0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم
🔰قسمت سوم
🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها
🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، ودیگری سحر.
▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر در چیست؟
▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند. قدرتشان تخریبی و محدود است
▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت می رسند.
▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت.
🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی نهایت برساند.دلایل دیگر این مدعا:
▪️وجود میل بی نهایت در درون انسان
▪️آیه: «انا لله و انا الیه راجعون» ما از معدن بی نهایت هستیم؛ ما بذر بی نهایتیم و به سوی بی نهایت شدن پیش می رویم.
▪️«یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر»
▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون
▪️ «انا مطیع من اطاعنی»: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می دهم.
▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها اما نپذیرفتند اما انسان پذیرفت، اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند.
▪️ «من کان لله کان الله له»
▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم : سیر خلقت جسم انسان
🔸عبادت،عرفان،شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند.
▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است
▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا
https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش اول.mp3
19.55M
🔰جلسه هشتم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان»
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
مبنای اختیار در نظام تکامل انسان چیست؟
چرا در خلقت جن و انس و ملک، وجود اختیار لحاظ شده؟
آیا انسان مطلقا مختار است؟
اختیار انسان تکوینی است یا تشریعی؟
جبر چیست و در چه حیطههایی وجود دارد؟
معنای لاجبر و لاتفویض، بل امر بین الامرین چیست؟
قول به جبر در تاریخ بشر، عقیده است یا تاکتیک؟
جمعه: 1400/12/06
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش دوم.mp3
26.54M
🔰جلسه هشتم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان»
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
جمعه: 1400/12/06
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش اول).mp3
30.71M
🔰جلسه نهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)»
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
موضوعات:
_ ترتیب عقلی خلقت مخلوقات
_ خصوصیات اولین مخلوق از نگاه عقل
_ #خلق_اول کیست؟
_ جایگاه معصومین علیهمالسلام در نظام خلقت
_ #عالم_ذر و معنای عهد خدا با انسان و معصومین در عالم ذر
_ خلقت ملائکه و عالم ملکوت
_ خلقت جنیان و عالم ملک ( هفت آسمان و زمین)
_ خلقت آدم ابوالبشر علیهالسلام
_ چرا زمین مهبط بشر شد؟
_ موت و برزخ چیست؟
_ قیامت و حیات جاودان ...
جمعه: 1400/12/13
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش دوم).mp3
26.05M
🔰جلسه نهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)»
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
جمعه: 1400/12/13
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری
🔸لذت بینهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
🔰 درس حسینبنعلی علیهالصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامهی عدل، برای مقابلهی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد.
رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
🌺سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت، حضرت حسین بن علی (ع) و روز پاسدار مبارک و خجسته باد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری
🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد
▪️چرا خدا میخواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم
🔰قسمت دوم
🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند
▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد
▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد
🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند
🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟
▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز
▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️درس هفتم
🔰قسمت اول
🔻حضرت حق ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بی نهایت برسیم : این مراقبت های الهی را سنت های الهی می نامیم
🔸این سنتها برای همه ی انسان ها است
🔸سنتها :1.هدایت 2.هشدار و انذار نسبت به انحراف
3.امداد و فرصت رشد 4.عقوبت دنیوی 5.املاء و استدراج6.درمان دربرزخ7.پالایش در جهنم
🔸سنت اول: سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی(هدایت های پاداشی )؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گامی برداشته اند
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است: 1) تکوینی 2)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایت کننده قرار داده است که به وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدای متعال به وسیله انبیاء و ادیان آسمانی فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 1) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی :I ) میل به بی نهایت II ) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل : میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت گری که در هستی و طبیعت وجود دارد ، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به (خوبی ها دارد)مثلاراستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قراردارد :دوست داریم راستگو باشیم، راستگوها را دوست داریم،دوستداریم به ما راست بگویند و به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند
https://eitaa.com/dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️درس هفتم
🔰قسمت دوم
🔻سنت دوم:انذار و هشدار
🔸انذارهایی که حضرت حق برای انسان دارد
▪️1) انذارهای عمومی:تکوینی(درونی، بیرونی)وتشریعی2)خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی:دستگاه های هشدار دهنده ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیده های طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همه ی این ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد،برای همین است که وقتی برخی پدیده ها اتفاق می افتد باید نماز آیات بخوانیم
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است
▪️در روایات داریم :طوطی وقتی صدا می دهد مفهومش این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده ای بالاخره با مرگ رو برو می شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می شود
🔸یکی دیگر از دستگاه های هشدار دهنده:آثار امت های قبل است:قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبته المکذبین
🔸انذارهای تشریعی:مواردی که در آیات و روایات آمده است:(وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا )،(وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ ) و..
🔸انذار ها و هشدارهای خصوصی:خداوند متعال تذکرهای خصوصی به بعضی می دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می دهد
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آن ها انذار و هشدار داده شده است
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می شود
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود(أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ)،مانند پذیرش ولایت طاغوت
https://eitaa.com/dinefetri
با بهاران روزی نو میرسد و ما همچنان چشم به راه روزگاری نو. اکنون که جهان و جهانیان مردهاند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارضَ بعد مَوتِها... .
زندگی از درون مرگ سر بر میآورد چنان که بهار از درون زمستان، و این تجدید خلقت با انقلابهایی مکرر انجام میپذیرد.
به این معنی، آفرینش و انقلاب به یک معنا رجوع دارند: «فطرت» شکافتن است، همچنان که هستهای میشکافد و نهالی از درون آن سر بر میآورد؛ فطرت شکافتن است، آنچنان كه پوست شاخهی درخت میشكافد و جوانهای سر بر میآورد. فطرت شكافتن است چنان که جوانهای میشکافد و شکوفهای از دل آن بیرون میآید.
انقلاب نیز با این شکافتن و شکفتن ملازمه دارد: پوستهای میشکافد و از درون آن نهالی شکفته میشود، شکافتن، شکفتن، و شکوفه. چنین است که عالم در خود تجدید میشود... و انسان نیز.
(از مقالات روزگاری نو، و تجدید و تجدد نوشتهی شهید سید مرتضی آوینی)
آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی مبارک باد.
اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفرَج
https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش اول.mp3
38.89M
🔰جلسه دهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو :عالم برزخ، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
موضوعات:
_ چیستی عالم برزخ
_ جایگاه بهشت و جهنم برزخی در عوالم هستی
_ عذابهای برزخی چگونه است و چه نتایجی دارد؟
_ فشار قبر به چه معناست؟
_ آیا در عذابهای برزخی شفاعت وجود دارد؟
_ نقش معصومین علیهم السلام در عالم برزخ چیست؟
جمعه: 1400/12/27
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش دوم.mp3
20.79M
🔰جلسه دهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو :#عالم_برزخ، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
موضوعات:
-آیا حیات برزخی شهدا با دیگران تفاوت دارد؟
-زمان برزخ چقدر طول میکشد و به نسبت افراد چگونه است؟
-آیا عذاب برزخ پایان دارد ؟
-اگر عذاب برزخ محدودیت داشته باشد، آیا مرحله دیگری برای ورود به قیامت وجود دارد؟
-مراتب مومنین و ائمه در عالم قیامت متفاوت است؟
-با توجه به اینکه گفته می شود معاد جسمانی است پس می توان گفت برزخ روحانی است؟
-آیا امکان بازگشت روح از برزخ به دنیا هست؟ چنانچه در بحث احضار روح مطرح میکنند؟
-آیا عمل بدون اعتقاد معنا دارد ؟
-چگونه تفکیک قائل باشیم بین فساد عمل و عقیده؟
-در برزخ شفاعت وجود ندارد ، اعمال انسان چگونه درمان میشود؟
-آیا کسی که فساد عقیده دارد مورد شفاعت قرار میگیرد؟
-خداوند می فرماید که انسان در روز قیامت متذکر میشود این موضوع با بحث برزخ چگونه قابل جمع است؟
-آیا در برزخ زندگی اجتماعی است یا فردی؟
جمعه: 1400/12/27
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هشتم دین فطری (۴ قسمت)
🔸سنت سوم،سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️درس هشتم
🔰قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه
▪️خداوند لوازم و امکانات #رشد را برای انسان مهیا کرده است
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد
🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد
▪️#عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️#غریزه
🔸 #تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود
🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است
▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین
▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و..
▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰درس هشتم
✳️قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد
🔸یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهرهاش زشت باشد یا فقیر باشد
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند
▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال میگوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند
🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰درس هشتم
✳️قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند
🔻#چرا_همه_انسانها_یکسان_خلق_نشدند:
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده
▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا میخواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید
🔸خدا تذکر میدهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ ناسپاسی
▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی درسختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادی نگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️ لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰درس هشتم
✳️قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این سنت همان امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است
🔻یکی دیگر از محرکها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در #افتنان تبلیغات میکنند و #حق و #باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸در #امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 #سامری کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند
🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه 60 اسراء : خداوند به #شجره_ملعونه بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمیشدند
🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود
https://eitaa.com/dinefetri