eitaa logo
دین و تمدن
895 دنبال‌کننده
317 عکس
41 ویدیو
10 فایل
مرکز علمی - پژوهشی《دین و تمدن》 Web: DinVaTamadon.ir Sms: +989913030155 Admin: @DinTamadon
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 نکته‌ای رجالی از درس رهبر انقلاب (خارج فقه قصاص - ۱۳مهر۷۸) @DinVatamadon 🔹 رجال این روایت، همه توثیق شده‌اند، غیر از جعفر بن محمدبن مسرور، لکن چون او از مشایخ صدوق است، موثق است. زیرا به نظر ما (بر خلاف نظر بعضی از بزرگان مثل مرحوم آیت الله خویی ره) شیخوخیت اجازه، مُغنی از توثیق است. 🔹 گاهی مرحوم صدوق روایتی را از یک نفر نقل می‌کند که این، دلیل بر وثاقت آن شخص نزد صدوق نیست، امّا گاهی صدوق با آن عظمت و جلالت قدر، صد روایت مثلاً از کسی نقل می‌کند، در این صورت، مسلّماً دلالت بر وثاقت او می‌کند. چون اگر او [راوی] شخصی غیر ضابط و یا از نظر صدق و کذب، مورد اعتماد نبود، قطعاً صدوق با این کثرت از او نقل نمی‌کرد. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
شانزدهمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 فقه تمدنی و روابط بین‌الملل با حضور معاون دانشگاه آزاد اسلامی □ زمان: یکشنبه - دوازدهم آذر □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی، بررسی ترتیب موضوعات کتب اصولی و ارایه ترتیب برتر.mp3
3.76M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ 🎧 بررسی ترتیب کفایه و رسائل و فصول 🎙 💠 موسسه دین و تمدن ➕ DinVaTamadon.ireitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🌱 هم‌اکنون شانزدهمین نشست با حضور معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹شکل‌گیری فقه تمدنی بر اساس بنیان‌های دینی امکان پذیر است 🔹 💠 دکتر همایون گفت: با احساس ضرورت به فقه تمدنی که بعد از انقلاب اسلامی احساس شده است، باید به دنبال شکل‌گیری فقه تمدنی باشیم. 🌱 به گزارش دبیرخانه‌ی نخستین همایش تخصصی فقه سیاست خارجی دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که در شانزدهمین نشست تخصصی همایش در جمع دانش‌پژوهان موسسه دین و تمدن صحبت می‌کرد گفت: بعد از انقلاب اسلامی ضرورت فقه تمدنی بعد از فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی بیش از پیش احساس شد و در همین راستا باید براساس مفاهیم بنیادین دینی، به دنبال شکل‌گیری فقه تمدنی باشیم. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹شکل‌گیری فقه تمدنی براساس بنیان‌های دینی امکان پذیر است🔹 💠 دکتر همایون گفت: با احساس ضرورت به فقه تمدنی که بعداز انقلاب اسلامی احساس شده است، بایدبه دنبال شکل‌گیری فقه تمدنی باشیم. 🌱 به گزارش دبیرخانه‌ نخستین همایش تخصصی فقه سیاست خارجی دکتر محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که در شانزدهمین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی درجمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن صحبت می‌کرد گفت: بعداز انقلاب اسلامی ضرورت فقه تمدنی بعد از فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی بیش از پیش احساس شد و در همین راستا باید براساس مفاهیم بنیادین دینی، به دنبال شکل‌گیری فقه تمدنی باشیم. ◽️وی افزود: ازلحاظ تاریخی بحث مشهوری وجود دارد که به عنوان مثال درباره‌ی شرب خمر، باتوجه به اینکه با یک آیه حکم آن مشخص نشده، بلکه طی یک فرآیند و به مرور به مرحله‌ی حرمت رسیده است، آیا بعد از این در هر جامعه جدید بعد از جامعه تشریع، همان پروسه تشریع حرمت خمر، بایدمثل جامعه نخستین باشد یا خیر. بلکه یک‌بار مراحل تشریع طی شده و دیگر باید با شرایط بعد از تشریع پیش رفت و دیگر فرآیند تدریجی نباید انجام شود؟ این امر در موارد دیگر نیز مطرح است. ◽️دکتر همایون گفت: سؤال مهمتری که در دنباله‌ی این مطلب مطرح می‌شود این است که اگر فقه بخواهد تمدن بسازد، ما چه چیزی در دست داریم؟ البته منظور فقه پسینی نیست که بعداز تمدن شکل گرفته و پاسخگوی نیازها و سوالات آن است و همان تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور است. آیا ابواب فقهی ما متناسب این جریان تمدن سازی هست یا نه؟ ◽️وی افزود: اگر به قرآن مراجعه کنیم، می‌بینیم که در آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام که بعداً بنیان حکومت پیامبر در مدینه برهمین اساس شکل می‌گیرد، ده دستور صادر می‌شود که به نظر می‌رسد مبانی و اصول فقه تمدنی است: ۱- قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا؛ این امر اعتقادی امروزدیگر ذیل فقه محسوب نمی‌شود و امری کلامی است اما اگر قراربر شکل‌گیری یک تمدن باشد، بنیان آن باید توحید باشد. ۲- وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا؛ در نظام سلسله مراتب ولایت ما به احترام به پدر و مادر می‌رسیم. اما این امر امروزیک توصیه مستحبی محسوب می‌شود و نهایتاً در مورد ازدواج دختران وجوب پیدا می‌کند، درحالی‌که دومین بنیان برای شکل‌گیری تمدن است. ۳- وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ؛ کشتن فرزندان شايد امروز امری غريب شناخته شود، اما چه بسا سقط جنین و موانع ازدواج جوانان هم جزو همین مورد محسوب شود و در این صورت اساس شکل‌گیری تمدن در نظر گرفته می‌شود. ۴- وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ؛ ترک همه‌ی آنچه به عنوان فواحش در ذهن ما وجود دارد خود یکی از مبانی تشکیل تمدن است و البته درمورد فواحش پنهانی هم تأکید دارد. ۵- وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ؛ خود قتل هم که منظور جنگ‌ها و کشتارها را مدنظر دارد و در انتها می‌فرماید که ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ که به این معنا است که ارتباط مستقیم بین بالا رفتن عقلانيت جامعه با کنترل این پنج مورد وجود دارد. معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در ادامه‌ی آیات و در بخش دوم وارد تنظیم روابط اقتصادی می‌شویم: و لا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ با اشاره به مدیریت مالی امور یتیمان، رعایت عدالت در در روابط مالی و اجتماعی، که این خود باب بزرگ و مفصلی است که خیلی به آن نیاز داریم، موارد بعدی را اشاره می‌کند. منظور از عهدی که با خداوند بسته‌اید اشاره به محتوای عهدهایی دارد که در عالم ذر گرفته شده و با رعایت این اصول چهارگانه‌ی مورد اشاره، جامعه یک ظرفیت عظیمی از خود نشان می‌دهد. همایون با اشاره به این‌که در ادامه‌ در آیه بعدی دهمین مورد را بازگو می‌شود گفت: قرآن می‌فرماید: وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ این آیه کاملاً قابل تطبیق با حرکت به سمت حکومت جهانی ولایت است که وحدت جامعه باید اتفاق بیافتد و تازه بعد از همه‌ی این‌ها به سمت حاکمیت تقوا در جامعه حرکت خواهیم کرد. ◽️ایشان افزود: این آیات عین یک فرمول مشخص است که ترکیب هریک از این مواد در اندازه‌های معین شده نتیجه‌ مطلوب را به دنبال خواهد داشت. ادامه مطالب...👇
◽️وی در ادامه گفت: اگر این ده اصل که بنیان‌های شکل‌گیری تمدن است را با آیات ۸۳ و ۸۴ سوره بقره که گزارشی از ده فرمان موسی را ذکر کرده است و نسبت به تورات قابل اعتمادتر است تطبیق دهیم، همین موارد در آن‌جا هم ذکر شده است. هرچند که ده فرمان تحریف شده‌ی حضرت موسی که در تورات به آن اشاره شده هم تقريباً همین موارد را اشاره می‌کند. ◽️ ایشان افزود: در ده فرمان موسی نیز می‌بینیم که دعوت به توحید و رد شرک و بت‌پرستی، احترام به پدر و مادر، پرهیز از قتل و زنا و دروغ، پرهیز از قسم خوردن به دروغ و تعطیل کردن کارها در روز شنبه، اشاره شده است که اگر چه این ده فرمان تحریف شده است، اما یک قانون اجتماعی و حکومتی است و از این جهت می‌تواند به ده اصل اشاره شده در آیات ذکر شده‌ی پیشین نزدیک باشد. ◽️ معاون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اما در ادامه می‌توان اصول قرآنی ذکر شده را با هفت قانون نوح که بعد از طوفان و پیاده شدن از کشتی تشریع شد، مقایسه کنیم و تطبیق دهیم؛ در اينجا هم می‌بینیم که، توحید و پرهیز از شرک و بت پرستی، پرهیز از ریختن خون به ناحق، پرهیز از خودکشی و قتل فرزندان به ناحق، پرهیز از زنا و تهمت و سوگند ناروا، پرهیز از خوردن گوشت حیوان زنده، برپایی عدل و داوری و در انتها تشکیل دادگاه شرعی برای نظارت بر اجرای شش فرمان قبلی‌ مورد تأکید قرار گرفته است که مجددا با اصول دهگانه ذکر شده در ابتدای بحث تطبیق دارد. ◽️ وی ادامه داد: در آیات سوره اسرا می‌بینیم که همان بنیان‌ها را با جزئیات ذکر می‌کند و از این لحاظ نسبت به آیات ذکر شده پیشین، خیلی کامل‌تر است و همچنین در انتهای آیات می‌فرماید که اگر دنبال نامی برای این اصول هستید، اینها که گفته شد، حکمت است. ◽️ ایشان با ذکر اینکه بنای این تمدن باید بگونه‌ای باشد که بتوان در جوامع مختلف بتواند تمدن را ایجاد کند، افزود: من جدولی درست کردم که در آن همه‌ی اصول مورد اشاره در ده فرمان موسی و هفت فرمان نوح را با آیات سوره انعام تطبیق دادم که در انتها این اصول با کمی تسامح تبدیل به ۱۳ مورد شد که تقریباً همه‌ی این مبانی روبه روی هم هستند و می‌توان فقه تمدنی را بر این بنیان‌ها، بنا کرد. ◽️ دکتر محمدهادی همایون در انتها گفت: اگر براساس مبانی دینی ذکر شده جامعه را بچینیم، جامعه هم همراه با آن پیش می‌رود. چراکه این امور همان حکمتی است که پایه‌ی جامعه روی این‌ها بنا می‌شود و اکنون اگر به سؤالی که در ابتدا مطرح شد بازگردیم، می‌بینیم که موضوع دیگر تغییر کرده و جامعه وارد مسئله‌ای شده که نامش تشکیل تمدن است. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هفدهمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 مداخله بشر دوستانه در فقه اسلامی و حقوق بین‌الملل با حضور استاد حوزه و دانشگاه □ زمان: چهارشنبه - پانزدهم آذر □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🌱 هم‌اکنون هفدهمین نشست با حضور استاد حوزه و دانشگاه 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
هجدهمین نشست تخصصی با موضوع: 🌱 نقش اقتصاد در پیش‌برد اهداف سیاست خارجی با حضور سفیر سابق ایران در هند و مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه □ زمان: دوشنبه - بیستم آذر □ مکان: موسسه دین و تمدن 👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید: 🔹 @DinTamadon 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
1_8338016568.pdf
247.1K
بسم الله الرحمن الرحیم با سپاس از همه مراکز علمی و شخصیت های حوزوی که تا کنون در مسیر همایش فقه سیاست خارجی ما را یاری نمودند، اعلام می گردد تمام فعالیت های این همایش با مجوز و هماهنگی مراکز حوزوی و دانشگاهی و دستگاه دیپلماسی بوده و با نهایت احترام به افکار عمومی و تقاضای برخی از اساتید ضمن عذرخواهی از همه مدعوین محترم، جلسه نخستین پیش همایش برگزار نمی‌گردد. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹روابط تجاری و اقتصادی شالوده و اساس روابط بین‌الملل است🔹 💠 دکتر چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه گفت: پویایی فقه شیعه باعث می‌شود بتوانیم با استفاده از گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دنیا، جایگاه خود را در روابط بین‌الملل ارتقا داده و کاری کنیم که دیگر کسی نتواند هرکاری که خواست با ما انجام دهد. 🌱 به گزارش دبیرخانه‌ی نخستین همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه در هجدهمین نشست تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه دین و تمدن گفت: فقه شیعه همواره از ویژگی پویایی برخوردار بوده و به‌خصوص این پویایی از زمان صاحب جواهر تاکنون برقرار بوده است. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
🔹روابط تجاری و اقتصادی بر اساس منافع ملی کشورها شالوده و اساس روابط بین الملل است.🔹 💠دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصادی مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: به لطف الهی و عنایت اهل البیت (ع) پویایی فقه شیعه باعث می شود بتوانیم با استفاده از گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دنیا، جایگاه خود را در روابط بین الملل ارتقا داده و کاری کنیم که دیگر کشوری نتواند هر گونه که خواست در روابط با ما انجام دهد. 🌱به گزارش دبیرخانه نخستین همایش بین المللی فقه سیاست خارجی ، دکتر علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در هجدهمین نشست تخصصی فقه سیاست خارجی با موضوع نقش اقتصاد در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در جمع دانش پژوهان موسسه دین و تمدن گفت : فقه شیعه همواره از ویژگی پویایی برخوردار بوده و به خصوص سرعت منطقی این پویایی از زمان صاحب جواهر به این طرف متناسب با نیازها و اقتصادهای روز بیشتر بوده است و این به معنای واجد پویایی توام با مهندسی بودن فقه شیعه است. ◽️چگنی افزود: اما متاسفانه از این ویژگی مهندسی فقه شیعه در زمینه ی ایجاد و گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج استفاده مطلوب صورت نگرفته است. لذا انتظار می رود که حوزه علمیه و فقهای ما در این خصوص عنایت بیشتری داشته باشند. ◽️سفیر سابق ایران در هند گفت: اساس روابط بین الملل بر قوانین و مقررات کنسولی بنا شده است و اساس و خمیر مایه ی قوانین کنسولی نیز حمایت از تجار و بازرگانان است. بنابراین میتوان گفت: روابط اقتصادی و تجارت عصاره ی روابط بین الملل است. چرا که تجارت و روابط اقتصادی قدرت می آورد و اگر بخواهیم مثالی را متناسب با ایام فاطمیه (س) بزنم شاید بتوان گفت که هدفت از ایجاد قضیه فدک از دیدگاه اقتصادی این بود که می خواستند اهل بیت پیامبر (ص) از قدرت مادی دور کنند و غصب فدک به نوعی شبیه به وضع تحریمها در دوره حاضر است که هدف از آن این بود که نخ تسبیح روندهای اقتصادی کشور را پاره کنند و هزینه روابط اقتصادی ما با دنیا را بالا ببرند. ◽️وی گفت: کاربردی ترین بخش ارتباط ما با دنیای خارج بر اساس فقه شکل می گیرد ، این که چگونه حرف بزنیم و به تفاهم برسیم ، چگونه از حق خود دفاع کنیم و مرزبندی ها را رعایت کنیم و چگونه از جایگاه خود در دنیا با ادبیات دنیا پسند دفاع کنیم؛ همگی مستقیم و غیر مستقیم بر اساس فقه که پایه حقوق است شکل می گیرد. ◽️چگنی در ادامه افزود: به عنوان مثال برای اهمیت جایگاه اقتصادی در روابط بین الملل آنچه که باعث شده در این سالها و دربدترین شرایط روابط چین و آمریکا قطع نشود ، حجم صدها میلیارد دلاری تبادل و روابط اقتصادی است که بین این دو کشور وجود دارد. این مورد در باره روابط ایران و ترکیه نیز صدق می کند. در دوره هایی که روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تیره بود ، اما همچنان روابط اقتصادی برقرار بوده و هیچگاه قطع نشده است. پس منافع ملی کشورها که به منافع اقتصادی گره خورده باعث می شود که هر کشور در ترجیحات و روابط خود با کشورهای دیگر، این را مد نظر داشته باشند. و به این سادگی ها روابط کشور در ابعاد اقتصادی دستخوش بحران نشود. ◽️سفیر اسبق کشورمان در کوبا گفت : در دنیا هزینه برخورد با کشورها بیش از هر چیزی تابع منافع مالی و حجم مبادلات اقتصادی کشورهاست . وقتی حجم روابط اقتصادی ما با کشوری بالا باشد در مقایسه با کشور دیگری که روابط اقتصادی کمی داریم، طبیعی است که وزن روابط با کشور اول متفاوت با کشور دوم باشد و به این ترتیب هزینه مقابله با ما تغییر می کند. وی افزود: کشورها سعی می کنند بر اساس حجم روابط اقتصادی با سایر کشورها، روابط خود را با آنان تنظیم کنند. به همین دلیل می بینیم که با نبود روابط اقتصادی، روابط فرهنگی، سیاسی و ... تحت الشعاع قرار میگیرد. ◽️چگنی ادامه داد: به همین دلیل فهم این که روابط اقتصادی تا چه اندازه در روابط ابین الملل تاثیر می گذارد، تفقه در این موضوع یک دانش راهبردی محسوب می شود. چرا که افرادی با ذهنیت راهبردی در حاکمیت کشورها همواره در حال حساب و کتاب هستند که هرکاری که در روابط با کشورهای دیگر انجام می دهند، چقدر هزینه و فایده دارد. ◽️مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه یا خوشبختانه در روابط بین الملل خویشاوندی معنا ندارد، دوستی و برادری منهای منافع ملی معنا ندارد و آنچه مهم است منافع ملی و روابط اقتصادی که بخشی از آن می باشد، است. منافع ملی در روابط بین کشورها حاکم بر همه چیز است و متاسفانه این وسط دیگر اخلاق و شفقت و ... خیلی جایگاهی ندارد وعقلانیت به معنای دو دوتا چهار تا اصل و اساس این روابط است. وی افزود: روابط اقتصادی شالوده پیشبرد اهداف سیاست خارجی در روابط بین الملل و در واقع ابزار آن است. ادامه مطلب👇👇👇
◽️به همین دلیل مثلا خیلی از کشورها دنبال ارتباط با ما هستند، اما چون نطفه ی این کار بر اساس روابط اقتصادی اعم از سرمایه گذاری، تولید و تجارت بسته نشده، صرفا به ما لبخند دیپلماتیک می زنند و می گویند هر وقت تحریم های آمریکا برداشته شد در خدمت شما هستیم! ◽️چگنی گفت: البته سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و به همین علت یک اقتصاد پویا، قوی، توسعه یافته، تولید کننده و واجد انواع توانمندی های اقتصادی و تجاری می تواند روابط اقتصادی مستحکمی با سایر کشورها برقرار کند. امروزه بهترین دیپلمات های جهان کسانی هستند که به علوم بازرگانی و تجاری نیز مسلط هستند. ◽️وی گفت: به عنوان مثال اگر روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه شرقی را در حد پنج تا ده میلیارد دلار در کوتاه مدت باشد، دیگر مسائل امنیتی و تروریسم و... نیز تا حدود زیادی حل خواهد شد. زیرا تجارت و روابط اقتصادی شغل ایجاد خواهد کرد و زمینه های بسیار زیادی را از ناامنی و بی ثباتی در این قبیل مناطق را از میان خواهد برد. بنابراین اگر قرار باشد، روابط سیاسی و فرهنگی خوبی با دنیا شکل دهیم، باید پایه آن برقراری روابط اقتصادی باشد. ◽️وی در مثالی دیگر در اهمیت روابط اقتصادی افزود: روابط یک کشور و حجم تبادلات اقتصادی هند با روسیه باعث شد که هند در شرایط تحریم غرب علیه روسیه شرکت نکند و در واقع عمق و گستردگی روابط اقتصادی این دو کشور باعث این موضوع شد. حجم روابط اقتصادی هند با روسیه باعث نشد که هند در تحریم روسیه، آمریکا و غرب را همراهی کند. چرا میزان روابط اقتصادی درهم تنیده هند و روسیه مانع این همراهی شد. ◽️سفیر سابق ایران در هند گفت: اگر می خواهیم در دنیا ثبات داشته باشیم، به گونه ای که هر کاری که خواستند در روابط با ما انجام ندهند باید با دنیا روابط اقتصادی محکم، پایدار، فزاینده و درهم تنیده داشته باشیم. روابط اقتصادی در هم تنیده یعنی رابطه دو طرفه و به گونه ای باشد که دو طرف از این رابطه بر اساس حفظ منافع ملی طرفین سود ببرند و منتفع بشوند، نه فقط یکی از طرفین و لازم است سهم ما در زنجیره ارزش و تامین جهانی هر روز بیشتر و جایگاه ما محکم تر شود. ◽️وی افزود: از سوی دیگر در نظام اسلامی در کنار پیوست اقتصادی، معرفت بین المللی و پرهیز از روابط استثمارگرانه و ناشی از اضطرار طرف مقابل و روابط با رنگ و لعاب اخلاقی باعث می شود طرف مقابل به ما اعتماد بیشتری داشته باشد و در شرایط بحرانی، کمک های سابق را فراموش نکند و در صدد جبران برآید. چگنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر قرار باشد ساختمان حکمرانی یک کشور را در نظر بگیریم، بخش عمده ی استحکام این ساختمان بر اساس روابط اقتصادی متداخل و تامین کننده ی منافع هر دو طرف شکل می گیرد. ◽️وی گفت: به روابط اقتصادی در سیاست خارجی در فقه السیاسه یا فقه الاقتصاد باید بیشتر از این پرداخته شود و روابط بین المللی به ویژه بین المللی را بیش از این در نظر داشته باشد. زیرا دنیا دیگر مثل ژاپن 400 سال پیش نیست که دور خود دیوار کشیده بود و اجازه ورود به کسی نمی داد و فقط بندر یوکوهاما را برای پهلو گرفتن کشتی ها باز گذاشته بود. دنیا آن چنان بین المللی شده و مرزهای بین ملت ها رقیق شده که دیگر نمی توان دور خود دیوار کشید. ◽️مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی تاب آوری، یعنی اقتصاد به گونه ای نباشد که هر بادی وزید، اقتصاد شما به لرزه بیافتد. متنوع کردن بازار صادراتی و اقتصادی و متنوع کردن محل تامین مایحتاج حیاتی داخلی یکی از اصول و مبانی عاقلانه و راهبردی روابط اقتصادی کشور است و هر چه میخ اقتصاد دورتر کوبیده شود، مقاومت خیمه آن اقتصاد ملی در برابر نوسانات و آسیب بیشتر خواهد بود. بنابراین گسترش روابط اقتصادی با جهان مبتنی بر منافع ملی و تقویت تولید داخلی بخش مهم و اجتناب ناپذیری از اهداف اقتصاد مقاومتی است. وی افزود ترسیم و ایجاد و تثبیت ادبیات اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران را یکی از راهبردی ترین تصمیم های ملی کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است که توسط مقام معظم رهبری اتخاذ شده است. ◽️چگنی عبور حجم روابط اقتصادی کشور در سال 1401 از 130 میلیارد دلار در طول تاریخ ایران را یک رکورد و حد نصاب علی رغم همه تحریم های ظالمانه و توفیق دولت برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این رقم بسیار بیشتر شود. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
استاد عابدی، حجیت ظن مطلق در باب نجاسات طبق فتوای برخی از فقها..mp3
923.8K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ 🎧 حجیت ظن مطلق در نجاسات 🎙 💠 موسسه دین و تمدن ➕ DinVaTamadon.ireitaa.com/joinchat/2739667154Cc7f3f5b56d
🔰 نکته‌ای رجالی از درس رهبر انقلاب (خارج فقه قصاص - ۱۳مهر۷۸) @DinVaTamadon 🔹عبدالله بن محمد، برادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری که از ثقات و اجلّاء هستند، می‌باشد، ولی توثیق نشده‌اند. اما در اسناد کامل الزیارات آمده و مشمول توثیق عامِ مرحوم ابن قولویه است. چون مراد از جمله‌ای که ایشان در مقدمه کتاب خود فرموده‌اند: (ما وَقَعَ لَنا مِن جَهةِ الثّقاةِ مِن أصحابنا) ظهور در همهٔ روایتی دارد که ایشان از آنان نقل می‌کند، نه خصوص مشایخ، آنطور که بعضی از بزرگان فرموده‌اند. 🔹البته ارزش این توثیق عام، مانند ارزش توثیق خاص که مثلاً مرحوم دربارهٔ یک نفر نموده، نیست. اما برای صحّت سند کافی است. لذا اگر در مورد یکی از روات اسناد کامل الزیارات، طعنی وارد شده باشد، او را از توثیق عام خارج می‌کنیم. ولی در مورد افرادی که ما حال آنها را نمی دانیم، توثیق عام معتبر است. مخصوصاً اگر جزو اشخاصی باشند که در عالم حدیث جزو معاریف هستند. 💠 موسسه دین و تمدن ➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا