کارها وقتی نتیجه مطلوب را میدهد که در یک طرح جامعی طرح ریزی بشود، هر کسی بهعنوان یک مهرهای از یک دستگاه به کار گرفته بشود، کارها به هم پیوند بخورد، تاثیر و تاثر در همدیگر داشته باشد؛ تاثیرش تصاعدی بالا برود.
🔚ما در روحانیت چنین دستگاهی نداریم. تلاش هم شده؛ مخصوصا چند مرتبه که مقام معظم رهبری قم تشریف آوردند، با علما و روحانیون و طلبهها صحبت کردند، راهنماییهایی فرمودند ولی در عمل آنطور که باید و شاید پیشرفتی حاصل نشده؛ باز هم کارها پراکنده، مکرر، موازی و بدون برنامه، بدون کارشناسی انجام میگیرد و نتیجه مطلوبی از آن حاصل نمیشود.
🎙سخنرانی علامه مصباح در جمع مبلغین در سازمان تبليغات، ۷۹/۸/۲۱
#شماره_26و27
#علامهمصباح
🆔@farhang_puya
🆔 @difqom
41.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆 سلسله نشستهای کانون طلوع
🗂 موضوع: نقش مردم در حکومت اسلامی از منظر علامه مصباح ره
💡 سخنران: حجتالاسلام دکتر قاسم شباننیا
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1401101219m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥https://aparat.com/v/oQmVp
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/1401101219s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1365
☑️ لطفا نظرات خود را در لینک بفرمایید👇
http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1361
🆔 @difqom
📚مـــســـابـــقه کــتابخوانــی هـــــــادی ۲
📍به مناســـبت بزرگداشـــت مقـــام شامخ
فقیه بصـــیر آیـــت الله مـــصـــبـــاح یـــزدی
💰بـــا اهـــدای ده ها جایـــزه متـــنـــوع از قبیل :
🔹چندین کمـــک هزیـــنه ســـفـــربه عتــبات عـــالــیات
🔸چندین کمک هزیــنه ســـفــر به مـــشـــهـــد مــقــدس
🔹هدایای نقدی
و...
🔘منبـــع آزمـــون مـــجازی:
📚کتـــاب نـــگـــاهی گـــذرا بـــه
حـــقوق بـــشر از دیـــدگاه اســـلام
✍️ نـــوشـــته ی: عـــلامه مـــصباح یـــزدی
🗓مهـــلـــت ثـــبـــتنـــام تا ۷بـــهـــمـــن ۱۴۰۱
⏱ زمـــان برگزاری آزمون:
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
🌐 آدرس ثبت نام در مسابقه و اطلاعات بیشتر در کانال هادی
@hadiiee هـــــــادی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔 @difqom
روز عفاف و حجاب.pdf
512.9K
♻️ نکاتی در مورد عفاف و حجاب
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابراهیم اخوی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 کانال دکتر اخوی جهت ارتباط
🔰 https://eitaa.com/eakhavi
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔 @difqom
✅ هفت نکته روانشناختی درباره پوشش
1. داشتن حریم و حدود برای ارتباط با دیگران، بخشی از آرامش ماست. از این رو، خانه یکی از پناهگاههای اصلی انسان به شمار میآید که در آن بعد از یک روز پرارتباط میتواند کمی از حریمهای اجتماعی نیازمند صیانت فاصله گرفته و رفتاری صمیمی و راحت را تولید نماید.
2. انعطاف در شخصیت، بخشی از نشانگان سلامت روان ماست که میتوان آن را در رفتارهای روزمره و انتخابهای خود جستوجو کنیم. انتخاب پوشش مناسب با موقعیت نیز، یکی از این مصادیق سلامت است. اگر قرار باشد افراد لباس مهمانی را در خیابان به تن کنند و لباس کار را به هنگام حضور در منزل به تن نمایند، میتوان گفت بخشی از سلامت آسیب دیده و شخصیت فرد از محور تعادل خارج شده است.
3. افرادی که از عزت نفس بالاتری برخوردارند، در انتخاب پوشش هم به شخصیت و موقعیت خود احترام گذاشته و هم جامعه را در این باره لحاظ مینمایند. یک فرد با حرمت خود مناسب، به هنگام حضور در یک مجلس معتبر، بهترین لباس را که حاکی از احترام وی به شخصیت خود و دیگران است، به تن میکند و با این کار، پیام آگاهی خویش از یک رفتار اجتماعی هنجار را به دیگران میرساند.
4. پوشش یک رفتار است و لازم است مهارت آن را فراگیریم. این نیاز برای گروههای سنی پایینتر، جدیت بیشتری دارد. زمانی که کودکان و نوجوانان با مهارت پوشش مناسب را فراگرفته و سوگیری اجتماعی آن را بدانند، در سنین بالاتر با مشکلات کمتری از ناحیه تاثیرپذیری و مدگرایی افراطی روبرو خواهیم بود.
5. انتخاب حجاب با مفهوم متعالی آن در دین، هم پاسخگویی به نیاز افراد نسبت به داشتن حریم، هم آموزش مهارت اجتماعی پوشش و هم بیانگر ارزشمندی افراد و داشتن توان بروز رفتار اجتماعی سازنده است که در آموزههای دین به آن پرداخته شده است.
6. پوشش برای دو جنس مرد و زن، معنا مییابد و «پدیده کمپوشی» که متاسفانه در حال رواج یافتن در جامعه مردان است، میتواند نوعی ناهنجاری تلقی شده و به تدریج ارتباط افراد را مخدوش نماید. از این رو، در آموزههای تربیتی، رفتار پوشش برای پسران و دختران نیازمند یاددهی و مهارتآموزی است.
7. لازم است فرزندان از قدرت تشخیص نسبت به انتخاب لباس مناسب برخوردار شده و به تدریج در رفتارهای خرد و خانگی آن را اجرایی نمایند تا در نهایت به مهارت پوشش اجتماعی مناسب منتهی شود. هر نوع سهلانگاری در این باره، میتواند دشواریهای تربیتی بعدی را سبب شود.
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابراهیم اخوی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 کانال دکتر اخوی جهت ارتباط
🔰 https://eitaa.com/eakhavi
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔 @difqom
نوجوان و پوشش.pdf
113.5K
✳️ نکاتی در مورد نوجوان و پوشش
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابراهیم اخوی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 کانال دکتر اخوی جهت ارتباط
🔰 https://eitaa.com/eakhavi
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔 @difqom
🔵 سند تولید علوم انسانی اسلامی
🏢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 کلیات
🔷 تعاریف
🔷 مراحل تولید علم اسلامی
🔷 اولویتها در تولید علوم انسانی اسلامی
🔷 اقدامات آموزشی
🔷 اقدامات پژوهشی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔 @difqom