🔰دوستان عزیز و اعضای محترم کانال دین فطری
سلام علیکم
بناداریم انشاءالله یک دوره جدید ارائه دین فطری توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد سید هادی عظیمی را در کانال دین فطری بارگذاری کنیم.
ابتدا لازم است توضیحاتی را در خصوص این دوره خدمت شما عرض کنیم:
🔻همانطور که می دانید سلسله مباحث دین فطری شامل 26 درس است. اما در برخی اوقات به دلیل گستردگی و حجم مطالب، یک درس طی چند جلسه ارائه شده است.
🔸در جدیدترین ارائه درسهای دین فطری توسط استاد عظیمی که بهصورت مجازی برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است، ۲۶ درس طی ۳۴ جلسه ارائه شده است.
🔸لذا ما در نظر داریم به جهت دسترسی آسان به فایلهای جلسات ، این دوره ۳۴ جلسهای را در قالب ۲۶ درس در «کانال دین فطری» بارگزاری نماییم.
▫️هر درس به دلیل طولانی بودن زمان به چند قسمت تقسیم شده و بارگزاری میگردد.
▫️فهرست مطالب هر فایل در ذیل همان فایل قرارداده میشود. اگر شما فایل دانلود شده از کانال را با یک پلیر پخش موزیک، بشنوید، میتوانید در هنگام پخش فایل، فهرست مطالب مربوط به آن را در نرم افزار پخش تلفن همراه خود مشاهده بفرمایید.
▪️توجه به این نکته نیز ضروری است که: کلیت محتوای این دوره تفاوتی با دوره قبلی که در ۲۶ جلسه در کانال بارگزاری شده است ندارد اما امتیازاتی را نسبت به آن دارد:
۱. این دوره برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است و به اقتضا به سوالات نسبتا دقیق مخاطبین حاضر در جلسه هم جواب داده شده است.
۲. مباحث با توضیحات بیشتری ارائه شده و در برخی سرفصلها، سیر بحث نسبت به دورههای قبل تغییرات مختصری دارد.
۳. از این به بعدآموزشهای دین فطری مبتنی بر همین دوره برگزار خواهد شد.
امیدواریم این ارائهی جدید مورد استفاده و توجه شما قرار گیرد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶جلسه مقدماتی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری و دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی ميخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد. (فطري نبوده) مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست انسان كم كم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
▪️معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
استاد سید هادی عظیمی0. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
زمان:
حجم:
41.63M
🔶 جلسه مقدماتی دین فطری
🔴 استاد: سیدهادی عظیمی
🔶جلسه مقدماتی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری و دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی ميخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد. (فطري نبوده) مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست انسان كم كم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
▪️معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس اول دین فطری
🔸عظمت هستی
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
استاد سید هادی عظیمی0101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
زمان:
حجم:
17.59M
✳️درس اول
🔰قسمت اول
🔻 مسئله شناخت
شناخت را بايد از مسائل مربوط به انسان آغاز کرد
▪️مهمترين سوال برای انسان، شناخت هدف از خلقت است.
🔸وقتي از هدف از خلقت انسان سوال مي شود در واقع از دو چيز سوال ميشود:
▪️سوال اول: هدف از خلقت انسان چه بوده؟ (علت خلقت ) چرا خدا ما را آفريده؟ يعني انگيزهاش چه بوده از اينكه ما را آفريده؟
▫️برای پاسخ به این سوال باید خالق را خوب شناخت. وقتي دریافتیم كه خالق ما چه ويژگيهايي دارد با دقت در ويژگيهاي خالق ميشود به انگيزه او از خلقت انسان و خلقت ديگر موجودات پي برد.
▪️سوال دوم: غايت خلقت چیست؟ خدا ما را آفريد تا به چه غايتي برسيم خدا ما را براي چه آفريده است؟ براي چه چيزي؟
▫️غايت خلقت را چگونه ميتوانيم بشناسيم؟ با شناخت مخلوق. يعني خود انسان را بشناسيم، اینکه خداي متعال چه استعدادهايي چه اميال و گرايشهايي در وجود انسان گذاشته، با شناخت آنها به آن غايتي كه خدا براي ما قرار داده پي ببريم.
🔸راه های شناخت خالق درعلم کلام: برهان، نقل، شهود
▪️یک راه هم قرآن به ما معرفي كرده که راه شناخت فطري است(اين راه برهان است، اما برهان مبتني برفطرت،برهان مبتني بر عقل اكتسابي نيست بلکه مبتنی بر عقل فطری است)
▪️راه دقت درآيات آفاق و آيات انفس.
▫️ نشانههاي آفاقي : نشانههاي خدا در عالم پيرامون انسان(عظمت و گستردگی هستی، زیبایی عالم، نظم و مدیریت،تنوع و کثرت موجودات...)
▫️ آيات انفس نشانههاي خدا در درون انسان است. يعني آن گرايشهاي دروني انسان.
🔸ابتدا از دقت در نشانه های آفاق شروع می کنیم: اولين نشانه، عظمت و گستردگي جهان است.
https://eitaa.com/dinefetri
استاد سید هادی عظیمی0102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
زمان:
حجم:
21.98M
✳️درس اول
🔰قسمت دوم
🔻دقت در عظمت هستی
🔸مقايسه زمين با خورشيد كه ستاره منظومه شمسي است .
▪️خورشید يك ميليون و سيصد هزار برابر از زمین بزرگتر است.
🔸توجه به مفهوم اعداد: به وزن يك ميليون در ترازوي اقتصاد توجه نكنيم
▪️اگر بخواهیم یک میلیون نقطه روی کاغذ بگذاریم چقدر طول می کشد؟
براي گذاشتن يك ميليون نقطه ده روز برای یک انسان عادی زمان میبرد.
▫️حالا با این فهم از عدد به عظمت خورشید در برابر زمین توجه کنیم.
🔸 در كنار خورشيد ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد ستاره وجود دارد .
▪️اگر ما بخواهيم از يك تا يك ميليارد را بشماريم چقدر زمان لازم است؟ شمارش ما بيش از ۱۰۰ سال طول ميكشد.
▫️خورشید با این عظمت جزو ستاره های کوتوله منظومه شمسی است
🔸اين همه ستاره فقط در كهكشان راه شيري است. و كهكشان راه شيري يكي از مجموعههاي آسمان است .
▪️قطر كهكشان راه شيري از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار سال نوري است يعني اگر بخواهيم از اين طرف كهكشان برويم آن طرف از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار سال بايد با سرعت نور حركت بكنيم.
▪️ما در اين كهكشان در فاصله ۳۲ هزار سال نوري از مركز قرار داريم. تقريبا ۳۰ هزار سال هم تا لبة كهكشان فاصله داريم.
▪️كهكشانهايي وجود دارد كه قطرشان بيش از ۲۰۰ هزار سال نوري است. بعضي ها ۵۰۰ هزار سال نوري. و بعضي ها قطرشان ۶ ميليون سال نوري است.
▪️يكي از نزديكترين كهكشان ها در كنار كهكشان ما، كهكشان آندرومدا است که دو ميليون و پانصد هزار سال نوري از كهكشان ما فاصله دارد.
▪️كهكشانها در آسمان مثل خوشههاي انگور خوشه خوشه هستند كه به آن خوشههاي كیهانی می گویند
https://eitaa.com/dinefetri
استاد سید هادی عظیمی0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
زمان:
حجم:
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستي به همين مقدار که از ستاره ها و کهشکان ها گفته شد ختم ميشود؟
🔸دانشمندان ميگويند آنچه را كه ما رصد كرديم و ديديم بخش كوچكي از آسمان است
🔸قرآن ميفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
▫️همه آنچه بشر کشف کرده است اينها آسمان دنياست.
▪️قرآن ميفرمايد و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »ما هفت آسمان براي شما ايجاد كرديم« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا» هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق (ع) پرسيدند آسمان دوم كجاست؟ و نسبتش با آسمان اول چيه و كجا قرار دارد؟ امام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است ....
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين روي هم ميشود عالم ملك.
🔸قرآن ميفرمايد« ان الدار الاخره لحي الحيوان لو كانوا يعلمون» حقيقت هستي عالم ملكوت است
▪️عالم ملكوت: يک عالم فرازماني و فرامكاني.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمي براي آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻عالم لوح :هارد هستي است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود است.
🔻عالم قلم :عمال ما مديريت ميشود و بر اساس اعمال ما رزق ما اجل ما و ديگر مسائل مربوط به ما در اين عالم تدوين ميشود و در عالم لوح ثبت ميشود.
🔻عالم كرسي :برنامه مديريت نيروهاي فيزيكي عالم ملك است . وسع كرسيه السماوات و الارض
🔻 عالم عرش : برنامه مديريت نيروهاي متافيزيكي و نيروهاي ملكوتي است ، برنامه مديريت نيروهاي ملكوتي است
🔻عالم بعد از ملكوت عالم جبروت:مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت :مقام ويژگيها و صفات و اسماء
🔻بعد عالم هانوت: مقام ذات حضرت حق
https://eitaa.com/dinefetri
کلاب دین فطری06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش اول.mp3
زمان:
حجم:
51.81M
🔰جلسه ششم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
بهشت چیست؟
بهشت چه نسبتی با بینهایتخواهی انسان دارد؟
درجات بهشت کدامند؟
هر درجه بهشت مخصوص چه کسانی است؟
آیا بهشت پاداش اعمال انسان است یا تجلی حقیقت اعمال؟
آیا بالاخره همه بندگان خدا وارد بهشت میشوند؟ چگونه؟
چه کسانی از بهشت محروم خواهند بود؟
جمعه: 1400/11/22
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
کلاب دین فطری06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش دوم.mp3
زمان:
حجم:
19.75M
🔰جلسه ششم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
جمعه: 1400/11/22
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
خدا در کعبه مهمان دارد امشب
حرم در سینه قرآن دارد امشب
زمین خورشیدِ تابان دارد امشب
محمد یک جهان جان دارد امشب
درون بیت جانان دارد امشب
فلک اسرار پنهان دارد امشب
نوشته بر در و دیوار کعبه
که امشب بخت گشته یار کعبه
ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مسلمین مبارک باد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دوم دین فطری
🔸عظمت وجود بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
استاد سید هادی عظیمی0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
زمان:
حجم:
13.26M
✳️درس دوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻حکم مسلم عقل است که این هستی قطعاً با این عظمت خالق دارد اما عقل از ما می پرسد که خالق هستی کیست؟ ویژگیهای این خالق هستی چیست؟
🔸عقل فطری حکم به بی نهایت بودن خالق هستی میکند،
▪️حکم اول: این عالم با این عظمت که خود به خود به وجود نیامده است پس باید با نیروی برتری ایجاد شده باشد .
▪️حکم دوم : این نیروی برتر باید خودش منشاء و جود باشد .
▪️حکم سوم : اگر هستی اش، وجودش از موجود دیگری باشد ونیازمند یک منشا و مبدا دیگر باشد باید گفت که این منشا نیست.
▫️پس هستی منشایی می خواهد که نیازمند نباشد. یعنی باید بی نهایت باشد؛هیچ محودیتی نداشته باشد،این منشا بی نهایت الله است.
▫️اگر هستی آن ذاتی نباشد تسلسل رخ می دهد که محال است.
🔸این منشا بر تمام عوالم احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط»
▪️دامنه احاطه خدا از عرش تا دل هسته اتم است و از عرش به بعد دامنه احاطه حضرت حق انتها ندارد و بی نهایت است.
🔸 برای درک عظمت بی نهایت،اول باید یک جلوه فرضی در ذهن خودمان ایجاد کنیم.
▪️این عدد فرضی را اینطوری تصور کنید بگویید یک و در مقابل این یک به تعداد الکترونهای هستی صفر بگذاریم.
▫️این عدد را بارها به توان خودش کنیم ،هنوز بی نهایت نیست.
🔸خداکیست؟ همان مبدا و منشا بی نهایت وجود
🔸 با این عظمت وقتی در برابر حضرت حق می ایستیم و می گوییم الله اکبر چه معنایی میدهد؟ یعنی خدا بی نهایت بزرگ است
▪️(سبحان ربی العظیم ): پاک ومنزه است پروردگار من که معدن بی نهایت عظمت است
https://eitaa.com/dinefetri