🔻ادامه درس یازدهم قسمت دوم
🔸 این شوکهای شدید برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد
🔸آیا نمیشد خداوند #قیامت را آرامتر محقق کند؟
▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسانهایی که مومن نبودند به هوش نمیآیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش میبرد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه داری
🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش میبرد. به اینصورت که از یک سو مقام حضرت حق را میبیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه میکند.
▪️نه تنها خود عمل را، بلکه آثار اعمال را میبیند و اینکه آثار اعمال بدش در هستی چه تأثیراتی گذاشته است
🔸#آتش_جهنم_از_کجاست؟🔻🔻
▪️آتش جهنم از بیرون نیست. #آتش_جهنم از درون تولید میشود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع میشود، از درون انسان
▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع می شود و به بیرون سرایت میکند. در بیرون هم شعله دارد
▫️ اما منشأ این شعلهها هیزمهایی نیست که بعضی تصور میکنند خدا مثلا یکجایی پر از هیزم دارد به نام جهنم که ما را در آن میاندازند
🔸(اتقوا النار التی وقودها الناس والحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیرهاش چیست؟ خود مردماند. یعنی اعمال مردم.
▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند به اینکه حجاره همان سنگدلان یا قلبهای سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان میبرند، این آتش درونی از آن ایجاد میشود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد
▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق میافتد. حرارتی است که از درون بدن شروع میشود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه میشود؟ بدن انسان شعلهور میشود
🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا میفرماید ما شما را آتش میزنیم ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسانها در این آتش می افتند
▫️ همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید میشود که ناشی از اعمال خود انسان است
🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد. انسان از پیش اعمال زشتی را انجام میدهد که آنجا صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی میبیند، آتش می گیرد.
🔸مسئله (ثواب و عقاب)هم اثر عمل ماست. و اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد
▪️مزد و جزایی که گاهی تعبیر میشود و گفته میشود که آن عذابها جزا یا مثلا پاداش اعمال انسان است،این به معنای این است که آنها همان اثر اعمال انسان می باشد.
🔸انسان در مواجه با اثر عمل خود در وجودش #لذت یا درد تولید می شود
🔸 بنابراین وقتی پذیرفتیم که منشا عذاب ها در جهنم اعمال خود انسان است، این اعمال، جلوههای مختلف عذاب در انسان ایجاد می کند
🔻جلوه های عذاب در جهنم
▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضری است، محضر خداوند است ،محضری که در دنیا او را انسان کافر یا انسان غافل به هیچ میانگاشت.
▪️#عذاب قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است.
▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصتهای طلایی دنیا
▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقابها؛ (یوم تبلی السرائر )
▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی ؛قرآن میفرماید (یوم القیامة ترالذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند. آنهایی که مردم را گمراه کردند، آنچنان روسیاه و رسوا می شوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود.
▪️عذاب احساس حقارت ؛کسانی که در دنیا خیلی تکبر داشتند، استکبار داشتند، خودشان را همیشه بالا میگرفتند، آن وقت آنجا یک احساس حقارت شدیدی میکنند.
▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان . در سوره یس میفرماید (الیون نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون)
https://eitaa.com/dinefetri
1103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.76M
✳️درس یازدهم
🔰قسمت سوم
🔸مراحل و کیفیت پالایش در #جهنم بیان شد
🔸گفته شد پی بردن به خطاها و اعمال گذشته باعث می شود در درون انسان آتشی ایجاد شود
🔻 این آتش درونی جلوه های مختلفی دارد که منشاش اعمال انسان است ولی جلوه های مختلفی در بیرون تولید می کند؛ رسیدیم به جلوه نهم.
🔸جلوه نهم: تجسم گناهان ؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالت های درونی که در دنیا درخود ایجاد کرده بود را به شکل های مختلف می بیند ، و از آن زجر می کشد
🔹آنچه در برزخ اتفاق می افتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان است
▪️علتش این است که در #قیامت تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبه اش بیشتر شود
🔸در روایات و آیات گفتند« جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا درظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه می کند
▪️کسی که در دنیا حق را نمی بیند در آخرت نابینا محشور می شود
▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند:این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه می کند
🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است،هر عملی به یک شکلی تجسم پیدا می کند.
https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه قسمت سوم
✳️درس یازدهم
🔸خستگی شدید، خفگی ،تنفر، ترس و وحشت اضطراب،خشونت،خجالت،حقارت، حسرت، جدایی و قربت،ترس و نا امیدی و خلود، حالت هایی است که در آیات و روایات برای اهل جهنم بیان شده است، این حالتها دقیقا متناسب با حالت هایی است که در دنیا داشته اند
🔸#تجسم_اعمال باعث می شود در درون انسان آتشی بوجود آید که شعله آن به بیرون سرایت کند، حتی اطرافش را پر می کند
🔸این #آتش درونی باید ایجاد شود تا این انسان تصفیه و پاک شود
🔸حضرت حق برای این که انسان را به پیش فرض کارخانه(به فطرت پاک الهی) برگرداند باید این کار را با انسان بکند و این از سر لطف است.
▪️در دنیا فرصتهای زیادی برای انسان بود تا به #فطرت پاک الهی برگردد،مثل ماه رمضان که یک دوره پالایش بود تا انسان دست از گناهان بکشد و به #عید_فطر که می رسد یعنی بازگشت به فطرت پاک الهی،
یعنی فطرت پاکش را پیدا کرده است و از این پس بر اساس آن امیال و خواهش های فطرت پاک الهی خود زندگی کند تا این که در قیامت هم با فطرت پاک الهی در سر سفره عطای الهی بنشیند و لذت بی نهایت ببرد
🔸در بعض دعاها تا صد مرتبه اصرار و التماس می کنیم به حضرت حق و می گوییم : #الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب؛ این یک نهیب و تلنگری است ؛
به این معناکه خدایا به ما توفیق بده از آتش جهنم خلاص شویم، خدایا به ما توفیق بده کارهایی که انجام دادیم که مارا جهنمی می کند در دنیا جبران کنیم و از بین ببریم
🔻چگونه انسان های آلوده در جهنم پاک می شوند و درمان می شوند: بادیدن آثار شوم گناهانشان باید در آنها انزجار و تنفر ایجاد شود، که در اینصورت موجب درمان آنها می شود
🔸آلودگی ها در وجود انسان دودسته اند، عقیدتی و عملی.
▪️کسی که فساد عمل دارد غالبا در #برزخ پاک می شود اگرچیزی باقی مانده باشد به سرعت در #قیامت پاک و درمان می شود اما کسی که آلودگی عقیدتی دارد به سختی درمان می شود
🔹مرحله بعد از این که انسان از این آلودگی ها پاک شد و درمان شد باید توبیخ شود تا #درمان کامل شود
▪️توبیخ از جانب خدا و وجود مقدس معصومین که پدر و مادر #روح ما هستند(پدر ومادر دنیوی باعث تشکیل جسم ما شدند)
▪️وقتی ما به روح خود آسیب می زنیم قبل از این که ما احساس درد کنیم آنها احساس درد می کنند و شوک شدیدی به قلب انسان های کامل وارد می کنیم
▪️لذا معصومین در قیامت حق شفاعت دارند برای این که گناه ما به روح آنها آسیب زده است، آنها باید ببخشند تا خدا هم از این توبیخ صرف نظر کند
▪️غیر از معصومین ، #شهداو #علما و #صالحان هم شفاعت می کنند؛ دلیلش این است که با گناه ما اذیت شدند؛ مخصوصا #گناهان_سیاسی و گناهان اجتماعی
🔸هنگامی که توبیخ و شفاعت تمام شد نوبت به خروج می رسد، انسانی که جهنمی بود و درمان شد عافیت پیدا می کند و خارج می شود
🔴اما کسی که پاک نشود سرنوشت دیگری دارد...
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دوازدهم #دین_فطری (۳قسمت)
🔸مسیر شوم خلود و راه نجات
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
1201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
17.01M
✳️ درس دوازدهم
🔰قسمت اول
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔸اگر انسان در جهنم پالایش نشد مخلد میشود
▪️علت اول برای خلود: عدم امکان پالایش مخلد
🔸خداوند از ابتدا برای کسی حکم خلود نمینویسد حتی برای شیطان از ابتدا حکم خلود نداده
❓چرا خلود؟ مگر رحمت خداوند بینهایت نیست!؟
▪️زیرا امکان پالایشش وجود ندارد، اگر امکان پالایشش وجود میداشت هرگز مخلد نمیشد.
🔸دلیل عدم امکان پالایش چیست؟
🔹 برای جواب این سوال ابتدا باید مسیر خطرناک دخول در جهنم و خلود را بدانیم.
🔴 مسیر خلود
▪️۱. تصمیم به جدایی از اهل فضائل باعث جدایی از اهل فضائل میشود
▪️۲. همراهی با اهل رذائل باعث همرنگی با آنها و انجام رذائل میشود.
▪️۳. عادت به رذائل باعث لذت از رذائل میشود.
▪️۴. تنفر از فضائل باعث تنفر از اهل فضائل میشود
▪️۵. دشمنی و لجاجت با اهل فضایل باعث تکذیب اهل فضایل میشود.
▪️۶. تکذیب آیات الهی باعث تمسخر آیات الهی میشود.
▪️۷. عدم امکان پالایش و رسیدن به درک کمال باعث خلود در جهنم میشود.
🔻علت دوم برای خلود: تخریب روح ایمان در جامعه
▪️سیر علت دوم :
▫️دشمنی و لجاجت با اهل فضائل (امام و حجت خدا) ⬅️ تکذیب و تمسخر آیات الهی ⬅️از بین رفتن ادراک و نابودی کامل روح خودش⬅️ تخریب روح ایمان در جامعه⬅️ آلودگی و بیماری روح دیگران
https://eitaa.com/dinefetri؟
1202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.59M
✳️درس دوازدهم
🔰قسمت دوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
🔶توبه یعنی دست کشیدن از گناه و اعتراف و جبران گذشته
▪️ توبه واجب فوری است
▪️پشیمانی و تصمیم بر دست کشیدن از گناه باعث رفع توبیخ می شود و جبران گذشته باعث رفع درمان می شود
✅طبق روایات برای جبران گناهان گذشته چند کار مفید است :👇
▫️خدمت به والدین مخصوصا مادر
▫️گریه آگاهانه بر امام حسین علیه السلام
▫️خدمت به حاکمیت دینی و امام جامع
🔹 یکی از امتیازات توبه کننده این است که خداوند آنها را دوست دارد. ( إن الله یحب التوابین )
🔻مسیر برگشت و نجات در دنیا
▪️تکذیب اهل رذائل موجب جدایی از اهل زذائل می شود
▪️تنفر از اهل رذائل موجب تنفر از رذائل می شود
▪️همراهی و دوستی با اهل فضائل موجب انجام فضائل می شود
▪️لذت ار فضائل موجب اتصال به بی نهایت می شود
🔶 علائم اهل نجات
▪️مخفیانه گناه می کند ولی با ناراحتی و عذاب اما در نهایت پشیمان می شود و جبران می کن
▪️تکالیف واجب را انجام می دهد
▪️ گناهش را کوچک نمی شمرد و ...
https://eitaa.com/dinefetri
1203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.15M
✳️درس دوازدهم
🔰قسمت سوم
🔻مسیر شوم خلود و راه نجات
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس سیزدهم #دین_فطری (۵قسمت)
🔸راه اتصال به بی نهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
1301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.55M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت اول
🔻راه اتصال به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.47M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت دوم
🔻راه اتصال به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1303. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.42M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت سوم
🔻راه اتصال به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1304. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
8.16M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت چهارم
🔻راه اتصال به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1305. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.9M
✳️درس سیزدهم
🔰قسمت پنجم
🔻راه اتصال به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد.
🔸نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔸هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
🔸یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
▪️مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس چهاردهم #دین_فطری (۳قسمت)
🔸راهنمای رسیدن به بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
1401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
19.1M
✳️درس چهاردهم
🔰قسمت اول
🔻راهنمای رسیدن به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
18.08M
✳️درس چهاردهم
🔰قسمت دوم
🔻راهنمای رسیدن به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ماجرای گفتگوی امام حسین علیهالسلام و حضرت زینب در شب عاشورا
#رهبر_معظم_انقلاب
#عاشورا
https://eitaa.com/dinefetri
1403. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.86M
✳️درس چهاردهم
🔰قسمت سوم
🔻راهنمای رسیدن به بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس پانزدهم #دین_فطری ( ۲ قسمت )
🔸وسیله حرکت به سوی بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
1501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.76M
✳️درس پانزدهم
🔰قسمت اول
🔻وسیله حرکت به سوی بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
1502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.17M
✳️درس پانزدهم
🔰قسمت دوم
🔻وسیله حرکت به سوی بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس شانزدهم #دین_فطری ( ۴قسمت )
🔸چگونگی حرکت به سوی بینهایت
▪️#استاد_سید_هادی_عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
1601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
16.08M
✳️درس شانزدهم
🔰قسمت اول
🔻چگونگی حرکت به سوی بینهایت
https://eitaa.com/dinefetri