eitaa logo
دین فطری - استاد عظیمی
13.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
275 ویدیو
3 فایل
کانال اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی به‌سوی بی‌نهایت و انتشار «مباحث دین فطری» آشنائی با دوره دین فطری: B2n.ir/DINEFETRII کانال محتوای آموزشی دوره دین فطری: @archive_dinefetri دوره‌های آئین همسرداری و ازدواج موفق: Dinefetri.com ادمین: @dinefetri_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم 🔰قسمت سوم 🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها 🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، ودیگری سحر. ▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر در چیست؟ ▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند. قدرتشان تخریبی و محدود است ▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت می رسند. ▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت. 🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی نهایت برساند.دلایل دیگر این مدعا: ▪️وجود میل بی نهایت در درون انسان ▪️آیه: «انا لله و انا الیه راجعون» ما از معدن بی نهایت هستیم؛ ما بذر بی نهایتیم و به سوی بی نهایت شدن پیش می رویم. ▪️«یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر» ▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون ▪️ «انا مطیع من اطاعنی»: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می دهم. ▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها اما نپذیرفتند اما انسان پذیرفت، اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند. ▪️ «من کان لله کان الله له» ▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم : سیر خلقت جسم انسان 🔸عبادت،عرفان،شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند. ▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است ▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش اول.mp3
19.55M
🔰جلسه هشتم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول مبنای اختیار در نظام تکامل انسان چیست؟ چرا در خلقت جن و انس و ملک، وجود اختیار لحاظ شده؟ آیا انسان مطلقا مختار است؟ اختیار انسان تکوینی است یا تشریعی؟ جبر چیست و در چه حیطه‌هایی وجود دارد؟ معنای لاجبر و لاتفویض، بل امر بین الامرین چیست؟ قول به جبر در تاریخ بشر، عقیده است یا تاکتیک؟ جمعه: 1400/12/06 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش دوم.mp3
26.54M
🔰جلسه هشتم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم جمعه: 1400/12/06 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش اول).mp3
30.71M
🔰جلسه نهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول موضوعات: _ ترتیب عقلی خلقت مخلوقات _ خصوصیات اولین مخلوق از نگاه عقل _ کیست؟ _ جایگاه معصومین علیهم‌السلام در نظام خلقت _ و معنای عهد خدا با انسان و معصومین در عالم ذر _ خلقت ملائکه و عالم ملکوت _ خلقت جنیان و عالم ملک ( هفت آسمان و زمین) _ خلقت آدم ابوالبشر علیه‌السلام _ چرا زمین مهبط بشر شد؟ _ موت و برزخ چیست؟ _ قیامت و حیات جاودان ... جمعه: 1400/12/13 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش دوم).mp3
26.05M
🔰جلسه نهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم جمعه: 1400/12/13 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری 🔸لذت بی‌نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم 🔰قسمت اول 🔻لذت بینهایت 🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد. 🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟ ▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند ▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم 🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا 🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند 🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم 🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت ▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه.. ▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند 🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر 🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند 🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان 🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟ ▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم. ▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند. https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم 🔰قسمت دوم 🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست 🔸نعمت‌های بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است. ▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست می‌کند ▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم می‌کند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم می‌کند ▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همه‌ی حرارت‌های منفی و همه‌ی بدی‌ها را از انسان زائل می‌کند. ▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بی‌خار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است 🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است ▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد) 🔸همه این‌ها پایین‌ترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست. 🔸جنت النعیم پایین‌ترین درجه‌ی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است 🔸بالاتر مقام رضوان است ▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل می‌رسد. لذتش از نعمت‌ها و احترام و تکریم خداوند است. 🔸مقام بالاتر مقام لقا است ▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد ▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم می‌دوزند 🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص می‌کند 🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت می‌برد 🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا می‌رسیم 🔸رسیدن به لقا آسان‌تر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل می‌کند سختی عمل برایش لذت‌ بخش است 🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند https://eitaa.com/dinefetri
🔰 درس حسین‌بن‌علی علیه‌الصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامه‌ی عدل، برای مقابله‌ی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد. رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۲/۰۳/۲۲ 🌺سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت، حضرت حسین بن علی (ع) و روز پاسدار مبارک و خجسته باد. https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری 🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم 🔰قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد 🔻اگر خدا می‌خواهد به ما لذت بی‌نهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟ 🔸جواب: برای این‌که لذت بینهایت در ما تولید بشود 🔸فرایند تولید لذت : ▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمی‌شود ▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد 🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که می‌خواهد به ما بدهد برسیم 🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پست‌ترین نقطه ی هستی ▪️وقتی انسان محدودیت‌ها را چشید به درک نامحدود می‌رسد ▪️شما می‌توانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه 🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت ▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند ▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد 🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد ▪️چرا خدا می‌خواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بی‌نهایت بیشتر شود. 🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند ▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند 🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم 🔰قسمت دوم 🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است 🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت 🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند ▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد ▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است ▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست 🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد 🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار ▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم ▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند 🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال 🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند 🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟ ▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد ▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع 🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء 🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز ▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید 🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری 🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️درس هفتم 🔰قسمت اول 🔻حضرت حق ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بی نهایت برسیم : این مراقبت های الهی را سنت های الهی می نامیم 🔸این سنتها برای همه ی انسان ها است 🔸سنتها :1.هدایت 2.هشدار و انذار نسبت به انحراف 3.امداد و فرصت رشد 4.عقوبت دنیوی 5.املاء و استدراج6.درمان دربرزخ7.پالایش در جهنم 🔸سنت اول: سنت هدایت ▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی» 🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی(هدایت های پاداشی )؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گامی برداشته اند ▪️هدایتهای عمومی دو قسم است: 1) تکوینی 2)تشریعی 🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایت کننده قرار داده است که به وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم 🔸تشریعی: قوانینی که خدای متعال به وسیله انبیاء و ادیان آسمانی فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند 🔸 1) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی 🔸الف) تکوینی درونی :I ) میل به بی نهایت II ) عقل ▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است: ▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق) ▫️میل به فضائل : میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است 🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت گری که در هستی و طبیعت وجود دارد ، آمدن بهار و ... 🔸هر انسانی میل به (خوبی ها دارد)مثلاراستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قراردارد :دوست داریم راستگو باشیم، راستگوها را دوست داریم،دوستداریم به ما راست بگویند و به ما بگویند راستگو ▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند https://eitaa.com/dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️درس هفتم 🔰قسمت دوم 🔻سنت دوم:انذار و هشدار 🔸انذارهایی که حضرت حق برای انسان دارد ▪️1) انذارهای عمومی:تکوینی(درونی، بیرونی)وتشریعی2)خصوصی 🔸انذارهای عمومی تکوینی ▪️درونی:دستگاه های هشدار دهنده ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛مثل وجدان یا همان نفس لوامه ▪️بیرونی: پدیده های طبیعی و یا آثار پیشینیان ▫️در همه ی این ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد،برای همین است که وقتی برخی پدیده ها اتفاق می افتد باید نماز آیات بخوانیم 🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است ▪️در روایات داریم :طوطی وقتی صدا می دهد مفهومش این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده ای بالاخره با مرگ رو برو می شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می شود 🔸یکی دیگر از دستگاه های هشدار دهنده:آثار امت های قبل است:قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبته المکذبین 🔸انذارهای تشریعی:مواردی که در آیات و روایات آمده است:(وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا )،(وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ ) و.. 🔸انذار ها و هشدارهای خصوصی:خداوند متعال تذکرهای خصوصی به بعضی می دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می دهد 🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آن ها انذار و هشدار داده شده است ▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا ▪️ خطر نقص عضو روحی ▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می شود ▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود ▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود(أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ)،مانند پذیرش ولایت طاغوت https://eitaa.com/dinefetri
با بهاران روزی نو می‌رسد و ما همچنان چشم به راه روزگاری نو. اکنون که جهان و جهانیان مرده‌اند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارضَ بعد مَوتِها... . زندگی از درون مرگ سر بر می‌آورد چنان که بهار از درون زمستان، و این تجدید خلقت با انقلاب‌هایی مکرر انجام می‌پذیرد. به این معنی، آفرینش و انقلاب به یک معنا رجوع دارند: «فطرت» شکافتن است، همچنان که هسته‌ای می‌شکافد و نهالی از درون آن سر بر می‌آورد؛ فطرت شکافتن است، آن‌چنان كه پوست شاخه‌ی درخت می‌شكافد و جوانه‌ای سر بر می‌آورد. فطرت شكافتن است چنان که جوانه‌ای می‌شکافد و شکوفه‌ای از دل آن بیرون می‌آید. انقلاب نیز با این شکافتن و شکفتن ملازمه دارد: پوسته‌ای می‌شکافد و از درون آن نهالی شکفته می‌شود، شکافتن، شکفتن، و شکوفه. چنین است که عالم در خود تجدید می‌شود... و انسان نیز. (از مقالات روزگاری نو، و تجدید و تجدد نوشته‌ی شهید سید مرتضی آوینی) آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی مبارک باد. اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفرَج https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش اول.mp3
38.89M
🔰جلسه دهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو :عالم برزخ، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول موضوعات: _ چیستی عالم برزخ _ جایگاه بهشت و جهنم برزخی در عوالم هستی _ عذاب‌های برزخی چگونه است و چه نتایجی دارد؟ _ فشار قبر به چه معناست؟ _ آیا در عذاب‌های برزخی شفاعت وجود دارد؟ _ نقش معصومین علیهم السلام در عالم برزخ چیست؟ جمعه: 1400/12/27 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش دوم.mp3
20.79M
🔰جلسه دهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو :، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم موضوعات: -آیا حیات برزخی شهدا با دیگران تفاوت دارد؟ -زمان برزخ چقدر طول میکشد و به نسبت افراد چگونه است؟ -آیا عذاب برزخ پایان دارد ؟ -اگر عذاب برزخ محدودیت داشته باشد، آیا مرحله دیگری برای ورود به قیامت وجود دارد؟ -مراتب مومنین و ائمه در عالم قیامت متفاوت است؟ -با توجه به اینکه گفته می شود معاد جسمانی است پس می توان گفت برزخ روحانی است؟ -آیا امکان بازگشت روح از برزخ به دنیا هست؟ چنانچه در بحث احضار روح مطرح میکنند؟ -آیا عمل بدون اعتقاد معنا دارد ؟ -چگونه تفکیک قائل باشیم بین فساد عمل و عقیده؟ -در برزخ شفاعت وجود ندارد ، اعمال انسان چگونه درمان میشود؟ -آیا کسی که فساد عقیده دارد مورد شفاعت قرار میگیرد؟ -خداوند می فرماید که انسان در روز قیامت متذکر میشود این موضوع با بحث برزخ چگونه قابل جمع است؟ -آیا در برزخ زندگی اجتماعی است یا فردی؟ جمعه: 1400/12/27 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هشتم دین فطری (۴ قسمت) 🔸سنت سوم،سنت ایجاد فرصت رشد ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️درس هشتم 🔰قسمت اول 🔻سنت ایجاد فرصت رشد 🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه ▪️خداوند لوازم و امکانات را برای انسان مهیا کرده است ▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند 🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست 🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد 🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد 🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است: ▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی ▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت ▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد ▪️ و نیروی تفکر و قدرت انتخاب ▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی ▪️ 🔸 و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود 🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است ▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین ▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ.. ▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و.. ▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ https://eitaa.com/dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰درس هشتم ✳️قسمت دوم 🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا 🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرک‌هایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند ▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتن‌دار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد 🔸یکی دیگر از محرک‌ها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه 🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟ 🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهره‌اش زشت باشد یا فقیر باشد ▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی می‌شود ▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی می‌شوند ▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال می‌گوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود ▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران می‌کند 🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمی‌خواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته می‌شود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی می‌کند و جلوی بریدن چاقو را می‌گیرد. ▪️خداوند می گوید: این تهدید‌ها وکمبودها برای شما فرصت است https://eitaa.com/dinefetri
🔸اعمال مشترک ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰درس هشتم ✳️قسمت سوم 🔻علت‌های ماورایی می‌تواندجلوی تأثیر علت‌های مادی را بگیرند 🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری 🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند 🔻: 🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، می‌خواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد) ▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده ▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا می‌خواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید ▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید ▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید 🔸خدا تذکر می‌دهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید ▪️ ناسپاسی ▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن ▪️رویگردانی از خدا ▪️ یأس و ناامیدی درسختیها ▪️طغیان و سرکشی ▪️بخل و حسادت ▪️مادی نگری و انکار قیامت ▪️خودمحوری و خودخواهی ▪️عدم کنترل غرائز ▪️ لجاجت در برابر حق ▪️دنیا دوستی و... https://eitaa.com/dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰درس هشتم ✳️قسمت چهارم 🔻یکی دیگر از محرک‌ها: ایجاد خطرها و سختی‌ها و تهدیدها توسط دشمنان 🔸این سنت همان امتحان برای انسان است 🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است 🔻یکی دیگر از محرک‌ها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی 🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت می‌دهد که گمراهی ایجاد کنند. ▪️در تبلیغات می‌کنند و و را چنان در هم می‌آمیزند که قابل تشخیص نیست. 🔸در انسان با اتکا به عقل و دینش می‌‌تواند حق و باطل را تشخیص دهد . 🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود. 🔸 کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد ▪️سامری‌های هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد می‌کنند 🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنه‌هاست. 🔸آیه 60 اسراء : خداوند به بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علت‌هایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند. ▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمی‌شدند 🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنه‌ها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار می‌دهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود https://eitaa.com/dinefetri