eitaa logo
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
1.4هزار دنبال‌کننده
165 عکس
48 ویدیو
71 فایل
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ بازخورد دادن نسبت به پیام‌های کانال: @masoudi_admin ارتباط با احمد میرزایی: 📧 @chmail.ir" rel="nofollow" target="_blank">ahmadmy1370@chmail.ir ۰۹۱۵۶۴۹۲۳۳۷ از طریق پیام‌رسان ایتا(در بازه دو هفته ان شاء الله پاسخ داده خواهد شد) سایت دین‌شناسی احیاء: 🌐www.dinshenasi.com
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه-6-نگاه آیه ای و قوانین هستی.mp3
18.34M
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙صوت شماره‌ی ۶ خلاصه‌ی محتوایی که در این صوت می‌شنوید: ۱. همان‌طور که در دوران جنینی ابزارهای زیادی مثل دستگاه تنفسی در وجود ما استفاده نمی‌شوند ولی از طراحی پیچیده و دقیق آن می‌فهمیم که بناست، بعدا آن ابزارها به فعلیت برسند و استفاده شوند، در روح ما هم یک سری ویژگی‌ها هست که در این دنیا هیچگاه به فعلیت نمی‌رسد و ارضاء نخواهد شد و انسان می‌فهمد که بناست در روزگاری بعد از این دنیا به فعلیت برسد و استفاده شود. ۲. تبیین یکی از این ویژگیها در قالب مثالهای متنوع: ویژگی بی نهایت طلبی ۳. نشانه‌های عمومی جهان آفرینش که همسو با این نشانه هستند و می‌خواهند به ما بفهمانند که بعد از این زندگی بازیوار، یک زندگی برتر وجود دارد، همانطور که بعد از زندگی جنینی یک زندگی بسیار برتر وجود داشت، که ارگانهای بی استفاده در دوران جنینی در آن حیات برتر استفاده شد. ۴. از جمله این نشانه‌های عمومی خواب و بیداری است. مرگ درختان در فصلهایی از سال و زنده شدن بعدی آنهاست. رفت و آمد شب و روز است و بسیاری نشانه‌های دیگر. @mirzaei_ehya
جلسه-7-نگاه آیه ای و قوانین هستی.mp3
43M
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙صوت شماره‌ی ۷ خلاصه‌ی محتوایی که در این صوت می‌شنوید: ۱. آخرین نشانه‌ای که صریحا از آن بحث می‌کنیم، نشانه‌هایی است که بت پرستی را در زندگی ما کنار می‌زند! ۲. بت پرستی؟!؟! مگر در زندگی ما بت پرستی هست؟! بت چه ویژگی‌هایی دارد؟ شاخصه‌های بت در طول تاریخ و تطبیق بر بت‌هایی که در زندگی ما، کم و بیش هست! ۳. آیه‌هایی که خدا در زندگی بت‌های ما قرار داده است، تا بفهمیم آنها بت هستند و نه خدای واقعی! ۴. در جلسه‌ی بعد، از ویژگی‌های افرادی بحث می‌کنیم که خدا برای آن‌ها نشانه قرار می‌دهد. @mirzaei_ehya
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
بسم الله الرحمن الرحیم #نگرش_آیه_ای #سنن_و_قوانین_هستی #نگرش_بازی_وار_به_زندگی #سبک_زندگی_اسلامی #م
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹️چند تذکر در مورد فایل جلسه‌ی اخیر: ۱. بحث «بت» شدن علم در دنیای ما، بحث مفصلی است که در این صوت صرفا از یک زاویه محدود مورد بحث قرار گرفته است. صوت ضبط شده، ممکن است، موهم بحث «خدای رخنه پوش» باشد. لذا از عزیزانی که پیگیر هستند، خواهش می‌کنم آدرس زیر را خودشان مطالعه کنند: https://www.dinshenasi.com/210/%d8%b1%d9%82%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%90-%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%aa%d8%b6%d8%a7%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86/ ۲. در این آدرس متنی است که در آن مجموعه ادله‌ی قرآن برای نفی بت‌ها به بیان ساده آمده است: http://bayanbox.ir/info/2700826115390192677/%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AD%DB%8C%D8%AF ۳. در این صوت بحثی در مورد تاریخچه پیشرفتهای علمی مسلمانان آمده است که مفصلتر آن در این آدرس است: https://www.dinshenasi.com/5431/1001-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b9-%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%ab-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7/ ۴. به عنوان شاهدی بر بت پرستانه بودن علم در جامعه ما می‌توان به مثالی توجه کرد. بسیاری از مردم هستند که اگرچه در ظاهر دیندار هستند، وقتی برای آنها از تأثیر دعا می‌گوییم باوری به آن ندارند و پزشک و دارو و درمان را اصل می‌دانند. ولی به محض اینکه مطلبی مانند آنچه در آدرس زیر آمده است، می‌بینند به دعا هم معتقد می‌شوند! https://www.dinshenasi.com/5536/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%a3%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b9%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%ba/ ۵. در صوت مطلبی در مورد پدیده اتوفاژی عرض شد. مفصلتر آن به همراه منابع در اینجا قابل مشاهده است: https://www.dinshenasi.com/6026/%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b6%d8%af-%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%81%d8%a7%da%98%db%8c/ @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم مثالی از داستان موشک زدن به هواپیمای خودی، چه از روی اشتباه و چه از روی خیانت، در کمتر اتفاق می‌افتد اما در بسیار است. با خودم فکر می‌کردم که اگر مقصرین این سانحه، خائن نباشند، شاید در لحظه شلیک موشک به خود وعده درجه و مدال هم می‌دادند! چون هواپیمایی از دشمن را در نزدیک تهران سرنگون کرده‌اند! در جنگ نرم، اگر اخلاص ذره‌ای خراب باشد، احتمال گل به خودی و ضایع کردن جبهه حق، بسیار است. لحظه پرتاب موشک فرهنگی، به خود وعده تحسین و تشویق می‌دهیم، ولی در واقع چون اخلاص کار کافی نیست، به جبهه حق آسیب می‌زنیم. فراموش نکنیم که حتی در جنگ سخت، اخلاص لازم است و گرنه نیازی به خالص سازی سپاه طالوت نبود. وقتی حال و روز جنگ سخت این است، تکلیف جنگ نرم روشن‌تر است. خدا به همه‌ی ما رحم کند... @Mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم بعد از مدت‌ها جستجو در صفحات اینترنت، به این نتیجه رسیدم که حتی یک سایت یا یک بسته‌ی فرهنگی جامع و درست و حسابی بابت مسأله‌ی حجاب نداریم. به طور کلی این سایت‌ها و محصولاتی که مشاهده کردم با زاویه‌ی بسته‌ی فرهنگی ساخته نشده‌اند. به همین جهت سعی کردم کامل‌ترین و جامع‌ترین و در عین حال مختصر و مفیدترین بسته‌ی فرهنگی آماده برای مبلغان و مربیانی که دغدغه‌ی این مسأله مهم را دارند، آماده کنم. این بسته‌ی فرهنگی را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید: https://plink.ir/OJtVC سر فصل‌های موجود در این بسته‌ی آماده‌ی فرهنگی که مناسب مبلغان و مربیان دغدغه‌مند و البته مناسب مخاطبین عمومی نیز هست، عبارتند از: ۱. تاریخچه حجاب در ایران ۲. تاریخچه ترویج بی‌حجابی در ایران ۳. حجاب در ادیان دیگر و تاریخچه حجاب در جهان و خصوصا غرب ۴. چگونگی ترویج فرهنگ برهنگی و علل ترویج آن، توسط سلطه جهانی ۵. نقش زن در جامعه و حجاب شغلی عظیم به نام « خانه داری » که توسط غرب تحقیر شده است: زنان مردنما! فضیلت زن در زنانگی است! منزلت زن در غرب به مرد بودن است! ۶. فلسفه و حکمت حجاب: نقش حجاب در تحکیم خانواده و نقش حجاب در سلامت اخلاقی جامعه و نابودی خانواده و اخلاق در جوامع غربی به دلیل رواج فرهنگ برهنگی ۷. حجاب اجباری ۸. علت تأکید ویژه بر مسأله حجاب؟ این همه جرم در جامعه، چرا به حجاب گیر می‌دهید؟ ۹. آیا باید به خاطر گناه نکردن مردان، زنان حجاب داشته باشند؟ ۱۰. مهمترین آیات قرآن در مورد حجاب و برخی از روایات ۱۱. تعبد به احکام الهی ۱۲. تفاوت بعضی از احکام زنان و مردان ۱۳. ملاکهای حجاب کامل ۱۴. حجاب مردان ۱۵. ایده‌های ترویج فرهنگ حجاب در مدارس ۱۶. کلیپها و تصاویر مرتبط با حجاب ۱۷. امان از اینستاگرام! ۱۸. حس نمایش دادن زیبایی مثل هر حس دیگر مجرای صحیح دارد؛ زیبایی به همسر، زیبایی معنوی به خدا. البته بخش آیات و روایات آن خیلی مختصر برگزار شده است چون هدف اصلی این صفحه مخاطبین عمومی هستند و نه نقد کتاب‌هایی مثل مسأله‌ی حجاب آقای ترکاشوند و امثال آن. نقص زیاد است. ممنون می‌شویم با محتواهای پیشنهادی و بیان نقص‌ها در راستای تکمیل شدن این بسته‌ی فرهنگی کمک کنید. با تشکر @mirzaei_ehya
جلسه-8-نگاه آیه ای و قوانین هستی.mp3
29.02M
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙صوت شماره‌ی ۸ خلاصه‌ی محتوایی که در این صوت می‌شنوید: ۱. نشانه‌ها دو دسته هستند: الف. نشانه عمومی: این نشانه‌ها برای همه است ولی عده‌ای خاص به آن توجه می‌کنند. ب. نشانه‌هایی برای افراد با ویژگی‌های خاص: این نشانه‌ها دست خدا در زندگی افرادی است که مثل دیگران زندگی نکرده‌اند! از برخی از آیات قرآن ممکن است چنین استفاده شود که خدا برای برخی با ویژگی‌های خاص نشانه‌های مخصوص می‌فرستد تا دست خدایی خود را در زندگی آن‌ها به آن‌ها نشان بدهد تا بهتر و سریع‌تر بتوانند رشد کنند. ۲. برخی از آن دسته افرادی که نشانه‌هایی مخصوص آن‌هاست عبارتند از: الف. اهل عقل (معنای عقل در صوت شرح داده شده است و معنای اشتباه آن که معمولا تصور بر آن است رد شده است) ب. اهل علم ج. افراد صبار و شکور (بسیار صبرکننده و بسیار شکرگزار) د. عبد منیب و اهل بازگشت ه. اهل تقوی و. اهل ایمان ز. اهل یقین ح. سائلین و درخواست‌کنندگان ط. متوسمین: کسانی که با نور الله به حقایق می‌نگرند ی. اهل تفکر ک. اهل خوف از عواقب اعمالشان ل. بینایان م. شنوایان ن. صاحبان مغز و ... @mirzaei_ehya
31.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم https://www.aparat.com/v/y1V8U 🎬🎙خلاصه‌ی آنچه در كليپ بالا می‌شنوید: ۱. استراتژی کوه یخ می‌گوید: باید از ظواهر عبور کرد و در دعواهای ظاهر نماند و مطلب واقعی پشت پرده را دید. ۲. برده داری مدرن، به وجود آوردن بستری در جامعه است که افراد به حدی برده می‌شوند که حتی قدرت فکر و دوست داشتن را از دست می‌دهند. آن‌ها حتی حق ندارند چیزی را جز آنچه اربابان برده‌داری نوین می‌خواهند، بدانند. ۳. فیلم نمایش ترومن و تبیین بهتر برده‌داری نوین در قالب این فیلم ۴. از بهترین راه‌‌های برده‌کشی انسان‌ها از کارانداختن فکر آنهاست ۵. صنعت سرگرمی که یکی از ارکان آن پورن است و خود پورن به عنوان یک ماده‌ی مخدر فوق‌العاده قوی، از مهم‌ترین ابزارهای استحکام‌بخشی به برده‌داری نوین است. ۶. دین بزرگ‌ترین دشمن برده‌داری و ابزارهای آن از جمله پورن است و خانواده، مهم‌ترین بستر ترویج دین در جامعه است ۷. مسأله‌ی حجاب و پوشش خط مقدم جنگ با ترویج فرهنگ برهنگی و پورن و به دنبال آن، برده‌داری نوین است. ۸. انتخاب با ماست که ابزار دست اربابان برده‌داری نوین باشیم یا ... 🔸هدف فیلم ترومن، خوب جلوه‌ دادن دین‌گریزی بشر جدید است! ولی از آن دقیقا در عکس جهت هدف سازندگان آن استفاده کردیم. انصافا اگر می‌خواستیم برای تحقق اهدافمان فیلمی بسازیم، شاید از این قشنگ‌تر نمی‌شد چیزی ساخت! وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرين‏ (آل عمران/۵۴) و مکر کردند و خدا مکر کرد و خدا بهترین مکرکنندگان است. @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم بحث نشانه‌ها و آیات الهی و سنن و قوانین هستی را، در قالب نوشته‌ای در آورده‌ام که حدود ۱۲۰ صفحه است و در حال ویرایش آن و تکمیل آن با آیات مختلف هستم. اسم کتاب را هم «دفترچه‌ی راهنمای سفینه‌ی ملکوتی انسان» گذاشته‌ام. خداوند اخلاص بدهد! انصافا آن قدر از نوشته خوشم می‌آید که دائم نگرانم که خلوص نوشته با علاقه خودم به این موضوع، آلوده شود. ان شاء الله وقتی کارهای نهایی نوشته تمام شد، در همین کانال برای دوستان می‌گذارم، کسانی که تمایل دارند، مطالعه کنند. @mirzaei_ehya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم قرآن یکی از فلسفه مصیبت‌ها و بلاها را توجه به اشتباهات و بازگشت به سوی خدا و تضرع به سوی او، بیان می‌کند: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ (سوره‌ی انعام، آیه‌ی ۴۲) و به تحقیق پیش از این به سوی امت‌هایی قبل از تو (رسولانی) فرستادیم پس آن‌ها را با عذاب و تنگی گرفتار کردیم تا شاید (به سوی خدا از گناهانشان) تضرع کنند پ.ن: شاید امثال کلیپ بالا، بهانه‌ی خوبی برای توجه دادن بیش‌تر مردم به خدا باشد: https://www.aparat.com/v/1gCiJ درمانی جالب برای بیماری‌های بسیار دشوار، از پروفسور محمداسماعیل اکبری، استاد تمام کرسی جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیحات بیش‌تر در این‌جا: https://b2n.ir/667919 @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم در این ایام تعطیلی کرونایی(!)، فرصت شد، یک بسته‌ی فرهنگی جالب در مورد «معجزات علمی قرآن» درست کردم. انصافا با این‌که قبلا مطالعاتی در این زمینه داشتم، برای خودم خیلی استفاده داشت و خیلی چیزهای جدید یاد گرفتم. 🎬 یک مستند ۲۴ قسمته در مورد معجزات علمی قرآن را هم با ویرایش و کوتاه کردن و ...، در این بسته فرهنگی گذاشتم. چندین مستند جالب دیگر که برخی دارای معجزات علمی جالب دیگری بود، در این بسته گذاشتم. علاوه بر این‌ها سعی کردم، نقد و بررسی منصفانه‌ای نیز در مورد صحت و سقم این معجزات علمی داشته باشم. امیدوارم حداکثر استفاده را ببرید. ✅ آن‌چه در این بسته‌ی فرهنگی می‌خوانید: 🔹️آسیب شناسی معجزات علمی در قرآن 🔸️کلیپ‌های مستند مواهب در ۲۴ قسمت که در شبکه‌ی قرآن پخش شده است – خلاصه شده این کلیپها در ۸۰ دقیقه 🔹️چند معجزه علمی متفرقه دیگر به صورت کلی 🔸️مروری بر برخی دیگر از مهم‌ترین معجزات علمی قرآن 📎 لینک بسته‌ی فرهنگی جامع «معجزات علمی قرآن» 🌐https://b2n.ir/677535 @mirzaei_ehya
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
بسم الله الرحمن الرحیم بحث نشانه‌ها و آیات الهی و سنن و قوانین هستی را، در قالب نوشته‌ای در آورده‌ام
دفترچه راهنمای سفینه ملکوتی انسان-نسخه 3.pdf
1.47M
☄️ این نوشتار کلیت بحث‌های و است که با تکمیل شده است و نوشته‌ای بسیار کاربردی از این مباحث است. با وجود این نوشته دیگر نیازی به صوت برای ادامه‌ی آن سیر نیست. 🌈 به همه‌ی دوستان عزیز توصیه می‌کنم حتما از فرصت تعطیلات پیش آمده برای مطالعه‌ی این کتاب استفاده کنند. دیدگاه انسان را نسبت به قرآن و دین و خود انسان، بسیار تعالی می‌بخشد و بسیار بسیار کاربردی است. آدرس دانلود: 🌐https://b2n.ir/813513 @mirzaei_ehya
🔺️ در ایام عادی، چند بار خدا را یاد می‌کنیم؟ 🔺️چند بار قیامتی که مطمئنیم به آن می‌رسیم، یادمان می‌آید؟ 🔺الآن هم که یاد کرونا و مرگ هستیم، بیش‌تر به فکر فرار هستیم! 🔴روحیه‌ی بدی است. جای این‌که به فکر اصلاح خودمان باشیم، به فکر فراریم!😔😔 @mirzaei_ehya
قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
🔺️ در ایام عادی، چند بار خدا را یاد می‌کنیم؟ 🔺️چند بار قیامتی که مطمئنیم به آن می‌رسیم، یادمان می‌آی
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙منبرک: ظاهرا عمده‌ی ما مسلمان‌ها، مرگ را در مورد خودمان یک درصد هم احتمال نمی‌دهیم و الا رفتارمان طور دیگری بود و به راحتی گناه نمی‌کردیم! 📜کمی بیش‌تر بگویم: طبق اخبار و آمار، فعلا، فوت ناشی از ابتلا به کرونا حدود ۳/۵ درصد است. و این درصد در میان کسانی است که مبتلا شده‌اند و بیماری آثاری روی آن‌ها داشته است و آزمایش داده‌اند و معلوم شده است که کرونا دارند. یعنی: چه بسا افرادی که کرونا گرفته‌‌اند ولی اتفاق بدی نیفتاده. چه بسا افرادی که اصلا کرونا بر آن‌ها اثر نگذاشته یا اصلا به آن‌ها نرسیده است. پس درصد مرگ بر اثر این بیماری، کم‌تر از ۳/۵ و شاید حتی کم‌تر از یک درصد است. ⛔️ مردم این یک درصد را خیلی خیلی جدی گرفته‌اند و البته به جا هم هست و باید جدی گرفت. مثلا مردم قم، خیلی خیلی بهداشتی شده‌اند. عمده‌ی افراد یا دست‌کش به دست هستند یا ماسک دارند و به سیاه و سفید که دست می‌زنند، دست‌هایشان را ضد عفونی می‌کنند. معنای این مطلب آن است که معمول مسلمان‌های همین قم، مرگ را به اندازه یک درصد یا کمتر از آن هم، در مورد خودشان احتمال نمی‌دهند! چرا؟! اگر به اندازه‌ی همین یک درصد احتمال می‌دادند، گناه نمی‌کردند! با این‌که اصل مرگ و قیامت، ۱۰۰ درصدی است! حداقل ما مسلمان‌ها که قبول داریم، قیامتی هست، این طوری فکر می‌کنیم! اما در عمل، طوری هستیم که گویا همین یک درصد هم احتمال نمی‌دهیم! غافلِ غافل!😔😔 شاید در مسیر آمد و شد از در خانه تا محل کار، ۱۰۰ بار یاد بیفتیم! 🔺اما در ایام عادی، چند بار خدا را یاد می‌کنیم؟! چند بار قیامتی که مطمئنیم به آن می‌رسیم، یادمان می‌آید؟ 🔺الآن هم که یاد کرونا و مرگ هستیم، بیش‌تر به فکر فرار هستیم! 🔴روحیه‌ی بدی است. جای این‌که به فکر اصلاح خودمان باشیم، به فکر فراریم!😔😔 📎پی‌نوشت: بله! امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگامی که صدای خنده‌ی کسی را در تشییع جنازه‌ی فردی شنیدند، (نهج‌البلاغه، ص۴۹۰) فرمودند: 🔍 كأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِب‏ گویا مرگ در دنیا بر غیر ما نوشته شده است... @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم 🖋 از خلیل بن احمد فراهیدی(صاحب کتاب العین) سوال کردند: ما تقول فی علی بن ابی‌طالب؟ در مورد علی (علیه السلام) چه می‌گویی؟ پاسخ بسیار لطیفی داد، ما أقول في رجل أسرّ أولياؤه مناقبه تقيّة، و كتمها أعداؤه حنقا و عداوة، و مع ذلك قد شاع منه ما ملأ الخافقين‏ گفت: 💠 چه بگویم درباره‌ی کسی که دشمنانش از روی حسد و بغض و دوستانش به سبب ترس و تقیه از دشمنانش فضائلش را کتمان کردند اما از بین این دو کتمان آنقدر فضیلت خارج شده است که مشرق و مغرب عالم را پرکرده است.🌍🌎🌏 (الصراط المستقيم ۲۱۸:۳ ، سفينة البحار ۴۲۶:۱) @mirzaei_ehya
❁ـ﷽ـ❁ 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💡خوب است برای شناخت بیش‌تر و بهتر امیرالمؤمنین (ع)، با کلمات ایشان مأنوس باشیم. 🔺بسیار زشت است که جرج جرداق مسیحی نهج‌البلاغه‌ی امام ما را ۲۰۰ بار خوانده باشد و من... ✅ چند نکته‌ جهت استفاده‌ی بهتر: 🔸نهج البلاغه را در نوجوانی و جوانی بخوانیم. 🔹 سعی کنیم "مکان خلوتی" و "زمان آرامی"، برای مطالعه‌ی نهج‌البلاغه انتخاب کنیم تا ازحواشی دور و با تمرکز باشیم. 🔸 در ابتدا(حداقل دور اول) اصل، بر "متن‌خوانی" همراه با ترجمه‌ی مناسب و "بدون شرح و تفسیر" باشد. 🔹 "هر روز" حداقل ۱۵ الی۳۰ دقیقه مطالعه کنیم. 🔸 یک‌سوم الی نصف زمان را به "قسمت‌های جدید" و مابقی زمان را به "مرور" قبلی‌ها اختصاص دهیم. 🔹 هرقسمت را مهم‌تر و لازم دیدیم، زیر آن "خط بکشیم". 🔸 مطالعه‌ را از "خطبه"ها شروع کنیم. 🔹 "خود" را مخاطب خطبه‌ها و کلام حضرت بدانیم. شکایت حضرت با اهل جمل، شاید گلایه امام زمان از ما باشد. درجاتی از آن بدی‌ها در ما هست. 🔸هر جا نفهمیدیم، نایستیم و رد شویم. بسیاری از افراد در خطبه‌های اول گیر می‌کنند. هر جا که نفهمیدید، رد شوید. همان جاهایی که می‌فهمید کافی است. 🔹 اگر در خواندن نهج‌البلاغه شبهه‌ای برایتان ایجاد شد حتما بپرسید. 👈 حتی در صورت نبودن شبهه نیز جا دارد که برای عمیق‌تر فهمیدن و آشنایی با تفسیر صحیح عبارات که بر پایه مجموعه آیات و روایات است، به علما مراجعه کنید. 💡به صورت کلی نه قرآن و نه روایات خودآموز نیستند. @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم بحث سبک زندگی اسلامی را شروع کرده بودیم. بنا بود در چند محور بحث کنیم. محور اول عقل و اندیشه بود. در این محور، چند تا بحث کردیم. 🔹بحث اول: بهانه‌جویی و حق‌جویی بود که مقدمه‌ی بسیار مهمی بود(البته در پیامرسان سروش پیامهای تصویری و صوتی این بحث موجود است). 🔹بحث دوم(که خودش چند تا بحث بود) : نگرش آیه‌ای و بازی‌وار و قانونمند به هستی من تمایل دارم که بحث سومی هم داشته باشیم. ✅ از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام این بحث را بنا دارم در قالب ارائه برخی از فرمایشات حضرت امیر از نهج البلاغه مطرح کنم و برخی جاها را توضیح بدهم. بنایم بیش‌تر این است که کلمات حضرت را نقل کنم و ترجمه‌ای مختصر و گاهی همراه با توضیح 📜 البته به صورت متنی نه به صورت صوتی @mirzaei_ehya
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ ویژگی اول دنیا: هر لحظه در حال گذر و زوال و نابودی 📜 فَإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا: پس همانا دنیا آبشخوری کدر و ناصاف است 📜 رَدِغٌ مَشْرَعُهَا: شریعه(محل برداشتن آب از چشمه)اش پر از گِل(در نتیجه آلوده و لغزنده) است 📜 يُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ يُوبِقُ مَخْبَرُهَا: جلوه و ظاهرش انسان را به عُجب می‌آورد(زیبا و فریبنده است) و تجربه کردنش انسان را هلاک می‌کند. 📜 غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ: فریبی گذرنده و نوری پنهان‌شونده و تکیه‌گاهی رو به افتادن است 📜 حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا: تا اینکه درست در زمانی که کسی که فرارکننده از آن بود با آن مأنوس شود و کسی که به آن بدبین بود(منکر آن بود و آن را بد می‌پنداشت) به آن اطمینان پیدا کرد... 📜 قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا: ... پس به ناگاه (همچون اسب سرکش) دو پایش را از زمین بلند می‌کند(رم می‌کند) و (مانند شکارچی) او را با دام‌هایش صید می‌کند و با تیرهایش می‌کشد! 📜 وَ أَعْلَقَتِ الْمَرْءَ أَوْهَاقَ الْمَنِيَّةِ قَائِدَةً لَهُ إِلَى ضَنْكِ الْمَضْجَعِ وَ وَحْشَةِ الْمَرْجِعِ وَ مُعَايَنَةِ الْمَحَلِّ وَ ثَوَابِ الْعَمَلِ: و به گردنش طناب‌های مرگ را می‌بندد در حالی که او را به سوی تنگی قبر و وحشت بازگشت‌گاه و مشاهده‌ی محل(قیامت) و ثواب عمل می‌کشاند! 📜 وَ كَذَلِكَ الْخَلَفُ بِعَقْبِ السَّلَفِ: و به همین صورت آیندگان گذشتگان را پشت سر خود می‌گذارند(و همین داستان برایشان تکرار می‌شود) 📜 لَا تُقْلِعُ الْمَنِيَّةُ اخْتِرَاماً وَ لَا يَرْعَوِي الْبَاقُونَ اجْتِرَاماً: نه مرگ دست از کشتن ناگهانی آن‌ها بر می‌دارد و نه باقی‌ماندگان از جرم و گناه خویش دست می‌کشند. 📜 يَحْتَذُونَ مِثَالًا وَ يَمْضُونَ أَرْسَالًا إِلَى غَايَةِ الِانْتِهَاءِ وَ صَيُّورِ الْفَنَاء: تبعیت می‌کنند به مانند (گذشتگان خویش) و گروه گروه پس از دیگری به سوی غایت نهایی و نابودی می‌گذرند. 📙نهج البلاغه(صبحی صالح)، بخشی از خطبه‌ی غراء(۸۳) ،ص ۱۰۸ 🖋پ.ن: در این خطبه حضرت، داستان زندگی ما انسان‌ها را بیان می‌کنند که با تمام ذوق و شوق به دنیا دل می‌بندیم و درست زمانی که احساس امنیت می‌کنیم، به ناگاه مرگ فرا می‌رسد و همه‌ی داشته‌های خود را باید دمِ درِ قبر بگذاریم و با کفنی یا حتی بدون کفنی، به خانه دو متری جدید خویش وارد شویم. جالب اینکه این داستان را قرن‌ها مشاهده کردیم و روزانه در اطرافیان خود می‌بینیم ولی گویا مرگ برای ما نیست. دلبسته‌ی چیزی می‌شویم که گذراست و در حالی که به آن تکیه کرده‌ایم از دستش خواهیم داد. @mirzaei_ehya